Vraag

• LUH-3417
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hoi! Ik ben ook voornemens om een Sony A6000 aan te schaffen. Omdat ik geen geduld heb, ben ik ook alvast aan het kijken naar accessoires. Ik stel me zo voor dat ik als beginnend fotograaf vooral moet kijken naar een tas, een geheugenkaart en een extra accu.

Nu zal een tas mogelijk het beste te kopen zijn door met de camera naar een lokale cameratassenboer te gaan, maar hebben jullie tips waarop je moet letten?

Ik denk dat een extra accu wel handig is, vooral omdat de A6000 kennelijk vrij veel energie eet. Er zijn verschillende merken en types, maar maakt dat heel veel uit? Of is iedere accu van drie á vier tientjes in principe prima?

Bij geheugenkaart moet ik, denk ik, letter op grootte en snelheid. Zou 32 GB voldoende zijn of schiet je zo'n kaart te snel voor tijdens een vakantie van twee weken? Qua snelheid; moet je speciaal dure Pro Master Super Gold Edition 3000-kaart hebben om gebruik te maken van de snelheid van de A6000, of maakt dat niet zo heel veel uit?

Hebben jullie meningen/ideeën? Zijn er nog andere accessoires die onontbeerlijk zijn? Ik weet dat een mono-/tripod heel handig is, maar dat laat ik nog even achterwege.

Dank!

Alle reacties

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Ik heb zelf ook de Sony A6000 en dit is wat ik heb gedaan:

Tas:
Ik heb ze online gekocht na goed de binnenmaten bestudeerd te hebben en te bedenken wat ik allemaal mee wil slepen (aantal lenzen, accu's, filters, doekjes etc.). Ben zelf uiteindelijk voor twee tassen gegaan: Crumpler Jackpack 1500 en 3000. In de kleinste als ik maar met één vast lens op pad wil en wat extra accu's etc. De grotere als ik twee, drie lenzen mee wil nemen. Verder gelet op stevigheid en prettige draagriem die niet in je nek snijdt als je een hele tijd gewicht loopt mee te zeulen.

Accu:
Daar heb ik er drie van. Allemaal Sony. Mijn redenatie is: ik heb meer dan duizend euro uitgegeven aan een camera, waarom ineens dat tientje of twee willen besparen op een accu? Liever gewoon merk, maar vrijwel ieder ander zal je vertellen dat andere merken ook prima werken.

Geheugenkaart:
Ik weet niet hoeveel foto's je gemiddeld schiet, of je van plan bent in RAW te schieten of alleen in JPG (wat enorm in ruimte scheelt) en of je van plan bent video te schieten en zo ja of je dat in XAVC-S formaat zult doen (wat uit maakt voor zowel de ruimte als de snelheid die je kaart moet hebben). Nou vooruit:
- Alleen JPG, geen video: 32GB class 10 SDHC kaartje goed genoeg
- RAW met JPG: 32GB class 10 SDHC kan genoeg zijn, maar grotere/reserve voor de zekerheid.
- Video in AVCHD: 64GB class 10 SDHC kaartje
- Video in XAVC-S: 64GB class 10 SDXC (!) kaartje

Verder ben ik zelf meer van een paar kleinere kaartjes dan één grote kaart van 128GB of zo, want als die kapot gaat ben je meteen alles kwijt. Maar ook daar kun je anders over denken en als je de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld elke avond je kaartje over te zetten op een laptop of online opslag heb je sowieso geen hele grote kaart nodig.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Verwijderd

Een tas is heel persoonlijk en het is ook nog wel per soort tas waar je een beetje op moet letten. Maar het is wel goed opletten wat je er in kwijt wilt en of je dus alleen een tas voor je camera wilt of een tas waar meer in past en je nog een extra lens(zen) kwijt kan. Verder moet je hem zelf ook mooi vinden en handig en lekker met dragen. Dus naar een winkel gaan is meestal wel een goed optie.

Extra accu's is erg persoonlijk maar ook hier heb ik zelf liever een origineel wat iets meer kost dan een nepper uit China. Maar er zijn vast goede neppers die het prima zullen doen in een A6000.

Kaartjes is wel even opletten inderdaad. Voor XAVC-S video heb je 64GB SDXC kaartjes nodig of een exFat64 geformatteerd kaartje. Verder hoef je voor de A6000 niet de snelste van de snelste kaart te hebben omdat de A6000 zelf maar met een beperkte snelheid naar de kaart kan schrijven. Zie: http://www.cameramemorysp...a6000/sd-card-comparison/ Maar het is altijd wel prettig om in een losse USB3 cardreader snel naar je PC te kunnen kopiëren. Dan is een iets sneller kaartje wel prettig, maar zou het dan wel bij een UHS-I kaartje houden en niet naar UHS-II SD kaart gaan. Bijvoorbeeld deze kaart is een optie: pricewatch: Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB Je kan ook in de eerdere link kijken of er wat tussen staat.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05
Accu: Goedkoper en kan zelf geen verschil merken met de originele op mijn a7s. Kijk anders maar naar de reviews. http://www.amazon.de/Lade...ords=Baxxtar+RAZER+600+II

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik neem aan dat het Sony A6000 je niet ontgaan is?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

A6000 heeft zelfde accu als de a7 serie.

[ Voor 1% gewijzigd door Daan_ op 19-01-2016 17:18 . Reden: 0 te veel ;-) ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• LUH-3417
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dank voor de antwoorden en excuses als deze vragen in het algemene topic moesten! Ik zal eventuele verdere vragen daar plaatsen. :)

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
JJC automatic lens cap voor de 16-50mm lens?

[ Voor 31% gewijzigd door jayjey op 20-01-2016 21:48 ]

Pagina: 1