Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Mainstreamlaptop februari 2016

Pagina: 1
Acties:

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 17:38

[LBBG]Mainstreamlaptop februari 2016

In de eerste Laptop Best Buy Guide van 2016 gaan we samen met jullie onder andere op zoek naar een mainstreamlaptop voor maximaal negenhonderd euro. We willen de laptop ook zelf testen en daarom is het de bedoeling om voor 21 januari 08:00 tot een keuze te komen, zodat we de laptop op de redactie kunnen krijgen en nog tijd hebben om deze open te schroeven en te benchmarken.

In dit topic is er ruimte om te discussiëren over de laptop die we gaan testen en welke modellen we eventueel als alternatief kunnen vermelden. Voor de mainstreamlaptop gaan we uit van een model van minimaal 15,6". Ook 17"-modellen zijn uiteraard een optie.

Voor het budget van maximaal 900 euro is er flink wat te kiezen en kunnen we gerust een aantal eisen stellen. Zo is een resolutie van 1920x1080 pixels wat ons betreft een vereiste en ook een ips-scherm staat hoog op het verlanglijstje. Daarnaast zien we graag een ssd of minimaal een hybride-hdd. De meeste laptops in deze prijsklasse zijn uitgerust met een Broadwell of Skylake i5 en 8GB ram, wat prima moet zijn voor mainstreamgebruik. Ook is een extra gpu een pluspunt voor mainstreamlaptops, al verwachten we niet de snelste gpu's in deze categorie.

Andere topics voor de lbbg van februari:
[LBBG]Thin&Light februari 2016
[LBBG]Budgetlaptop februari 2016
Kandidaten
Om een voorzetje te geven hebben we een aantal verschillende laptops uitgezocht die in aanmerking zouden kunnen komen.

De pricewatch: Lenovo IdeaPad Z70-80 (80FG00G8NX) is een 17,3"-laptop met Intel Core i5-5200U-cpu, 8GB ram en een GT840M-gpu. Het scherm is een mat ips-paneel met full-hd-resolutie. Wat specificaties betreft een goede balans voor wie graag een grote laptop in huis wil halen.

Er zijn tegenwoordig een aardig aantal 15,6"-tablet-notebooks te vinden voor <900 euro. Waaronder de pricewatch: Lenovo Yoga 500 15ISK (80R6006SMH) en de pricewatch: HP Envy 15-w100nd x360. Het concept zal niet iedereen aanspreken, maar persoonlijk zie ik het nut van een dergelijke scharnier wel in voor sommige gebruikers. Je kunt de laptop op verschillende manieren wegzetten om bijvoorbeeld een filmpje te kijken of een touchscreenspel te spelen met andere familieleden. Of dat een positie als mainstreamlaptop rechtvaardigt, kunnen we hier bediscussiëren :) De specificaties zijn vergelijkbaar met de meeste reguliere notebooks in deze prijsklasse al ontbreekt vaak een extra gpu.

Medion heeft afgaande op de specificaties een interessante 15,6"-optie voor 899 euro. De pricewatch: Medion Erazer P6661 (30019794) heeft een Skylake i5-6200U, 8GB ram en een GTX950M-gpu. Naast de 128GB-ssd is er een 1TB-hdd geïnstalleerd. Volgens de medion-website is het 1080p-scherm mat en heeft het een ips-paneel.

Uiteraard zijn jullie suggesties en meningen van harte welkom :)

• Bastian1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 22:53
wat dachten jullie van de MSI GP62 2QE? http://tweakers.net/price...1/msi-gp62-2qe-242nl.html

Deze zat ik zelf laatst nog te overwegen. Een redelijke goed uitziende instapmodel gamerslaptop van MSI. die redelijk licht is met 2.3kg aan gewicht.

Hij heeft een 950m videokaart en een tot 3.1Ghz turboklokfrequentie haswell processor (3.4Ghz volgens de intel website zelf http://ark.intel.com/nl/p...r-3M-Cache-up-to-3_40-GHz).
Ik moet toegeven een beetje biased te zijn naar de naam en het design van MSI, maar hij past binnen budget met €899 bij bol.com op het moment ;).
Ik vind anders de Medion ook een uitstekende keuze naar specs (skylake en 950m) en design.

[ Voor 228% gewijzigd door Bastian1 op 14-01-2016 16:46 ]

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
De eerste vraag die bij me opkomt is wat zijn de dingen die een mainstream gebruiker doet op een laptop? Dan denk ik mooi scherm, film kijken, tekstverwerken en af en toe gamen? En wat zijn de dingen die minder belangrijk zijn voor mainstream laptops? Gewicht/accuduur/bouwkwaliteit?

Daarnaast ben ik bang dat je dan op een allround laptop uitkom die eigenlijk tussen het wal en het schip zit.. Maargoed, als er een markt voor is dan maakt dat niet uit blijkbaar :P

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik denk ook dat het aardig overeenkomt met de multimedia laptop, maar dan iets minder nadruk op gamen of films en series en wat meer op Office, Skype, internet en een casual game.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• BrianV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 19:24
99 euro over het budget maar ik draag Dell Inspirion 15 (7000) voor,
voor 999 krijg je een i7 6700 HQ, Win 10, 1TB 5,400 RPM hybride harde schrijf en GTX960 4GB GDDR5.
http://www.dell.com/nl/p/...-7559-laptop/pd?ref=PD_OC

• Xtuv
@_Heisenberg_ en @Jorgen: Je kunt het inderdaad zien als een allroundlaptop of een goedkopere versie van de multimedialaptop. De nadruk ligt niet op mobiliteit, maar op algemeen gebruik. Je kunt kijken ook kijken welke mainstreamlaptops we getest hebben in eerdere edities van de LBBG: http://tweakers.net/zoeken?keyword=BBG+mainstreamlaptop
BrianV schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:52:
99 euro over het budget maar ik draag Dell Inspirion 15 (7000) voor,
voor 999 krijg je een i7 6700 HQ, Win 10, 1TB 5,400 RPM hybride harde schrijf en GTX960 4GB GDDR5.
http://www.dell.com/nl/p/...-7559-laptop/pd?ref=PD_OC
Mooi apparaat inderdaad, maar het ontbreken van een ssd is wel jammer en telt wat mij betreft zwaar voor mainstreamgebruik. Er zit idd wel een hybride disk in, maar met 8GB flash is dat toch een stuk minder dan een 128GB-ssd (en 1TB) zoals in de Medion.

We zitten wel echt aan onze deadline, om de BBG nog begin februari online te krijgen moeten we vandaag een keuze maken. Feedback is welkom! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Xtuv op 20-01-2016 12:08 ]

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:58
Afgelopen maan op zoek geweest naar een (denk ik) vergelijkbare laptop voor zelfde budget en uiteindelijk uitgekomen op http://tweakers.net/price...p-pavilion-17-g121nd.html. De http://tweakers.net/price...g00g8nx%29/specificaties/ ook meegenomen in mijn keuze, maar dus uiteindelijk niet geworden.

De HP heeft een 17" mat IPS scherm, 8GB RAM, standaard 500GB SSHD, i5-6200u. Wel alleen een geïntegreerde videokaart.

Geluid vind ik goed klinken voor een laptop en B&O heeft zijn naam eraan gehangen, maar zoveel verschillende laptops krijg ik niet te beluisteren.

• BrianV
Xtuv schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:07:

[...]

Mooi apparaat inderdaad, maar het ontbreken van een ssd is wel jammer en telt wat mij betreft zwaar voor mainstreamgebruik. Er zit idd wel een hybride disk in, maar met 8GB flash is dat toch een stuk minder dan een 128GB-ssd (en 1TB) zoals in de Medion.

We zitten wel echt aan onze deadline, om de BBG nog begin februari online te krijgen moeten we vandaag een keuze maken. Feedback is welkom! :)
De bouw kwaliteit Medion vs Dell weegt voor mij zwaarder op dan het hebben van een SSD, een SSD werkt lekker snel maar de meeste mensen die mainstream zijn zou het een worst wezen.
Ook heeft de Dell veel meer opslag ruimte dan een SSD in de 90% van laptops met SSD.

Uiteindelijk maak jij de keuze maar de Dell wint voor mij in alle opzichten en ik zou dit mijn vrienden en kennissen met een gerust hart kunnen aanraden wetend dat ik een hele goeie laptop voor heb gedragen.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 13:55
pricewatch: HP Pavilion 15-ab140nd

Met €750,- redelijk mooi geprijsd (komt vaak commentaar dat het budget te hoog ligt voor de mainstream laptops. Qua specs: AMD A10-8700P (Quadcore van de nieuwste generatie Carrizo inclusief sterke iGPU), 1080p IPS Mat, 8GB DDR3L, 256GB SSD M.2.

Enige negatieve is dat die momenteel alleen maar te verkrijgen is bij Bol.com.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zie in elk geval verschillende Medions onder de € 900 die allemaal aardige specs hebben. Skylake i5 of i7, ssd en full hd.

pricewatch: Medion Erazer P6661 (30019794)
pricewatch: Medion Erazer P6661 (30019543)
pricewatch: Medion Akoya P7641 (30019636)
pricewatch: Medion Akoya P7641 (30019503)

• Xtuv
BrianV schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:23:
[...]

De bouw kwaliteit Medion vs Dell weegt voor mij zwaarder op dan het hebben van een SSD, een SSD werkt lekker snel maar de meeste mensen die mainstream zijn zou het een worst wezen.
Ook heeft de Dell veel meer opslag ruimte dan een SSD in de 90% van laptops met SSD.

Uiteindelijk maak jij de keuze maar de Dell wint voor mij in alle opzichten en ik zou dit mijn vrienden en kennissen met een gerust hart kunnen aanraden wetend dat ik een hele goeie laptop voor heb gedragen.
De keuze maken we in overleg :) Natuurlijk moeten wij op een moment een knoop hakken, maar het is ons doel om die keuze samen met de community te maken en bij goede argumenten gaan we graag mee met jullie keuze.

De wat goedkopere HP-suggesties die nog zijn toegevoegd vind ik overigens ook interessant. Dat veel mensen bij aanschaf van een mainstreamlaptop erg op het budget letten kan ik mij goed indenken.

• Xtuv
BrianV schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:23:
[...]Uiteindelijk maak jij de keuze maar de Dell wint voor mij in alle opzichten en ik zou dit mijn vrienden en kennissen met een gerust hart kunnen aanraden wetend dat ik een hele goeie laptop voor heb gedragen.
De keuze is inmiddels gemaakt en het is uiteindelijk toch de Dell geworden. De argumenten die je aandraagt zijn goed te verdedigen :)

Dell heeft echter geen testexemplaar van de 999-euro-uitvoering beschikbaar, dus krijgen we de variant van 1299 euro (met 4k-scherm, 16GB ram en een hdd+ssd). Aan de hand van dat model kunnen we echter ook een goede indruk krijgen van de behuizing/toetsenbord/touchpad, etc.

• BrianV
Wij van "WC-Eend" geven dit een goedkeuring, ben benieuwd naar de uitkomst.

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
Xtuv schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:32:
[...]

De keuze is inmiddels gemaakt en het is uiteindelijk toch de Dell geworden. De argumenten die je aandraagt zijn goed te verdedigen :)

Dell heeft echter geen testexemplaar van de 999-euro-uitvoering beschikbaar, dus krijgen we de variant van 1299 euro (met 4k-scherm, 16GB ram en een hdd+ssd). Aan de hand van dat model kunnen we echter ook een goede indruk krijgen van de behuizing/toetsenbord/touchpad, etc.
Misschien wel belangrijk om te vermelden dat er nogal wat klachten zijn over de FHD variant van deze laptop. Er blijken twee type panelen geleverd te worden, waarvan één van de twee zo slecht dat deze in een €400 laptop nog zou misstaan. De andere daarentegen is zeer goed. Dell schermen loterij dus

• Xtuv
valentijn12 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:30:
[...]

Misschien wel belangrijk om te vermelden dat er nogal wat klachten zijn over de FHD variant van deze laptop. Er blijken twee type panelen geleverd te worden, waarvan één van de twee zo slecht dat deze in een €400 laptop nog zou misstaan. De andere daarentegen is zeer goed. Dell schermen loterij dus
Goed om te weten. Gezien we de FHD-versie niet kunnen testen op dit moment zullen we daar nog wat onderzoek naar moeten doen. Heb je wat links paraat over dit probleem?

• Liselotte111
Hier wordt het probleem oa vermeld:
http://forum.notebookrevi...ell-inspiron-7559.782286/
Er is zowel is goed LG paneel, als een vrij dramatisch BOE paneel

Zal kijken of ik de andere linkjes ook nog kan vinden

Edit:
Dit is een test van een exemplaar met BOE:
http://www.gaminglaptopsj...-inspiron-15-7559-review/

[ Voor 20% gewijzigd door Liselotte111 op 22-01-2016 17:17 ]

• _Heisenberg_
valentijn12 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:30:
[...]

Ik heb zo'n Dell 7559 FHD, bedankt voor je informatie! Weet jij misschien hoe ik kan weten welk scherm er bij mij inzit?

• Liselotte111
_Heisenberg_ schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 17:06:
[...]

Ik heb zo'n Dell 7559 FHD, bedankt voor je informatie! Weet jij misschien hoe ik kan weten welk scherm er bij mij inzit?
Hier [url]http://http://forum.notebookreview.com/threads/inspiron-7000-15-7559-quick-review.783284/[/url]
meldt iemand dat hij het via HWINFO64 heeft gevonden

• _Heisenberg_
valentijn12 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 09:57:
[...]

Hier [url]http://http://forum.notebookreview.com/threads/inspiron-7000-15-7559-quick-review.783284/[/url]
meldt iemand dat hij het via HWINFO64 heeft gevonden
Thanks! Ik zal morgen eens kijken, ben bang dat ik het inferieure paneel heb ontvangen aangezien ik redelijk matige kijkhoeken heb voor een IPS paneel.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aangezien het testexemplaar voor mijzelf een optie is, ben ik erg benieuwd naar de bevindingen. Hoe is het UHD scherm? Wat voor een SSD is het precies?

• biepo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-11 05:34
Toevallig.
Linus heeft een video review over deze laptop gepost.

YouTube: Killer $800 Gaming Laptop from... DELL??? Inspiron 7559

En toch raar, In het buitenland kost het zo'n 750 euro (misschien minder met discount)
En hier moeten we dik 250-300 meer ervoor neerleggen |:( :r

[ Voor 29% gewijzigd door biepo op 26-01-2016 06:57 ]

• _Heisenberg_
biepo schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 06:53:
Toevallig.
Linus heeft een video review over deze laptop gepost.

YouTube: Killer $800 Gaming Laptop from... DELL??? Inspiron 7559

En toch raar, In het buitenland kost het zo'n 750 euro (misschien minder met discount)
En hier moeten we dik 250-300 meer ervoor neerleggen |:( :r
Dat is de i5 versie, die kost qua adviesprijs $125 minder ongeveer, laat ik zeggen €100. Daarnaast zijn de prijzen exclusief btw in Amerika, dus bij ons is de i7 versie 1000 euro inc btw. 1000/1.21 (btw eraf) = €826
826 - 100 (correctie voor versie) = €726. Betekend dat we ongeveer dezelfde prijzen krijgen, aangezien de versie in de USA $800 kost --> 800 / 1.09 (euro/dollar-koers) = €734.

Amerikanen betalen tussen de 0 en 10% belasting geloof ik, dus het zal daar sws altijd wel goedkoper zijn, maar het valt deze mee hoeveel wij worden benadeeld :*)

Het zou wel zo kunnen zijn dat er in Amerika nog kortingsacties zijn, in Nederland zijn er na 6 januari geen kortingscodes meer gegeven bij Dell.

[ Voor 6% gewijzigd door _Heisenberg_ op 27-01-2016 15:04 ]

Pagina: 1