Welke laptop is geschikt voor foto- en videobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-07 08:10
Beste experts :) ,

Ik ben op zoek naar een 15,6" laptop waar ik, puur hobby-matig, foto's en filmpjes op kan bewerken. Voor het bewerken van de filmpjes (overigens wel hd) gebruik ik het programma MAGIX. Daarnaast gebruik ik de laptop voor film kijken, Internet en tekstverwerking.

Indien mogelijk zou ik een dvd brander en een multi media card reader in de laptop willen hebben.

Mijn budget is ongeveer 1000 euro.

Vragen
Wat ik erg lastig vind is dat ik niet goed weet waarop te letten. Is een i7 processor belangrijk of dien ik juist te focussen op de videokaart?

Ik heb nog wel een aantal harde schijven thuis liggen (uit vorige laptops). Dus nu een laptop nemen met SSD en deze harde schijven extern gebruiken als opslag? Zo ja, hoeveel SSD heb je minimaal nodig voor een goed draaiend systeem? Of toch kiezen voor een HDD?

Zijn er (kwaliteits) verschillen tussen de merken? Zo ja, waar dien ik op te letten?

De volgende laptops heb ik tot nu toe gevonden (met mijn beperkte kennis). Mochten jullie toevoegingen hebben dan graag :)

Asus A501LB-DM134T
Toshiba Satellite P50-C-17D
Lenovo 500-15ISK
Medion Erazer P6661 i7

Dank voor al jullie tips, opmerkingen en advies! _/-\o_

[ Voor 81% gewijzigd door Keukenboer op 26-01-2016 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-04 14:52
Mijn 2 cent op jouw vragen:
Wat ik erg lastig vind is dat ik niet goed weet waarop te letten. Is een i7 processor belangrijk of dien ik juist te focussen op de videokaart?
Ik zou i5 minimaal aanraden. Daarmee krijg je alles wat je wilt wel klaar op goed tempo en met 1000 euro is dat wel minimaal. i7 zorgt er wel voor dat mogelijke rendering sneller gaat.

i5 is minimaal, i7 is aanrader voor 1000 euro.
Zijn er (kwaliteits) verschillen tussen de merken? Zo ja, waar dien ik op te letten?
Sommige merken hebben meer rotzooi (bloatware) meegeleverd dan anderen. Lenovo is bijvoorbeeld berucht om hoeveel er meekomt - maar ze maken in ruil daarvoor wel mooie systemen.

Sommige merken zijn voornamelijk erg duur. Als ergens "razer" of "alienware" opstaat dan kun je er al snel vanuit gaan dat je mogelijk meer betaald dan bij andere merken met dezelfde specificaties.

Let erop dat je betrouwbaar merk neemt. Een vaag Chinees merk neemt bijvoorbeeld vage Chinese consequenties met zich mee, als je uberhaupt al iets ontvangt voor je geld.

Apple (iOS) producten hebben een compleet eigen manier van werken. Sommige mensen komen bijna klaar over hoeveel ze ervan houden, andere mensen (zoals ik) zien er geen voordeel in. Overigens staan Apple producten wel bekend voor hun productiesoftware ondersteuning en gemak hierbij (zoals dingen bewerken).

Wat heel belangrijk is, is de serie van de laptop. De Dell Inspiron serie staat hoog in het vaandel, maar in bijvoorbeeld de Inspiron 15r 5000 serie zitten enkele modellen met enorm grote problemen onder de kap. Maar de Inspiron 15 7000 serie schijnt weer erg goed te zijn, hoewel de schijf vaak traag is. In principe hebben series meerdere modellen op hetzelfde model gebaseerd in meerdere prijsklasses. Om de Inspiron 15 7000 serie weer aan te spreken; momenteel heb je een instapprijs van 999 euro oplopend naar een paar honderd euro meer.

Er zijn zoveel merken en modellen dat je het beter per case kan uitzoeken wat de ervaringen ermee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De systeemeisen van Magix Video Deluxe 2016 Plus / Premium zijn voor HD-videobewerking een quadcore processor, min. 8GB ram en dedicated videokaart met min. 512MB eigen geheugen.

Deze laptops had jij al gevonden:
pricewatch: Asus A501LB-DM134T
pricewatch: Toshiba Satellite P50-C-17D

Van de Lenovo en de Medion zijn er veel verschillende. Misschien dat je zelf even kunt aangeven welke precies gevonden?

Ik kom zelf bijv. tot deze selectie in de Pricewatch waarbij opgemerkt dat ik tot aan € 1200 heb gezocht, vanwege de actie bij de MediaMarkt die morgen start. 17% Korting is dan toch mooi meegenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 26-01-2016 14:37 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483812

Hoi,

Ik volg dit topic want wilde net bijna dezelfde vraag stellen. Lijkt me dus onhandig om een aparte topic te maken.

Mijn vrouw en ik hebben een YouTube kanaal sinds april vorig jaar en we doen aan videobewerking met PowerDirector. Heb een oude laptop die lijkt op te stijgen als we aan het renderen zijn en ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe voor ook rond de 1000 euro.

Was vorige week even langs de media markt gegaan en dan hoor je dat je met i5 en 8GB ram + SSD er wel uitkomt. Maar ja, welke kies je dan hé? Lastig......

Dus.....ik lees mee hier, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervdLaak
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Ook ik haak aan in dit topic. Ik zoek ook een laptop om foto's mee te kunnen bewerken. Omdat ik altijd met een extern beeldscherm werk overweeg ok een compacte variant. Ik zag deze bij Mm pricewatch: Acer Aspire V3-372-757U

Met aftrek btw kom je dan op 740 ongeveer. Lijkt me een deal? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
Beste allemaal,

Als eerste dank voor jullie reacties. Wordt gewaardeerd.

Ik heb nu de volgende 4 laptops op mijn lijstje staan:

Medion Erazer P6661 (30019551) - 826,31 euro - i7 6500u 2.5 Ghz - 8 GB DDR3L - 128 ssd + 1 tb - GeForce GTX950m

Acer Aspire V3-574G-74XU - 867,63 euro - i7 5500u 2.4 Ghz - 12 GB DDR3L - 256 ssd - GeForce 940m

Asus N551JB CN072T - 784,99 euro - i7 4720HQ 2.6 Ghz - 8 GB DDR3L - 1 tb 5400 rpm - GeForce 940m

MSI GP62 2QE 239NL - 999 euro - i7 5700HQ 2.7 Ghz - 8 GB .... - 128 ssd + 1 tb 7200 rpm - GeForce GTX950m

Hebben jij wellicht advies voor me? 4 verschillende merken met ogenschijnlijk nagenoeg gelijke specificaties (Asus alleen geen ssd maar wel goedkoop in aanschaf).

Groet,

Patrick alias keukenboer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-07 15:41
De HQ versies zijn quadcores, de u-versies zijn dualcore processoren (nieuws: Intel brengt 48 Skylake-processors voor laptops en desktops uit).

Een aantal opties met nieuwste generatie Skylake quadcores zijn dan:

Allereerst de pricewatch: HP Pavilion Gaming 15-ak030nd Hier kun je zelf een pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB in zetten. Ik heb HP hierover nagevraagd en het openschroeven van de laptop laat de garantie NIET vervallen. Hij is 800 euro bij de BTW-actie.

Een andere optie is de pricewatch: Dell Inspiron 15-7559 (CN95701). Deze kun je direct bij Dell bestellen. Kost wel 1000 euro en heeft ook nog de SSD nodig. Komt met een nóg betere processor en nóg betere videokaart.

Zie reviews hier: YouTube: HP Pavilion Gaming Laptop Review en YouTube: Dell Inspiron 7559 Review The Best Budget 15" Gaming Laptop?

Een andere optie is de pricewatch: Acer Aspire V5-591G-562R, maar hier heb ik nog geen reviews van bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ Keukenboer: zie ook je PM.

Naast de genoemde Dell, die me heel geschikt lijkt, zou je voor de nieuwe N552VW of N552VX laptops van ASUS kunnen gaan. Binnen nu en 2 weken zullen we hier meer over horen, volgens ASUS. Hier zullen hoogstwaarschijnlijk ook geschikte modellen tussen zitten.

Let er bij de Dell wel op dat je een goed scherm krijgt. De Full HD laptops hebben 2 scherm-fabrikanten. De een is super, de ander rot. Beter bij Dell navragen dat je de goede krijgt, mocht je voor deze kiezen.

Vergeet ook niet om de webshop en de winkel van MediaMarkt te checken vanwege de BTW-actie. Veel laptops zijn al uitverkocht, maar misschien zit er nog wat moois tussen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jorgen op 28-01-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
Jorgen schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:20:
Let er bij de Dell wel op dat je een goed scherm krijgt. De Full HD laptops hebben 2 scherm-fabrikanten. De een is super, de ander rot. Beter bij Dell navragen dat je de goede krijgt, mocht je voor deze kiezen.
Welke zijn dit, en welke is de juiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

pasop8erje schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 01:46:
[...]

Welke zijn dit, en welke is de juiste?
valentijn12 in "[LBBG] Mainstreamlaptop februari 2016"

Zie verder de discussie in dit topic:[LBBG] Mainstreamlaptop februari 2016

[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 29-01-2016 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
Zojuist bij Mediamarkt geweest om laptops te zien, voelen en proeven 😉. 2 verschillende verkopers erbij gehaald om (dezelfde) vragen aan te stellen. Volgens hun info bouwt Lenovo de laptops voor Medion. Net zoals Lenovo de laptops voor Peaq (eigen merk Mediamarkt). Afzonderlijk van elkaar verklaarden de verkopers dat ze zonder twijfel voor de Medion zouden gaan vanwege de uitstekende specs voor 'maar' 826 euro. HP zouden ze niet zo snel voor kiezen vanwege een hoger percentage technische klachten. Alternatief zou Asus zijn. In hing ogen goed en betrouwbaar maar door hun goede naam ook erg duur. Uiteindelijk gekozen voor de beste prijs / kwaliteit verhouding dus de Medion. 2 Jaar garantie na aanschaf tegen scherpe prijs te verlengen via Medion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
Kijk! De Medion is een mooie laptop en de prijs/kwaliteitsverhouding is erg goed. Veel plezier ermee.
Pagina: 1