Aankoopadvies stil systeem, tot plusminus 900 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mdrop
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Om het allemaal overzichtelijk te houden heb ik de gevraagd kopjes ingevuld, hopelijk is dat duidelijk genoeg.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De belangrijkste functie van het systeem zal internet / office gebruik zijn, ik zal zeker niet gamen en op een enkele keer wat photoshoppen na heb ik geen grafisch wonder nodig. Het draaien van enkele VM's in VMWare workstation behoort wel tot de hobby's vandaar de i7 en 16GB aan geheugen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn plafond zal toch wel tegen de 900 tot 950 euro aanliggen, dit inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem van mn oude pc de monitor/muis, 2 beelschermen (tweetal Dell UltraSharp U2412M) en de geluidsvoorziening mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
* Een i7 processor ivm virtualisatie
* Een SSD voor het snelle opstarten en gebruik
* Een 'simpele' videokaart die mn twee schermen kan voeden, geen gaming doeleinden.
* Een kast en koeling die relatief stil zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor heeft Intel vanuit het verleden zeker de voorkeur en qua mobo ASUS, maar ook gigabyte is geen probleem. Verder is (voor zover mogelijk) het geluidsniveau van de PC 'wel een dingetje'.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het te verwachten geluidsniveau, en geen lampjes / plexiglas of andere casemod dingen. Hij moet zijn werk gaan doen zonder al te veel op te vallen.

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan en dat is ook zeker niet de intentie, als de hardware het toelaat misschien als de garantie verlopen is maar zeker geen noodzaak!

Wat verwacht je van ons?
Ik heb onderstaand systeem samengesteld uit verschillende topics, BBG's, inventarisen en het afstruinen van de pricewatch. Helaas is het voor mij al weer een paar jaar geleden dat ik iets samenstelde dus wil dit topic gebruiken ter verificatie of het geheel zou kunnen werken met elkaar en input te vergaren op de ontbrekende onderdelen.

Het syteem wat ik tot nu toe heb samengesteld;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Tray€ 380,-€ 380,-
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 120,95€ 120,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 41,95€ 41,95
1Gelid Solutions Antarctica€ 34,95€ 34,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 99,95€ 99,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 79,95€ 79,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 993,65

wenslijst: CP16

Alvast dank voor de hulp!

Beste antwoord (via mdrop op 02-02-2016 10:08)

Verwijderd

Het doel van dat grafische kaartje mis ik want er zijn moederborden te vinden die DVI, DP, M2 en USB3.1 hebben. pricewatch: ASRock Z170 Extreme4 en pricewatch: Asus Z170-A De interne gpu van Intel is bijna 3 x sneller dan een R5 235 http://www.videocardbench...php?cmp[]=2826&cmp[]=3281, de R5 230 is zelf nog een fractie minder snel.
Als je niet gaat overklokken kan je met een wat goedkopere maar niet minder presterende koeler toe. pricewatch: Scythe Kotetsu, pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, pricewatch: be quiet! Pure Rock of pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
De gekozen voeding ondersteunt geen C6/C7 powerstates en vind ik voor dit systeem erg budget.. Voeding advies en informatie topic - Deel 32 En veel betere keuze zou de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2016 21:48 ]

Alle reacties

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:25
Als je inderdaad de mogelijkheid tot overklokken open wilt houden, dan is dit een prima build. Wat wel opvalt, is dat je wel een hele forse voeding hebt uitgekozen. Ik zie in je lijst geen videokaart en kan ook niet opmaken uit de rest van je post of je er al eentje had liggen. Voor kantoortaken zal de ingebouwde GPU van de i7 voldoen, dus er is ook geen noodzaak toe. In dat geval kun je al af met een 300W voeding, dat scheelt je toch weer 40 euro: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
Daarnaast zie ik dat je voor een ATX kast hebt gekozen. Ik weet niet of dat bewust was, maar een ATX moederbord is goedkoper en biedt ook nog USB3.1: pricewatch: Gigabyte GA-Z170-HD3P. Een andere optie is om voor de iets goedkopere Cooler Master N200 te kiezen. Die behuizing is van micro-ATX formaat, wat wellicht beter bij een micro-ATX moederbord past.
Verder is het belangrijk om te weten dat CPU en moederbord in principe het RAM op 2133MHz laten werken. Wil je dus de maximale snelheid benutten van het geheugen dat je hebt gekozen, dan moet je overclocken. Je gaf aan dat je dit in de toekomst misschien wilde gaan doen, dus dan is het RAM niet een verkeerde keuze.
Een ding om over na te denken: een b150 moederbord en 2133MHz RAM zijn de helft goedkoper dan je huidige selectie. Hoeveel prestatiewinst denk je te kunnen behalen met overclocken en is dat de investering waard?

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
In hoeverre gebruik jij de VM? Als dit zodanig laag is of dit niet de meest zware zijn, kan je denk ik ook prima uit de voeten met een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed het scheelt je alleen wel even 200 euro. Eventueel kan je dan ook de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed nemen als je het overklokpotentieel wilt behouden

-

• mdrop
  • Niet online
Oke, bij deze probeer ik op beide reacties te reageren;
GeneralX schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 03:51:
Als je inderdaad de mogelijkheid tot overklokken open wilt houden, dan is dit een prima build. Wat wel opvalt, is dat je wel een hele forse voeding hebt uitgekozen. Ik zie in je lijst geen videokaart en kan ook niet opmaken uit de rest van je post of je er al eentje had liggen. Voor kantoortaken zal de ingebouwde GPU van de i7 voldoen, dus er is ook geen noodzaak toe. In dat geval kun je al af met een 300W voeding, dat scheelt je toch weer 40 euro: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
Overklikken is iets wat ik nog nooit gedaan heb en zeer waarschijnlijk ook niet zal gaan doen, de vraag werd gesteld in het standaard lijstje van Tweakers en heb hem dus maar beantwoord.

Deze voeding komt uit een vergelijkbaar systeem qua mobo en processor, als ik met een goedkopere ook uit de voeten kan is dit natuurlijk alleen maar positief, boet ik niet in qua performance dan is vervangen de boodschap.

Qua videokaart heb ik op dit moment niets en heb ik volgens mij niet echt wat bijzonders nodig, een kaart met minimaal 2 keer DVI uit voor een paar tientjes heeft mijn voorkeur boven een verloop van HDMI naar DVI of iets dergelijks vanaf het mobo. Heb namelijk ivm de schermen sowieso twee keer DVI of de combinatie DVI en DP nodig.
Daarnaast zie ik dat je voor een ATX kast hebt gekozen. Ik weet niet of dat bewust was, maar een ATX moederbord is goedkoper en biedt ook nog USB3.1: pricewatch: Gigabyte GA-Z170-HD3P. Een andere optie is om voor de iets goedkopere Cooler Master N200 te kiezen. Die behuizing is van micro-ATX formaat, wat wellicht beter bij een micro-ATX moederbord past.
Ook deze keuze is niet geheel bewust gemaakt en mini of niet is voor mij niet echt belangrijk. Ik zal het mobo dus vervangen voor dat type.
Verder is het belangrijk om te weten dat CPU en moederbord in principe het RAM op 2133MHz laten werken. Wil je dus de maximale snelheid benutten van het geheugen dat je hebt gekozen, dan moet je overclocken. Je gaf aan dat je dit in de toekomst misschien wilde gaan doen, dus dan is het RAM niet een verkeerde keuze.
Een ding om over na te denken: een b150 moederbord en 2133MHz RAM zijn de helft goedkoper dan je huidige selectie. Hoeveel prestatiewinst denk je te kunnen behalen met overclocken en is dat de investering waard?
Beide antwoorden zijn dan denk ik Nee, aangezien overclocken waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Waardoor ik dan beter terug kan gaan naar een 'b150 moederbord en 2133MHz RAM', lijkt me?

Ik zou dan op het volgende systeem uitkomen waarbij ik dan nog moet kiezen tussen een Z170 of B150 qua mobo en een videokaart, klopt dit qua jou aanbevelingen?

wenslijst: Cp16-GeneralX

======
PAHvandam schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:28:
In hoeverre gebruik jij de VM? Als dit zodanig laag is of dit niet de meest zware zijn, kan je denk ik ook prima uit de voeten met een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed het scheelt je alleen wel even 200 euro. Eventueel kan je dan ook de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed nemen als je het overklokpotentieel wilt behouden
Ik gebruik de VM's voornamelijk als een soort van house-lab, dus een keer een servertje op windows of linux en een virtueel desktop icm. een installatie als OpenFiler. Niet echt heel zwaar lijkt me, ik had de i7 gekozen ivm multithreading Hyperthreading , dit is toch een fenomeen wat vrij essentieel is voor het werken met VM's?

Beide bedankt voor de antwoorden, genoeg stof om over na te denken.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hyper-Threading geeft tot 10% betere performance, maar is verder niet essentieel. VT-x wel, maar dat zit tegenwoordig in vrijwel alle CPU's.

[ Voor 27% gewijzigd door |sWORDs| op 21-01-2016 13:21 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• mdrop
  • Niet online
|sWORDs| schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:20:
Hyper-Threading geeft tot 10% betere performance, maar is verder niet essentieel. VT-x wel, maar dat zit tegenwoordig in vrijwel alle CPU's.
Oke duidelijk, VT-x zit inderdaad op alle drie de genoemde processors op dus dat is geen punt. Gezien deze vergelijking van Intel en de gegeven 10% betere performance betwijfel ik of de stap van 250 naar 380 het wel waard is.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

En qua overklokken kom je met Skylake met de base clock al vrijwel net zo ver als met de multiplier, daar hoef je het dus ook niet voor te doen, tenzij je de integrated graphics gebruikt. De overclock bios-en voor B150 moeten nog komen.
My i5-6400 turned out to be great and I could even run 4725 MHz on 1.375 Volt which equals an incredible overclocking of 75 %.
Afbeeldingslocatie: http://overclocking.guide/wp-content/uploads/2015/12/single.png

Afbeeldingslocatie: http://overclocking.guide/wp-content/uploads/2015/12/multicore.png

Je zou dus ook voor een B150, i5 6400 of Xeon E3-1230 v5 (met C23x, ook nog wachten op OC bios) en losse videokaart kunnen gaan.
Wil je niet overclocken en niet een losse GPU gebruiken zou ik de E3-1225 en 1245 v5 (met C23x) ook meenemen in de overweging.
http://tweakers.net/price...396;457379;469979;472137/
pricewatch: Asus E3 Pro Gaming V5

[ Voor 59% gewijzigd door |sWORDs| op 21-01-2016 14:03 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:25
mdrop schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:17:

Overklikken is iets wat ik nog nooit gedaan heb en zeer waarschijnlijk ook niet zal gaan doen,
Waardoor ik dan beter terug kan gaan naar een 'b150 moederbord en 2133MHz RAM', lijkt me?

Ik zou dan op het volgende systeem uitkomen waarbij ik dan nog moet kiezen tussen een Z170 of B150 qua mobo en een videokaart, klopt dit qua jou aanbevelingen?

wenslijst: Cp16-GeneralX
Ja, dit klopt. Er zijn een aantal verschillen tussen de B150 en de Z170 chipset. De belangrijkste is: B150 kan momenteel niet overclocken dmv de multiplier. Echter is het met de nieuwe Skylake CPUs ook mogelijk om op een andere manier te overclocken. In de toekomst zouden er BIOS updates uit komen om ook op B150 moederborden over te clocken. Echter is het belangrijk dat de stroomvoorziening van het moederbord daar ook op berekend is, wat bij de meeste B150 moederborden niet het geval is. Als je kiest om niet te gaan overclocken, kun je beter voor een B150 moederbord kiezen. Als je wel wilt overclocken, dan kun je beter een Z170 bord pakken. Er zijn flinke prestatiewinsten te behalen met overclocking, dus hier is iets voor te zeggen.

Wat videokaart betreft: de iGPU van Skylake CPUs kan in principe zonder problemen 3 monitors afhandelen, maar DP aansluitingen zijn vrij zeldzaam op moederborden. Van alle B150 bordjes is er 1 met een DVI en een DP aansluiting: pricewatch: Asus B150M-C. Deze is 2 euro duurder dan het B150 bordje dat je eerder had gekozen. Ik denk niet dat je voor dat geld een losse videokaart kunt vinden. Het ASUS bordje is echter op een heleboel fronten inferieur. Geen M.2, geen SATA Express, geen dubbele BIOS (wat overigens een belangrijke eigenschap is voor overclockers, denk daarom als je toch voor Z170 kiest), de NIC is van Realtek ipv Intel, de on-board audio is minder goed (en, last en zeker ook least, hij heeft een PS2 aansluiting minder :O).

Als de bovengenoemde minpunten geen bezwaar zijn, is het ASUS B150 bordje de betere keus. Als USB3.1 ondersteuning niet uitmaakt, maar de rest wel, kun je bij je keuze blijven en een videokaart plaatsen (ik stel deze voor: pricewatch: Sapphire FLEX R5 230 1GB DDR3 (HM)). Mocht USB3.1 wel van belang zijn, dan zou ik dit moederbord aanraden: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P, maar die is wel 10 euro duurder dan je eigen keuze en je moet dan nog steeds een GPU aanschaffen. De kaart die ik aanraadde is passief en volgens mij de goedkoopste mogelijkheid.

EDIT:
O ja, wat betreft de voeding: de R5 230 verbruikt <20W. De i7-6700K heeft een TDP van 91W. Dat is uiteraard niet het daadwerkelijke stroomverbruik, maar het is niet realistisch dat het stroomverbruik vele malen hoger ligt. Zie ook hier: http://www.tomshardware.c...ore-i5-6600k,4252-11.html
De i7-6700K verbruikt maximaal 100W (ze hebben een spelfout gemaakt, de i5-6700K bestaat natuurlijk niet) Zelfs als je dus een fantastische overclock-prestatie neerzet en er 200W doorheen weet te jagen, is een 300W PSU nog meer dan voldoende. Sapphire raadt in combinatie met hun R5 230 een PSU aan van minstens 400W. 8)7 Volgens mij is dit gedaan om de consument meer geld uit de zak te kloppen, ik kan me geen CPU voorstellen die meer dan 300W gaat trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door GeneralX op 21-01-2016 17:24 ]

• mdrop
  • Niet online
Alle voor en tegens tegen elkaar weggezet en de portemonnee er nog is bij gepakt heb ik het volgende systeem samengesteld en ik denk dat ik dan wel aardig aan mijn uiteindelijke setup zit.

Uiteindelijk toch maar voor de i5-6600K gegaan ivm de relatief kleine winst en natuurlijk de extra kosten. Op het MOBO wil ik persoonlijk niet besparen en dus is het me de Z170 wel waard, zelfde verhaal voor de externe GPU waar ik sowieso een voorstander van ben.

Enige waar ik nog mijn twijfels over heb is de CPU koeler, ik heb totaal geen ervaring met dit product laat staan de producent. Is dit een degelijk 'ding' of kan ik in deze prijsklasse iets beters krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1Gigabyte GA-Z170-HD3P€ 109,-€ 109,-
1Sapphire FLEX R5 230 1GB DDR3 (HM)€ 44,-€ 44,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 73,-€ 73,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 821,25

Iedereen bedankt voor de geweldige input tot nu toe, mocht iemand een antwoord hebben over de cpu-koeler hoor ik dat nog graag :)!

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Het doel van dat grafische kaartje mis ik want er zijn moederborden te vinden die DVI, DP, M2 en USB3.1 hebben. pricewatch: ASRock Z170 Extreme4 en pricewatch: Asus Z170-A De interne gpu van Intel is bijna 3 x sneller dan een R5 235 http://www.videocardbench...php?cmp[]=2826&cmp[]=3281, de R5 230 is zelf nog een fractie minder snel.
Als je niet gaat overklokken kan je met een wat goedkopere maar niet minder presterende koeler toe. pricewatch: Scythe Kotetsu, pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, pricewatch: be quiet! Pure Rock of pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
De gekozen voeding ondersteunt geen C6/C7 powerstates en vind ik voor dit systeem erg budget.. Voeding advies en informatie topic - Deel 32 En veel betere keuze zou de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2016 21:48 ]

• mdrop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:40:
Het doel van dat grafische kaartje mis ik want er zijn moederborden te vinden die DVI, DP, M2 en USB3.1 hebben. pricewatch: ASRock Z170 Extreme4 en pricewatch: Asus Z170-A
Een extra grafische kaart heeft mijn voorkeur aangezien ik dan geen verlopen nodig heb bij het aansluiten en zolang passief gekoeld zie ik geen minpunt hierin. Daarbij Is Asrock sowieso een nogo voor mij.

Mogelijkheid tot overklocken wil ik best openlaten als de kosten niet hierdoor extreem door het dak gaan. Maar als er een betere koeler Is in het zelfde prijssegment ben ik hier zeker voor.

De voeding zal ik aanpassen, dank daar voor.

Verwijderd

Je geeft aan 2x DVI of DVI + DP nodig te hebben voor je monitors. Die borden die ik noemde hebben dat en heb je dus geen verloopjes nodig. Dat videokaartje heeft absoluut geen toegevoegde waarde.

• mdrop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:53:
Je geeft aan 2x DVI of DVI + DP nodig te hebben voor je monitors. Die borden die ik noemde hebben dat en heb je dus geen verloopjes nodig. Dat videokaartje heeft absoluut geen toegevoegde waarde.
Oké duidelijk, dat had ik dan verkeerd gezien, zal deze dan maar toepassen in plaats van het gigabyte bord.

Heb je toevallig een voorkeur qua koeler, deze laten staan of toch wat anders selecteren?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170-A€ 148,95€ 148,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 839,20

[ Voor 73% gewijzigd door mdrop op 23-01-2016 21:57 ]

Verwijderd

Als je eventueel wil gaan overklokken is een pricewatch: Scythe Mugen 4 of pricewatch: Scythe Fuma een goede keuze.

• mdrop
  • Niet online
Is een Scythe Mugen 4 PCGH dan een optie, of die juist niet? Dit ivm geluidsniveau.

Verwijderd

De fans van de PCGH hebben een vast toerental. Koelt prima op een non oc setje maar met overklok willen de koelprestaties nog wel eens tegen vallen omdat het ventilatortoerental niet omhoog kan. De Mugen 4 en Fuma zijn overigens net zo stil als de PCGH als je niet gaat overklokken. Als je gaat overklokken gaat het ventilatortoerental omhoog omdat meer koeling vereist is en het geluidsniveau iets meer wordt maar nog steeds heel stil.

• mdrop
  • Niet online
Ah oké helemaal duidelijk, Dank voor je uitleg. Zit ik dus op dit systeem nu, eventueel een extra 16gb geheugen maar dit heeft totaal geen drukte;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170-A€ 148,95€ 148,95
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,20

Mocht iemand nog toevoegingen hebben, bestelen wordt sowieso niet eerder dan maandag.
Pagina: 1