Router in appartement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Mijn vraag
We gaan bijna verhuizen van een vrijstaand huis naar appartement en daarmee lijkt het verstandig, zeker gezien er momenteel al ergernissen zijn aan de internet snelheid, om te investeren in een goede router. Het belangrijkste van de router is dus dat er zo min mogelijk verlies zal zijn door de signalen van de buren en tegelijk ook dat de snelheid zo hoog mogelijk is op zo veel mogelijk apparaten tegelijkertijd. Nu zie ik dat er tegenwoordig ook routers zijn met hun eigen app en de daarbijbehorende functionaliteit (zoals het hebben van een netwerk voor gasten) en dat lijkt me ook erg handig, maar is zeker geen must.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een hele vloot aan laptops (tot 6 tegelijkertijd als er druk thuis wordt gewerkt), tablets (2 stuks), telefoons (8+ als er bezoek is), Chromecasts (3 stuks) en daarnaast ook nog een aantal apparaten via het bedrade netwerk (gameconsoles, smart tv's, etc.). Een flink huishouden dus :) . Het internet wordt geleverd door KPN en komt middels de glasvezelverbinding binnen. Binnen is er maar één dikkere wand, waar de router rondom zal worden gehuisvest (de rest van de muren zijn lekker dun).

Er wordt veel gestreamd via Spotify, Netflix, YouTube en ook de eigen Synology NAS wordt actief gebruikt om bijvoorbeeld foto's heen en weer te verplaatsen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf kwam ik uit bij de nieuwe router van Synology: pricewatch: Synology RT1900ac die allround erg goed lijkt te presteren (http://nl.hardware.info/r...n-router-in-een-conclusie). Ook zie ik dat Asus een goede concurrent biedt, die zelfs sneller zou zijn, alleen kan ik moeilijk inschatten wat het verschil nu in de praktijk zal betekenen.

Daarom vraag ik bij deze om hulp bij het maken van een goed geïnformeerde keuze. Mocht er iets aan mijn verhaal niet duidelijk zijn of nog vragen overlaten mbt het beantwoorden van mijn vraag dan hoor ik het natuurlijk ook graag. Alvast bedankt voor de hulp in ieder geval!

Grillmeister

Beste antwoord (via RoofTurkey op 26-01-2016 15:47)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:30:
of dat dit marketing praat is of echt helpt:
Het is redelijk marketingpraat, het helpt een paar dB, maar signalen moeten ook nog terug :) Als je veel zware gebruikers hebt (en dat hoef jij niet alleen te zijn, een van de eigenschappen van een appartement is dat je behoorlijk dicht bij een heleboel buren zit. In sommige flats tel je op sommige plekken 100+ draadloze netwerken!) dan ga je last van elkaar hebben. Die Synology kan wel "beam formen" waardoor het beter bij je telefoon aan komt, maar je telefoon moet ook nog iets terugsturen :) Ik zeg niet dat het niet helpt, maar het verricht ook geen wonderen. Het is een manier om het zendvermogen te vergroten zonder daarbij anderen tot last te zijn :)

Kun je er al in / bij? Met twee laptops kun je een ad hoc netwerk maken en kun je kijken hoe het daar met het wireless landschap gesteld is :) Weet je meteen of je met één laptop links van die muur en de andere laptop aan het verre eind van het appartement aan de andere kant van de muur nog bereik hebt en of je het dus evt. met één AP af kunt :) Test daarbij ook met verschillende hoeken van het scherm (wifi antenne van een laptop zit in het scherm) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Moet het een router zijn of is alleen een access point genoeg? KPN levert al een router mee, en over het algemeen staat die in de buurt van de plek waar je glasvezel binnenkomt, wat zelden de beste plek is voor je access point :)

Welke eisen heb je? Is alleen 2.4 GHz genoeg of wil je ook 5 GHz? Is N voldoende of wil je ook AC? Hoe groot is het appartement? Kun je een kabel trekken van je glasvezelmodem (en/of router) naar de plek waar je het AP neer wil zetten?

Snelheidsverschil merk je in de praktijk amper, die hoge snelheden haal je alleen als je client het ook aan kan, en de meeste dingen die je noemt vragen geen bakken met bandbreedte. Enkel het verplaatsen van bestanden van en naar de NAS kan een hoop vragen, maar zelfs daar zit je er mee dat afstand (en obstakels) een veel grotere impact hebben dan de max die je AP haalt.

Gebaseerd op de gegevens die je al noemt zou ik voor één (of twee, afhankelijk van de grootte en de layout van het appartement) keer de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) gaan, bedraad aangesloten op de router van KPN :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Met een Asus zit je nooit verkeerd :) Zie ook de diverse topics alhier zoals [Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
TommyGun schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:31:
Met een Asus zit je nooit verkeerd :) Zie ook de diverse topics alhier zoals [Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit
Ziet er goed uit ja, maar wat zou (in mijn geval), de meerprijs van zo'n 20 euro goedmaken?
Paul schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:11:
Moet het een router zijn of is alleen een access point genoeg? KPN levert al een router mee, en over het algemeen staat die in de buurt van de plek waar je glasvezel binnenkomt, wat zelden de beste plek is voor je access point :)
In principe wil ik de router meer gebruiken als een access point, waar het KPN kastje de bedrade verbinding vanaf de meterkast voor zich neemt en de nieuwe router het draadloze verkeer begeleidt vanaf de centrale (dikke) muur.
Welke eisen heb je? Is alleen 2.4 GHz genoeg of wil je ook 5 GHz? Is N voldoende of wil je ook AC? Hoe groot is het appartement? Kun je een kabel trekken van je glasvezelmodem (en/of router) naar de plek waar je het AP neer wil zetten?
AC vind ik zeker de moeite, heb niet veel kunnen vergelijken, maar het voelt in ieder geval in mijn (korte) ervaring een stukje sneller. 5GHz lijkt me in een appartement zeker wel fijn, maar ik durf niet eerlijk te zeggen wat het verschil precies inhoudt. Een kabel trekken moet op dit moment zeker geen probleem zijn, aangezien alles nog leeg staat. Het appartement is redelijk groot, ongeveer dik tien meter beide kanten op (vanaf de centrale muur). 15 meter is de maximale afstand tot de router plek waar ge-WiFi-d zal moeten kunnen worden.
Snelheidsverschil merk je in de praktijk amper, die hoge snelheden haal je alleen als je client het ook aan kan, en de meeste dingen die je noemt vragen geen bakken met bandbreedte. Enkel het verplaatsen van bestanden van en naar de NAS kan een hoop vragen, maar zelfs daar zit je er mee dat afstand (en obstakels) een veel grotere impact hebben dan de max die je AP haalt.
Zit er ook nog verschil tussen de routers met hoeveel effect afstand en obstakels erop hebben of zit daar in deze 'klasse' routers niet echt een merkbaar verschil in?
Gebaseerd op de gegevens die je al noemt zou ik voor één (of twee, afhankelijk van de grootte en de layout van het appartement) keer de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) gaan, bedraad aangesloten op de router van KPN :)
Die ziet er goed uit ja, maar is zoiets qua zendkracht (?) net zo sterk als een 'echte' router?

[ Voor 4% gewijzigd door RoofTurkey op 26-01-2016 14:56 ]

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Een 'echte' router is daar juist slechter in, voor hetzelfde bedrag krijg je namelijk een kastje met heel veel functies, en het moge duidelijk zijn dat er dan per functie minder resources beschikbaar zijn :)

Zenden is overigens maar een deel van het probleem, en een krachtiger zender zal een probleem vaak eerder vergroten dan verkleinen. Wifi is een gedeeld medium, iedereen zit in hetzelfde stukje aan radiogolven. Hoe meer en hoe krachtiger zenders er aanwezig zijn, hoe meer de minder krachtiger worden verdrongen. En je kunt maar zelden het wifi-gedeelte van je telefoon, tablet of Chromecast vervangen :)
Je draadloze clients sturen namelijk ook gegevens terug, en die moeten wel op te vangen zijn. Vandaar dat je vaak beter niet één sterk AP neer kunt zetten maar twee of meer kleinere.

Het voordeel van 5 GHz is paradoxaal genoeg dat het minder ver komt. Het wordt ook minder gebruikt (nog lang niet iedereen heeft een 5GHz AP), dat helpt zeker mee, maar omdat het minder goed door muren komt heb je veel minder last van je buren. Je clients moeten echter ook op 5GHz kunnen werken. Een iPhone 4s doet bijvoorbeeld alleen 2.4GHz, een iPhone 5 doet ook 5GHz.

Lees ik het goed dat die dikke muur het appartement in tweeën splitst? Ik zou dan in beide delen van het appartement één AP neerzetten. Of dat een AP is dat zit ingebouwd in een router, of een dedicated AP, dat moet je zelf weten :) De reviewer van dit artikel is zeer lovend, maar zelfs als je daar sceptisch naar kijkt dan nog haal je er veel info uit over de features van de Ubiquiti die ik linkte, en ook hier op het forum hebben we er een topic over: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:18:
Een 'echte' router is daar juist slechter in, voor hetzelfde bedrag krijg je namelijk een kastje met heel veel functies, en het moge duidelijk zijn dat er dan per functie minder resources beschikbaar zijn :)

Zenden is overigens maar een deel van het probleem, en een krachtiger zender zal een probleem vaak eerder vergroten dan verkleinen. Wifi is een gedeeld medium, iedereen zit in hetzelfde stukje aan radiogolven. Hoe meer en hoe krachtiger zenders er aanwezig zijn, hoe meer de minder krachtiger worden verdrongen. En je kunt maar zelden het wifi-gedeelte van je telefoon, tablet of Chromecast vervangen :)
Je draadloze clients sturen namelijk ook gegevens terug, en die moeten wel op te vangen zijn. Vandaar dat je vaak beter niet één sterk AP neer kunt zetten maar twee of meer kleinere.

Het voordeel van 5 GHz is paradoxaal genoeg dat het minder ver komt. Het wordt ook minder gebruikt (nog lang niet iedereen heeft een 5GHz AP), dat helpt zeker mee, maar omdat het minder goed door muren komt heb je veel minder last van je buren. Je clients moeten echter ook op 5GHz kunnen werken. Een iPhone 4s doet bijvoorbeeld alleen 2.4GHz, een iPhone 5 doet ook 5GHz.

Lees ik het goed dat die dikke muur het appartement in tweeën splitst? Ik zou dan in beide delen van het appartement één AP neerzetten. Of dat een AP is dat zit ingebouwd in een router, of een dedicated AP, dat moet je zelf weten :) De reviewer van dit artikel is zeer lovend, maar zelfs als je daar sceptisch naar kijkt dan nog haal je er veel info uit over de features van de Ubiquiti die ik linkte, en ook hier op het forum hebben we er een topic over: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
Ah duidelijk :) .

Wel had ik nog een vraag nadat ik de website van Synology door had gelezen en dat is namelijk of dat dit marketing praat is of echt helpt:
Robust connectivity with Beamforming
Traditional routers broadcast wireless signals in all directions, regardless of the position of your laptop or smartphone. With smart Beamforming technology, Synology Router RT1900ac focuses wireless signals toward up to six supported devices, reducing latency, economizing power consumption, and improving wireless range.
Afbeeldingslocatie: http://www.aceperipherals.com/images/stories/principals/synology/img/modules_01/beamforming.jpg
Bron: https://www.synology.com/en-global/products/RT1900ac

Als het echt werkt dan zou dit natuurlijk wel heel veel eventuele storing voorkomen, toch?

Grillmeister

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:30:
of dat dit marketing praat is of echt helpt:
Het is redelijk marketingpraat, het helpt een paar dB, maar signalen moeten ook nog terug :) Als je veel zware gebruikers hebt (en dat hoef jij niet alleen te zijn, een van de eigenschappen van een appartement is dat je behoorlijk dicht bij een heleboel buren zit. In sommige flats tel je op sommige plekken 100+ draadloze netwerken!) dan ga je last van elkaar hebben. Die Synology kan wel "beam formen" waardoor het beter bij je telefoon aan komt, maar je telefoon moet ook nog iets terugsturen :) Ik zeg niet dat het niet helpt, maar het verricht ook geen wonderen. Het is een manier om het zendvermogen te vergroten zonder daarbij anderen tot last te zijn :)

Kun je er al in / bij? Met twee laptops kun je een ad hoc netwerk maken en kun je kijken hoe het daar met het wireless landschap gesteld is :) Weet je meteen of je met één laptop links van die muur en de andere laptop aan het verre eind van het appartement aan de andere kant van de muur nog bereik hebt en of je het dus evt. met één AP af kunt :) Test daarbij ook met verschillende hoeken van het scherm (wifi antenne van een laptop zit in het scherm) :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:42:
[...]

Dat is inderdaad een goed idee, had er zelf nog niet aan gedacht :9 . Maandag mogen we de sleutel ophalen, dus dan kan ik dat volgende week meteen eventjes testen.

Als eentje genoeg is dan wordt het denk ik toch de Synology RT1900 (vanwege de goede reviews en de relatief prima prijs) en anders worden het twee dedicated APs :) .

[ Voor 5% gewijzigd door RoofTurkey op 26-01-2016 15:49 ]

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

RoofTurkey schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:52:
[...]

Ziet er goed uit ja, maar wat zou (in mijn geval), de meerprijs van zo'n 20 euro goedmaken?

[...]
Dat ligt echt aan je eisen; als je AC1900 routers te duur vindt kun je altijd nog een AC1600 of AC1750 kiezen. In verhouding tot de Synology weet ik het niet, sorry. Wel weet ik dat de Asus routers zichzelf al lang en breed bewezen hebben en dat de firmware geweldig is (net zoals de custom firmware van Merlin).

[ Voor 22% gewijzigd door TommyGun op 26-01-2016 15:52 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
TommyGun schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:51:
[...]

Dat ligt echt aan je eisen; als je AC1900 routers te duur vindt kun je altijd nog een AC1600 of AC1750 kiezen. In verhouding tot de Synology weet ik het niet, sorry. Wel weet ik dat de Asus routers zichzelf al lang en breed bewezen hebben en dat de firmware geweldig is (net zoals de custom firmware van Merlin).
Ah zo. Maar ik ben op zich best te spreken over de Synology software, dus ik denk dat voor mij de Asus geen meerwaarde zal hebben.

Grillmeister

Pagina: 1