Een aantal weken geleden heb ik reeds via GoT wat advies verkregen voor een desktopsysteem voor mijn zwager. Dit systeem zal met name worden gebruikt voor standaard internetgebruik, en daarnaast fotobewerking middels Photoshop/Lightroom. Via dit topic wil ik de laatste puntjes op de i zetten voordat ik het systeem ga samenstellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal met name worden gebruikt voor surfen, e-mail, youtube en photoshop. Mijn zwager is een (amateur)fotograaf en bewerkt graag de foto's middels photoshop en lightroom.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer € 350 a € 400 excl. randapparatuur. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Randapparatuur zal individueel worden aangeschaft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk een systeem met voldoende werkgeheugen nodig te hebben voor het soepel draaien van windows, en een goede CPU om haperingen te voorkomen. Videokaart is volgens mij minder belangrijk bij deze taken. Speelt vooral bij videobewerking een rol toch? Videobewerking zal niet worden gedaan. Er zal zo nu en dan echter wel eens een spelletje als Euro Truck Simulator, Football Manager e.d. worden gespeeld. Geen high-end games lijkt mij. Internet en Photoshop is echter belangrijker dan de games.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeur is er niet echt, maar toch een kleine neiging naar Intel. Omdat ik te lang niet heb gebouwd ben ik een beetje uit het oog verloren wat momenteel erg actueel is en wat momenteel competitief is tussen Intel en AMD
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek. Micro-atx zou fijn zijn, echter is een ATX ook prima. Klein heeft voorkeur, maar is geen must als dit uitbreiding belemmerd.
Ga je overklokken?
Nee. Systeem moet in de basis stabiel en vlot genoeg zijn.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik jullie input willen over de te maken keuzes.
Zelf heb ik gekeken naar het basissysteem van de BBG Januari 2016. In principe leek mij dit voldoende, echter weet ik niet hoe de Pentium G4500 presteert. Bij het woord Pentium denk ik al gauw aan mindere prestaties dan een Core i3/i5
. Uiteindelijk ben ik op onderzoek gegaan en kwam ik tot onderstaande build op basis van Socket 1151.
Een SSD is niet noodzakelijk. Ik ben bekend met een SSD, maar kies er bewust voor deze achterwege te laten vanwege budgettaire redenen. Ik twijfel echte nog wel of ik voor de Core i3-6100 moet gaan op basis van Skylake, of de Core i3-4170 Hasswell, wat is hier de betere keuze? De HD 530 graphics van Intel presteren fors beter dan de HD 4400 graphics heb ik het idee.
Graag zou ik jullie input over deze build horen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal met name worden gebruikt voor surfen, e-mail, youtube en photoshop. Mijn zwager is een (amateur)fotograaf en bewerkt graag de foto's middels photoshop en lightroom.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer € 350 a € 400 excl. randapparatuur. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Randapparatuur zal individueel worden aangeschaft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk een systeem met voldoende werkgeheugen nodig te hebben voor het soepel draaien van windows, en een goede CPU om haperingen te voorkomen. Videokaart is volgens mij minder belangrijk bij deze taken. Speelt vooral bij videobewerking een rol toch? Videobewerking zal niet worden gedaan. Er zal zo nu en dan echter wel eens een spelletje als Euro Truck Simulator, Football Manager e.d. worden gespeeld. Geen high-end games lijkt mij. Internet en Photoshop is echter belangrijker dan de games.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeur is er niet echt, maar toch een kleine neiging naar Intel. Omdat ik te lang niet heb gebouwd ben ik een beetje uit het oog verloren wat momenteel erg actueel is en wat momenteel competitief is tussen Intel en AMD
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek. Micro-atx zou fijn zijn, echter is een ATX ook prima. Klein heeft voorkeur, maar is geen must als dit uitbreiding belemmerd.
Ga je overklokken?
Nee. Systeem moet in de basis stabiel en vlot genoeg zijn.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik jullie input willen over de te maken keuzes.
Zelf heb ik gekeken naar het basissysteem van de BBG Januari 2016. In principe leek mij dit voldoende, echter weet ik niet hoe de Pentium G4500 presteert. Bij het woord Pentium denk ik al gauw aan mindere prestaties dan een Core i3/i5
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-6100 Boxed | € 125,- | € 125,- |
| 1 | Gigabyte GA-H110M-S2H | € 55,95 | € 55,95 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Cooler Master N200 Closed | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | TP-Link TL-WDN4800 | € 33,95 | € 33,95 |
| 2 | Crucial Ballistix Sport BLS4G4D240FSA | € 23,- | € 46,- |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 33,95 | € 33,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 382,75 | |
Een SSD is niet noodzakelijk. Ik ben bekend met een SSD, maar kies er bewust voor deze achterwege te laten vanwege budgettaire redenen. Ik twijfel echte nog wel of ik voor de Core i3-6100 moet gaan op basis van Skylake, of de Core i3-4170 Hasswell, wat is hier de betere keuze? De HD 530 graphics van Intel presteren fors beter dan de HD 4400 graphics heb ik het idee.
Graag zou ik jullie input over deze build horen.
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.