[vraag] nieuwe home cinema systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-10 20:09
Goedendag,

Sinds kort denk ik erover om mijn oude home cinema systeem (samsung ht-e6500) de deur uit te doen. Dit omdat er helaas 1 speaker ruist bij hoge tonen en omdat het systeem (app gedeelte) zo sloom is dat het 4/5 minuten duurt om plex op te starten.

Nu werd door mijn schoon-pa een receiver aangeboden Nieuwwaarde was 1200 euro maar kon hem voor een prikje overkopen zonder zijn speakers/boxen. Deze heeft 4 hdmi poorten, 7.1 aansluiting etc.

Ik heb zelf totaal geen verstand van wat mooi klinkt, dit omdat ik zelf slecht hoor bepaalde tonen merk ik niet op, terwijl mijn visite het meteen opvalt.

Nu is vooral mijn vraag wat is nou echt beter om te doen:
alles los ? Aparte receiver, aparte streaming apparaat (waarschijnlijk apple tv?)

of gewoon weer zon buildin systeem?

Ik zelf heb een budget van 1000 euro. en kwam deze boxen al tegen:
http://www.receiverstore....n-kardon-hkts-65-set.html

Of is zon systeem beter:
http://www.mediamarkt.nl/...hd-com-1716s-1394790.html

Aanraders zijn welkom. Zoals ik zeg heb ik er geen verstand van. Zolang het maar mooi geluid heeft, mogelijkheid tot streaming. 3D ondersteuning en het liefst een plex-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Welke receiver biedt je schoonvader je aan? Als het een ouder model is, zeg meer dan vijf jaar, is de kans aanwezig dat deze sowieso geen 3D doet (HDMI lager dan V1.4) en valt de basis al om. Als deze wel 3D doet dan is die receiver met losse speakers zeker wel de meeste bang for buck. Merken als Teufel, Jamo en Yamaha hebben ook 5.1 sets in speakers, maar het is niet dat je daar naar moet kijken. Losse speakers en zelf een 5.1 set samenstellen en kopen kan ook.

Andere vraag: wat voor speakers kan je kwijt? Moeten het weer relatief kleine speakers zijn - aangezien je daar mee komt - of is er ruimte voor speakers met wat meer body? Dat is niet meteen een zuil van een meter hoog, het kan ook een boekenplankmodel zijn. Het voordeel van een dergelijke speaker ten opzichte van een zogenaamde satelliet AKA melkpakje is op GoT al vaker beschreven. Mijn inziens haal je daar ook mooier geluid mee in huis. Al is iets als "mooi" natuurlijk wel zo subjectief als maar zijn kan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
FeaR schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:26:
Welke receiver biedt je schoonvader je aan? Als het een ouder model is, zeg meer dan vijf jaar, is de kans aanwezig dat deze sowieso geen 3D doet (HDMI lager dan V1.4) en valt de basis al om. Als deze wel 3D doet dan is die receiver met losse speakers zeker wel de meeste bang for buck. Merken als Teufel, Jamo en Yamaha hebben ook 5.1 sets in speakers, maar het is niet dat je daar naar moet kijken. Losse speakers en zelf een 5.1 set samenstellen en kopen kan ook.

Andere vraag: wat voor speakers kan je kwijt? Moeten het weer relatief kleine speakers zijn - aangezien je daar mee komt - of is er ruimte voor speakers met wat meer body? Dat is niet meteen een zuil van een meter hoog, het kan ook een boekenplankmodel zijn. Het voordeel van een dergelijke speaker ten opzichte van een zogenaamde satelliet AKA melkpakje is op GoT al vaker beschreven. Mijn inziens haal je daar ook mooier geluid mee in huis. Al is iets als "mooi" natuurlijk wel zo subjectief als maar zijn kan.
Ik heb twee geweldige katten. Ik ben als de dood dat zij een speaker die jij beschrijft, willen gaan gebruiken als een krabpaal. Vandaar de kleine varriand.

Echter heeft mijn home cinema set (die ik nu heb) ook redelijk grote front speakers.

Ik heb helaas geen idee wat voor merk mijn schoon-pa heeft liggen. Hij gaf aan dat hij over was en op zonder ligt te niksen. En gaf aan dat er zelf HDMI CEC opzit (iets wat trouwens ook nog een eis is)

Goed dat je het zegt m.b.t het 3D gedeelte. daar moet ik inderdaad ook nog rekening mee houden.

Is mijn budget dan wel haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:01
Kun je een merk en type reciever doorgeven? Is iets makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jboy1991 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:49:
[...]
En gaf aan dat er zelf HDMI CEC opzit (iets wat trouwens ook nog een eis is)
HDMI CEC wat zat al op eerdere versies dan 3D, dus dat zegt voor nu nog weinig. Weet wel dat HDMI CEC niet zaligmakend is. De implementatie is vrij en elk merk mag zelf weten hoe dit in praktijk te brengen. Het kan grandioos werken, maar ook grandioos alles in de war gooien.
Is mijn budget dan wel haalbaar?
1000 euro voor een 5.1 set is haalbaar en 1000 euro voor een receiver met 5.1 set is ook haalbaar. Sterker, goedkoopste Teufel 5.1 set kost je 350 euro, receiver kan je voor onder de 200 halen dus dan zou het zelfs met 500 euro lukken. Je zit dan natuurlijk wel in het echte instap en met veel minder keuze. Maar 1000 euro is wel iets waar je wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Heb inmiddels het model en type gekregen
Marrantz SR 7001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dan komt er zeker een receiver bij. De SR7001 heeft HDMI versie 1.2 (wat die CEC al discutabel maakt aangezien dat vanaf HDMI 1.2a was), maar 3D gaat niet lukken. HDMI Processing mist al en dat zou ik minimaal op een receiver willen hebben (HDMI 1.3a). Of....je moet alleen audio via de receiver laten lopen en beeld direct naar de TV. Heb je wel meer kabels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Dus met andere woorden kan ik beter kijken naar iets anders? En zo ja. Heb je misschien tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
En wat is de reden dat je juist dit aanraad ? Ik zag bij de receiver ook paar nadelen staan

En wat bedoelen ze met dat stukje over beveiliging "HDCP 2.2-copyright-bescherming"
Ik heb geen zin dat een fabrikant bepaald wat ik wel en niet mag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Jboy1991 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:24:
[...]

En wat is de reden dat je juist dit aanraad ? Ik zag bij de receiver ook paar nadelen staan

En wat bedoelen ze met dat stukje over beveiliging "HDCP 2.2-copyright-bescherming"
Lijkt me voor jou, kijkend naar je budget een mooie combinatie. Op elke reciever is wel iets aan te merken.
Ja, hij heeft niet alles wat je zou kunnen krijgen, maar voldoet wel aan de huidige minimale eisen.

Wikipedia: High-bandwidth Digital Content Protection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
BvZwolle schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:28:
[...]

Lijkt me voor jou, kijkend naar je budget een mooie combinatie. Op elke reciever is wel iets aan te merken.
Ja, hij heeft niet alles wat je zou kunnen krijgen, maar voldoet wel aan de huidige minimale eisen.

Wikipedia: High-bandwidth Digital Content Protection
Daarnaast blijft het probleem dat ik geen zin he. In een apparaat dat bepaald wat ik mag kijken. Ik heb bijv de complete dvd box van once upon a time. Maar omdat ik regelmatig bij mijn moeder deze serie kijkt. Stream ik het dus via plex. Ik ben bang als ik het met deze receiver doe. Ik op een blacklist kom zoals op doe wiki page wordt beschreven l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Jboy1991 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 08:26:
[...]

Daarnaast blijft het probleem dat ik geen zin he. In een apparaat dat bepaald wat ik mag kijken. Ik heb bijv de complete dvd box van once upon a time. Maar omdat ik regelmatig bij mijn moeder deze serie kijkt. Stream ik het dus via plex. Ik ben bang als ik het met deze receiver doe. Ik op een blacklist kom zoals op doe wiki page wordt beschreven l
Daar heb ik geen ervaring mee, dus kan er ook geen zinnig woord over zeggen. Misschien dat iemand anders hier wel ervaring mee heeft en je dat wilt uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
BvZwolle schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:16:
[...]

Daar heb ik geen ervaring mee, dus kan er ook geen zinnig woord over zeggen. Misschien dat iemand anders hier wel ervaring mee heeft en je dat wilt uitleggen.
Hmm dat is dan minder. Nu maar hopen dat iemand anders nog adviezen heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Is de Denon AVR-X2200W niet beter dan de 2100W ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Volgens mij wil die HDCP 2.2 toevoeging gewoon zeggen dat het apparaat er een licentie voor heeft. Wat zoveel wil zeggen als; mocht je een bron hebben die op deze manier beveiligd is, het apparaat dit zonder problemen op je tv kan toveren. De engelse wikipedia pagina zegt "The system is meant to stop HDCP-encrypted content from being played on unauthorized devices or devices which have been modified to copy HDCP content." Een snelle scan leert mij dat er daar met geen woord gerept wordt over die blacklist, dus vraag me af of het werkelijk zo rigoureus zal zijn. Bij normaal gebruik (dus media via receiver afspelen op tv) zouden er geen problemen moeten ontstaan.

Wat betreft receiver kun je het beste kijken naar je eisen. Wanneer een receiver hier aan voldoet, zit je al snel goed. Met dit budget zou ik echt geen €500,- aan de receiver uitgeven. Die x2200 is de opvolger van de x2100. Dus niet per definitie beter, maar wel moderner. Of het nodig is is de vraag, maar de x2200 is wel goedkoper dan de x2100 op het moment.

Je geeft zelf aan dat je gehoor niet super is. Hoeveel waarde hecht jouw wederhelft aan het homecinema systeem? Je kunt je afvragen of je dan wel je hele budget moet gaan besteden als het ook voor minder kan met als compromis dat het geluid wat minder super klinkt.

Ga eens naar een audio-winkel en ga luisteren. Misschien vind jij een simpel kant en klaar 5.1 setje wel helemaal geweldig klinken en ben je voor bijvoorbeeld €300,- klaar. Het klopt wel dat melkpakjes niet opkunnen tegen grotere speakers, maar als jij het verschil niet hoort, ben je gek om voor een duurder systeem te gaan.

Je zou ter vergelijking bijvoorbeeld ook naar een Dali Zensor 1 opstelling kunnen luisteren. Je hebt dan voor €600,- een 4.0 opstelling van speakers die zeer goed gereviewd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 27-01-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

Jboy1991 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:24:
[...]

Een fabrikant bepaald dat niet. De filmmakers willen dat wel.
Wil je straks 4k BR's gaan afspelen zal je toch echt een UHD BR speler moeten hebben en een versterker en een TV die met HDMI 2.0 én HDCP 2.2 overweg kan. Anders kan jij het niet bekijken.
(kijk je alleen rips of wil je gewoon DVD/BR kijken) dan heb je geen HDCP 2.2 nodig

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
LA-384 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:12:
Volgens mij wil die HDCP 2.2 toevoeging gewoon zeggen dat het apparaat er een licentie voor heeft. Wat zoveel wil zeggen als; mocht je een bron hebben die op deze manier beveiligd is, het apparaat dit zonder problemen op je tv kan toveren. De engelse wikipedia pagina zegt "The system is meant to stop HDCP-encrypted content from being played on unauthorized devices or devices which have been modified to copy HDCP content." Een snelle scan leert mij dat er daar met geen woord gerept wordt over die blacklist, dus vraag me af of het werkelijk zo rigoureus zal zijn. Bij normaal gebruik (dus media via receiver afspelen op tv) zouden er geen problemen moeten ontstaan.

Wat betreft receiver kun je het beste kijken naar je eisen. Wanneer een receiver hier aan voldoet, zit je al snel goed. Met dit budget zou ik echt geen €500,- aan de receiver uitgeven. Die x2200 is de opvolger van de x2100. Dus niet per definitie beter, maar wel moderner. Of het nodig is is de vraag, maar de x2200 is wel goedkoper dan de x2100 op het moment.

Je geeft zelf aan dat je gehoor niet super is. Hoeveel waarde hecht jouw wederhelft aan het homecinema systeem? Je kunt je afvragen of je dan wel je hele budget moet gaan besteden als het ook voor minder kan met als compromis dat het geluid wat minder super klinkt.

Ga eens naar een audio-winkel en ga luisteren. Misschien vind jij een simpel kant en klaar 5.1 setje wel helemaal geweldig klinken en ben je voor bijvoorbeeld €300,- klaar. Het klopt wel dat melkpakjes niet opkunnen tegen grotere speakers, maar als jij het verschil niet hoort, ben je gek om voor een duurder systeem te gaan.

Je zou ter vergelijking bijvoorbeeld ook naar een Dali Zensor 1 opstelling kunnen luisteren. Je hebt dan voor €600,- een 4.0 opstelling van speakers die zeer goed gereviewd worden.
Ik heb een partner met een enorm goed gehoor. Ook wil ik een bioscoop ervaring. en ik snap dat de x2200 opvolger is van de 2100. Echter raadde iemand 1200x aan.

Ik zelf heb veel reviews gelezen en twijfel alleen nog enorm tussen de 2200 en 2100. Ik kijk namelijk ook naar de toekomst, heb geen zin om over 2 jaar weer compleet nieuw systeem aan te moeten schaffen. Vandaar dat mijn budget wat aan de hoge kant is.

Ik heb nu mijn samsungbluray 2/3 jaar. Het apparaat is in die tijd slomer geworden en veel apps zijn door samsung verwijderd. En om dat te voorkomen wil ik met de toekomst meegaan en dan maar alles aparte, aangezien een streaming apparaat goedkoper is dan een compleet systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ok, dus geluid is dan wel degelijk belangrijk, dan zou ik idd je hele budget er aan besteden, maar meer aan de speakers dan aan de receiver. Wat heeft volgens jou de x1200 niet, wat de x2200 wel heeft?

Receivers zullen niet zo snel "traag" worden, aangezien je ze hoofdzakelijk zal gebruiken als doorgeefluik van beeld en geluid.

Voor die bioscoop ervaring heb je ook een subwoofer nodig, maar dat gaat lastig worden met dit budget; een beetje sub kost al snel >€400,-

Je hebt dan twee opties;
1. je gaat voor goede componenten, je begint met een basis (stereo) en breidt gaandeweg uit.
2. je gaat voor (mogelijk) minder goede componenten en begint meteen met 5.1 Wanneer het storend wordt koop je een nieuw systeem voor een hoger budget.

Ik ben zelf voor optie 1 gegaan. Ik ben begonnen met een stereo-opstelling Dali Zensor 1. Na een half jaar kwamen daar 2 Zensor 5's bij en verdwenen de Zensor 1's naar achteren. Nu 2 jaar later heb ik een subwoofer besteld (BK XXLS400) en daarna ga ik sparen voor een center. Het kost wat tijd, maar ik heb geen spijt van deze werkwijze. Ik zou het vervelender vinden als ik destijds €1000,- had uitgegeven aan een systeempje wat ik na 2 weken al beu was. Zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ah op zon manier. Ik heb inmiddels contact gehad met hificorner. En deze raadde mij deze boxen aan:
http://hificorner.nl/spea...-speakerset/dx-1-se-zwart

Ik weet niet of deze de moeite waard zijn.

Echter snap ik wat je bedoelt dat je beter langzaam aan uit kan bouwen. Echter ben ik een film fanaat en wil ik toch echt eerst een 5.1 opstelling hebben. Ook heb ik niet een enorm grote woonkamer dus er zou in begin sowieso geen 7.1 opstelling komen of een 7.1.2 (dus met atmos erbij). Maar ik wil wel ready voor de toekomst zijn. Vandaar dat de reciever wat duurder mag zijn.

Terug komend op je vraag waarom een 2200 ipv 2100.
Dat is juist lastig, de ene review stelt de 2200 boven de 2100 en de ander weer andersom. Mij is geleerd dat nieuwer meestal beter is, maar ik begreep van jou (Geloof ik?) dat het ook een achteruit gang kan zijn. In prijs zijn de beide rond de zelfde prijs. En tja dankzij mediamarkt ook nog geen BTW (scheelt al snel 80-120 euro).

Ik zelf heb 2 jaar genoten van het systeem wat ik nu heb maar zoals ik aangaf, wil ik nu van het ""kinderspeelgoed"" af en eens kijken naar iets wat de beleving echter maakt. (En waar ik hopelijk geen spijt van krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nee, die 2100 en 2200 zijn volgens mij gewoon gelijk op wat kleinigheidjes na.

Ik vroeg wat is voor jou de reden om niet voor de x1200 te gaan? Wat heeft die niet wat de x2200 wel heeft en wat je persé nodig hebt. Ik doel erop dat je geen receiver moet aanschaffen met opties die je toch niet gaat gebruiken. Met dit budget kun je die extra €100 veel beter in je speakers steken.

Ik heb 7.1 (7.1.*) nooit gehoord, dus kan er niet goed over oordelen, maar mijn gevoel zegt dat 5.1 genoeg surround ervaring geeft. Eigenlijk zorgt 4.0 voor de surround ervaring. die center is gericht op duidelijkere weergave van spraak en de 0.1 subwoofer zorgt voor de "boom" bij explosies, hoewel sommige normale speakers hier ook al aardig wat mee kunnen.

Het is al eerder genoemd, maar Teufel is volgens velen een merk waarbij je veel waar voor je geld krijgt. Ik geloof dat je ze zelfs een paar weken mag uitproberen.

Meer advies kan ik je niet geven. Niemand hier heeft alle speakerset gehoord en daarom kan niemand je een specifiek systeem aanbevelen boven de anderen.

Ik zou echt eens met je partner gaan luisteren en kijken wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
7.1 is erg mooi, helaas is mijn woning er op dit moment te klein voor. Maar zoals ik aangaf wil ik toekomst ready zijn. Dus ook 4K ready.

Echter denk ik dat er geen perfect apparaat bestaat, er is telkens een betere. En helaas is niet elk systeem het zelfde.

Dat is het zelfde met het streamen naar de receiver toe. De een raad chromecast aan, terwijl de ander zweert bij apple tv.

Ik denk dat ik van de week maar eens langs een audio-speciaal zaak ga (en dus niet naar de mediamarkt haha). En daar evt advies in winnen. Voordeel is vaak dat je bij een speciaalzaak ook een deal kan maken (aangezien ik ook speakers nodig heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat is een zeer goede zet. Ga naar meerdere winkels en stel ook eens een paar dezelfde vragen. Altijd leuk om antwoorden te vergelijken. Lees ook dit [FAQ] Audio eens door voor de basiskennis qua begrippen.

Ik hoor graag waar je uiteindelijke keuze op is gevallen.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 27-01-2016 22:09 ]

Pagina: 1