Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat kun je verwachten/eisen in een sociale woning

Pagina: 1
Acties:
  • 17.264 views

• Daffie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 05:02
Beste Tweakers,

Na lang wachten en reageren hebben mijn vriendin en ik dan eindelijk een woning aangeboden gekregen via BrabantWonen. Het is een leuk eengezinshuis in Vlijmen.

Afgelopen woensdag was de groepsbezichtiging en toen hebben we het huis al kunnen bekijken. Omdat we nooit gedacht hadden dat wij hem zouden krijgen (toen we reageerden waren we 5e...), heb ik geen foto's gemaakt toen, beetje onhandig!

Maar goed, a.s. woensdag gaan wij met de opzichter naar het huis om nog een rondje te doen, het contract te tekenen en de sleutels te ontvangen. Er zijn een paar dingen waar ik het over wil hebben met de opzichter, maar ik heb geen idee in hoeverre ik iets mag verwachten of eisen.

Allereerst de keuken. De keukenkastjes zien er in principe allemaal nog goed uit, maar het aanrechtblad is nog zo'n typisch RVS blad met ribbeltjes. Enkele kennissen die sociaal huren of gehuurd hebben geven verschillende dingen aan; de een zegt dat je eens in de 7 jaar een andere keuken mag vragen, de ander zegt 15 jaar. De medewerkster die afgelopen woensdag mee was (blijkbaar is er een verschil tussen zo'n medewerkster en een opzichter? Kan iemand dat aangeven?), gaf zelfs aan dat er eigenlijk geen maximum aan zit, er wordt gewoon steeds gekeken of de keuken technisch 'het nog doet', en zo ja dan blijft'ie zitten. Dus mijn eerste vraag is, in hoeverre kan ik daar iets in vragen?

Het tweede is de badkamer, deze heeft geen raam en voor zover ik me kan herinneren ook geen ventilatie. Dit betekend dus dat we elke keer na het douchen de muren en vloer droog moeten maken en de deur open moeten laten. Ik heb ervaring met een huis met een badkamer zonder raam en ventilatie, en ondanks dat ik toen (weliswaar vluchtig) de vloer en tegeltjes altijd droogmaakte en de deur openliet, kwam daar op 't gegeven moment toch schimmel in. Is dit een kwestie van 'jammer dan', of is het niet gek om te vragen of de woningbouwcorporatie iets van een ventilatortje inbouwt of iets dergelijks?

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Is allemaal een kwestie van ''jammer dan'.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• IceM
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:21
quote:
digifun schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:54:
Is allemaal een kwestie van ''jammer dan'.
Wat een onzin. Dat ligt helemaal aan de verhuurder. Toen ik nog in een sociale huurwoning zat had ik ook zo'n soort keuken. Ff een belletje gedaan, komt er iemand langs en ja hoor, geen probleem een nieuwe keuken. Mochten we zelf uitzoeken en, wanneer je dat wou, upgraden. Kosten voor de upgrades zijn dan uiteraard voor eigen rekening.

W.b. ventilatie etc. Geen idee of ze daar wat aan willen doen maar nieuwe kitranden etc als er schimmel op staat is vaak geen probleem.

...

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
IceM schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:07:
[...]

Wat een onzin. Dat ligt helemaal aan de verhuurder.
Het is een gunst van de verhuurder , geen plicht. Reken er maar niet op dat er tegenwoordig in de sociale huur nog een cent teveel wordt uitgegeven.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:17

Roozzz

Plus ultra

quote:
IceM schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:07:
[...]

Wat een onzin. Dat ligt helemaal aan de verhuurder. Toen ik nog in een sociale huurwoning zat had ik ook zo'n soort keuken. Ff een belletje gedaan, komt er iemand langs en ja hoor, geen probleem een nieuwe keuken. Mochten we zelf uitzoeken en, wanneer je dat wou, upgraden. Kosten voor de upgrades zijn dan uiteraard voor eigen rekening.

W.b. ventilatie etc. Geen idee of ze daar wat aan willen doen maar nieuwe kitranden etc als er schimmel op staat is vaak geen probleem.
Dat is dan ook exact het probleem. Mijn ervaring met woningbouwverenigingen is dat het altijd 'jammer dan, voor jou tien anderen' is. Hier in de omgeving doet men alles om de opbrengsten te maximaliseren en de kosten te minimaliseren, huurders zijn vooral een noodzakelijk kwaad :P
Je bent volledig afhankelijk van de welwillendheid van de verhuurder in deze, maar TS moet natuurlijk wel even informeren naar de mogelijkheden. Het zou zomaar kunnen dat deze toko wel oké is.

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:19

Speedmaster

Make my day...

Keuken verwacht ik niet van dat je daar een ander blad op gaat krijgen tenzij het zwaar gedeukt of beschadigd is. Badkamer heb ik geen oordeel over maar ik wil wel 2 andere dingen benoemen. Kijk naar de leeftijd van de CV installatie. Hier staat max 15 jaar voor en kan bij slecht rendement door hoge leeftijd je maandelijkse kosten aardig omhoog jagen. Het ander punt is dubbele beglazing. Niet alle woningen hebben dubbele beglazing en mocht je ergens in huis nog enkel glas hebben zitten wijs de opzichter hier dan op en laat dit vervangen.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:51
Om de 7 of 15 jaar een keuken laten vervangen lijkt me ook extreme kapitaalvernietiging. In ons koophuis zit nu een 20 jaar oude keuken, en er is eigenlijk niets mis mee. In woningen die bedoeld zijn om goedkoop te blijven, moet je niet met geld gaan strooien en daarmee de huurprijs opdrijven.

Ventilatie in de badkamer lijkt me wel noodzakelijker. Aan de andere kant, voor €50 koop je zelf een ventilator, en ongetwijfeld wordt het toegelaten om die erin te zetten. Moet je alleen nog het afvoerkanaal (laten) maken, dat is wel wat ingewikkelder. Maar daarin kan je misschien hulp krijgen?

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zolang de keuken technisch in orde (functioneel) is, hoeven ze er niets mee te doen. En, zon ribbeltjesblad kan ontzettend veel hebben, dat heeft dus ook voordelen.

Ventilatie vind ik een ander verhaal, daar zou ik een punt van maken; dat heeft te maken met een gezond leefklimaat.

En meteen een balletje opgooien voor de keuken; proberen kan altijd. :)

Wise enough to play the fool

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09-2019
quote:
Daffie schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:45:
Allereerst de keuken. De keukenkastjes zien er in principe allemaal nog goed uit, maar het aanrechtblad is nog zo'n typisch RVS blad met ribbeltjes. Enkele kennissen die sociaal huren of gehuurd hebben geven verschillende dingen aan; de een zegt dat je eens in de 7 jaar een andere keuken mag vragen, de ander zegt 15 jaar.
De regels voor vervanging van keukens, badkamers e.d. verschillen per woningcorporatie. Je zal dit dus even moeten uitzoeken bij je verhuurder.

Overigens, niets mis met zo'n keukenblad. Bij sociale huur zal je keuken niet direct voorzien zijn van overdadige luxes. Keukens zijn dan meestal eenvoudig. Het staat je vrij om een luxe keuken te plaatsen op eigen kosten, maar je doet die dan wel cadeau aan de woningcorporatie.
quote:
teacher schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:40:
Ventilatie vind ik een ander verhaal, daar zou ik een punt van maken; dat heeft te maken met een gezond leefklimaat.
Let wel op de leeftijd van de woning. Ik krijg de indruk dat dit een oudere woning betreft, mechanische ventilatie is pas in de jaren 90 opgekomen geloof ik. Achteraf inbouwen kan duur en lastig zijn. Het is wel vreemd dat de badkamer geen raampje heeft. Dat zou het probleem wel deels verhelpen, als je de douche gebruikt zet je even het raampje open.

• Daffie
Het huis is van 1983. Wat me opviel, is dat een poos geleden eenzelfde soort huis in dezelfde straat wél een nieuwe keuken kreeg, plus badkamer en WC. Dat stond toen bij de advertentieomschrijving. Ik weet niet of die keuken toen dus gewoon kapot was, dat zou kunnen. Maar het lijkt me sterk dat én de keuken, én de badkamer én de WC vervangen worden omdat ze allemaal stuk zijn :+. Maar omdat dat was blijven hangen vroeg ik me af of ik dat hier ook kan aanvragen.

Verder, ik ben inderdaad niet te beroerd om voor 5 tientjes een ventilator met timer aan te schaffen, maar het aanleggen gaat ook de nodige tijd en euros kosten.

Voor zover ik heb gezien, is het huis op de begane grond wel voorzien van dubbelglas, boven niet. Is het gebruikelijk dan, om te vragen of ze overal dubbelglas doen? Dat is toch gewoon iets typerend van oude huizen?
De staat van de boiler enzo kan ik zo niet zeggen. Is er een makkelijke manier om te checken hoe oud zoiets is?

[Voor 6% gewijzigd door Daffie op 21-02-2016 15:18]

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Houd je er rekening mee dat met alle verbeteringen die worden aangebracht aan een woning er ook tzt een huurverhoging aan vastzit?

• W1LL3M
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:37
Hier in Eindhoven (Woonbedrijf) weet ik dat je tegen een kleine huurverhoging veel kunt regelen, zoals een luxere keuken, badkamer of dakkapel.

Een keuken die "op" is wordt ook vervangen, maar dan waarschijnlijk weer door hetzelfde basismodelletje met ribbeltjesblad waarvan ze nog een voorraadje hebben staan...

Ventilatie moet wel in orde zijn, als die er niet is is het zelfs slecht voor de gezondheid.

de database is met een protocol en de server op de back end

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:07

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Als het huis toch ventilatie heeft, zet dan ff aan. Sommige ventilatiesystemen zijn zo versleten dat het bijna als een droogtrommel/wasmachine klinkt

Civiele Techniek.

• Mrs Redhair
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:20
quote:
teacher schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:40:
Zolang de keuken technisch in orde (functioneel) is, hoeven ze er niets mee te doen. En, zon ribbeltjesblad kan ontzettend veel hebben, dat heeft dus ook voordelen.

En meteen een balletje opgooien voor de keuken; proberen kan altijd. :)
Buiten dat, wat kost een ander werkblad nu eigenlijk. Dat rvs ding is zeg, 2 meter breed, dat vervangen is een eitje.
Even de spoelbakvorm uitzagen en in een middag is dat rvs ding vervangen.

[Voor 5% gewijzigd door Mrs Redhair op 21-02-2016 17:05]

Oud Wijf

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

quote:
ciris schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:26:
Houd je er rekening mee dat met alle verbeteringen die worden aangebracht aan een woning er ook tzt een huurverhoging aan vastzit?
Dubbelglas hoeft geen verhoging te betekenen, vaak heeft de verhuurder namelijk de prijs al aanzienlijk verhoogd voor je het contract tekent. Ik zou zeker voor de bovenverdieping gewoon vragen om dubbelglas. Dit is voor een verhuurder een investering van circa 2500 euro welke zich snel terugverdient door de reeds verhoogde huur.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Roozzz schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:22:
[...]

Dat is dan ook exact het probleem. Mijn ervaring met woningbouwverenigingen is dat het altijd 'jammer dan, voor jou tien anderen' is.
Dat werkt twee kanten op. Als je eenmaal hoog genoeg op de lijst staat om uitgenodigd te worden voor bezichtiging zal een volgende keer snel zat komen. Tenzij je totaal desperaat bent in de huidige situatie is het niet nodig om alles te slikken en de eerste de beste woning te nemen.

Zeker niet als je 5e was en de 4 voor je bedankt hebben. Daar zullen ze doorgaans goede redenen voor gehad hebben. Dus niet te snel tekenen als je op- en aanmerkingen hebt. Het blijft sociale huur, je gaat nergens een luxekeuken van EUR 20k krijgen. Maar een badkamer met ventilatie, kamers met dubbel glas en een recente CV-ketel is niet teveel gevraagd.

Hou er met deels dubbel, deels enkel glas rekening mee dat enkel glas snel een vochtmagneet wordt (want koudste oppervlakken in huis). In onze vorige woning hebben we zelfs houtrot gehad aan binnenkozijnen door hoeveelheid water dat in de winter van de twee enkelglasramen die de woningcorporatie niet wilde vervangen. Dat gezegd, dat rot was dus ook hun probleem - voordeel van huur :z

Soittakaa Paranoid!

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

De keuken kan misschien vervangen worden met bijbetaling als het einde van de gebruiksduur nog niet bereikt is. Je kunt ook een gewone ventilator in de badkamer neerzetten, echter moet je hem dan wel de hele tijd erin en eruit halen.

The enemy within

• Daffie
Even een toelichting op het 5e staan: Dit betrof een huis die per direct beschikbaar was (hij stond ten tijde van plaatsing advertentie al leeg). Je kunt dan een week lang reageren, nadat de reactietijd verstreken was, stonden wij dus 5e. Omdat het huis al leeg stond (a.k.a. de woningbouw wilde zo snel mogelijk er weer cash voor vangen), was er voor deze woning een groepsbezichtiging gepland, ongeveer een week later. Daar zijn we dus naartoe geweest. De medewerkster van BrabantWonen gaf toen al aan dat er twee afgebeld hadden (kan ik me ergens voorstellen, de bezichtiging was op een doordeweekse dag om 08.30). Tijdens ons bezoek aan het huis was er nog één andere man gekomen. De andere kandidaat had dus niet afgebeld en is ook niet gekomen, denk ik dan. Anyway, uiteindelijk was het dus die andere man had 1e keus, wij 2e. Die man had niet alle gevraagde gegevens bij zich (stond bij de uitnodiging dat je persee alle benodigde papieren tijdens die bezichtiging moest kunnen overhandigen). Zodoende bleven wij over.

Het is dus NIET zo geweest dat nr 1 is gekomen, en nee had gezegd, nr 2 ook, nr 3 ook en nr 4 ook.

Ik ben het verder namelijk met dion_b eens, als er al 4 mensen vóór jou nee hebben gezegd, dan kun je je afvragen waarom. Maar in dit geval hadden er dus al 2 afgebeld voordat ze uberhaupt het huis (van binnen) gezien hadden kunnen hebben, één had zijn gegevens niet op orde, en die laatste geen idee.

[Voor 12% gewijzigd door Daffie op 21-02-2016 19:46]

• donderdraak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
quote:
Na lang wachten en reageren hebben mijn vriendin en ik dan eindelijk een woning aangeboden gekregen via BrabantWonen. Het is een leuk eengezinshuis in Vlijmen.

.....*knip*......

Maar goed, a.s. woensdag gaan wij met de opzichter naar het huis om nog een rondje te doen, het contract te tekenen en de sleutels te ontvangen. Er zijn een paar dingen waar ik het over wil hebben met de opzichter, maar ik heb geen idee in hoeverre ik iets mag verwachten of eisen.

Allereerst de keuken. De keukenkastjes zien er in principe allemaal nog goed uit, maar het aanrechtblad is nog zo'n typisch RVS blad met ribbeltjes. Enkele kennissen die sociaal huren of gehuurd hebben geven verschillende dingen aan; de een zegt dat je eens in de 7 jaar een andere keuken mag vragen, de ander zegt 15 jaar. De medewerkster die afgelopen woensdag mee was (blijkbaar is er een verschil tussen zo'n medewerkster en een opzichter? Kan iemand dat aangeven?), gaf zelfs aan dat er eigenlijk geen maximum aan zit, er wordt gewoon steeds gekeken of de keuken technisch 'het nog doet', en zo ja dan blijft'ie zitten. Dus mijn eerste vraag is, in hoeverre kan ik daar iets in vragen?

Het tweede is de badkamer, deze heeft geen raam en voor zover ik me kan herinneren ook geen ventilatie. Dit betekend dus dat we elke keer na het douchen de muren en vloer droog moeten maken en de deur open moeten laten. Ik heb ervaring met een huis met een badkamer zonder raam en ventilatie, en ondanks dat ik toen (weliswaar vluchtig) de vloer en tegeltjes altijd droogmaakte en de deur openliet, kwam daar op 't gegeven moment toch schimmel in. Is dit een kwestie van 'jammer dan', of is het niet gek om te vragen of de woningbouwcorporatie iets van een ventilatortje inbouwt of iets dergelijks?
Er worden teweinig nieuwe sociale huurwoningen gebouwd. Vrijwel de meeste sociale huurwoningen zijn oud en voldoen niet aan de nieuwe bouwnormem waardoor luchtvochtigheid met als gevolg schimmel in badkamers een groot probleem is bij de meeste sociale huurwoningen.

De kosten verdeling kan je navragen bij de sociale huurwoning corperatie. Ook op de site van overheid kan je wat terugvinden.
https://www.rijksoverheid...oord/onderhoud-huurwoning

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:38
Ik heb vorig jaar met eigen ogen gezien hoe een woning uit 1939 na 55 jaar huur aan hetzelfde stel werd "gemoderniseerd", er mag echt geen cent teveel worden uitgegeven. Maar vragen staat vrij, en zo'n ribbeltjesblad heeft ook wel iets "retro" ;) Succes!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 03-04 19:12

Boudewijn

omdat het kan

Huh bent op zoek naar sociale huur, dus gewoon gesponsord door de maatschappij en je blieft het eigenlijk niet want de keuken is te oud en de badkamer heeft geen raam?

Wat mij persoonlijk betreft heb je dan best wel wat noten op je zang.
offtopic:
Ik betaal in de vrije sector een kleine mille voor een appartement wat ook geen raam in de badkamer heeft.

[Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 21-02-2016 23:45]

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

quote:
Boudewijn schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:44:
Huh bent op zoek naar sociale huur, dus gewoon gesponsord door de maatschappij en je blieft het eigenlijk niet want de keuken is te oud en de badkamer heeft geen raam?

offtopic:
Ik betaal in de vrije sector een kleine mille voor een appartement wat ook geen raam in de badkamer heeft.
Hoo, gesponsord door de maatschappij is niet juist. Woning coöperaties bouwen betaalbare woningen en verhuren die. Wanneer er spraken is van verminderde draagkracht dan kan een individu woonkostentoeslag aanvragen. Dit heeft niets te maken met betaalbare woningen en wordt op geen enkele wijzen gesponsord door de maatschappij. TS heeft in zijn uitleg nergens het woord woonkostentoeslag genoemd, dus je bent (iets) te kort door de bocht.

• chaoscontrol
  • Laatst online: 00:30
Ik kreeg van Brabant Wonen een nieuwe keuken toen ik zei dat de keuken die er stond echt niet meer kon. (Smerig vet wit oud rvs staal lelijk ding). Heb ook zitten klagen over de badkamer maar daar hadden ze geen boodschap aan. Verder doen ze niet zo heel moeilijk.
Dit is wel alweer een jaar of 5 geleden.

[Voor 7% gewijzigd door chaoscontrol op 21-02-2016 23:56]

Inventaris

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Speedmaster schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:48:
[...]

Hoo, gesponsord door de maatschappij is niet juist. Woning coöperaties bouwen betaalbare woningen en verhuren die. Wanneer er spraken is van verminderde draagkracht dan kan een individu woonkostentoeslag aanvragen. Dit heeft niets te maken met betaalbare woningen en wordt op geen enkele wijzen gesponsord door de maatschappij. TS heeft in zijn uitleg nergens het woord woonkostentoeslag genoemd, dus je bent (iets) te kort door de bocht.
Sorry hoor, maar waar wordt dat mogelijk door gemaakt? Door niet teveel te verdienen kun je daar in wonen ;). Vrij duidelijk, toch?

[Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2016 01:31]

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Gefeliciteerd.

Ik heb bij BrabantWonen gehuurd en die waren niet verkeerd. Dus je kunt sowieso even polsen.

Ik weet niet hoe lang je er wilt blijven wonen, maar je mag best wel wat veranderen aan een huurwoning. Zo is die keuken ook maar een keuken. Als jij er een andere keuken in wilt plaatsen dan kan dat.

Opzichters zijn echter als de dood dat je er een bende van maakt. En dat kun je tegen ze gebruiken ;)
Als jij gaat vragen of je, als ze de keuken niet willen vervangen, zelf een nieuw blad kunt plaatsen, dan gaan ze vaak nog een keertje nadenken. Als ze jou een beetje laten betalen dan weten ze dat het goed is gedaan. Ga je het echter zelf doen en er gaat wat mis, dan hebben zij 'gezeur'. Bijvoorbeeld als het blad water opzuigt en gaat bladderen. Als jij dan na 2 jaar eruit gaat zal de nieuwe huurder het nooit accepteren, maar voor de verhuurder is het ontzettend lastig om de schade te verhalen. Zeker als de oude keuken economisch al was afgeschreven.
Kijk wel uit dat je niet te 'veel eisend' overkomt en vooral niet 'cheap'. Als jij alles nieuw wilt en geen euro wil uitgeven dan weten ze ook hoe laat het is. Dat betekent niet dat je moet betalen voor die dingen, maar dat je de deur open moet laten staan. Laat ze maar met een voorstel komen, dat kun je altijd nog afwijzen als je het echt te duur vindt.

Dus bij enkelglas kun je dreigen met voorzetramen (hoe denk je dat het kozijn eruit ziet nadat je zo'n voorzetraam weer hebt weggehaald..), bij de badkamer zelf een ventilator gaan klussen en bij de keuken een nieuw keukenblad.
En je kunt het zelfs gewoon vragen... 'Hoe moeilijk is het om zelf die ventilator in de badkamer te plaatsen'? (en dan nog even op het plafond kloppen :D)

Er zijn genoeg beheerders die dan eieren voor hun geld kiezen en het voor je regelen. Helemaal als ze anders in een discussie terecht komen of jij dat nou wel mag doen!
(Je mag iets ophangen aan het plafond, een ventilator hang je op aan het plafond en rond 100mm is een hele mooie maat om te boren, als je vertrekt smeer je het gat wel weer vol :+)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04:15

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

quote:
[...]

Gemiddeld rijtjeshuis kost afhankelijk van de locatie tussen de 1,5 tot 2 ton inclusief keuken, CV en sanitair. Maximale huur is € 629,00. Dat is dus echt gesubsidieerd, marges zijn heel erg klein, vandaar dat meestal renovatie voor onderdelen pas na een jaar of 25-30 is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:55
quote:
Het is een leuk eengezinshuis in Vlijmen.
Vlijmen! Leuk man :) mooi plekkie om te wonen.

Volgens mij kijken verhuurders individueel per huis of de diverse installaties (keuken, badkamer etc) nog goed zijn. Ik woon in een straat met woonhuizen en bijna niets is hetzelfde van binnen, van buiten uiteraard wel. De buurvrouw heeft een CV ketel uit 2005 en de andere buren hebben er een van 2013. Ik heb een ondervloer van OSB platen + isolatiekorrels eronder, terwijl de andere buren nog gewoon planken hebben. De keukens verschillen per huis, je zou denken dat ze centraal iets plannen om het periodiek te vervangen, maar voor de binnenkant lijkt dat niet op te gaan.

Ik zou iig niet vergeten om ook naar de CV ketel te kijken. Vaak kan je op het typeplaatje zien hoe oud die is. Ik had in m'n vorige huis een CV ketel die volgens mij nog bunkers uit de tweede wereldoorlog heeft verwarmd (groot rood ding ter grootte van een wasmachine) en dat ding was me een partij onzuinig.. In een koud jaar waren we 2500eu/jaar kwijt aan energie :/ nu heb ik een ketel uit 2014 en is dat bedrag meer dan gehalveerd.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
quote:
Wim-Bart schreef op maandag 22 februari 2016 @ 05:24:
[...]

Gemiddeld rijtjeshuis kost afhankelijk van de locatie tussen de 1,5 tot 2 ton inclusief keuken, CV en sanitair. Maximale huur is € 629,00. Dat is dus echt gesubsidieerd, marges zijn heel erg klein, vandaar dat meestal renovatie voor onderdelen pas na een jaar of 25-30 is.
Maximale huur is inmiddels over de 700 euro voor sociale verhuur. Als je het over nieuwbouw hebt klopt je stelling, heb je het over bestaande bouw is dat een ander verhaal. Ik zie nu in Zwolle huizen gebouwd worden die rond de 250K liggen, de huur op die dingen is 700 euro per maand. Met de huidige hypotheekrente is kopen amper goedkoper dan huren, kan je nagaan hoe dat een paar jaar terug was toen de rente het dubbele was.

Kijk je naar bestaande bouw, wordt het verhaal al anders. Huizen uit de jaren 50-80 met hier en daar enkelglas, stokoude CV-ketels of geisers, beschimmelde badkamers en aftandse keukens. Dat zijn huizen die ooit nog voor minder dan 100.000 guldens gebouwd zijn en inmiddels al ruim afbetaald zijn, maar waar inmiddels wel 500-600 euro per maand huur tegenover staat.
Mijn eigen huis heb ik van de vorige eigenaar gekocht voor 160.000 euro. Hij heeft het op zijn beurt 15 jaar eerder voor nog geen 100.000 gulden van de woningbouw gekocht. In 1978 zijn die dingen spotgoedkoop de grond uitgestampt voor een fors lager bedrag.

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 01-04 12:12
quote:
Widow schreef op maandag 22 februari 2016 @ 08:11:
[...]
Ik woon in een straat met woonhuizen..
Echt waar joh? :+

Sorry, kon het niet laten >:)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:55
quote:
Malfunctions schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:48:
[...]

Echt waar joh? :+

Sorry, kon het niet laten >:)
Volgens mij bedoelde ik huurhuizen, maar zo vroeg op de maandagochtend zitten alle bitjes nog niet helemaal op één rij hier :')

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• EdjeCageman
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03-04 18:09
Nou ik ben net een maand vertrokken uit mijn huurwoning (bj 1926), badkamer was nog van die mooie blauwe tegeltjes met molentjes en boerderijtjes etc erop. Toen ze de platen gingen vervangen aan de buitenkant kwam er mooi wel een raam achter vandaan. Maar natuurlijk is dat raam dichtmaken een goedkopere oplossing. Echter volgens mij zijn ze dan wel verplicht om mechanische afzuiging te plaatsen, wat logischerwijs totaal niet voldoende is, daardoor was er in de badkamer ook een aparte agricultuur qua schimmels, paar keer aangekaart maar doen ze niks aan.

Staat keuken was exact hetzelfde als TS opperde, gewoon basis keukenmeubel met zo'n ribbelblad. Blad hebben ze toen wel vervangen aangezien hij ronduit smerig was dat we niet weg kregen.
Ketel was 2004 en gewoon om het jaar z'n controle.

Onderhoud qua woning natuurlijk zo goedkoop mogelijk, mijn achterdeur is zo verrot als ik weet niet wat maar wouden ze niet vervangen eerst fixen met houtrotstopper daarna zien ze wel, nu kan het dus echt niet anders meer en moet hij wel vervangen worden als ze volgende week de sleutel terug krijgen.

• Axente
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 28-03 09:23
Het kan goed zijn dat het huis in de straat met alles nieuw vorige bewoners heeft gehad die het hele huis hebben uitgeleeft en er niks meer over was. En jullie huisje netten bewoners had er zit namelijk veel verschil in huurders en dat doet veel met de levensduur. Maar ik zou het zeker vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 01:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik had ook een sociale huurflat met de badkamer midden in het huis. Onbegrijpelijk maar waar...
Er zat wel mechanische ventilatie in maar dit was echt niet genoeg om schimmel en aanslag te voorkomen.
En elke keer na het douchen alle wanden schoonmaken... Nee bedankt. Het plafond begon overigens ook al te bladderen en daar zaten duidelijk al meerdere sauslagen onder.

De keuken: Simpel maar functioneel. Het rechter zijblad had brandplekken van het fornuis van de vorige huurder. Bij een laatje liet de coating los om dezelfde redenen. Mooi niet dat dit vervangen werd.
Overigens kwam diezelfde mechannische ventilatie uit in de keuken. Maar het was lang niet genoeg om de kookluchtjes enigzins te vedrijven.

Mijn ervaring is dat woningbouwcorporaties écht zo min mogelijk doen om e.e.a. een beetje mooi en functioneel te maken. Die keukenblokjes zijn altijd nét wat breder dan de minimumbreedte van 1.80 om die extra puntjes te scoren zodat ze nét wat meer huur kunnen vangen.

En enkelglas... Kom op zeg, dat kan écht niet meer! Het klinkt alsof dat huis een echte vocht en schimmelmagneet is.
Als je geen haast heb zou ik voor een andere woning kijken, waar de badkamer aan een raamkant zit. En dubbelglas heeft.
Bouwjaar 1983 impliceert dat die ramen er ook al sinds dat jaar in zitten. Echt minimaal onderhoud dus...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-04 19:19

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Axente schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:56:
Het kan goed zijn dat het huis in de straat met alles nieuw vorige bewoners heeft gehad die het hele huis hebben uitgeleeft en er niks meer over was.
Ach, het aantreffen van een wietplantage in sociale huurwoningen is ook niet ongewoon. Dan worden de huurders er hardhandig uit gezet, en 9 van de 10 keer doen die nog even moeite om alles tot op de dakbalken te slopen...

Dan heb je als verhuurder geen keus behalve alles er weer nieuw in moeten timmeren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04:15

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

quote:
Nyarlathotep schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:27:
En elke keer na het douchen alle wanden schoonmaken... Nee bedankt.
Ja het huis is niet van jou dus goed bewonersschap is niet nodig.........

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 01:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

quote:
Wim-Bart schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:22:
[...]

Ja het huis is niet van jou dus goed bewonersschap is niet nodig.........
Wat een suffe opmerking 8)7

Een slecht geventileerd schimmelhok is de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Wat moet ik dan; een trapje pakken om het bladderende plafond af te drogen? Alle wanden in mijn badkamer droog maken met meerdere handdoeken?

Ik heb één keer iemand laten komen via de woningbouw om alle beschimmelde voegen er uit te halen. En dit had hij gezien bij zowat alle flats in mijn straat waar hij ook langs moest komen.

De kwaliteit van veel huurwoningen en de houding van woningcorporaties is gewoon ondermaats.

Je hoeft dus niet veel van een woningcorporatie te verwachten. Zeker als je de woning nog moet accepteren. Neem jij de woning niet, dan is het wel de volgende. Genoeg mensen die minder eisen stellen aan zo'n woning, en als je pech hebt dan krijg je een uitgewoond hol.

Dat had ik zelf... Mijn appartement had paars behang, sierstickers in de badkamer (Turks gezin). Overal, maar dan ook overal vetaanslag. De schilder die mijn huis schilderde moest overal vet vanaf boenen.
Een pot rotte marinadesaus achter in het keukenkastje (achter het schot). Troep achter de verwarming, en meneer vond het nodig een doos vissticks in de oude koelkast te laten liggen 8)7

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:28

Rukapul

Moderator General Chat
In overleg is soms wel wat mogelijk, maar harde eisen kun je nauwelijks stellen. Dit geldt ook voor doucheventillatie: die hoeft er niet in te zitten, maar als er problemen met schimmelvorming optreedt dan is het weldegelijk een verantwoordelijkheid van de verhuurder. Daar zit dus ruimte. Aan de andere kant is niet gezegd dat je zonder actieve ventillatie per se schimmelvorming krijgt. Een goede graadmeter is om nu alvast goed te kijken (sterke zaklamp mee!), want de ervaring leert dat er weinig mensen zijn die altijd de hele badkamer na gebruik droog gaan maken :+

De harde eisen gaan er met name over dat iets functioneel en veilig is. De meeste corporaties gaan daar ook wel in mee al heb je soms de pech dat er (eerst) lapmiddelen toegepast worden.

Ik mis overigens wat het grote probleem zou moeten zijn met een RVS-ribbelaanrechtblad.

Dan kun je beter vragen wanneer renovatie van het enkel glas, CV-ketel, etc. op de planning staat.

[Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2016 16:44]

• Daffie
quote:
donderdraak schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:22:
[...]

Er worden teweinig nieuwe sociale huurwoningen gebouwd. Vrijwel de meeste sociale huurwoningen zijn oud en voldoen niet aan de nieuwe bouwnormem waardoor luchtvochtigheid met als gevolg schimmel in badkamers een groot probleem is bij de meeste sociale huurwoningen.

De kosten verdeling kan je navragen bij de sociale huurwoning corperatie. Ook op de site van overheid kan je wat terugvinden.
https://www.rijksoverheid...oord/onderhoud-huurwoning
Bedankt voor de link, handig!
quote:
Boudewijn schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:44:

offtopic:
Ik weet niet waar je hebt gelezen dat ik de woning niet accepteer tenzij er een nieuwe keuken in komt? Ik informeer gewoon naar de mogelijkheden. Ik weet niet wat gebruikelijk is en wat wel, dit is voor het eerst dat ik (sociaal) ga huren. Ik vind het dus een beetje een lompe opmerking die je maakt.
quote:
[...]

Als je huurtoeslag bedoeld, dat gaan we niet aanvragen. Komen we ook niet voor in aanmerking van het verzamelinkomen is hoger dan €30.000 per jaar.
quote:
chaoscontrol schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:56:
Ik kreeg van Brabant Wonen een nieuwe keuken toen ik zei dat de keuken die er stond echt niet meer kon. (Smerig vet wit oud rvs staal lelijk ding). Heb ook zitten klagen over de badkamer maar daar hadden ze geen boodschap aan. Verder doen ze niet zo heel moeilijk.
Dit is wel alweer een jaar of 5 geleden.
Bij mij zal het dan eerder andersom zijn, de keuken is volgens mij verder wel OK, maar moet ook zeggen dat ik niet heel goed heb onderzocht (omdat ik dus nooit had gedacht dat wij het huis aangeboden zouden krijgen). Woensdag als we het rondje met de opzichter maken neem ik alles natuurlijk wel wat meer onder de loep.
quote:
TheGhostInc schreef op maandag 22 februari 2016 @ 02:44:
[...]

Gefeliciteerd.

Ik heb bij BrabantWonen gehuurd en die waren niet verkeerd. Dus je kunt sowieso even polsen.

Ik weet niet hoe lang je er wilt blijven wonen, maar je mag best wel wat veranderen aan een huurwoning. Zo is die keuken ook maar een keuken. Als jij er een andere keuken in wilt plaatsen dan kan dat.

Opzichters zijn echter als de dood dat je er een bende van maakt. En dat kun je tegen ze gebruiken ;)
Als jij gaat vragen of je, als ze de keuken niet willen vervangen, zelf een nieuw blad kunt plaatsen, dan gaan ze vaak nog een keertje nadenken. Als ze jou een beetje laten betalen dan weten ze dat het goed is gedaan. Ga je het echter zelf doen en er gaat wat mis, dan hebben zij 'gezeur'. Bijvoorbeeld als het blad water opzuigt en gaat bladderen. Als jij dan na 2 jaar eruit gaat zal de nieuwe huurder het nooit accepteren, maar voor de verhuurder is het ontzettend lastig om de schade te verhalen. Zeker als de oude keuken economisch al was afgeschreven.
Kijk wel uit dat je niet te 'veel eisend' overkomt en vooral niet 'cheap'. Als jij alles nieuw wilt en geen euro wil uitgeven dan weten ze ook hoe laat het is. Dat betekent niet dat je moet betalen voor die dingen, maar dat je de deur open moet laten staan. Laat ze maar met een voorstel komen, dat kun je altijd nog afwijzen als je het echt te duur vindt.

Dus bij enkelglas kun je dreigen met voorzetramen (hoe denk je dat het kozijn eruit ziet nadat je zo'n voorzetraam weer hebt weggehaald..), bij de badkamer zelf een ventilator gaan klussen en bij de keuken een nieuw keukenblad.
En je kunt het zelfs gewoon vragen... 'Hoe moeilijk is het om zelf die ventilator in de badkamer te plaatsen'? (en dan nog even op het plafond kloppen :D)

Er zijn genoeg beheerders die dan eieren voor hun geld kiezen en het voor je regelen. Helemaal als ze anders in een discussie terecht komen of jij dat nou wel mag doen!
(Je mag iets ophangen aan het plafond, een ventilator hang je op aan het plafond en rond 100mm is een hele mooie maat om te boren, als je vertrekt smeer je het gat wel weer vol :+)
Bedankt voor de tip, ik ga het eens aankijken!
quote:
_JGC_ schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:36:
[...]

Maximale huur is inmiddels over de 700 euro voor sociale verhuur. Als je het over nieuwbouw hebt klopt je stelling, heb je het over bestaande bouw is dat een ander verhaal. Ik zie nu in Zwolle huizen gebouwd worden die rond de 250K liggen, de huur op die dingen is 700 euro per maand. Met de huidige hypotheekrente is kopen amper goedkoper dan huren, kan je nagaan hoe dat een paar jaar terug was toen de rente het dubbele was.

Kijk je naar bestaande bouw, wordt het verhaal al anders. Huizen uit de jaren 50-80 met hier en daar enkelglas, stokoude CV-ketels of geisers, beschimmelde badkamers en aftandse keukens. Dat zijn huizen die ooit nog voor minder dan 100.000 guldens gebouwd zijn en inmiddels al ruim afbetaald zijn, maar waar inmiddels wel 500-600 euro per maand huur tegenover staat.
Mijn eigen huis heb ik van de vorige eigenaar gekocht voor 160.000 euro. Hij heeft het op zijn beurt 15 jaar eerder voor nog geen 100.000 gulden van de woningbouw gekocht. In 1978 zijn die dingen spotgoedkoop de grond uitgestampt voor een fors lager bedrag.
Dat klopt, dit huis kost €710,68, dat is ook precies de bovengrens van sociale huur geloof ik.
quote:
Nyarlathotep schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:27:
Ik had ook een sociale huurflat met de badkamer midden in het huis. Onbegrijpelijk maar waar...
Er zat wel mechanische ventilatie in maar dit was echt niet genoeg om schimmel en aanslag te voorkomen.
En elke keer na het douchen alle wanden schoonmaken... Nee bedankt. Het plafond begon overigens ook al te bladderen en daar zaten duidelijk al meerdere sauslagen onder.

De keuken: Simpel maar functioneel. Het rechter zijblad had brandplekken van het fornuis van de vorige huurder. Bij een laatje liet de coating los om dezelfde redenen. Mooi niet dat dit vervangen werd.
Overigens kwam diezelfde mechannische ventilatie uit in de keuken. Maar het was lang niet genoeg om de kookluchtjes enigzins te vedrijven.

Mijn ervaring is dat woningbouwcorporaties écht zo min mogelijk doen om e.e.a. een beetje mooi en functioneel te maken. Die keukenblokjes zijn altijd nét wat breder dan de minimumbreedte van 1.80 om die extra puntjes te scoren zodat ze nét wat meer huur kunnen vangen.

En enkelglas... Kom op zeg, dat kan écht niet meer! Het klinkt alsof dat huis een echte vocht en schimmelmagneet is.
Als je geen haast heb zou ik voor een andere woning kijken, waar de badkamer aan een raamkant zit. En dubbelglas heeft.
Bouwjaar 1983 impliceert dat die ramen er ook al sinds dat jaar in zitten. Echt minimaal onderhoud dus...
Ik mis een beetje waarom enkelglas écht niet meer zou moeten kunnen? Ik bedoel, het is een raam. Het houdt regen tegen. Dat het enkelglas is en ik daardoor meer stookkosten heb, dat is toch in hetzelfde 'jammer dan'-straatje als een keukenblad waar je al dan niet graag verandering in ziet? m.a.w., op grond van welke redenen (anders dan mijn eigen portemonnee) kan ik de woningbouw overtuigen dat die ramen allemaal vervangen moeten worden voor dubbelglas? Natuurlijk zou ik dat heel tof vinden, maar als ik zo de ervaringen lees (en de algemene indruk die ik krijg, is dat woningbouwcorp.'s het zo goedkoop mogelijk willen houden voor henzelf), dan heb ik niet het idee dat ik dat voor elkaar kan krijgen. Ga het wel proberen natuurlijk, maar als ik dan argumenten aanvoer als 'ja, dat verlaagt mijn stookkosten', dan hebben zij daar (denk ik?) natuurlijk niet zo veel boodschap aan.
quote:
Rukapul schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:36:
In overleg is soms wel wat mogelijk, maar harde eisen kun je nauwelijks stellen. Dit geldt ook voor doucheventillatie: die hoeft er niet in te zitten, maar als er problemen met schimmelvorming optreedt dan is het weldegelijk een verantwoordelijkheid van de verhuurder. Daar zit dus ruimte. Aan de andere kant is niet gezegd dat je zonder actieve ventillatie per se schimmelvorming krijgt. Een goede graadmeter is om nu alvast goed te kijken (sterke zaklamp mee!), want de ervaring leert dat er weinig mensen zijn die altijd de hele badkamer na gebruik droog gaan maken :+

De harde eisen gaan er met name over dat iets functioneel en veilig is. De meeste corporaties gaan daar ook wel in mee al heb je soms de pech dat er (eerst) lapmiddelen toegepast worden.

Ik mis overigens wat het grote probleem zou moeten zijn met een RVS-ribbelaanrechtblad.

Dan kun je beter vragen wanneer renovatie van het enkel glas, CV-ketel, etc. op de planning staat.
Nogmaals, ik heb niet gezegd dat ik de huidige keuken niet OK vind. Ik vroeg me gewoon af wat er mogelijk is. En je hebt verder gelijk hoor, de ketel zal ik sowieso eens checken, en ik ga kijken wat ik voor elkaar krijg qua badkamerventilatie en evt. dubbelglas.

• donderdraak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Enkel of dubbelglas daar heb je niets voor te kiezen dat is een keuze van de woningcorporatie. Ik weet niet of jullie beiden een vaste baan hebben. Informeer daarom ook over de Huurprijs- en inkomensgrenzen tot 1 januari 2017 en jullie eventuele toeslagen. De inkomensgrens van vorig jaar is verhoogd. Op dit moment is dat maximaal €35.739,- (in 2016). Het vervangen van een keukenblad moet denk ik wel bespreekbaar zijn. Zorg dat een toezichthouder de eventuele gebreken van de vorige bewoner in kaart brengt. Deze kosten worden in rekening gebracht en gebreken kunnen worden hersteld voordat je de woning intrekt.
- woning moet bezemschoon opgeleverd zijn
- kranen en sanitair schoon kalkaanslag
- badkamer tegels van kalkaanslag
- radiatoren die aan het roesten zijn
- keuken en badkamer kit randen
- keuken schoon van vet en vuil
- laat de voegen tussen tegels nakijken of ze toe zijn aan vervanging
- boorgaten in muur die moeten worden opgevuld
- cv ketel moet goed functionerend zijn (inclusief boekje + ontluchtingssleutel + vul slang + sleutel)
- vensterbank moet orgineel zijn
- controleer of tocht bij de raamkozijnen aanwezig is
- controleer of alle ramen of deze goed open en dicht gaan
- controleer of een deur goed open en dicht gaat en ook op slot gaat
- stickers en overige lijmresten moeten verwijderd zijn
- toilet moet functionerend zijn
- ventilatieroosters moeten schoongemaakt zijn
- indien een achtertuin aanwezig is dan moet deze ook opgeruimd opgeleverd worden

meer tips over de oplevering kan je hier op google vinden...

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Daffie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:08:

Ik weet niet waar je hebt gelezen dat ik de woning niet accepteer tenzij er een nieuwe keuken in komt? Ik informeer gewoon naar de mogelijkheden. Ik weet niet wat gebruikelijk is en wat wel, dit is voor het eerst dat ik (sociaal) ga huren. Ik vind het dus een beetje een lompe opmerking die je maakt.
Ik lees het net terug, los van jouw post overigens, en je hebt gelijk. Verkeerd gelezen, chagrijnig en er te hard in gegaan. Excuses en succes met onderhandelen (oprecht bedoeld) :).

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Daffie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:08:
[...]

Ik mis een beetje waarom enkelglas écht niet meer zou moeten kunnen? Ik bedoel, het is een raam. Het houdt regen tegen. Dat het enkelglas is en ik daardoor meer stookkosten heb, dat is toch in hetzelfde 'jammer dan'-straatje als een keukenblad waar je al dan niet graag verandering in ziet? m.a.w., op grond van welke redenen (anders dan mijn eigen portemonnee) kan ik de woningbouw overtuigen dat die ramen allemaal vervangen moeten worden voor dubbelglas? Natuurlijk zou ik dat heel tof vinden, maar als ik zo de ervaringen lees (en de algemene indruk die ik krijg, is dat woningbouwcorp.'s het zo goedkoop mogelijk willen houden voor henzelf), dan heb ik niet het idee dat ik dat voor elkaar kan krijgen. Ga het wel proberen natuurlijk, maar als ik dan argumenten aanvoer als 'ja, dat verlaagt mijn stookkosten', dan hebben zij daar (denk ik?) natuurlijk niet zo veel boodschap aan.
Stookkosten zijn nog maar het begin. Die vallen trouwens goed mee, tenzij je je slaapkamers ook 's winters tropisch stookt. Als je boven niet/nauwelijks stookt ga je niet/nauwelijks last hebben van de hogere stookkosten. Veel problematischer is vochthuishouding. Als beneden dubbelglas is, condenseert daar niets tegen de ramen. Gevolg is dat alle evt aanwezige water condenseert tegen oppervlakken die wel koud zijn, dus de ramen boven. Zeker als je geen condensdroger hebt en 's winters ergens wasgoed in huis hangt, ga je letterlijk stromend water hebben van het enkelglas. Dat is niet alleen onprettig, het kan leiden tot structurele schade (zie mijn voorbeeld van rotte kozijnen) en je riskeert zelfs electrische problemen als er ergens in de buurt van dat enkel glas boven stopcontacten staan.

Dit is natuurlijk erg zwart-wit gesteld. Ik heb in twee huizen gewoond met dubbel glas beneden en enkel boven. Beide uit +-1930, bij beide ergens in jaren '90 beneden van dubbelglas voorzien. Bij de eerste deden deze problemen zich maar beperkt voor, vooral omdat we wasgoed in de bijkeuken ophingen. Bij de tweede was de bovenkamer enig zinnige plek voor wasgoed en dat ging in de winter flink mis. YMMV met andere woorden.
quote:
[...]

Nogmaals, ik heb niet gezegd dat ik de huidige keuken niet OK vind. Ik vroeg me gewoon af wat er mogelijk is. En je hebt verder gelijk hoor, de ketel zal ik sowieso eens checken, en ik ga kijken wat ik voor elkaar krijg qua badkamerventilatie en evt. dubbelglas.
Verwacht niet al te veel. Ik zou als je twijfelt gewoon dit huis niet accepteren en wachten op de volgende. Er is heus wel sociale huur met badkamerventilatie en dubbel glas overal in huis.

Soittakaa Paranoid!

• Ricardo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 00:27
Vind dat iedereen hier wel heel erg negatief is over sociale woningbouw. Zo erg is het naar mijn ervaring niet gelukkig.

Mijn eerste woning was uit 1973, toen ik die accepteerde was alles op de keuken na nog origineel. Daar is zonder problemen een nieuwe badkamer, meterkast, centrale afzuiging en dubbel glas geplaatst, door wat luxe opties in de badkamer ( douche cabine en thermostaatkraan ) was de totale huursverhoging 17euro.
Ook werden kleine defecten zoals een gebarsten stopcontact netjes vervangen.

Mijn huidige woning is uit 1993, ook daar zijn diverse dingen nog aan gedaan, muren gestucked, alle tochstrips vervangen, radiatoren weer netjes wit gemaakt, afwerk stripje van de keuken geplaatst, beschadigde plinten vervangen.

Alleen de badkamer en toilet zou ik graag vervangen zien, evenals dubbelglas boven.
De badkamer gebeurd pas bij 28jaar, of als die niet meer als bruikbaar word gezien, en dubbelglas doen ze projects gewijs sinds kort dus dat is nog even afwachten wanneer, in elk geval voor 2020.

Hier is het trouwens wel zo, als je zelf de badkamer of keuken zou vervangen in overleg, kun je als je er uit gaat een compensatie krijgen voor de gemaakte kosten. in overleg is er best veel mogelijk.

• Daffie
Gisteren is de sleuteloverdracht geweest. Aan het aanrechtblad ging niks gebeuren, dat was nog in goede staat, alleen de kitranden zouden vernieuwd worden. Verder wordt er een deur opnieuw geplaatst, zijn er ter plekke wat beschadigingen in het stucwerk gerepareerd, nog wat gaatjes gedicht en van dat klein grut. Cilinders in de sloten zijn vervangen, en binnenkort komt een extern bedrijf nog wat dingen doen onder andere twee ramen + kozijn vervangen omdat eentje vochtig was dus waarschijnlijk aan het rotten is.

Al met al best fijne mensen die graag voor je klaar staan, maar wel met een duidelijke grens.

En nu schilderen!

Edit: Oh, en ik had de eerste keer dus verkeerd gekeken, in de badkamer is actieve ventilatie aanwezig. Er zit een bedieningspaneel waarmee je de afzuiging op 3 standen kan zetten en een timer, schijnbaar. Op de hoogste stand zuigt hij ook best heel flink aan (zal ook wel te maken hebben met het feit dat de motor/afzuigunit maximaal 1 meter boven de badkamer zit :P)

[Voor 22% gewijzigd door Daffie op 25-02-2016 13:08]

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

quote:
Daffie schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:06:
Gisteren is de sleuteloverdracht geweest.

.....
Feli!
Nog navraag gedaan over dubbele beglazing?

• Daffie
Ja, dat ging op projectbasis; als ze ooit eens de hele wijk gaan aanpakken. Maar daar hoef ik dus niet op te rekenen :+

Overigens hebben we wel een serviceabonnement voor zaken als lekkages, verstoppingen etc. En ik had een praatje met de opzichter over dat enkelglas, en hij zei zelf dat als de boel gaat rotten of iets dergelijks, dat we dan gewoon kunnen bellen om het te laten fixen.

[Voor 53% gewijzigd door Daffie op 25-02-2016 13:13]

• Beachboy2020
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 23-01 12:47
Hallo, beetje verlaat maar nog: als woningbouwcorporatie niet wenst mee te werken, kun je dus huurverlaging aanvragen bij de huurcommissie: https://www.huurcommissie.nl/

In geval van ernstige gebreken zou ik eerst ook contact opnemen - of daarmee dreigen naar de woningbouwcorporatie - met de gemeentelijke bouw- en woontoezicht die een onderzoek zal instellen. Denk aan sterke gaslucht, bewoners en bezoekers die moe worden in de woning (luchtafvoer/schimmel etc) en problemen met electra.

Sterkte iedereen

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:41
@Beachboy2020 een beetje verlaat... je kickt een topic van 4 jaar geleden...
Vraag me echt serieus af, hoe je er op komt om zo'n oud topic op te zoeken en dan een (semi) serieus antwoord gaat geven...

• Beachboy2020
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 23-01 12:47
BastaRhymez schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:11:
@Beachboy2020 een beetje verlaat... je kickt een topic van 4 jaar geleden...
Vraag me echt serieus af, hoe je er op komt om zo'n oud topic op te zoeken en dan een (semi) serieus antwoord gaat geven...
Wat is hier semi-serieus aan?

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:34

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Bedankt voor je tip @Beachboy2020, maar voor een topic na 4 jaar is dit wel een megakick :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True