Lampen hangen - mis ik nou iets...?

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-04 14:35
Obiter dictum schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:30:
Zie ik iets enorm over het hoofd, of hebben we met zijn alleen een achterlijk systeem afgesproken voor het ophangen van plafondlampen?

Mogelijkheid 1: Je plaatst de lamp direct op de plafonddoos. De plafonddoos zelf heeft echter geen goed bevestigingspunt voor de lamp, en het stalen "latje" dat je op het plafond vastzet is niet breed genoeg om in zijn geheel over de plafonddoos te vallen. Gevolg: een deel van je plafonddoos blijft zichtbaar.

Mogelijkheid 2: Je gebruikt een afdekplaat met kabelgootje, maar dan moet je een stukje in de voet van de lamp gaan vrezen om een opening voor de kabel over te laten. Daarnaast heb je dus zo'n lelijke kabelgoot over je plafond lopen.

Zie ik iets grandioos over het hoofd, of is het echt zo stom afgesproken?
Bij mogelijkheid één, er zijn dozen met een haak om lampen aan op te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/17889_marktplaats6_1.jpg

Bij mogelijkheid twee, als je een wartel in die afdekplaat zet kan je je kabel erdoorheen doen. Dat rode lipje zet je vast aan de doos, en draai je over het gat heen. Probleem opgelost :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31
jeka schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:09:
[...]
Pics or it didn't happen! ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

My favorite programming language is solder.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-04 22:37
Hierboven is even gekocht, en maak er gelijk gebruik van om te reageren. Ik heb het opgelost door een metalen plaatje (van circa 1,5cm breed en 6 cm lang) schuin te monteren op de plafonddoos. In het metalen plaatje zitten vervolgens weer gaatjes, waardoor het meestal wel lukt een lamp precies in het midden te monteren en de plafonddoos onzichtbaar te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPjd-aWjrSSgD1umwph1LXVmITo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sq8CCx0TFzlyxjXJoHNyQf4S.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Dit topic is 4 jaar oud :X

Er zijn vierkante en ronde centraaldozen; de steek van de schroefjes is volgens mij niet altijd hetzelfde. Ik heb iig mijn toneelfittingen iets ovaal gedrukt; nu passen ze goed. Niemand (naast mij) die het gezien heeft. 8)
Señor Sjon schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:19:
Laatst stond ik weer te vloeken aan het plafond om die reden. Het is inderdaad een achterlijk systeem. Als ze alleen al Wieland stekkers zouden gebruiken, dan zit je niet boven je macht kroonsteentjes in elkaar te vrotten. En daarbij mag je natuurlijk maar een paar cm draad hebben, omdat het anders niet meer in het armatuur past.
Doe eens snel Wago 224 kopen dan :P

Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/media/images/he0/hb3/9876649705502.jpg

Niet schroeven boven je hoofd en het soepele draad van de lamp hoeft geeneens aderafwerking te hebben. Toolless te monteren. (Naja, bestaande kroonsteen laten verdwijnen..)
Aan de ene kant kun je gewoon installatiedraad doen, en aan de andere kant zit een kooiklem. :)

Als je een Halogeenlamp met hoog vermogen er onder hebt is er ook de Wago 224-104 die met hogere omgevingstemperaturen overweg kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2020 13:05 ]

Pagina: 1