I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Vue H'sum = 13 rijen X 27 stoelen (twee rijen hebben minder stoelen)uFx schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:04:
Ik denk dat de Dolby Cinema-zalen in Rotterdam en Amsterdam toch wat groter zijn als ik de foto op hun website moet geloven:
Vue EHV = 16 rijen x 22 stoelen
P de Munt = 13 rijen X 20 stoelen (7 rijen hebben minder stoelen)
P de Kuip = 15 rijen X 31 stoelen (6 rijen hebben veel minder stoelen, 412 stoelen)
Vue eindhoven is de grootste zaal
[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 18-12-2017 19:02 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Als je de zaal in komt, is dolby cinema veel minder indrukwekkend. Het scherm is echt veel en veel kleiner. Maar het verschil in beeldkwaliteit en met name contrast vond ik toch wel weer schokkend goed. Dolby Cinema in Hilversum is gewoon echt adembenemend zwart zwart en daar kunnen alle laser ultra's, THX/IMAX lasers en weet ik wat gewoon nog een puntje aan zuigen.
3D was met actieve brillen met een soort groenig en paarsig glas erin. Dat was met Star Wars gewoon mooi en niet storend. Al ben ik geen fan van 3d (ik heb liever geen bril en die extra hoeveelheid licht die beschikbaar blijft).
Het surround geluid van Dolby Cimema was ook gewoon indrukwekkender (stond ook harder).
Alleen de verstaanbaarheid van dialoog is in Kinepolis beter. Als immersie in het beeld en geluid van de film het criterium is, is (helaas, ik woon ongeveer naast Kinepolis) Dolby Cinema nog heer en meester.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-12-2017 14:30 ]
Ik ga al jaren eigenlijk alleen nog maar naar de IMAX zaal in Pathé Arena Amsterdam, maar binnenkort moet ik toch echt eens Dolby Cinema gaan ervaren. Is Pathé de Munt een beetje oké hiervoor?
Voor de liefhebbers van groot beeld;
- Vue Kerkrade heeft een scherm van 24 x 12 meter.
- Kinepolis Jaarbeurs Utrecht heeft een scherm van 26 x 10,9 meter.
- Pathé Arnhem heeft het grootste IMAX scherm in NL met 21 x 12 meter.
- Pathé Arena Amsterdam heeft een IMAX scherm van 20 x 10 meter.
- Kinepolis Brussel heeft een IMAX scherm van 27,6 x 19,3 meter.
Buiten de Benelux kan je nog naar Bioscopencomplex Traumpalast Leonberg in Duitsland rijden. Daar hebben ze het grootste IMAX scherm van Europa met een formaat van 38 x 22 meter!
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Met Pathe Amsterdam bedoel je neem ik aan Arena? Aangezien er daar 3 zijn.Major_ton schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:35:
Even een oud topic afstoffen...
Ik ga al jaren eigenlijk alleen nog maar naar de IMAX zaal in Pathé Amsterdam, maar binnenkort moet ik toch echt eens Dolby Cinema gaan ervaren. Is Pathé de Munt een beetje oké hiervoor?
Voor de liefhebbers van groot beeld;
- Vue Kerkrade heeft een scherm van 24 x 12 meter.
- Kinepolis Jaarbeurs Utrecht heeft een scherm van 26 x 10,9 meter.
- Pathé Arnhem heeft het grootste IMAX scherm in NL met 21 x 12 meter.
- Pathé Amsterdam heeft een IAMX scherm van 20 x 10 meter.
- Kinepolis Brussel heeft een IMAX scherm van 27,6 x 19,3 meter.
Buiten de Benelux kan je nog naar Bioscopencomplex Traumpalast Leonberg in Duitsland rijden. Daar hebben ze het grootste IMAX scherm van Europa met een formaat van 38 x 22 meter!
Klopt! Aangepast :-)FoxLenny schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:40:
[...]
Met Pathe Amsterdam bedoel je neem ik aan Arena? Aangezien er daar 3 zijn.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ik heb nog nooit in een bioscoop gezeten waar het geluid me niet irriteerde en tijdens de laserpointer-mode ben gestopt met naar de Bioscoop te gaan om het geluid en om het totale gebrek aan handhaving van gasten die de boel verstieren met laserpointers of hele telefoongesprekken houden. Niet dat ik perfecte audio wil, ik wil alleen geen achterlijke bas. Dat schijnt te moeten in bioscopen: Luid en veel bas. Maar goed ik ging maar handjevol keren per jaar dus ze zullen me niet missen bij Pathé.daffie82 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:20:
[...]
Baby Driver ook gezien in Pathé Maastricht in Dolby Atmos.
Geluid bij deze film vond ik toch minder goed dan bijvoorbeeld Hacksaw Ridge. Weet niet of dit aan de zaal lag of aan de film zelf. Denk het laatste.
Wel leuke film trouwens.
Laatste film die ik gekeken heb: (gisteren dus, niet in 2005
Duece Bigalow European Gigolo 2005
Ik vind het een fantastische film maar IMDB en RottenT zijn het niet met me eens.
Goeie flauwe grappen, Nederlandse acteurs(- (eva was wel ok) ) en een slecht verhaal. Maar gaat mij toch om de grappen en het verhaal is wat mij betreft bijzaak als vehicle voor de grappen. 8/10
IMDB: Deuce Bigalow: European Gigolo (2005)
Eddie Griffin en Rob Schneider.
Ik vond de scenes tussen hun vaak hilarisch.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Hiervoor is een speciaal topic:MrMonkE schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:46:
Laatste film die ik gekeken heb: (gisteren dus, niet in 2005
Duece Bigalow European Gigolo 2005
Ik vind het een fantastische film maar IMDB en RottenT zijn het niet met me eens.
Goeie flauwe grappen, Nederlandse acteurs(- (eva was wel ok) ) en een slecht verhaal. Maar gaat mij toch om de grappen en het verhaal is wat mij betreft bijzaak als vehicle voor de grappen. 8/10
IMDB: Deuce Bigalow: European Gigolo (2005)
Eddie Griffin en Rob Schneider.
Ik vond de scenes tussen hun vaak hilarisch.
Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]
En om even Ontopic door te gaan.
Topic heeft veel discussie in 2016/2017.
Weet iemand hoe de huidige stand van zaken is?
Waar vind je op dit moment de beste schermen/geluid/ervaring?
Antwerpen zaal 5 nog altijd in orde?
[ Voor 13% gewijzigd door Chillz op 13-12-2019 13:35 ]
Leeg - Sinds 20180907
Beste scherm: Dolby CinemaChillz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:31:
[...]
Weet iemand hoe de huidige stand van zaken is?
Waar vind je op dit moment de beste schermen/geluid/ervaring?
Beste surround: Dolby Cinema en Atmos,
Grootste scherm: Kinepolis Utrecht zaal 12 (groter dan het IMAX scherm in nederland)
Beste geluid: Kinepolis Utrecht Laser Ultra / Atmos zalen (beter verstaanbaar dan Dolby Cinema)
Hardste geluid: Imax Amsterdam (me no like)
Al met al is Dolby Cinema bijna ultiem goed. Allen is het soms op de een of andere manier het spraak wat minder goed verstaandbaar. Dat is jammer.
Ik ben ook echt een zwart/contrasthoer, dus daarom vind ik de Kinepolis (waar ik ongeveer 1,5km vandaan woon) ook niet helemaal subliem, zelfs de laser ultra zalen niet
[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 13-12-2019 14:19 ]
Even naar Utrecht of Antwerpen rijden is helaas geen optie
Heb wel Dunkirk eens gezien in Eindhoven in IMAX. Dat was ook subliem moet ik zeggen.
[ Voor 20% gewijzigd door daffie82 op 13-12-2019 14:19 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ale zalen uit mijn post zijn boven de rivierenrimave schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:31:
Zijn er ook goede zalen boven de rivieren?
Mhhh... ik bedoel eigenlijk in de buurt van Groningen.JvS schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:39:
[...]
Ale zalen uit mijn post zijn boven de rivieren. Hilversum, R' dam , Amsterdam hebben dolby cinema, A'dam en R' dam hebben IMAX en Utrecht heeft een uitstekende kinepolis
.
De Pathé in Groningen wordt er met de jaren niet beter op en er wordt ook niet veel in geïnvesteerd.
We hebben nu wel Cozy seats in de Euroborg.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Oops.. ik dacht om een of andere reden dat ik daar zat toen ik het schreef, sorry.Chillz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:31:
[...]
Hiervoor is een speciaal topic:
Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Overigens ga ik Tenet ook kijken in Dolby Cinema (erg goede ervaring mee), maar ik ben toch wel benieuwd naar 70mm.
Ik heb Dunkirk gezien bij Eye in Amsterdam en ik vond het verschrikkelijk. Beeld is matig en geluid helemaal. Heb Dunkirk ook gezien in Dolby Cinema (Eindhoven) en dat vond ik van veel betere kwaliteit.tweegroenethee schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:27:
Aangezien Tenet er aan zit te komen en Christopher Nolan zijn voorkeur nog altijd uitgaat naar 70mm, hebben we in Nederland twee keuzes: Eye in Amsterdam en KINO in Rotterdam. Waar ik echter weinig over kan lezen is de geluidservaring, die voor mij eigenlijk net zo belangrijk is als beeld. Heeft er iemand ervaring met de twee? Waar gaat de voorkeur naar uit?
Overigens ga ik Tenet ook kijken in Dolby Cinema (erg goede ervaring mee), maar ik ben toch wel benieuwd naar 70mm.
Die 70mm ervaring is meer een nostalgie-ride dan kwalitatief hoogwaardig iets.
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 23-08-2020 19:24 ]
Het scherm is overigens kleiner dan ik dacht maar de kwaliteit maakt het meer dan goed.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Als ik nou niet reserveer en morgen gewoon naar het Vue ga zonder te reserveren (vroege middagvoorstelling) krijg ik dan ook alleen maar een stoel helemaal links of rechts van de zaal, of kan ik dan wel gewoon een beetje in het midden? Anders ga ik niet en wacht ik wel tot de corona maatregelen helemaal voorbij zijn.
Toevallig heb ik van de week voor morgen Vue Eindhoven, Dune, Dolby Cinema gereserveerd voor mij en een collega en dat viel me ook al op, als je alleen gaat dan kun je alleen maar helemaal aan de uiteindes reserveren. Want een losse stoel van een duo gaat niet. Corona maatregel idd. Je zou kunnen proberen om zonder te reserveren te gaan en daar te overleggen of er nog een betere plek beschikbaar is.Grindtegel schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:03:
Ik wil morgen naar Dune in het Vue Eindhoven, maar als ik een stoel wil reserveren dan kan dat (aangezien ik alleen ga) wel maar kun je alleen een stoel voor 1 persoon reserveren aan de zijkant links of rechts? Dat is wel vreemd.
Als ik nou niet reserveer en morgen gewoon naar het Vue ga zonder te reserveren (vroege middagvoorstelling) krijg ik dan ook alleen maar een stoel helemaal links of rechts van de zaal, of kan ik dan wel gewoon een beetje in het midden? Anders ga ik niet en wacht ik wel tot de corona maatregelen helemaal voorbij zijn.
Kan ook zijn dat vanaf zaterdag er meer mensen in de zaal mogen, dat je dan ook alleen een betere plek kunt krijgen.
En hoe was de ervaring in de Dolby Cinema zaal?Grindtegel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:46:
Nou ik ben inmiddels geweest en kon gewooneen plekje midden en n de zaal krijgen aan de kassa. Het was wel rustig dus dat zal natuurlijk ook ermee te maken hebben dat het kon.
Supergoed zoals altijd het geval. Ik ga de laatste jaren alleen nog maar naar de Dolby cinema zaal in het Vue in Eindhoven. 3D hoeft dan niet van me maar het beeld en geluid alsmede de zaal en de stoelen geven mij geen reden om naar een andere bioscoop te gaan.Quantor schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:52:
[...]
En hoe was de ervaring in de Dolby Cinema zaal?
[ Voor 4% gewijzigd door Quantor op 23-09-2021 15:08 ]
Normaal gesproken ga ik in Arnhem naar de IMAX of Dolby Atmos zalen en vind de ervaring daar minstens zo goed eigenlijk (al moet je in de IMAX zaal niet vooraan gaan zitten).
Ik weet inmiddels dat alle IMAX zalen in NL de 1:90:1 ratio hebben, en dat er vooral verschil zit in de afmetingen van de schermen.
Daarnaast begrijp ik dat Tilburg en Arnhem nog de oude 2K Xenon projectoren gebruiken, en dat de rest inmiddels Laser IMAX is met de 4K Laser projectoren.
Weet iemand hoe dit zit met Dolby Cinema? Ik geloof dat er in de US zalen zijn met 1.85:1 en met 2.35:1 ratio. Wat doen ze in Nederland?
Het viel me laatst ook op dat het scherm in de Dolby Cinema zaal van VUE Eindhoven aanzienlijk kleiner lijkt dan die van Pathé de Kuip.
Het zou ook aan de kijk afstand kunnen liggen (de zaal in Eindhoven is lang, die in R’dam breder) maar ik kan nergens schermafmetingen vinden.
Iemand een idee?
EDIT: Het geluid was trouwens gelukkig ook niet meer zo extreem luid als voorheen, dat vond ik toen echt wel een flink minpunt.
Naar mijn idee heeft de Dolby Cinema zaal van Vue Eindhoven wel net wat betere kleuren, contrast en zwart is ook echt zwart waar dat bij IMAX het net niet was. Ik heb de film(Uncharted) echter niet ook in Dolby Cinema gezien, dus dat zou eventueel nog aan de film zelf kunnen liggen.
@ChuckBartowski
Ik zag in een nieuwsbericht over de opening van de DC zaal in Vue Eindhoven dat het scherm 20x12 meter was.
[ Voor 4% gewijzigd door Matthijs8 op 05-04-2022 17:59 ]
Ik heb echter nog nooit een IMAX zaal bezocht. Zou het het waard zijn om de film nog een keer te bekijken op het grootste scherm in Pathé IMAX Arnhem? Aan de film zal het niet liggen, het gaat mij om de beleving.
Hier had uw reclame kunnen staan.
In Arnhem is het nog de ouderwetse Xenon projector, dus dan heb je wel een groter scherm maar mindere beeldkwaliteit.Eiríkr schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:45:
Gisteravond Top Gun: Maverick in de Dolby Cinema zaal van Vue Eindhoven gezien. Fantastisch.
Ik heb echter nog nooit een IMAX zaal bezocht. Zou het het waard zijn om de film nog een keer te bekijken op het grootste scherm in Pathé IMAX Arnhem? Aan de film zal het niet liggen, het gaat mij om de beleving.
Op de site van Pathe staat welke IMAX zalen een Laser projector hebben, al staat er niet bij hoe groot de schermen zijn:
https://www.pathe.nl/imax
Kinepolis Antwerpen met laser ultra (30min rijden) of Vue Eindhoven met dolby cinema (75min rijden) of Pathé Eindhoven met laser IMAX (75min rijden).
Welke raden jullie aan?
Bedankt!
Pathé heeft nu ook Dolby Cinema zag ik
Niet dat ik weet, qua 'normale' bioscopen zijn Dolby Cinema en IMAX Laser nog steeds het beste.MightyFool schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:54:
Ik wil graag Oppenheimer op de best mogelijke manier zien. Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?
Oppenheimer is opgenomen op 70mm IMAX film, maar de dichtsbijzijnde locatie waar je dat kun zien is in Londen: https://ymcinema.com/2023...rldwide/?expand_article=1
Volgens mij zijn er in Brussel en Duitsland wel bioscopen met IMAX Laser die wel een scherm hebben die de scenes met hoger aspect ratio volledig kunnen laten zien.
Bioscopen die zo'n scherm hebben EN 70MM IMAX film kunnen afspelen zouden superieur zijn omdat goede 70MM film even gedetailleerd zou zijn als 16K tov normale 4K van IMAX Laser.
Oppenheimer draait wel in Nederland op (Non-IMAX) 70MM film in het Eye filmmuseum.
Zelf heb ik nog niet eerder een voorstelling van 70MM film gezien(danwel met of zonder IMAX) dus hoeveel het toevoegt weet ik niet.
Ik heb Dunkirk in het Eye gezien en ik vond het daar veel minder goed dan in Dolby Cinema. Dus als je in Nederland wilt kijken zou ik altijd Dolby Cinema aanraden.Matthijs8 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:00:
Recent Indiana Jones in Laser IMAX gezien en Mission Impossible in Dolby Cinema. Toch weer het idee dat Dolby Cinema net wat beter beeld heeft maar ook lastig beoordelen met 2 verschillende films.
[...]
Niet dat ik weet, qua 'normale' bioscopen zijn Dolby Cinema en IMAX Laser nog steeds het beste.
Oppenheimer is opgenomen op 70mm IMAX film, maar de dichtsbijzijnde locatie waar je dat kun zien is in Londen: https://ymcinema.com/2023...rldwide/?expand_article=1
Volgens mij zijn er in Brussel en Duitsland wel bioscopen met IMAX Laser die wel een scherm hebben die de scenes met hoger aspect ratio volledig kunnen laten zien.
Bioscopen die zo'n scherm hebben EN 70MM IMAX film kunnen afspelen zouden superieur zijn omdat goede 70MM film even gedetailleerd zou zijn als 16K tov normale 4K van IMAX Laser.
Oppenheimer draait wel in Nederland op (Non-IMAX) 70MM film in het Eye filmmuseum.
Zelf heb ik nog niet eerder een voorstelling van 70MM film gezien(danwel met of zonder IMAX) dus hoeveel het toevoegt weet ik niet.
Minder contrast en kleur? Merkte je nog een betere resolutie in Eye?uFx schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:21:
[...]
Ik heb Dunkirk in het Eye gezien en ik vond het daar veel minder goed dan in Dolby Cinema. Dus als je in Nederland wilt kijken zou ik altijd Dolby Cinema aanraden.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
Natuurlijk minder contrast maar ook gewoon minder goede beeldkwaliteit. Projectie goed instellen is nog een vak apart en ik had bij Eye niet het idee dat het daar echt heel goed gedaan was. Maar het ergste was nog wel het belabberde geluid wat bij Dunkirk natuurlijk bijzonder van belang is.Matthijs8 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Minder contrast en kleur? Merkte je nog een betere resolutie in Eye?
Scherpte heeft maar deels met resolutie te maken bij natuurlijke beelden. 70mm en laag contrast heeft een minder scherp beeldervaring dan 4k projectie en enorm goed contrast. Het is niet zoals bij videogames dat render-resolutie dat beeld creëert dat zo enorm veel verschil levert. Bij projectie van natuurlijke beelden of van zaken die goed gemasterd zijn, is vanaf een bepaalde hoeveelheid pixels de resolutie niet meer zo heel boeiend. 4k is in de bioscoop gewoon goed en beter contrast draagt meer bij aan scherpte dan "meer resolutie". En contrast en analoge projectie gaat niet perfect samen.Matthijs8 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Minder contrast en kleur? Merkte je nog een betere resolutie in Eye?
Toch vinden veel mensen de ervaring van 70mm superieur. Ik vind dat vreemd, maar ik denk dan aan langspeelplaten. Veel mensen zweren erbij. Maar het is gewoon technisch minder goed dan digitale audio vanaf 16bit 44khz. Alleen de ervaring van LP kan wel enorm helpen (en er zijn veel albums die gewoon beter opgenomen zijn op een LP dan op een CD, dat vermoddert de technische discussie een beetje). Dat is met 70mm analoge projectie ook zo.
Ik zou ook kiezen tussen Imax laser of dolby cinmea. Dolby CInema is nog steeds qua beeld en geluid onverslaanbaar. Met name door dolby atmos (dat is gewoon dé referentie van goed surroundgeluid) en door het adembenemnde beeld dat me erg aan oled doet denken qua contrast.
[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 22-07-2023 19:29 ]
Oh dat is jammer. Je zou denken dat ze bij een filmmuseum ook juist zouden weten hoe je projectie goed moet instellen.uFx schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:54:
[...]
Natuurlijk minder contrast maar ook gewoon minder goede beeldkwaliteit. Projectie goed instellen is nog een vak apart en ik had bij Eye niet het idee dat het daar echt heel goed gedaan was. Maar het ergste was nog wel het belabberde geluid wat bij Dunkirk natuurlijk bijzonder van belang is.
En dat je als bijna enige bioscoop die 70mm film aanbiedt, dat dan ook goed wil doen..
Daar heb je een punt, al moet ik zeggen dat ik 4K ook wel een must vind met een groot bioscoopscherm. Recent ben ik dus nog naar Dolby Cinema en Laser IMAX gegaan, daarvoor weer een lange tijd niet in de bioscoop geweest. Maar ik moet zeggen dat ik het beeld niet eens zo superscherp vond(in beide zalen). Beide films(Indiana Jones en Mission Impossible) hebben een 4K digital intermediate dus dat zou ook echt 4K zonder upscaling moeten zijn.JvS schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:26:
[...]
Scherpte heeft maar deels met resolutie te maken bij natuurlijke beelden. 70mm en laag contrast heeft een minder scherp beeldervaring dan 4k projectie en enorm goed contrast. Het is niet zoals bij videogames dat render-resolutie dat beeld creëert dat zo enorm veel verschil levert. Bij projectie van natuurlijke beelden of van zaken die goed gemasterd zijn, is vanaf een bepaalde hoeveelheid pixels de resolutie niet meer zo heel boeiend. 4k is in de bioscoop gewoon goed en beter contrast draagt meer bij aan scherpte dan "meer resolutie". En contrast en analoge projectie gaat niet perfect samen.
Toch vinden veel mensen de ervaring van 70mm superieur. Ik vind dat vreemd, maar ik denk dan aan langspeelplaten. Veel mensen zweren erbij. Maar het is gewoon technisch minder goed dan digitale audio vanaf 16bit 44khz. Alleen de ervaring van LP kan wel enorm helpen (en er zijn veel albums die gewoon beter opgenomen zijn op een LP dan op een CD, dat vermoddert de technische discussie een beetje). Dat is met 70mm analoge projectie ook zo.
Ik zou ook kiezen tussen Imax laser of dolby cinmea. Dolby CInema is nog steeds qua beeld en geluid onverslaanbaar. Met name door dolby atmos (dat is gewoon dé referentie van goed surroundgeluid) en door het adembenemnde beeld dat me erg aan oled doet denken qua contrast.
De laatste keer dat ik in een kleine zaal (met ik denk 1080P projector) zat vond ik dat ook wel erg ouderwets.
Daarom was ik wel benieuwd hoe 70mm (evt. imax) film zich verhoudt tot 4K. Maar als ze bij Eye de boel sowieso al niet optimaal is kan je dat natuurlijk ook lastig vergelijken.
Dolby cinema niet scherp klinkt gek. Ik vermoed dat ie misschien andere criteria aanhoud (je wilt pixels zien, of scherpe randen ofzo?).
Ga die 70mm gewooon kijken in kino en als je de film leuk vindt vergelijk het eens met dolby cinema.
Het is niet dat het niet scherp is, meer dat 4K niet meer zo'n hoge resolutie lijkt op zo'n groot scherm tov een TV thuis.JvS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:12:
Kino Rotterdam heeft hem ook als 70mm print. De echte imax 1570 kan je alleen in Londen of Praag zien.
Dolby cinema niet scherp klinkt gek. Ik vermoed dat ie misschien andere criteria aanhoud (je wilt pixels zien, of scherpe randen ofzo?).
Ga die 70mm gewooon kijken in kino en als je de film leuk vindt vergelijk het eens met dolby cinema.
Bedankt voor de tip van Kino, misschien daar eens kijken.
De 70mm bij Kino en Eye klinkt eigenlijk veel minder goed dan lijkt als ik zo de ervaringen lees.
Ik twijfel tussen IMAX en Doly Cinema op dit moment.
Waarbij het bij IMAX dus blijkbaar relevant is of er sprake is van 4K en/of twee lasers.
Weet iemand bij welke bioscopen in de randstad er sprake is van IMAX 4K/ Dual laser.
En kan iemand voor en tegenargumenten van IMAX versus Dolby Cinema uitleggen. Ik snap het niet meer.
Beter dan alle IMAX bioscopen in Nederland dus?daffie82 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:52:
Dolby Cinema > *
Ik zou graag willen dat iemand dit even kan toelichten.
Ja.Twieeker schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:56:
[...]
Beter dan alle IMAX bioscopen in Nederland dus?
Vooral qua geluid. En dat is voor mij met stip het belangrijkste van de bioscoopervaring.
Maar als je vooral LUID wil, ga gerust naar IMAX.
[ Voor 28% gewijzigd door daffie82 op 24-07-2023 15:58 ]
De Pathe imaxen in Nederland hebben een 1.90:1 aspect ratio en dual laser muv Arnhem (die heeft Xenon). De niet Imax versies van de films zijn allemaal 2.2:1. Sommige delen van de film zijn in 1.43:1 geschoten maar dat kun je in Nederland niet zien, dus er zal altijd een stuk afgeknipt zijn (meer bij de niet-Imax versie).
Heb destijds Oppie gezien in 70mm celluloid in Kino en later IMAX en vond de Kino ervaring echt magisch.
In Europa zijn er maar twee 70mm IMAX theaters: BFI IMAX London en 1tje in Praag.Jochem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:44:
Heeft iemand al uitgezocht waar Dune 2 wordt gedraaid in 70mm IMAX?! Is dat gewoon in de Pathé’s die dit ondersteunen of in Eye Amsterdam of Kino Rotterdam? Ik zie er niet speciaal voor geadverteerd namelijk.
Heb destijds Oppie gezien in 70mm celluloid in Kino en later IMAX en vond de Kino ervaring echt magisch.
https://www.imax.com/en/gb/movie/dune-part-two
Maar het ziet er niet naar uit dat die in Praag draait, dus raad ik je aan om een tripje London te doen.
In Nederland is er zelfs alleen LieMax (schermen met bijna dezelfde ratio als reguliere voorstellingen, maar ietsje groter).
Dus ik raad 70mm in Kino Rotterdam aan, want dat is een unieke ervaring, itt digitale voorstellingen met een IMAX logo in het begin.
[ Voor 15% gewijzigd door BiaggioLuciano op 29-02-2024 15:19 ]
[ Voor 97% gewijzigd door BiaggioLuciano op 29-02-2024 15:19 ]
ben benieuwd !
Nice bedankt. Kino Rotterdam is inderdaad een favo van me. Daar draait Dune 2 niet op de 70mm projector trouwens. Maar ze hebben wel een Dune 1 + 2 marathon!