• 848evo86
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 10:03
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje mbt. een externe schijf, een WD my passport Ultra schijfje.
Mijn vriendin gebruikt hem om tig series over te zetten van haar laptop naar de vaste pc die aangesloten staat op de tv, maar vanmiddag hadden we ineens een beschadigde mp4, die niet geopend kon worden. Later de schijf verwijderd, waarna hij niet meer toegankelijk is. De eerste melding was dat het bestand beschadigd is, en nu zegt hij dat de parameter onjuist is... |:(

Is er een manier om hem weer aan de praat te krijgen? Via partities zie ik hem gewoon staan als 1,8gb, alleen als ik bij eigenschappen kijk staat er 0kb, alsof hij dus niet bestaat. Heeft formatteren eventueel wel zin of ziet hij hem dan ook niet. Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat het eigenlijk een laatste redmiddel is.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag :/

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

doe is : diskmgmt.msc
partitie indeling nog intact?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Anoniem: 15758

Begin eens met het uitlezen van de SMART gegevens met CrystalDiskInfo.

• 848evo86
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:56:
Begin eens met het uitlezen van de SMART gegevens met CrystalDiskInfo.
Die geeft een Current Pending Sector Count waarschuwing C5..

Dat is al een aardige indicatie, toch? ;)

Post eens een screenshot van CrystalDiskInfo, kan ik zelf even kijken naar alle gegevens. :)

• 848evo86
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:10:
Dat is al een aardige indicatie, toch? ;)

Post eens een screenshot van CrystalDiskInfo, kan ik zelf even kijken naar alle gegevens. :)

Dit krijg ik

Nou dat ziet er best redelijk uit. Alleen 4 bad sectors. Als je de schijf lang formatteert in Windows, dus zonder 'quick format' aan te vinken, zijn de bad sectors weer weg en kun je de schijf gewoon weer gebruiken.

Voordat je dit doet, moet je natuurlijk alles backuppen van de schijf wat je wilt behouden. Het kan zijn dat door de bad sectors dit moeilijk verloopt. Je kunt met bepaalde utilities proberen data terug te halen; maar die 4 bad sectors kunnen problemen geven. Als het slechts enkele bestanden zijn (max 4) dan zou ik die als verloren beschouwen. Maar wil je de maximale kansen benutten dan kun je met ddrescue onder Linux gaan werken. Dat is niet zo moeilijk, maar je hebt wel een hardeschijf van minimaal dezelfde capaciteit nodig.

Dus de oplossing is: backuppen en daarna lang formatteren. Dan kun je de schijf gewoon weer in gebruik nemen. Lees wel regelmatig de SMART uit om te controleren op bad sectors (Current Pending Sector).

• 848evo86
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:16:
Nou dat ziet er best redelijk uit. Alleen 4 bad sectors. Als je de schijf lang formatteert in Windows, dus zonder 'quick format' aan te vinken, zijn de bad sectors weer weg en kun je de schijf gewoon weer gebruiken.

Voordat je dit doet, moet je natuurlijk alles backuppen van de schijf wat je wilt behouden. Het kan zijn dat door de bad sectors dit moeilijk verloopt. Je kunt met bepaalde utilities proberen data terug te halen; maar die 4 bad sectors kunnen problemen geven. Als het slechts enkele bestanden zijn (max 4) dan zou ik die als verloren beschouwen. Maar wil je de maximale kansen benutten dan kun je met ddrescue onder Linux gaan werken. Dat is niet zo moeilijk, maar je hebt wel een hardeschijf van minimaal dezelfde capaciteit nodig.

Dus de oplossing is: backuppen en daarna lang formatteren. Dan kun je de schijf gewoon weer in gebruik nemen. Lees wel regelmatig de SMART uit om te controleren op bad sectors (Current Pending Sector).
Ik heb zelf even met Recuva wat bestandjes teruggehaald, maar dit was echt minimaal. Weet je misschien een ander programma hiervoor?

Als de bad sectors in metadata bevinden heb je een groter probleem.

Je kunt hier meer lezen over datarecovery: Thematopic: Datarecovery

Maar concreet heb ik vooral ervaring met ddrescue. Dat is eigenlijk hét programma, alleen moet je wel over kennis beschikken om het te kunnen gebruiken. Met wat hulp (van mij bijvoorbeeld) kom je hier wel uit. Maar je hebt wel een lege hardeschijf nodig van minimaal dezelfde capaciteit en een half uurtje tijd. Eenmaal draaiend duurt het dan nog een tijd voordat alles is overgezet naar de nieuwe schijf. Die kun je vervolgens onder Windows proberen uit te lezen.

• 848evo86
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:28:
Als de bad sectors in metadata bevinden heb je een groter probleem.

Je kunt hier meer lezen over datarecovery: Thematopic: Datarecovery

Maar concreet heb ik vooral ervaring met ddrescue. Dat is eigenlijk hét programma, alleen moet je wel over kennis beschikken om het te kunnen gebruiken. Met wat hulp (van mij bijvoorbeeld) kom je hier wel uit. Maar je hebt wel een lege hardeschijf nodig van minimaal dezelfde capaciteit en een half uurtje tijd. Eenmaal draaiend duurt het dan nog een tijd voordat alles is overgezet naar de nieuwe schijf. Die kun je vervolgens onder Windows proberen uit te lezen.
Ik heb wel een 2e schijf beschikbaar, alleen wel enkel windows en nergens linux. Gaat het om dit programmatje? https://www.gnu.org/software/ddrescue/

Je kunt simpelweg een Linux livecd of live USB stick maken zodat je kunt booten in Linux zonder het te hoeven installeren. Een simpele Ubuntu LiveCD ISO bijvoorbeeld. Of je maakt een Ubuntu Linux USB stick met diverse utilities.

Eenmaal in Linux geboot kun je de terminal tevoorschijn halen en daarin kun je ddrescue installeren en uitvoeren. Ik kan je daarbij stap voor stap helpen:

1) belangrijk is dat je weet hoe je disks heten. Je kunt linksboven op het menu klikken en 'Disks' intoetsen. Dan krijg je een scherm waarin je schijven vermeld staan. sda en sdb hoor je in elk geval te zien. Belangrijk is dat je weet welke schijf de bronschijf is (met de bad sectors) en welke schijf de nieuwe en lege doelschijf is. Als je hierin een fout maakt, overschrijf je juist de verkeerde schijf en dat wil je niet!

2) als je weet dat 'sda' de bronschijf is en 'sdb' de doelschijf, dan kun je ddrescue gaan gebruiken. Maar voordat je het kunt gebruiken moet het eerst geïnstalleerd worden. Aangenomen dat je internet hebt op de computer, kun je dat vrij eenvoudig doen. Klik op het menu linksboven en type 'terminal' en opent zich nu een terminal-venster. Type dan in:

sudo apt-get install ddrescue

Nu wordt ddrescue geïnstalleerd. Mogelijk moet je bevestigen met Y (Yes) en dan enter.

3) Na de installatie van ddrescue kun je het gaan gebruiken. Zeer belangrijk is dat je zoals in stap 1 vermeld de juiste naam van de bron- en doelschijf weet. Als je hier een fout mee maakt, is het definitief afgelopen met je kans op recovery omdat de schijf geheel wordt overschreven! In dit voorbeeld is sda de bronschijf met de bad sectors en sdb de nieuwe en lege schijf waar de data naartoe wordt geschreven:

sudo ddrescue /dev/sda /dev/sdb /tmp/logfile

Dit commando duurt minimaal enkele uren om te voltooien. Na het voltooien krijg je een samenvatting te zien, waarin ook staat hoeveel sectoren niet konden worden gekopieerd. In principe kun je het systeem nu afsluiten. Belangrijk is wel dat Windows niet de twee hardeschijven tegelijk ziet! Want die zijn identiek en daar houdt Windows niet van. Koppel je bronschijf dus af en zorg dat Windows alleen de doelschijf ziet (sdb in het voorbeeld). Draai vervolgens chkdsk (Check Disk Utility) wat je kunt doen door rechts op de hardeschijf te klikken en vervolgens een disk check uit te voeren (2e tabblad, 1e knop). Daarna kun je kijken of je bestanden via de normale weg zijn te benaderen.

Succes! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee