Welk Z170 moederbord voor Raid 0 M.2?

Pagina: 1
Acties:

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik ben een systeem aan het samenstellen waar ik o.a astrophoto's mee ga bewerken. (zie topic hier:
Advies systeem voor (astro)fotografie, video en meer )

Omdat het deze astrofotobewerking nogal demanding is en bij veel bewerkingen de I/O naar de schijf een grote rol speelt in performance, wil ik graag een setup waar ik op termijn 2x een samsung 950 pro 512GB in Raid 0 kan plaatsen.

Nu loop ik echter tegen het geval 'PCI-lanes' aan en dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Veel boards die wel 2xM.2 bieden, hebben 1 van de poorten in werkelijkheid op SATA zitten. Daarnaast heb je ook nog adapters voor de M.2 SSD's, zodat je die weer in de 'gewone' pci slots kunt gebruiken. Maar hoe het dan zit met de PCI-lanes is me niet duidelijk.

Iemand die hier inzicht in kan bieden, en wellicht een tip heeft voor welk mobo aan te schaffen?
In deze test op Toms' Hardware gebruiken ze een ASRock Z170 Extreme7+ voor de Raid 0 config, das dus blijkbaar sowieso een optie.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:57
Ga voor de MSI Z170A GAMING M5. Uitstekend Z170 moederbord met twee M.2 PCIe 3.0 x4 sloten.

Beide sloten kunnen tegelijkertijd de maximale snelheid van 32 Gb/s (4GB/s) halen. Ze hebben gewoon allebei een eigen PCIe 3.0 x4 aansluiting.

[ Voor 20% gewijzigd door Balance op 24-01-2016 20:13 ]

• nikao
Balance schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:10:
[...]

Ga voor de MSI Z170A GAMING M5. Uitstekend Z170 moederbord met twee M.2 PCIe 3.0 x4 sloten.

Beide sloten kunnen tegelijkertijd de maximale snelheid van 32 Gb/s (4GB/s) halen. Ze hebben gewoon allebei een eigen PCIe 3.0 x4 aansluiting.
Dat is ook wat ik nu op het oog had, maar ging weer twijfelen (en dit topic openen ;) ) toen ik her en der las dat de 2e m.2 poort op SATA gaat als je ze beide gebruikt. Kan dat zo niet goed uit de specs halen (daar lijkt het wel 2x volledig 3.0x4 te zijn.. )
Zou fijn zijn, want met de cashback is dat een erg goeie koop lijkt me :)

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:33
Van de MSI website zelf:
Storage

• Intel® Z170 Express Chipset
• 6 x SATA 6Gb/s ports* (4 ports reserved for SATA Express port)
• 2 x M.2 slots
- Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s standards, 4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
- Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card**
• 2 x SATAe ports (PCIe 3.0 x2)***
• Supports Intel® Smart Response Technology for Intel Core™ processors

* M.2, SATA and SATAe ports maximum support 1x M.2_PCIe + 6x SATAs or 1x M.2_SATA + 1x M.2_PCIe + 4x SATAs. Please refer to page 34 for M.2 slots with examples of various combination possibilities.
** The Turbo U.2 Host Card is not included, please purchase separately.
*** SATAe port is backward compatible with SATA.
Even deze review van Techreport erbij gepakt en zo te zien kun je 2 SATA en 1 SATA-E poort niet meer gebruiken als je beide M2 slots gebruikt:
The Z170 chipset shares its flexible PCIe lanes among different storage ports, which puts some constraints on which ports can be used at the same time. Here's how the sharing breaks down. If you install a SATA-based SSD in the top M.2 slot, you can't use the two regular SATA 6 Gb/s ports. If you populate the bottom M.2 slot with any type of SSD, the top SATA Express connector will be entirely disabled—not usable by either SATA Express or SATA devices. The bottom SATA Express connector is always enabled, though, and it can be used with either SATA Express devices or SATA devices.
Als je even zoekt naar de handleiding van dit moederbord op de MSI site (http://www.msi.com/produc...AMING-M5.html#down-manual) dan vind je een mooi overzicht van alle combinaties (pag. 18 + 19).

[ Voor 38% gewijzigd door Freaky Maus op 24-01-2016 21:36 ]

Specs

• Balance
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/9485/PCH%20Allocation.png

Je hebt in totaal 26 I/O lanes, voor USB, ethernet, storage en noem het maar op. Met 2 PCIe x4 M.2 SSD's ben je er al 8 van de 26 kwijt. Dan ook nog 12x USB, en je hebt er nog maar 6 over voor SATA, SATA Express, Ethernet en eventuele ander uitbreidingskaarten/poorten.

Als je meer I/O lanes en PCIe lanes wil moet je naar X99.

• nikao
Balance schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:47:
[...]

[afbeelding]

Je hebt in totaal 26 I/O lanes, voor USB, ethernet, storage en noem het maar op. Met 2 PCIe x4 M.2 SSD's ben je er al 8 van de 26 kwijt. Dan ook nog 12x USB, en je hebt er nog maar 6 over voor SATA, SATA Express, Ethernet en eventuele ander uitbreidingskaarten/poorten.

Als je meer I/O lanes en PCIe lanes wil moet je naar X99.
Dat vind ik dus erg verwarrend, aangezien de 170 chipset juist een geupgrade DMI (3.0) heeft met meer bandbreedte? (daarom ging ik juist voor Z170)

• nikao
Freaky Maus schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:20:
Van de MSI website zelf:

[...]

Even deze review van Techreport erbij gepakt en zo te zien kun je 2 SATA en 1 SATA-E poort niet meer gebruiken als je beide M2 slots gebruikt:

[...]

Als je even zoekt naar de handleiding van dit moederbord op de MSI site (http://www.msi.com/produc...AMING-M5.html#down-manual) dan vind je een mooi overzicht van alle combinaties (pag. 18 + 19).
Verwarrend.. de table met combinations heeft het over 2x PCIe, en ook de diagrammen eronder geven dat weer, dus dan zou je zeggen dat beide wel over PCIe kan?

Afbeeldingslocatie: http://dslr-astrophotography.com/wp-content/uploads/2016/01/MSI-Combination-table.png
Afbeeldingslocatie: http://dslr-astrophotography.com/wp-content/uploads/2016/01/MSI-PCIe.png

[ Voor 11% gewijzigd door nikao op 24-01-2016 22:31 ]

• Balance
nikao schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:17:
Dat vind ik dus erg verwarrend, aangezien de 170 chipset juist een geupgrade DMI (3.0) heeft met meer bandbreedte? (daarom ging ik juist voor Z170)
Klopt helemaal, de Z97 en voorgangers hadden nog minder bandbreedte en I/O lanes ;).

Bedenk dat er maar heel weinig mensen zijn die een dergelijke set-up runnen (2x M.2 PCIe x4 SSD). Bijna alle consumenten hebben 1 of 2 SATA devices, een USB muis en toetsenbord en een ethernet kabel, en that's it. Dan heb je aan 5 I/O lanes genoeg, en heb je er geen 26. Het is niet gratis om zoveel I/O lanes op een moederbord te plaatsen, en je wilt er dus niet overbodig veel plaatsen.

Maar koop dat moederbord nu maar, die kan 2 M.2 PCIe 3.0 x4 SSD's aan en dan nog 4 extra SATA-600 SSD's of HDD's. Daar moet je voorlopig wel genoeg aan hebben :).

[ Voor 10% gewijzigd door Balance op 24-01-2016 22:37 ]

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:33
nikao schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:27:
[...]

Verwarrend.. de table met combinations heeft het over 2x PCIe, en ook de diagrammen eronder geven dat weer, dus dan zou je zeggen dat beide wel over PCIe kan?

[afbeelding]
[afbeelding]
Inderdaad, volgens MSI werkt het over 2x PCI-E4x. Daarbij sluit je volgens mij de functionaliteit van 2 SATA en 1 SATA-E poort uit, dat zijn volgens mij dan weer de vier lanes die je nodig hebt?

Duidelijker dan dit kan ik het niet krijgen, dan zou je MSI moeten bellen. Maar zoals ik het lees kun je beide M2 poorten tegelijk gebruiken met volledige bandbreedte.

Specs

• nikao
Balance schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:36:
[...]

Klopt helemaal, de Z97 en voorgangers hadden nog minder bandbreedte en I/O lanes ;).

Bedenk dat er maar heel weinig mensen zijn die een dergelijke set-up runnen (2x M.2 PCIe x4 SSD). Bijna alle consumenten hebben 1 of 2 SATA devices, een USB muis en toetsenbord en een ethernet kabel, en that's it. Dan heb je aan 5 I/O lanes genoeg, en heb je er geen 26. Het is niet gratis om zoveel I/O lanes op een moederbord te plaatsen, en je wilt er dus niet overbodig veel plaatsen.

Maar koop dat moederbord nu maar, die kan 2 M.2 PCIe 3.0 x4 SSD's aan en dan nog 4 extra SATA-600 SSD's of HDD's. Daar moet je voorlopig wel genoeg aan hebben :).
Freaky Maus schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:38:
[...]

Inderdaad, volgens MSI werkt het over 2x PCI-E4x. Daarbij sluit je volgens mij de functionaliteit van 2 SATA en 1 SATA-E poort uit, dat zijn volgens mij dan weer de vier lanes die je nodig hebt?

Duidelijker dan dit kan ik het niet krijgen, dan zou je MSI moeten bellen. Maar zoals ik het lees kun je beide M2 poorten tegelijk gebruiken met volledige bandbreedte.
Ga er nog even een mail aan wagen naar MSI support, maar lijkt inderdaad wel prima board te zijn voor m'n wensen. :)

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 11:56

Atmoz

Techno!!

nikao schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:11:

Ga er nog even een mail aan wagen naar MSI support, maar lijkt inderdaad wel prima board te zijn voor m'n wensen. :)
Hoe is het ermee gegaan?

Je hebt alles mooi draaiend neem ik aan? 8)

Ik ga vanmiddag precies dezelfde setup bouwen.
Heb je (of iemand anders hier O+) nog tips/goede raad voor me?

• nikao
Heb de aankoop nog even uitgesteld ;)

Benieuwd naar de ervaringen die jij er mee hebt dus :)

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 11:56

Atmoz

Techno!!

nikao schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:17:
Heb de aankoop nog even uitgesteld ;)

Benieuwd naar de ervaringen die jij er mee hebt dus :)
Ah, dan kun je me er inderdaad nog niet zoveel over vertellen :+

Zelf kan ik er ook nog niets over zeggen, want ik heb vandaag geen tijd meer om eraan te beginnen.
Ligt hier allemaal een beetje m'n ogen uit te steken 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.bestescape.nl/Maastricht/MSI_Z170A_M5_Skylake6700K_Samsung950Pro_raid.jpg

Ik laat zo snel mogelijk (hopelijk morgen) iets weten :)

Als er in de tussentijd nog iemand is met tips dan hoor ik 't graag. Hoe zit het met blocksizes instellen voor de RAID0 bijvoorbeeld? Wat is aan te raden? Of hoeft dat tegenwoordig allemaal niet meer? Thanks.

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Holymoly *doet water in de mond lopen* :9~
Erg mooi systeem zo, ben erg benieuwd naar je performance dan! Keep us posted? :D

Gestoord word je toch...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Trucker Her schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:34:
Holymoly *doet water in de mond lopen* :9~
Erg mooi systeem zo, ben erg benieuwd naar je performance dan! Keep us posted? :D
Alleen die rare kleine monitor met ingebouwd toetsenbord; hoe ga je daar in hemelsnaam die Mugen inproppen? :+

@blocksizes: ik denk dat je je moet realiseren wat je ermee gaat doen. Wordt het een "gewone Windows installatie met een aantal spelletjes", dan zou ik nog steeds voor de standaard 4K gaan. Wordt de RAID-set echt gebruikt voor het kopieren/editen van grote files zoals videobestanden van elk 10GB, dan zou ik een zo groot mogelijk block/cluster proberen te initialiseren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Zeker die 950 PRO SSD's gaan veel plezier leveren. Ik heb ze ook in RAID in mijn laptop en het schopt echt kont!

Meh ...

• nikao
atmoz schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:24:
[...]

Ah, dan kun je me er inderdaad nog niet zoveel over vertellen :+

Zelf kan ik er ook nog niets over zeggen, want ik heb vandaag geen tijd meer om eraan te beginnen.
Ligt hier allemaal een beetje m'n ogen uit te steken 8)7

[afbeelding]

Ik laat zo snel mogelijk (hopelijk morgen) iets weten :)

Als er in de tussentijd nog iemand is met tips dan hoor ik 't graag. Hoe zit het met blocksizes instellen voor de RAID0 bijvoorbeeld? Wat is aan te raden? Of hoeft dat tegenwoordig allemaal niet meer? Thanks.
oh 2x 512gb.. nice!!
erg benieuwd naar je ervaringen ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hee, dit aankoopadviestopic is er tussendoor geglipt. Hoort natuurlijk in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1