Lampen hangen - mis ik nou iets...?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Zie ik iets enorm over het hoofd, of hebben we met zijn alleen een achterlijk systeem afgesproken voor het ophangen van plafondlampen?

Mogelijkheid 1: Je plaatst de lamp direct op de plafonddoos. De plafonddoos zelf heeft echter geen goed bevestigingspunt voor de lamp, en het stalen "latje" dat je op het plafond vastzet is niet breed genoeg om in zijn geheel over de plafonddoos te vallen. Gevolg: een deel van je plafonddoos blijft zichtbaar.

Mogelijkheid 2: Je gebruikt een afdekplaat met kabelgootje, maar dan moet je een stukje in de voet van de lamp gaan vrezen om een opening voor de kabel over te laten. Daarnaast heb je dus zo'n lelijke kabelgoot over je plafond lopen.

Zie ik iets grandioos over het hoofd, of is het echt zo stom afgesproken?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08

Bestla

Kvinne

Het is een stom systeem dat geef ik toe. Ik boor dan gewoon 2 gaten in die metalen strip die wel overeenkomen met de gaten in het plafond. Gewoon de boel een beetje tweaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Bestla op 25-01-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Om op je vraag te reageren: das zo stom afgesproken ja.

Als je een systeem plafond of zo zou hebben is het makkelijker. Maar in onze Nederlandse betonnen plafonds ben je de sjaak als je wat fancy aan het plafond wil schroeven op een andere plek dan dat de bouwer in al zijn wijsheid heeft bedacht waar jij je eettafel zou willen neerzetten :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

:D Die verkeerde plekken zijn blijkbaar niet alleen voor lichtpunten! Ik ben zopas naar nederland verhuisd en zie in mijn huis (en alle andere) waar ik al binnen ben geweest de stopcontacten op de meest waanzinnige plaatsen zitten! midden in de living op 1.6m hoogte enzoverder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Laatst stond ik weer te vloeken aan het plafond om die reden. Het is inderdaad een achterlijk systeem. Als ze alleen al Wieland stekkers zouden gebruiken, dan zit je niet boven je macht kroonsteentjes in elkaar te vrotten. En daarbij mag je natuurlijk maar een paar cm draad hebben, omdat het anders niet meer in het armatuur past.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Obiter dictum schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:30:
Zie ik iets enorm over het hoofd, of hebben we met zijn alleen een achterlijk systeem afgesproken voor het ophangen van plafondlampen?

Mogelijkheid 1: Je plaatst de lamp direct op de plafonddoos. De plafonddoos zelf heeft echter geen goed bevestigingspunt voor de lamp, en het stalen "latje" dat je op het plafond vastzet is niet breed genoeg om in zijn geheel over de plafonddoos te vallen. Gevolg: een deel van je plafonddoos blijft zichtbaar.

Mogelijkheid 2: Je gebruikt een afdekplaat met kabelgootje, maar dan moet je een stukje in de voet van de lamp gaan vrezen om een opening voor de kabel over te laten. Daarnaast heb je dus zo'n lelijke kabelgoot over je plafond lopen.

Bij mogelijkheid één, er zijn dozen met een haak om lampen aan op te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/17889_marktplaats6_1.jpg

Bij mogelijkheid twee, als je een wartel in die afdekplaat zet kan je je kabel erdoorheen doen. Dat rode lipje zet je vast aan de doos, en draai je over het gat heen. Probleem opgelost :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Bovenstaande werkt iig bij IKEA lampen altijd wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 18:08

Bestla

Kvinne

Maar als je een armatuur hebt zoals TS aangeeft die je met een metalen voet tegen het plafond zet dan heb je een probleem.

Maar lichtpunten in plafonds komen nooit precies uit waar wij als mensen het willen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Bestla op 25-01-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Ondanks dat ik in mijn woonkamer 5 plekken voor lampen heb op mijn plafond en toch is schuiven irritant.

Overigens is ophangen altijd vervelend, al is het met metalen houder uiteindelijk een kwestie van boren. Alleen als je een klassieke hanglamp met zo'n bolletje over de bevestig hebt volstaat zo'n ophanghaak.

Tenslotte: vorige bewoners die gewone schroeven draaien in de M2 schroefdraad die ik meestal aantref vind ik ook stom - dan kun je dus nooit meer gewone boutjes in zo'n putje draaien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heb er een huis vol mee. :X Koop dan gewoon langere boutjes bij de bouwmarkt denk ik dan, maar nee, er moet en zal een spaanplaatschroef in geragd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Señor Sjon schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:45:
Heb er een huis vol mee. :X Koop dan gewoon langere boutjes bij de bouwmarkt denk ik dan, maar nee, er moet en zal een spaanplaatschroef in geragd worden.
;( zo jammer. En herkenbaar.

Inmiddels woon ik in een nieuw huis waar de vorige bewoner het meeste heeft laten doen en het netjes is - op 2 plekken na, waar die ook blijkbaar zelf de lampen had opgehangen. Probeer zo'n potje maar weer te vervangen, das onmogelijk zonder je plafond te slopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:29
Señor Sjon schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:45:
Dat is in mijn huurflatje ook overal zo, verschrikkelijk, het is elke keer een half uur kloten en pielen om één ikea lampje op te hangen.

Tegenwoordig boor ik eerst eigen gaten in de lamp zelf om het een beetje uit te lijnen op nieuwe gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Herkenbaar....mooiste oplossing is alles in je plafond frezen en wegwerken, maar dat doet niemand die een lampje wil ophangen.

Iemand die zich ook herkent in de ergernis van een IKEA hanglamp ophangen?
http://www.ikea.com/nl/nl...amp__AA-1487640-1_pub.pdf
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10311488/
Deze als extreem voorbeeld, want hier moet je ook nog aan de lamp kunnen trekken.
Het lukt mij dus niet om het kapje strak op het plafond te krijgen. Als je er aan trekt dondert alles naar beneden en heb je de volledige draad uitgerold...Dat blijft echt niet zitten in de houder zonder gebruik van een tie-wrap. En het echt strak tegen het plafond krijgen lukt ook niet.

Doe ik iets fout of is het echt zo'n drama?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:41
Man man man... Begin d'r niet over.
In mijn huidige huurwoning waren ook al die doosjes vernaggeld. Sommigen zaten zelfs half los in het plafond. Tel daarbij op een waardeloos raggelwerk waarin geen enkele soort plug blijft zitten (ook geen hollewand, wegens te ondiep) en wat van ellende uit elkaar valt. Dan sta je echt met je handen in het haar.

Toen had ik zoiets van 'fuck it'... Uiteindelijk maar bij elke lamp een stuk of 10 gaatjes in de bodemplaat geboord en het geheel rechtstreeks met universele schroeven op het plafond geschroefd. Is toch maar een huurwoning ;( Op die manier was het ook nog mogelijk om de lampen op een iets andere plaats te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:50:
Herkenbaar....mooiste oplossing is alles in je plafond frezen en wegwerken, maar dat doet niemand die een lampje wil ophangen.

Iemand die zich ook herkent in de ergernis van een IKEA hanglamp ophangen?
http://www.ikea.com/nl/nl...amp__AA-1487640-1_pub.pdf
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10311488/
Deze als extreem voorbeeld, want hier moet je ook nog aan de lamp kunnen trekken.
Het lukt mij dus niet om het kapje strak op het plafond te krijgen. Als je er aan trekt dondert alles naar beneden en heb je de volledige draad uitgerold...Dat blijft echt niet zitten in de houder zonder gebruik van een tie-wrap. En het echt strak tegen het plafond krijgen lukt ook niet.

Doe ik iets fout of is het echt zo'n drama?
Ik heb het wel zo weten te krijgen dat het niet allemaal omlaag komt zeilen als je er aan trekt (niet dit model, maar vergelijkbaar). Alleen dat kapje kreeg ik ook niet mooi strak tegen het plafond.. zou ook niet weten hoe dat wel was gelukt dus heb er mee leren leven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 18:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Van het weekend dezelfde ellende gehad op de slaapkamer van mijn zoon.

Hij had een hanglamp, welke ook al met veel moeite was opgehangen omdat de doos in het plafond dermate broos was geworden dat er schroeven in afgebroken waren, oftewel die was niet meer te gebruiken. Dan boor je er een gat redelijk naast, komt het halve plafond je om de oren zetten :X :(

Toen wilden we ivm een hoogslaper een andere lamp ophangen, eerste lamp was veels te klein, de doos zou weer zichtbaar worden. Nu maar een iets grotere plafonière opgehangen welke de doos grotendeels afdekt..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 07:22
in mijn oude studentenkamer was er gewoon een gat in het plafond waar wat draadjes met een kroonsteen uitstak. Heeft het toch een paar jaar uitgehouden voordat lamp en stuk plafond naar beneden kwam. 8)7

En laatst ook weer, moesten het vastschroeven in het plafond zelf. Bleken het gipsplaten te zijn die bij de minste druk al desintegreren tot stof.
Ik ben er ook snel klaar mee, als het kan zet ik het liefst gewoon een staande lamp of iets aan de wand oid. Als ik ooit een vriendin heb die van de grote hanglampen is, dan mag ze dat lekker zelf doen O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, de gemiddelde plafonddoos is een stuk kleiner dan de gemiddelde ophanging van een lamp dus dat valt er precies overheen. En in die plafonddoosjes zitten altijd twee of vier mogelijkheden tot het vastschroeven van iets (kapje op z'n minst) en daaraan kun je dus ook je lamp bevestigen. Ik heb drie lampen op die manier aan m'n plafond hangen en van dat doosje is daar niks te zien hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Zie ik iets enorm over het hoofd, of hebben we met zijn alleen een achterlijk systeem afgesproken voor het ophangen van plafondlampen?...
Er is niks afgesproken, er is geen standaard, geen universele maatvoering, helemaal niets behalve ergenis voor de persoon die een lamp wil ophangen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen kabelgoot nemen, gewoon nette ronde witte kabel nemen en met licht boogje laten hangen van afdekplaat naar armatuur. Ziet er veel netter uit en legt geen nadruk op het willen wegwerken van de kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:09:
[...]

Geen kabelgoot nemen, gewoon nette ronde witte kabel nemen en met licht boogje laten hangen van afdekplaat naar armatuur. Ziet er veel netter uit en legt geen nadruk op het willen wegwerken van de kabel..
Precies, zo heb ik het ook gedaan. Witte vmvl-draad driepolig want kennelijk hebben alle lampen tegenwoordig aardlek bedrading. Je kan soms ook voor zwart of doorzichtig kiezen, maar ik heb een wit plafond dus ik koos ook voor wit. Staat netjes afgewerkt en niet geforceerd "kijk alsjeblieft niet naar de kabelgoot", bijkomend voordeel als je de lamp verhangt hoef je alleen wat kleine gaatjes te repareren en niet een hele kabelgoot wegwerken.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
Ligone schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:09:
:D Die verkeerde plekken zijn blijkbaar niet alleen voor lichtpunten! Ik ben zopas naar nederland verhuisd en zie in mijn huis (en alle andere) waar ik al binnen ben geweest de stopcontacten op de meest waanzinnige plaatsen zitten! midden in de living op 1.6m hoogte enzoverder...
Als ik het mij goed herinner is dat voorschrift ivm veiligheid kleine kinderen en eventueel overstromingsgevaar.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

De oplossing die wij hebben gekozen voor het lampenprobleem werkt op zich ook wel: de lamp gewoon hangen waar je wil. Goed, dan heb je waarschijnlijk ergens er naast een kroonsteentje uit het plafond steken waar je je lampsnoer dan weer aan moet maken: gewoon een witte/zilveren/kies-een-kleur cable mesh er overheen trekken. Wel de kleine gaatjes natuurlijk netjes wegwerken door ze op te vullen en met de juiste kleur latex aan te stippen.

Een mooie cable mesh ziet er netjes uit en verbergt ook meteen het kroonsteentje (als dat een issue is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
TimDJ schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 01:23:
[...]

Als ik het mij goed herinner is dat voorschrift ivm veiligheid kleine kinderen en eventueel overstromingsgevaar.
Tegenwoordig zit alles op 35, tenzij in de keuken of hal, dan zitten ze wel op 1200 of 1050. Dat zijn zo'n beetje de standaard maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:49
Maar zelfs de vrijwel-altijd-gebruikte attema plafonddozen zijn blijkbaar niet standaard genoeg voor de ikea om de gaatjes alvast voor te boren in de lampjes, dus je blijft altijd klooien met extra plaatjes en gaatjes.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 02:09

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Ik heb zelf iets dergelijks als deze lamp, http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20032415/
Deze gaat mooi over het haakje heen waardoor je geen gaten hoeft te boren :)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*snip* spam

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 10-07-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oud topic kicken en speciaal hiervoor vandaag een account aangemaakt, lijkt me evident dat dit spam is ja.

On topic: geen kabelgoot! Gewoon netjes een rond afdekplaatje bij het lichtpunt en een wit snoertje hangen naar de plek waar je lamp hangt. Ziet er prima uit!

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-07-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Heb voor dit probleem laatst een plafondplaat gemaakt voor boven een tafel. Centraaldoos zat namelijk niet in het midden. Als oplossing met MDF een plaat gemaakt, die tegen het plafond geschroeft en daar de lampen (2x) aan gemonteerd. Het snoer vanaf de centraaldoos naar de lampen loopt door deze holle plaat. Plaat heeft een mooi randje en is op kleur gelakt :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:57
En als je een beetje pech hebt dan heeft vrouwlief een armatuur uitgezocht met een vierkante vorm, die je dus het welkbekende metalen plaatje op je plafonddoos mag monteren. Uiteraard lijnen de 2 schroefgaten welke je moet gebruiken niet lekker uit (ronde plafonddoos, niet de vierkante van vroeger) waardoor je lamp dus niet lekker uitlijnt met je plafond en lekker diagonaal op je muur staat...
Enige oplossing is dan maar om 1 schroefje te gebruiken om zodoende toch je armatuur zo te positioneren dat deze netjes gelijk loopt met de muur en hopen dat de gehele plafonddoos wordt afgedekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

Puch-Maxi schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:51:
Heb voor dit probleem laatst een plafondplaat gemaakt voor boven een tafel. Centraaldoos zat namelijk niet in het midden. Als oplossing met MDF een plaat gemaakt, die tegen het plafond geschroeft en daar de lampen (2x) aan gemonteerd. Het snoer vanaf de centraaldoos naar de lampen loopt door deze holle plaat. Plaat heeft een mooi randje en is op kleur gelakt :).
Pics or it didn't happen! ;)

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
jeka schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:09:
[...]
Pics or it didn't happen! ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 19:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zoiets heb ik ook boven mijn keukentafel. Ik heb de plaat nog deels uitgefreesd om de kabels erdoor te laten lopen naar de centrale contactdoos.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
CyBeR schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:21:
[...]

Euh, de gemiddelde plafonddoos is een stuk kleiner dan de gemiddelde ophanging van een lamp dus dat valt er precies overheen. En in die plafonddoosjes zitten altijd twee of vier mogelijkheden tot het vastschroeven van iets (kapje op z'n minst) en daaraan kun je dus ook je lamp bevestigen. Ik heb drie lampen op die manier aan m'n plafond hangen en van dat doosje is daar niks te zien hoor.
Euh, nee hoor. Er zijn zat lampen waarvan het armatuur of de ophanging kleiner zijn dan de plafonddoos. Zelfs fatsoenlijke merken zoals Philips maken die ontwerpflater ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
ajhaverkamp schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:11:
Zoiets heb ik ook boven mijn keukentafel. Ik heb de plaat nog deels uitgefreesd om de kabels erdoor te laten lopen naar de centrale contactdoos.
Ja precies, deze is ook hol van binnen. Centraaldoos zit helemaal op zijkant, daarom moest die plaat ook zo lomp groot zijn. Eerst was het plan om hem te stuken, gelijk aan het plafond. Maar na de grondverf toch besloten om hem maar gewoon te lakken, dezelfde kleur als de deur geloof ik. Helemaal ideaal is het niet hoor, zie de rand van de betonplaten. Als je wat aan wil passen moet die hele plaat eraf, de schroefgaatjes heb ik dichtgeplamuurd :D. Het ophangen was ook een leuk klusje... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BFmango schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:29:
[...]

Euh, nee hoor. Er zijn zat lampen waarvan het armatuur of de ophanging kleiner zijn dan de plafonddoos. Zelfs fatsoenlijke merken zoals Philips maken die ontwerpflater ook.
Gek genoeg heb je twee keer over het woord "gemiddelde" heen gelezen. Ja, er zijn lampen waarvoor dat niet geldt. Maar meestal is er over nagedacht.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

Nice!
Ik heb nooit aan deze oplossing gedacht.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Het is inderdaad te stom voor woorden wat en totaal niet afgestemd op elkaar.
Niets is mooier dan de lamp aan de doos te bevestigen.
Voorbeeld de doos gaten zitten ongeveer 63 mm van elkaar, de lamp die ik ga ophangen zitten op zijn krapst 73 mm van elkaar. Als ik gaten gaat boren komen ze net naast de doos, je kan wel raden wat er gaat gebeuren, juist, afbrokkelen van je plafond. Mensen die lampen ontwerpen doen maar wat. Een O zo simpel klusje kan een hel worden en ik heb wat gevloekt, want je moet het allemaal wel boven je hoofd doen.
Nu heb ik een plafondventilator gekocht waarbij er veel draden aan de bevestigingsrozet gemonteerd zijn, hoe gaan we die bevestigingsplaat bevestigen, met tevens de ventilator omhoog houden. Stommer kan je het niet met gaten die niet overheen komen met de doos en de ventilatorlamp omhoog laten houden door een 2 Man. Het kan allemaal zo simpel, maar waarom komt er hier geen standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 15:49
Hierboven is even gekocht, en maak er gelijk gebruik van om te reageren. Ik heb het opgelost door een metalen plaatje (van circa 1,5cm breed en 6 cm lang) schuin te monteren op de plafonddoos. In het metalen plaatje zitten vervolgens weer gaatjes, waardoor het meestal wel lukt een lamp precies in het midden te monteren en de plafonddoos onzichtbaar te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPjd-aWjrSSgD1umwph1LXVmITo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sq8CCx0TFzlyxjXJoHNyQf4S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit topic is 4 jaar oud :X

Er zijn vierkante en ronde centraaldozen; de steek van de schroefjes is volgens mij niet altijd hetzelfde. Ik heb iig mijn toneelfittingen iets ovaal gedrukt; nu passen ze goed. Niemand (naast mij) die het gezien heeft. 8)
Señor Sjon schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:19:
Laatst stond ik weer te vloeken aan het plafond om die reden. Het is inderdaad een achterlijk systeem. Als ze alleen al Wieland stekkers zouden gebruiken, dan zit je niet boven je macht kroonsteentjes in elkaar te vrotten. En daarbij mag je natuurlijk maar een paar cm draad hebben, omdat het anders niet meer in het armatuur past.
Doe eens snel Wago 224 kopen dan :P

Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/media/images/he0/hb3/9876649705502.jpg

Niet schroeven boven je hoofd en het soepele draad van de lamp hoeft geeneens aderafwerking te hebben. Toolless te monteren. (Naja, bestaande kroonsteen laten verdwijnen..)
Aan de ene kant kun je gewoon installatiedraad doen, en aan de andere kant zit een kooiklem. :)

Als je een Halogeenlamp met hoog vermogen er onder hebt is er ook de Wago 224-104 die met hogere omgevingstemperaturen overweg kan.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-07-2020 13:05 ]

Pagina: 1