Gbit issue na toevoegen GB switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hi all,

In verband met een verhuizing van mijn Nas vanuit mijn werkkamer naar de meterkast, heb ik vorige week een switch aan het netwerk toegevoegd. Hierbij viel mij gisteren op dat ik ineens niet overal de GBit lampjes meer zag branden. Ben daarop aan het rommelen geweest met de poorten, maar ik krijg niet achterhaald waar het issue zit.

Ter illustratie, oude situatie:
code:
1
2
--- Ziggo Router --- Netgear WNDR3700 Router --- Netgear WNDR3700 Router --- Synology Nas
                 |- Netgear 105 Gbit Switch

Nieuwe situatie:
code:
1
2
--- Ziggo Router --- Netgear WNDR3700 Router --- Netgear 105 gbit Switch --- Netgear WNDR3700
                 |- Netgear 105 Gbit Switch    |- Synology NAS

Waar ik in de oude situatie overal gbit had, heb ik dat in de nieuwe situatie niet.
Vooral tussen de nieuwe switch en de tweede router lijkt het mis te gaan.
Aangezien ik hiervoor wel Gbit had, kan ik me niet voorstellen dat de bekabeling een probleem is.
Het is ook niet zo dat de switch geen Gbit haalt, aangezien de meeste poorten wel op Gbit draaien.

Wat kan ik doen om het issue op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:29
1. Kabels gaan wel stuk, jacks gaan ook wel eens stuk. Dus sluit dat niet uit.
2. Is er iets veranderd aan de afstand? Gebruik je bijvoorbeeld CAT5e kabels?
3. Welke doorvoersnelheid meet je (FTP of verkenner - download)

Ik denk kabels, omdat beide switchen auto-sensing zijn.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Er is niets veranderd aan de afstand. Enige is dat er een korte kabel van de router naar de switch tussen gekomen is. Als ik de kabel die nu op 100Mbit draai in de router steek, geeft deze wel aan op Gbit te draaien.

Het bevreemdt me dat de kabel kapot zou gaan, ze gaan rechtstreeks vanuit de meterkast een pijpje in, om vervolgens bij een WCD uit te komen. Van daar via een korte patch kabel naar de router/switch (afhankelijk van de locatie).

Zal de kabeltester er eens aan hangen voor de zekerheid.

Gebruik idd 5e kabel, waar ik zelf stekkers aan geknepen heb.
Heb de bestelling gevonden, maar daar worden we niet veel wijzer van:
550146 - UTP CAT5e kabel soepel 100meter

Wel bij Informatique gehaald voor €49,- dus zou geen goedkope rommel moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:21
Kun je de situatie wat verder toelichten, met name de afstanden en wat nu waar staat?
Ik gok dat de ziggo-modem in bridge staat en de linker Netgear in de meterkast hangt, en dat de tweede Netgear in je werkkamer staat (ingesteld als AP?) met die zelf-geknepen UTP-kabel ertussen.
Waar staat die Gbit switch in de oude situatie?
Er zit vast nog meer aan de linker router, anders zou de NAS in de nieuwe situatie ook wel op de router aangesloten kunnen worden. Heb je geprobeerd om wat met de verbindingen te wisselen (aansluiten op router ipv switch of andersom). Of de twee 105 switches om te wisselen?

Het zou een slecht contact in je netwerkkabel kunnen zijn. Even na-knijpen of een nieuwe stekker eraan.

Verder kan het voorkomen dat verschillende apparatuur niet (of niet betrouwbaar) een Gbit link kan opzetten. Heb het gehad met een wat oudere 3com gbit switch. Met mijn PC kreeg ik soms wel/soms geen Gbit link op de on-board NIC. Met een Intel NIC in de PC altijd Gbit.
Met mijn laptop van het werk ook soms wel/soms geen Gbit link o pdiezelfde switch. Switch vervangen door een simpel Procurve model, altijd Gbit. Nu zal dit in jouw geval met een nieuwe switch niet zo snel voorkomen, maar hou in je achterhoofd dat het kan meespelen, zeker als een contact in de stekkers net niet helemaal lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verdere toelichting:

In de meterkast op de begane grond komt de verbinding binnen. Heb nog een oud Ubee modem, welke aan de WAN poort van de eerste router zit. Deze router werkt als DHCP.
In de oude situatie had ik op deze router, ook in de meterkast, het volgende aangesloten:
- 1 PC begane grond (6m)
- 1 Switch in de woonkamer 1e verdieping (7m), met daarop versterker, bluray speler, HTPC en PS3 met korte patchkabels.
- 1 Mediaplayer in de slaapkamer 2e verdieping (5m)
- 1 router op de werkkamer (8m), hierop mijn PC, NAS en Intergas Incomfort op de LAN poorten met korte patchkabels.

In de nieuwe situatie, nog steeds router in de meterkast, maar dan aangevuld met de nieuwe switch, waarop nu de tweede router en nas aangesloten zijn. Verder gelijke situatie.

Zal de stekkers iig eens naknijpen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
Gegarandeerd een slechte verbinding van een van de zelf aangknepen utp connector of een ander kabelprobleem.
Het ene device is er net iets gevoeliger voor dan het andere.
Gebruik gewoon kant en klare kabels kosten haast niets en voorkomt dit soort onduidelijke problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Weleens geprobeerd een kant en klare kabel door een pvc pijp te trekken? ;)

Wat mij betreft is het ondoenlijk om een fatsoenlijk/net thuisnetwerk aan te leggen met kant en klare kabels. Voor aansluiting van wand naar apparatuur gaat dat nog, maar de rest wordt lastig als je geen kabels door het trapgat wilt hebben lopen.

[ Voor 62% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
Door PVC pijp trek je solid kabels en die monteer je af op een LSA, een wcd of een patchpaneel en connectores knijp je aan stranded kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Juist.

Kijk hier eens: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ben net even met de kabels aan het rommelen geweest. Blijft een vreemde kwestie.
Het lijkt erop dat de WNDR3700's gek aan het doen zijn.

Tussen switch en router geeft de router aan dat 100mbit verbinding is (oranje lampje), en de switch vindt aan de andere kant van de kabel dat er een Gbit verbinding is (twee groene lampjes).
Zelfs met een prefab kabel doet dit zich voor.

Zelfde blijkt zich bij de router op de tweede verdieping voor te doen; Router zegt 100Mbit, PC zegt Gbit.
En ook hier geen verandering met een prefab kabel.
In beide gevallen hebben we het over een afstand van enkele centimeters.
Schiet mij maar lek :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ahum... Blijkbaar heb ik de afgelopen tijd zitten slapen...

Er staat al een hele tijd DD-WRT op de router, en daarmee zijn de kleuren omgewisseld.

Oranje = Gbit, Groen = 100Mbit... |:(

*gaat zich schamen in een donker hoekje*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Darwin-award... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ja, nou zeg...

Schaam me nog steeds dood joh :)

Nooit naar die lampjes gekeken totdat ik die switch naast de router zette 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Het is je vergeven ;-)

En omdat je puntje 3 van mijn vraag nooit hebt beantwoordt heeft het wat langer geduurd. ;-)

[ Voor 68% gewijzigd door utbone op 22-01-2016 15:48 ]

Pagina: 1