Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Thin&Light februari 2016

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Thin&Light februari 2016

We zijn al weer twee weken bezig in het nieuwe jaar, wat betekent dat het hoog tijd is voor een nieuw discusssietopic voor de Laptop Best Buy Guide. Zoals gebruikelijk zijn we op zoek naar de beste laptop in een bepaalde categorie die we aan de lezers van de site kunnen aanbevelen. We willen de laptop ook zelf testen en daarom is het de bedoeling om voor 21 januari 08:00 tot een keuze te komen, zodat we de laptop op de redactie kunnen krijgen en zelf kunnen testen.

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de thin&light. Een thin&light is een dunne en lichte laptop (denk: ultrabook) voor een prijs van maximaal 900 euro. Dergelijke laptops zijn de laatste tijd steeds populairder geworden en weten steeds vaker goedkope alternatieven te vormen voor 'echte' ultrabooks.

Van een thin&light verwachten we ongeveer het volgende:
- Schermdiagonaal ≤13,3"
- Resolutie van ≥1920x1080 pixels
- Ips-scherm
- ssd
- Laag gewicht
- Lange accuduur

Andere topics voor de LBBG van februari:
[LBBG] Budgetlaptop februari 2016
[LBBG] Mainstreamlaptop februari 2016
Kandidaten
Een paar klikjes in de PW levert het volgende op aan potentiële kanshebbers:
pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC074R Al een tijdje een erg populaire laptop in de PW. Dit is de versie met Skylake Core m3-processor, 4GB ram en een 256GB ssd. Voor grofweg 100 euro minder heb je de versie met 128GB ssd. We hebben de ux305ca al eens getest en toen bleek de laptop dankzij Skylake sneller, maar ook minder zuinige te zijn dan de UX305FA met Broadwell-Core-M. Verder: goed scherm, laag gewicht en geen geluidsproductie door volledig passieve koeling.

Meer snelheid en een wat dikkere behuizing krijg je met de pricewatch: HP Envy 13-d010nd (N9Q76EA) Die is voorzien van een Core i5-6200U (Skylake dus) en verder 4GB ram en een 128GB ssd. Notebookcheck vind het een mooi ding, hij typt alleen wat sponzig en de accuduur is wat kort, maar dat zal ermee te maken hebben dat ze de 3200x1800-versie hebben getest en niet de hierboven gelinkte uitvoering met fhd-scherm.

Of van de vorige generatie: de pricewatch: Lenovo U31-70 (80M500DQNX) met i5-5200U-processor (Broadwell dus, maar nog altijd sneller dan de Core m3 in de Zenbook). Daarnaast is het voordeel van de Lenovo dat er een 256GB ssd wordt geleverd in plaats van 128GB bij de HP en er is 8GB ram aanwezig in plaats van 4GB bij de Asus en de HP. Deze Noorse website is erg blij met het toetsenbord en de aansluitingen en het goede scherm. De accuduur zou beter kunnen en komt tijdens gemiddelde gebruik volgens de site tussen vijf en zus uur uit.

Deze drie zijn populaire 13,3"-laptops die binnen het budget vallen en ook redelijk populair zijn in de PW, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om iets anders aan te dragen of een van deze laptops af te schieten, laat je mening dus vooral horen! :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

Er zijn toch ook asus zenbooks met een I5 en I7 processor? Misschien goed om die mee te nemen in de vergelijking. Een core m3 processor is niet voor iedereen voldoende ook al zijn ze iets sneller geworden. Wat mogelijk wel leuk/interessant is, is om de core M3 te vergelijken met zo'n lenovo I5 van de vorige generatie en dan verschillende benchmarks op de processor te draaien (ook al zeggen benchmarks niet alles)

Edit: wat mij betreft ook even letten op verlicht toetsenbord. Er staat mi bij dat de UX303 wel een verlicht toetsenbord hat maar de UX305 met core M niet. Ook zit er een paar mm verschil in dikte

[ Voor 19% gewijzigd door Indoubt op 18-01-2016 09:47 ]

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Indoubt schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:45:
Er zijn toch ook asus zenbooks met een I5 en I7 processor? Misschien goed om die mee te nemen in de vergelijking. Een core m3 processor is niet voor iedereen voldoende ook al zijn ze iets sneller geworden. Wat mogelijk wel leuk/interessant is, is om de core M3 te vergelijken met zo'n lenovo I5 van de vorige generatie en dan verschillende benchmarks op de processor te draaien (ook al zeggen benchmarks niet alles)
Klopt, maar daarvan is de goedkoopste meteen duizend euro en daarmee kom je dus eerder in de bbg-categorie van de high-end ultrabook terecht. De HP Envy 13 en de Lenovo U31 hebben trouwens beide een Core i-processor en een verlicht toetsenbord.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je hebt helemaal gelijk. Ik had even niet naar de prijs gekeken terwijl ik dat zelf toch ook wel belangrijk vindt

Ik kijk uit naar de testresultaten

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
De deadline voor dit topic komt ondertussen al akelig dichtbij en we hebben nog geen keuze gemaakt. Indoubt stelt voor om in ieder geval voor een laptop met Core i-processor en verlicht toetsenbord te gaan. De HP Envy en de Lenovo U31 hebben dat allebei. De Lenovo heeft wat betere specs, maar wel een wat korte accuduur. De HP heeft iets mindere specificaties, maar is honderd euro goedkoper. Het grootste nadeel van de Envy zou de backlight bleeding zijn, dat bij de helft van de userreviews terugkomt. Voor de Lenovo gaan dan?

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 19:57
Heb zelf net een Lenovo Ideapad 500S gekocht.
14", 128GB, 4GB intern (uitbreidbaar tot 16GB) en (welliswaar maar) een I3 ... maar toch voor het geld (650 euro) een hele leuke laptop.

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Wij zijn ook aan het kijken naar de Lenovo ideapad 500s. Maar dan naar de 14" 256ssd,8gb,geforce 920,i7

Deze is dun, goeie proccesor, leuke videokaart, net iets beter dan intel hd 520.

Deze kost 999, maar is is een i5 variant voor 899,-

Enige nadeel lijkt dat het een TN paneel bevat, kan er maar weinig reviews van vinden, maar op plaatje lijkt het ons een mooie combinatie tussen licht 14" en toch een beetje power.

Hoor altijd graag alternatieve.

• Arson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 20:39
pricewatch: Acer v3-372-757U

899 op dit moment en wellicht nog goedkoper tijdens BTW dagen?
Alleen geen verlicht toetsenbord. Wel goede specs.

In the beginning there was nothing,and even that exploded!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Er is ook een versie van de UX305CA met 8gb werkgeheugen.

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 19:44

ABD

PiweD schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:21:
De deadline voor dit topic komt ondertussen al akelig dichtbij en we hebben nog geen keuze gemaakt. Indoubt stelt voor om in ieder geval voor een laptop met Core i-processor en verlicht toetsenbord te gaan. De HP Envy en de Lenovo U31 hebben dat allebei. De Lenovo heeft wat betere specs, maar wel een wat korte accuduur. De HP heeft iets mindere specificaties, maar is honderd euro goedkoper. Het grootste nadeel van de Envy zou de backlight bleeding zijn, dat bij de helft van de userreviews terugkomt. Voor de Lenovo gaan dan?
Dan ga je blind op specs af, en dan ga je voorbij aan bouwkwaliteit van de behuizing, kwaliteit van toetsenbord en beeldscherm,accuduur en gewicht. De zenbook serie is als je het mij vraagt daarin superieur aan die andere twee. Aangezien ik in de markt ben voor een nieuwe laptop, die ik van de week ga aanschaffen ivm de alom bekende actie van de MM, heb ik de MM 3 keer bezocht en vooral die drie modellen goed aan de tand gevoeld. Ik ben er nog niet uit of ik een thin & light ga halen, maar mocht ik dat doen, ga ik voor de zenbook, want die levert in deze prijsklasse overall de beste kwaliteit naar mijn mening. Het blijft een tradeoff: iets mindere CPU VS beeld- en bouwkwaliteit.

Ik blijf het jammer vinden dat de BBG niet gebaseerd is op eigen reviews van Tweakers. Dat zou de BBG veel betrouwbaarder maken.

PS: ik realiseer me net dat ik niet gezegd heb waarom ik voor de Zenbook zou gaan: het slechte scherm van de Envy en de plastic behuizing van de Lenovo i.c.m. de matige batterijduur.

[ Voor 9% gewijzigd door ABD op 24-01-2016 13:18 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 19:33
Wat denkt men van de asus transformer t300chi? Feitelijk een covertible maar eens 1000 euro kostend en nu daarvan bijna de helft kan deze convertible toch erg interessant maken in dit segment waarbij dan vooral concurrerend wordt ingespeeld met de prijs; voor 600 euro heb je dan een QHD ips paneel met goede kijkhoeken, 8gb ram en een snelle Core M processor (snellere dan vergelijkbare Core M"s). Voor de prijs van 600 euro echt ongeëvenaard.

• geert_schrijver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-10 12:05
Ruim na deadline, I know...

Als toch de Lenovo eventueel wordt aangehaald als beste keus, waarom zou dan bijvoorbeeld een Asus R301LA geen goede optie kunnen zijn? Vergelijkbare specificaties aan een Zenbook, maar dan met een i5-5200u (broadwell) processor.

Vraag is denk ik heel erg waar de nadruk op komt te liggen, snelheid (i5-5200/6200) of accuduur (m3)

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Okee, dit is een beetje een aparte situatie want het volgende is het geval: voor de deadline waren er weinig reacties en ben ik Lenovo gaan vragen om de U31. Ik heb ondertussen te horen gekregen dat ik die niet binnen afzienbare tijd kan krijgen, daarbij zijn er ondertussen weer meer reacties gekomen, waarbij leendertv en ABD (en eigenlijk ook indoubt) de voorkeur geven aan de Zenbook UX305.

Op zich is het nog wel mogelijk om alsnog voor de UX305 te gaan. Die hebben we namelijk al eens getest. Daarnaast heb ik toevallig afgelopen week de UX305UA binnengekregen, die voorzien is van een i7-6500U. Ik was van plan om die alleen te benchen en de resultaten in de benchdb te zetten, maar in dit geval kan 'ie ook mooi mee in de lbbg om twijfelaars te laten zien wat het verschil tussen een Core m3 en een i7 is. De T300Chi van Wouter Lucassen (inderdaad goeie deal, beetje de vraag hoe lang 'ie nog verkrijgbaar zal zijn) en de R301LA van geert_schrijver zouden dan als alternatieven in het rijtje kunnen staan.

• Liber8
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 17:46
Ik twijfel zelf sterk tussen deze twee laptops.

LENOVO 500S-14ISK
  • Beeldscherm: 14 inch (1920 x 1080)
  • Processor: Intel Core i5-6200U
  • Werkgeheugen: 8 GB
  • Opslag: 256 GB SSD
  • Grafische kaart: Intel HD Graphics 520
  • Capaciteit batterij: 30 Wh
  • Aantal accucellen: 2-cellen

ACER Aspire V3-372-52E3
  • Beeldscherm: 13,3 inch (1920 x 1080)
  • Processor: Intel Core i5-6200U
  • Werkgeheugen: 4 GB
  • Opslag: 128 GB SSD
  • Grafische kaart: Intel HD Graphics 520
  • Aantal accucellen: 4-cellen
  • Vermogen netadapter: 45 W
Op notebookcheck.com krijgt de Acer een best goed advies.

+ striking, representative slim design
+ solid and very good build
+ USB Type C
+ very good color accuracy and viewing angle stability
+ no PWM
+ perfect Turbo utilization
+ extremely quiet
+ great sound for notebook conditions

En de € 100 die hij goedkoper is als de Lenovo 500S kun je een 256GB SSD toevoegen en een extra 4GB reepje RAM geheugen.

In de MM leek de bouwkwaliteit van de Lenovo mij wat beter.

Kijkhoek + Accuduur zijn voor mij het belangrijkste.. De lenovo stond naast de Asus Zenbook UX305CA en vond het scherm van de Lenovo stukken beter qua echtheid van de kleuren.

De lenovo heeft een 4050mAh 2cell accu, wat volgens Lenovo tot 6 uur mee kan gaan.
De Acer heeft een 3315mAh 4 cell accu die volgens Acer 7 uur mee kan gaan.

Ik ga niet miereneuken over 1 tot 2 uur verschil in accutijd. Al snap ik niet dat dit zo dicht bij elkaar kan liggen als ik de spec's van de accu's zie.. Iemand hier meer verstand van.?

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

• Arson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 20:39
En zoals ik boven al aangaf is inderdaad de pricewatch: Acer v3-372-757U niet meer in prijs verhoogd, maar is er wel de BTW korting nog afgegaan. Nu dus te krijgen voor 743,25. Een slordige 250 euro goedkoper dan de prijs in de pricewatch. Doe er je voordeel mee.

In the beginning there was nothing,and even that exploded!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-11 18:21
Of deze Lenovo U31-70, bij BCC nu voor 735 euro.
256GB ssd, 8GB, i5-5200U
http://www.bcc.nl/compute...op-ideapad-u31-70(155989)

Kan zo snel niet de juiste Pricewatch link vinden

Ook behoorlijk in de aanbieding voor 578 euro:
pricewatch: Asus R301LA R301LA-R4144T
Asus R301LA R301LA-R4144T, 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd)

[ Voor 41% gewijzigd door ArnoutV op 27-01-2016 20:27 ]

Pagina: 1