lateef schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:54:
Het is een dooddoener, ik weet het, maar je zou het toch echt eens zelf gebruikt moeten hebben om het verschil te zien. In theorie scheelt het niet zo veel, al is het verloop van scherp naar onscherp echt anders en zijn de mogelijkheden om te tilten en te shiften wat beperker dan met een TC (al kan je je afvragen hoe vaak je dat hele bereik gebruikt met een TC), maar de praktijk is echt anders.
Het verloop van scherpte naar onscherpte, afgezien van het verschuiven van het scherptevlak, is een lenseigenschap net zoals de bokeh en niet gerelateerd aan een grotere sensor/film. Maar daar hebben we het al eens een paar jaar terug over gehad in het fullframe voor(oor)delen topic. Maar vertel gerust wat dan anders is in de praktijk. Of doel je op het verschil in scherptediepte? Daar kan een voordeel zitten als je met een 35mm camera en balg kiest voor een grootformaat lens. Dan heb je dezelfde lens voor een kleinere sensor zitten. Je kunt echter ook kiezen voor een middenformaat lens die lichtsterker is, maar gemaakt voor een grotere registerafstand, zodat de balg er nog tussen past.
Zelf ontwikkelen is natuurlijk iets meer werk dan een kaart in je computer/cardreader steken, maar het is ook weer niet onoverkomelijk veel gedoe. Zeker voor hobby vind ik het wel lonen, je hebt een redelijk uniek beeld, je hebt relatief weinig kosten en het is gewoon mooi om gedaan te hebben en geeft je heel veel inzichten in de technische kant van de fotografie. Ik begrijp dat niet iedereen daar zin in heeft, maar als ik heel eerlijk ben, begrijp ik niet dat er maar zo weinig mensen zijn die er zin in hebben.
Keuzes. Als je het zelf wil doen, moet je ook zorgen voor een juiste plek, juiste spullen, chemicaliën die niet gratis zijn en ook niet zomaar door de gootsteen mogen. Het kan best een leuke bezigheid zijn, maar ik ben blij dat ik gewoon digitaal kan werken.
Overigens was mijn eerste argument voor een technische camera dat het (veel) goedkoper is dan een T/S lens, het alternatief dat je nu voorstelt is véél duurder dan een T/S lens.
Als je alles optelt wat je nodig hebt, dan is een technische camera echt niet zo goedkoop. En jij zegt dat de film €1 per opname is, maar dan nog de spullen om te ontwikkelen en dat is nog maar zwart/wit. Ik zie de wereld in kleur en wil dan ook graag fotograferen in kleur. Soms is z/w mooier, maar ventieldopje en ik geven daar duidelijk niet de voorkeur aan.
Als je al een digitale camera hebt, zoals nu het geval is, dan heb je enkel de balg nodig. De lens kost niets extra t.o.v. een technische camera, want daar heb je ook een lens voor nodig.