Welke hardware voor opzetten wifi netwerk met grote dekking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 18:06
Hallo

Bij mijn ouders is het zo dat zij heel slecht wifi-bereik hebben. Het wifi-signaal komt vanaf een Telenet-modem die in een uithoek van het huis staat. Via allerlei middelen worden nu twee netwerken verstuurd om ietwat dekking te hebben in het volledige huis maar dat is verre van ideaal. De verbindingen vallen geregeld weg en zijn zeer traag.

Alles in het huis bevindt zich op het gelijkvloers. Tussen gelijkvloers en zolder liggen er betonnen platen. Ik had gedacht om vanaf de Telenetmodem met een netwerkkabel naar de zolder te vertrekken en daar een router op aan te sluiten. Vanaf diezelfde router vertrekt opnieuw een netwerkkabel naar een andere router/access point/... De eerste router verstuurt een wifi-netwerk en de tweede verstuurt hetzelfde wifi-netwerk. Zo is er dan 1 wifi-netwerk dat het volledige huis en een stuk van de tuin dekt.

Mijn vragen:
  • Is de manier hoe ik het wil aanpakken correct en haalbaar (lees: weinig problemen)?
  • Op basis van reviews zou ik kiezen voor een TP-Link Archer C7 router, is dit een goede keuze? Bij deze router staat in de pricewatch:
    Let op: van dit product ondersteunt alleen V2 de 5Ghz-banden 100-140 dmv de radio BR4A (v2). Alleen V2 wordt door OpenWrt ondersteund.
    Wat wil dit zeggen? Moeten de toestellen die willen verbinden met het wifi-netwerk aan specifieke vereisten voldoen qua hardware/radio's?
  • Koop ik het best twee dezelfde modellen als routers (kwestie van compatibiliteit) of moet dit geen router zijn maar wel een access point?
  • Het dak van de zolder is niet geïsoleerd dus in de winter erg koud en in de zomer erg warm. Kunnen deze toestellen hier tegen?
Budget van de routers max. 120 euro per stuk. De toestellen moeten ook "future proof" zijn. Er worden geen speciale zaken verwacht, enkel een goed dekkend en snel netwerk.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-02 20:57
Koop er hier een aantal van: Ubiquiti UniFi AP AC LR

Unifi Acces Points zijn gemaakt om met elkaar samen te werken: Ze zullen automatisch apparaten naar het AP sturen met het beste bereik.

Kijk ook eens in het \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur topic.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:28
Je moet zoeken naar access point, niet een router. Een access point kun je met een kabel aansluiten op je netwerk en geeft wifi op andere plekken in het huis. Een router zet een heel nieuw netwerk op. Dat zul je ook in de prijs terug zien ;)

• Tomovich
Die Archer C7 zijn anders wel goedkoper dan die Ubiquiti access points.
Als ik het goed begrijp dus de access points gewoon op de Telenet-modem aansluiten? Of kan ik van modem naar AP1 en van AP1 naar AP2 gaan? Of van modem naar switch en van switch naar AP1 en AP2 gaan?
De modem zelf stuurt ook een draadloos signaal uit, deze zal dan niet interfereren met de access points (ubiquiti hierboven vermeld)? Of schakel ik dit draadloos signaal dan het best uit?

Verwijderd

Tomovich schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:32:
Hallo

Bij mijn ouders is het zo dat zij heel slecht wifi-bereik hebben. Het wifi-signaal komt vanaf een Telenet-modem die in een uithoek van het huis staat. Via allerlei middelen worden nu twee netwerken verstuurd om ietwat dekking te hebben in het volledige huis maar dat is verre van ideaal. De verbindingen vallen geregeld weg en zijn zeer traag.

Alles in het huis bevindt zich op het gelijkvloers. Tussen gelijkvloers en zolder liggen er betonnen platen. Ik had gedacht om vanaf de Telenetmodem met een netwerkkabel naar de zolder te vertrekken en daar een router op aan te sluiten. Vanaf diezelfde router vertrekt opnieuw een netwerkkabel naar een andere router/access point/... De eerste router verstuurt een wifi-netwerk en de tweede verstuurt hetzelfde wifi-netwerk. Zo is er dan 1 wifi-netwerk dat het volledige huis en een stuk van de tuin dekt.

Mijn vragen:
  • Is de manier hoe ik het wil aanpakken correct en haalbaar (lees: weinig problemen)?
  • Op basis van reviews zou ik kiezen voor een TP-Link Archer C7 router, is dit een goede keuze? Bij deze router staat in de pricewatch:
    [...]
    Wat wil dit zeggen? Moeten de toestellen die willen verbinden met het wifi-netwerk aan specifieke vereisten voldoen qua hardware/radio's?
  • Koop ik het best twee dezelfde modellen als routers (kwestie van compatibiliteit) of moet dit geen router zijn maar wel een access point?
  • Het dak van de zolder is niet geïsoleerd dus in de winter erg koud en in de zomer erg warm. Kunnen deze toestellen hier tegen?
Budget van de routers max. 120 euro per stuk. De toestellen moeten ook "future proof" zijn. Er worden geen speciale zaken verwacht, enkel een goed dekkend en snel netwerk.

Alvast bedankt!
Ik heb al jaren centraal in de woning een Netgear WNDR 3700 op de eerste verdieping. UTP Kabel vanuit meterkast (staat Ziggo modem = Ziggo router in bridgemode) hiernaar toe. Resultaat, in de hele woning (ook op zolder door betonnen vloer) en in de tuin tot een meter of 25 een stabiele WIFI verbinding. Tevens omdat hij daar centraal staat naar alle kamers kabels getrokken want dat blijft toch altijd de snelste en stabielste verbinding. Lijkt me voor jou ook de beste oplossing. Koop wel een goede router, bijvoorbeeld de Netgear Nighthawk (koop ik binnenkort denk ik ook) of de nieuwe Synology Router. Kost wat, heb je wel iets goeds.

Grappig kan, dit antwoord continu kopy/pasten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Balance schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:13:
[...]

Koop er hier een aantal van: Ubiquiti UniFi AP AC LR

Unifi Acces Points zijn gemaakt om met elkaar samen te werken: Ze zullen automatisch apparaten naar het AP sturen met het beste bereik.

Kijk ook eens in het \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur topic.
Ubiquiti is prima spul, maar LR is totale overkill en nergens voor nodig. WiFi kan prima zonder LR-gedoe 300m ver reiken, ouders TS hebben geen last van te weinig bereik, maar van teveel demping. Daar helpt een LR-antenne ook niet tegen.

Als je Ubiquiti wilt doen (op zich goed advies), dan zijn de gewone AC Lite gevallen meer dan voldoende.

Sowieso, bij WiFi gaat het niet om het beste apparaat te hebben, maar om een compentent apparaat op de juiste plek te krijgen. Ouders TS hebben probleem omdat de huidige AP (in de Telenet modemrouter) op een slechte plek staat.

Wat ze nodig hebben is eenvoudig: een AP op een goede plek. Als zij zelf niets op zolder doen en verder alles gelijkvloers is, dan moet die AP centraal staan in het huis, hangend van het plafond op gelijkvloers.

Met een enkele AP is de meerwaarde van Ubiquiti-apparatuur beperkt. Telenet biedt zelf ook een AP aan ("WiFi bijstation") die in de Telenet winkels te koop is. Dat zou in deze situatie waarschijnlijk al voldoen, mits op juiste plek geplaatst.

Oslik blyat! Oslik!

• Tomovich
dion_b schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:41:
[...]

Ubiquiti is prima spul, maar LR is totale overkill en nergens voor nodig. WiFi kan prima zonder LR-gedoe 300m ver reiken, ouders TS hebben geen last van te weinig bereik, maar van teveel demping. Daar helpt een LR-antenne ook niet tegen.

Als je Ubiquiti wilt doen (op zich goed advies), dan zijn de gewone AC Lite gevallen meer dan voldoende.
Ik ga er van uit dat je de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) bedoelt?
dion_b schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:41:
[...]

Sowieso, bij WiFi gaat het niet om het beste apparaat te hebben, maar om een compentent apparaat op de juiste plek te krijgen. Ouders TS hebben probleem omdat de huidige AP (in de Telenet modemrouter) op een slechte plek staat.

Wat ze nodig hebben is eenvoudig: een AP op een goede plek. Als zij zelf niets op zolder doen en verder alles gelijkvloers is, dan moet die AP centraal staan in het huis, hangend van het plafond op gelijkvloers.
Moet het access point op het gelijkvloers geplaatst worden? We hebben niet meteen een mogelijkheid om deze (zonder het trekken van zichtbare kabels) aan het plafond te bevestigen. Ik kan wel makkelijk kabels op de zolder trekken om een access point te installeren.

Het huis is gebouwd in een L-vorm, ik denk dat ik wel degelijk (en zeker als mijn ouders ook op het terras achteraan internet willen) twee access points nodig heb. Op de tekening hieronder heb ik de plaats van de modem aangeduid.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/opd2qg.jpg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is de 1-pack, maar om meerwaarde van zo'n Ubiquiti te realiseren heb je er minstens twee nodig.
[...]

Moet het access point op het gelijkvloers geplaatst worden? We hebben niet meteen een mogelijkheid om deze (zonder het trekken van zichtbare kabels) aan het plafond te bevestigen. Ik kan wel makkelijk kabels op de zolder trekken om een access point te installeren.
Hangt helemaal af van vloermateriaal op zolder, maar ik zou er niet op rekenen dat dat goed gaat. Beter is om dan hoog op een muur te monteren als op plafond niet eenvoudig haalbaar is.
Het huis is gebouwd in een L-vorm, ik denk dat ik wel degelijk (en zeker als mijn ouders ook op het terras achteraan internet willen) twee access points nodig heb. Op de tekening hieronder heb ik de plaats van de modem aangeduid.

[afbeelding]
Als de Telenet-router daar staat vrees ik dat ik ongelijk heb en dat de locatie voor een enkele AP juist vrij goed is, Conclusie moet dan zijn je twee of meer AP's nodig gaat hebben. Meest logische plek is dan de twee uiteinden van de L, dus eentje geheel bovenin je plaatje, een tweede geheel rechts in je plaatje.

Oslik blyat! Oslik!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:46
Hou ook rekening met voeding voor de AP/router. Een zolder is niet echt de ruimte die uitblinkt van stopcontacten. De meeste ap's zijn tegenwoordig te voeden via de netwerkkabel. Ik vermoed wel dat die telenetmodem dat niet ondersteunt, en dat je dan poe-injector op de netwerkkabel moet plaatsen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 20:34

Midas.e

Is handig met dinges

Arator schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 07:19:
Hou ook rekening met voeding voor de AP/router. Een zolder is niet echt de ruimte die uitblinkt van stopcontacten. De meeste ap's zijn tegenwoordig te voeden via de netwerkkabel. Ik vermoed wel dat die telenetmodem dat niet ondersteunt, en dat je dan poe-injector op de netwerkkabel moet plaatsen.
Welke bij ubiquti bijgeleverd zitten, dat scheelt weer.

Hacktheplanet / PVOutput

• Tomovich
dion_b schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:29:
[...]

Dat is de 1-pack, maar om meerwaarde van zo'n Ubiquiti te realiseren heb je er minstens twee nodig.
Volgens de pricewatch is het een 1-pack of 5-pack. Dan neem ik twee keer de 1-pack tenzij een 2-pack ook bestaat? Maar die heb ik niet teruggevonden.
[...]

Hangt helemaal af van vloermateriaal op zolder, maar ik zou er niet op rekenen dat dat goed gaat. Beter is om dan hoog op een muur te monteren als op plafond niet eenvoudig haalbaar is.
Dat zijn gewelven, dan ga ik met de kabel over de zolder en probeer ik zo ergens terug naar de benedenverdieping te gaan.

POE is wel een vereiste als ik de access points op de benedenverdieping plaats anders wordt het een stopcontact in opbouw (dat ik meetrek met de ethernetkabel over de zolder). Dat is visueel ook niet echt dat.
Zijn er beperkingen aan de lengte van een POE ethernetkabel?
[...]

Als de Telenet-router daar staat vrees ik dat ik ongelijk heb en dat de locatie voor een enkele AP juist vrij goed is, Conclusie moet dan zijn je twee of meer AP's nodig gaat hebben. Meest logische plek is dan de twee uiteinden van de L, dus eentje geheel bovenin je plaatje, een tweede geheel rechts in je plaatje.
Stel dat mijn ouders beslissen om slechts 1 access point te plaatsen om enkel in de rechterbenedenhoek van het huis en het terras eronder internet te hebben, dan biedt een Ubiquity geen meerwaarde. Maar welke andere access point kan het reeds uitgestuurde netwerk van de Telenet-modem uitbreiden?
Met het materiaal van Telenet heb ik geen zo'n goede ervaringen. Vroeger hadden zij eens een access point geplaatst van D-Link maar daar waren we zeer ontevreden over. Ik heb deze dan maar zelf vervangen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:46
Tomovich schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:35:

Zijn er beperkingen aan de lengte van een POE ethernetkabel?
Ik heb het snel proberen te vinden, maar heb niets gevonden (op slimme telefoon bezig). Ik vermoed van wel, maar dat deze beperking zal samenvallen met de lengtebeperking qua data overdracht. Misschien dat iemand anders de standaard kent?

edit : ik heb ondertussen wat meer tijd kunnen vrijmaken, en ik vind een afstand van 50m tot 100m terug, naar gelang het kabeltype, en welke standaard er gebruikt wordt. linkje
... dan biedt een Ubiquity geen meerwaarde. Maar welke andere access point kan het reeds uitgestuurde netwerk van de Telenet-modem uitbreiden?
Ik heb de pricewatch even bekeken, en gefilterd op POE en 5GHz-ondersteuning. Buiten een Microtik router die ook als AP te gebruiken was, was het een ubiquiti die het goedkoopst én een review had. Er waren nog toestellen van Engenius die iets goedkoper zijn, maar waarvan ik niet de kwaliteit ken, en van Tp-link toestellen om buiten te gebruiken.
De meerwaarde van een ubiquiti ligt misschien in het samenwerken met meerdere ap's, maar ik kan zeggen dat ze op hun eentje ook goed werk verrichten. Toestellen zijn, in mijn ogen, vlot te configureren. En zoals Midas.E reeds zei, bij Ubiquiti zit de poe-injector reeds bijgeleverd.

[ Voor 10% gewijzigd door Arator op 11-02-2016 13:49 . Reden: bijkomende info gevonden ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Tomovich
Dan lijkt mij zo'n Ubiquiti inderdaad de beste oplossing. Ik zoek het nog eens verder uit.
Bedankt alvast voor de hulp!
Pagina: 1