Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een aantal doelen met dit systeem en denk er momenteel over om die te combineren in 1 systeem;
ong. 1000 a 1200 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een aantal Hard Disks;
2x DELL 1TB SATA 7.2K 3GBPS 3.5" DRIVE G7X69 HE103SJ
1x WD5002ABYS 500GB
Daarnaast heb ik nog een oud systeem staan, waarvan ik vermoed dat ik de kast, voeding en GPU kan hergebruiken (?) (opgenomen in componenten lijst)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoveel mogelijk RAM, snelle SD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kom steeds bij Intel uit, maar heb daar niet specifiek een voorkeur voor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gezien het feit dat het systeem ook veel aan zal staan als mediaserver is energiezuinigheid een pre natuurlijk.
Ga je overklokken?
Alleen als 'echt' nodig
Wat verwacht je van ons?[i]
Kritisch mee kijken op de componenten waar ik nu op uit kom en of het handig is om de doelen die ik heb te combineren in 1 systeem.
EDIT: Laatste versie van systeem waar ik nu aan denk;
Voor de geinteresseerden hier een linkje naar de benchmarks van PixInsight op diverse systemen (door gebruikers uitgevoerd)
http://www.pixinsight.com/benchmark/
Ik heb een aantal doelen met dit systeem en denk er momenteel over om die te combineren in 1 systeem;
- Astrofotografie
- Met dit systeem zal ik de aansturing gaan doen van een telescoop setup die in de tuin geplaatst is. Dit doe ik met een setup in combinatie met een Raspberry Pi die de aansturing doet bij de telescoop setup. Het systeem is daarmee de client en hoeft qua aansturing niet veel te doen, maar is wel waar de data binnen komt. Dit zijn RAW foto's van o.a. een Nikon D600 en D7000 (beide ong. 22MB per foto). [i]De opslag en backup van die data is belangrijk.[/i] Voor de duidelijkheid; er wordt met lange belichtingen gewerkt dus hoeveelheid foto's blijft beperkt (per camera 1 per 5 tot 15min.) Daarnaast zal het systeem gebruikt worden voor de bewerking van deze foto's. Dit gebeurt met PixInsight en is erg veeleisend aan het systeem voor zowel processor als RAM en de SSD/HDD. Als voorbeeld; ik zal doorgaans tot zo'n 60 foto's integreren tot 1 foto, waarbij tijdens het proces ruis wordt weggegooid. Dit duurt rustig een paar uur op tragere systemen.
- Timelapse editing
- Systeem gaat ook gebruikt worden voor het editen en maken van timelapses.
- File systeem + Backup
- Zoals gezegd wil ik het (ruwe!) foto materiaal opslaan en backuppen met dit systeem. Ik heb een Synology NAS op een 2e fysieke locatie staan waar ik naar toe zou willen backuppen (bijv. dagelijks)
- Plex/media server
- Waarschijnlijk wordt het systeem enorme overkil hiervoor, maar als ik dit toch heb lijkt me dat ik er net zo goed Plex op kan draaien voor het streamen van video naar de TV en audio naar de Sonos.
ong. 1000 a 1200 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een aantal Hard Disks;
2x DELL 1TB SATA 7.2K 3GBPS 3.5" DRIVE G7X69 HE103SJ
1x WD5002ABYS 500GB
Daarnaast heb ik nog een oud systeem staan, waarvan ik vermoed dat ik de kast, voeding en GPU kan hergebruiken (?) (opgenomen in componenten lijst)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoveel mogelijk RAM, snelle SD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kom steeds bij Intel uit, maar heb daar niet specifiek een voorkeur voor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gezien het feit dat het systeem ook veel aan zal staan als mediaserver is energiezuinigheid een pre natuurlijk.
Ga je overklokken?
Alleen als 'echt' nodig
Wat verwacht je van ons?[i]
Kritisch mee kijken op de componenten waar ik nu op uit kom en of het handig is om de doelen die ik heb te combineren in 1 systeem.
EDIT: Laatste versie van systeem waar ik nu aan denk;
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 375,95 | € 375,95 |
| 1 | MSI Z170A GAMING M5 | € 179,95 | € 179,95 |
| 1 | Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart Window | € 111,- | € 111,- |
| 1 | NZXT Kraken X61 | € 142,95 | € 142,95 |
| 2 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R | € 87,95 | € 175,90 |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M700 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 950 Pro 512GB | € 327,31 | € 327,31 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.313,06 | |
Voor de geinteresseerden hier een linkje naar de benchmarks van PixInsight op diverse systemen (door gebruikers uitgevoerd)
http://www.pixinsight.com/benchmark/
[ Voor 6% gewijzigd door nikao op 24-01-2016 20:08 ]