Huren in Rotterdam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Hallo allen,

Volgens mij is een dergelijk topic al weer een tijdje geleden, dus ik start een nieuw.

Ik wil vanaf juli/augustus gaan huren in Rotterdam, aangezien ik voor 2 jaar ga studeren aan de EUR/RSM. Mijn situatie;

- Momenteel fulltime werkzaam (40 uur per week)
- Op het moment dat de studie start werkloos/student
- Vriendin met een 32-40 uurs contract (is nog niet zeker dat ze gelijk mee gaat naar Rotterdam)

Ik/we zijn op zoek naar een appartement in Rotterdam, liefst boven 't water (dus; Noord, oude Noorden, Centrum/Blijdorp bv). Ik heb me ondertussen al ingeschreven bij Woonnet Rijnmond en ik zit er sterk aan te denken om me ook bij de volgende aanbieders in te schrijven;

- Woonstad Rotterdam (inschrijfdatum is van belang bij het toegewezen krijgen van een woning)
- Huurwoningbemiddeling (inschrijfdatum is niet van belang)

Nu is mijn vraag eigeniljk of het nog zinvol is om me in te schrijven bij Woonstad Rotterdam omdat ik op het moment dat ik daadwerkelijk in kan trekken slechts een inschrijfduur heb van 6 maanden. In hoeverre is het nog reëel een woning toegewezen te krijgen?

Verder vraag ik me het volgende af; ik heb de afgelopen tijd flink gespaard, dus ik kan best een tijdje een appartement van zeg €650,- betalen (zeker icm studentenlening), maar wellicht gaat m'n vriendin gelijk mee die kant op (zij werkt wel), dus dan is het helemaal makkelijk te betalen. Zitten hier verder nog haken en ogen aan? Want ik kan me voorstellen dat ik een werkloze student moeilijk aan een dergelijk appartement gaat komen. Op welke manieren kun je bijvoorbeeld aantonen dat de betaling van het appartement geen probleem gaat zijn?

Verder hoor ik graag jullie mogelijke ervaringen met verhuurders in Rotterdam welke voor mij interessant zouden kunnen zijn. Alle tips zijn welkom!

Mvg,

SB

Edit; Ik zie net dat dit misschien beter in Algemene Zaken kan, echter heb ik oudere topics ook in WI zien staan. Ik contacteer een mod.

[ Voor 23% gewijzigd door SavageBrother op 19-01-2016 20:42 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:51
Zoek wat particulier. Via woonnet-rijnmond zul je alleen kans maken op lootwoningen (als dat nog bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Move naar AZ.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woonnet zou ik niet aan beginnen. Ik zou zoeken via practiculiere websites als www.pararius.nl en www.studyrent.nl en daarnaast ook de mensen van www.vesteda.com stalken (gewoon elke dag bellen). Denk alleen dat je ten noorden van de Maas al gauw aan die 650 euro zit (exclusief). In Delfshaven beginnen de prijzen daar voor een 2/3 kamer appartement. Richting Kralingen (universiteit) kun je er denk ik zo 100 euro bij optellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SavageBrother schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:06:
Hallo allen,

Volgens mij is een dergelijk topic al weer een tijdje geleden, dus ik start een nieuw.

Ik wil vanaf juli/augustus gaan huren in Rotterdam, aangezien ik voor 2 jaar ga studeren aan de EUR/RSM. Mijn situatie;

- Momenteel fulltime werkzaam (40 uur per week)
- Op het moment dat de studie start werkloos/student
- Vriendin met een 32-40 uurs contract (is nog niet zeker dat ze gelijk mee gaat naar Rotterdam)

Ik/we zijn op zoek naar een appartement in Rotterdam, liefst boven 't water (dus; Noord, oude Noorden, Centrum/Blijdorp bv). Ik heb me ondertussen al ingeschreven bij Woonnet Rijnmond en ik zit er sterk aan te denken om me ook bij de volgende aanbieders in te schrijven;

- Woonstad Rotterdam (inschrijfdatum is van belang bij het toegewezen krijgen van een woning)
- Huurwoningbemiddeling (inschrijfdatum is niet van belang)

Nu is mijn vraag eigeniljk of het nog zinvol is om me in te schrijven bij Woonstad Rotterdam omdat ik op het moment dat ik daadwerkelijk in kan trekken slechts een inschrijfduur heb van 6 maanden. In hoeverre is het nog reëel een woning toegewezen te krijgen?
toon volledige bericht
Kijk even wat verder!

De vraag of het zin heeft om bij Woonnet in te schrijven is veel meer wat je denkt dat je situatie over paar jaar gaat zijn. Als je dan nog in Rijnmond denkt te wonen en er kans is dat jullie onder de sociale huurgrens zouden zitten, dan ben je gek als je het niet doet. Rijnmond mag dan wel meest betaalbare stukje Randstad zijn in vrije sector, je moet erg ongewilde huizen nemen wil je in de buurt komen van prijzen sociale sector.
Verder vraag ik me het volgende af; ik heb de afgelopen tijd flink gespaard, dus ik kan best een tijdje een appartement van zeg €650,- betalen (zeker icm studentenlening), maar wellicht gaat m'n vriendin gelijk mee die kant op (zij werkt wel), dus dan is het helemaal makkelijk te betalen. Zitten hier verder nog haken en ogen aan? Want ik kan me voorstellen dat ik een werkloze student moeilijk aan een dergelijk appartement gaat komen. Op welke manieren kun je bijvoorbeeld aantonen dat de betaling van het appartement geen probleem gaat zijn?
Je zit in een wat merkwaardige situatie aangezien je nu aantoonbaar inkomen hebt maar op moment dat je gaat huren dat niet hebt.

Best case: je kunt je huidige inkomen gebruiken om een huurder te overtuigen, maar als je erin zit kun je van subsidies genieten.
Worst case: omdat je je huidige baan opzegt lukt het niet om vrije sector woning te bemachtigen bij kritische verhuurder, maar je krijgt ook al geen subsidies omdat fiscus kijkt naar wat je jaar ervoor verdiende...

Ben iets te ver uit het wereldje om te zeggen exact hoe dat uit gaat pakken, maar zoek dat grondig uit om te voorkomen dat je van een koude kermis thuiskomt.
Verder hoor ik graag jullie mogelijke ervaringen met verhuurders in Rotterdam welke voor mij interessant zouden kunnen zijn. Alle tips zijn welkom!
Vriend van me huurt particulier in Bergpolder. Weet niet exact wat hij betaalt, maar het is iig niet veel - ruime 2-kamer appartement op 1e verdieping.

R'dam (en omliggende steden als Schiedam en Dordt) wijkt in zoverre af van de populairdere gebieden in NL dat lage huisprijzen leiden tot particulier verhuur in een prijscategorie waar je nog huurtoeslag e.d. kunt krijgen. Dat biedt perspectieven, maar dat hoef je niet in mooiste stukjes Blijdorp of Centrum te verwachten. In jouw gebied zou ik het in de minder geliefde delen van Oude Noorden, of idd Bergpolder of Crooswijk verwachten, maar nog veel meer in Spangen/Nieuwe Westen (of bijv Charlois als je toch op Zuid gaat kijken). Die buurten hebben mindere naam, maar met jouw budget zit je sowieso onderin de markt (en je hoeft vooralsnog geen rekening te houden met kinderen oid). Ipv teveel gewicht te leggen op buurt zou ik vooral naar directe buren kijken. Aanrader is om iig op bovenste verdieping te gaan zitten zodat je geen bovenburen hebt. Dat scheelt bij dat soort oude gehorige appartement altijd wel, des te meer als de buren onverhoopt toch tegenvallen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegeman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 00:18
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 95% gewijzigd door stegeman op 12-12-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:13
Binnen de private sector is er binnen het centrum van Rotterdam een goed aanbod aan huurwoningen beschikbaar voor rond de 650 - 900 per maand. Nagenoeg altijd staat er binnen dit segment eigenlijk wel iets vrij.

Om aan te tonen dat een dergelijk appartement geen probleem zal zijn, zijn er een aantal dingen die de verhuurder van je vraagt:

- Recente loonstroken
- Een werkgeversverklaring tot wanneer je dienstbestek loopt
- Eventueel vermogen

En dit naast jezelf van eventuele partner die mee verhuist.

Recente loonstroken zal geen probleem zijn. Vermogen hangt er van af wat je achter de hand hebt, maar indien jij 30k op de spaarrekening hebt staan zal een verhuurder ook redelijk coulant zijn. Zodra jij geen vermogen hebt en op korte termijn werkloos bent sta je er lastiger voor.

Bovendien is het naar mijn mening dan ook maar de vraag of je het moet willen om een huurwoning binnen dit segment te pakken. Ja, het is prettig wonen qua ruimte e.d. Maar je zult het financieel ook erg moeilijk krijgen zodra je 2 jaar van een studentenlening moet teren.

Ik weet niet hoe serieus het is tussen jezelf en je vriendin, maar samen intrekken zou het financieel een stuk aantrekkelijker maken. Of eventueel bij haar intrekken en op en neer reizen met OV als tussenstap, afhankelijk van de huidige woonlocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens in dit recente topic: Woning voor doordeweeks in Rotterdam eo.. Daar stonden veel tips in.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Als je echt niets kan vinden, kan je iets verder kijken, Capelle, Maassluis, Nieuwerkerk etc. Goed te doen met de metro's/treinen. Maar vaak staat er meer dan zat te huur in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Dank voor jullie reacties! Ik heb al eens wat rond zitten neuzen op Pararius, en ik moet bekennen dat ik blij ben verrast door het aanbod daar. Ik heb 't gevoel dat dat wel goed moet komen. Verder denk ik dat eventuele verhuurders wel begrip voor de situatie hebben als ik het e.e.a. kan overleggen (ev/loonstroken/inkomen partner).

Nogmaals dank voor de inbreng.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 16:48
Leuk om te lezen. Ik zoek ook een appartement in Rotterdam voor max 800 inclusief. Ik stroom vanuit het HBO door naar de uni, dus een iets andere situatie. Wij zijn ook met zijn tweeën, beide student. We hebben daarentegen wel een garantstelling en een stukje eigen vermogen. Bij goed zoeken denk ik wel wat leuks te kunnen vinden.

Ben je intussen al iets tegengekomen om te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Allo!

Voor dat budget, inclusief, zul je vast wat kunnen vinden, maar vast en zeker wordt het goed zoeken en wellicht niet in de wijk die je in eerste instantie in gedachten had. Ik ben uiteindelijk enorm goed terecht gekomen, midden in 't centrum, vlakbij de markthal. Uiteindelijk wel iets boven de €800,- uitgekomen... exclusief, dus dat was even slikken in 't begin. Ondertussen is mijn vriendin ook bij me ingetrokken, dus is het allemaal prima te betalen.

Overigens maakt een stukje eigen vermogen echt helemaal niets uit, dat had ik ook, maar daar kijken ze niet eens naar. Het gaat puur om wat je maandelijks binnen krijgt + eventueel die garantstelling. Bedenk je wel dat je ongeveer 3x de maandhuur bruto moet verdienen en bij een tijdelijk contract ook nog eens een flinke borg moet betalen (daar kan dat stukje eigen vermogen dan juist weer wel van pas komen).

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:14
In Rotterdam zijn er ook nog redelijk veel grotere appartementencomplexen die via via werken. Zo huurde ik met een goede vriend daar een jaar of 6 geleden voor €650,- per maand een appartement van ongeveer 100m2 tegenover de Oude Haven (boven de Albert Heijn daar). Jaren 50 bouw dus best gehorig, maar topappartement op toplocatie voor een hele zachte prijs.

Dit was van een vastgoedbeheerder in Den Haag die met name bedrijfspanden deed maar dit er bij had. Stonden niet op Pararius en dat soort sites en je kwam er dus eigenlijk alleen binnen als iemand je het telefoonnummer van de desbetreffende vastgoedmanager gaf. Veel geluk gehad dat twee collega's daar woonden en wij dus een ingang hadden, heel veel plezier gehad op die locatie. Vraag dus ook eens rond bij de mensen die je al kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 14:10
Als je een beetje handig bent, is antikraak ook te overwegen. Goed, het comfort is iets minder, maar daar is de prijs dan ook naar. Rotterdam heeft best leuke locaties qua antikraak dus het is prima te doen.
Pagina: 1