2 vragen: cv leiding omgooien en waar radiator plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Naar aanleiding van deze post
Totaal advies mbt isolatie, verwarming, energie besparing een 2tal concrete advies vragen. Hopelijk krijg ik via deze weg nieuwe inzichten.

Het gaat om de volgende 2 punten
- Heeft het zin om CV leiding volgorde te veranderen? Krijgt de convectorput dan inderdaad warmer water?
- Wat zou een goede plek kunnen zijn voor een verwarming en wat voor type? radiator, convector, infrarood? Dit ter vervanging van de plint verwarming

Motivatie
We hebben een convectorput en een plintverwarming in de keuken. De plintverwarming is het antwoordt geweest van onze keukenboer op het weghalen van een grote radiator in de keuken.
Helaas maakt deze toch vrij veel lawaai, we hebben echter de plintverwarming wel nodig, met alleen de convectorput krijgen we de woonkamer + keuken niet goed warm.
Wat voor alternatieven zijn er ipv de plintverwarming?

Een ander punt is dat de convectorput het laatste object is in de CV leiding, hierdoor is de watertemp lager lijkt me dan de andere verwarmingsobjecten. We hebben trouwens een HR ketel.

Hier een foto van onze CV leiding en de verwarmingsobjecten
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7o0F16lNYACU0qOFmbx17jFn/thumb.png

Hier een foto van onze kamerindeling, zo goed mogelijk nagemaakt, helaas kende het programme (sweet home 3d) niet alles meubels, >:) Naar mijn mening is er weinig plek voor een radiator, of ik ben niet op de hoogte genoeg van alle types.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/mFg9xhWk13M7n7qOyhw1bnJg/thumb.png

[ Voor 5% gewijzigd door ido_nl op 19-01-2016 15:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als d cv goed is aangesloten en alle radiatoren staan parallel en niet serie, dan gaat het omgooien van je cv leidingen niet heel veel uitmaken. Je convector krijgt als het goed is slechts een verwaarloosbaar koudere temp, maar krijgt dat wel later dan eerdere radiatoren in de woning. Dat is slechts bij opwarmen het geval. Ik denk dat je hiermee een helehoop moeite gaat doen voor heel erg weinig.

Je kunt natuurlijk vloerverwarming leggen, maar dat heeft wel veel impact.. Een andere optie is 2 plintverwarmingen zodat de fan lager kan staan?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-07 12:44
Heel goed dat je dit uitgetekend hebt Nosmo. Ik ben het met Prein2 eens dat je van omgooien van het leidingwerk geen wonderen moet verwachten, in jouw geval is goed inregelen wel heel belangrijk.

Hoe lopen de leidingen nou preceis vanaf verwarming Caro naar de convector en van balkonkamer naar keuken? Zoals je ze getekend hebt lijkt het alsof het water eerst door de verwarmingen op Caro's kamer en de balkonkamer gaat en dan pas naar de convector/keuken. Staan die inderdaad in serie of is de tekening misleidend en staan ze gewoon parallel?

Goed inregelen is dus in jouw geval extra belangrijk (als je dat nog niet gedaan hebt). De radiator op de hal (de 1e in de hele serie) moet je ver knijpen, gewoon helemaal dicht en dan 1/4 slag open zodat in de hal net de kou er af is. Die radiator staat heel rot in de serie en als die te ver open staat krijgt de gehele rest van je huis nauwelijks nog warmte. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de verwarming op de badkamer en zolder, zet die 1/2 en 1/4 slag open.

Kijk dan eens of je bij de andere radiatoren meer warmte krijgt. Eventueel kun je dan nog bijstellen als je bijvoorbeeld in de hal echt meer warmte nodig hebt.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 09:35
Ik zou eerst eens alle radiatoren dicht zetten en dan kijken of de convector wel warm wordt.

Als hij dan wel warm wordt, betekend het dat je systeem de hydraulische balans van je systeem niet goed is.
De doorstroom in de radiatoren zal dan wat geknepen moeten worden om zo meer druk bij je convectoren te krijden.

Het beste is om dan overal dubbel instelbare thermostaatkranen te monteren. Want de in de voorgaande post genoemde "1/4 open en 1/2 open" instellingen zijn leuk om even te testen, maar in praktijk niet werkbaar en vaak energieverspillend.

[ Voor 27% gewijzigd door yzf1kr op 18-01-2016 10:56 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Dank voor de reacties, dus het zal niet veel uitmaken, fijn om wat meningen te horen hierover.

hier de antwoorden
prein2 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:10:
Als de cv goed is aangesloten en alle radiatoren staan parallel en niet serie, dan gaat het omgooien van je cv leidingen niet heel veel uitmaken. Je convector krijgt als het goed is slechts een verwaarloosbaar koudere temp, maar krijgt dat wel later dan eerdere radiatoren in de woning. Dat is slechts bij opwarmen het geval. Ik denk dat je hiermee een helehoop moeite gaat doen voor heel erg weinig.

Je kunt natuurlijk vloerverwarming leggen, maar dat heeft wel veel impact.. Een andere optie is 2 plintverwarmingen zodat de fan lager kan staan?
Parallel en serie, zo heb ik nog nooit tegen een radiator aangekeken, zoals je merkt, dit een onderwerp waar ik nog lerende in ben. Anyway, ze staan parallelm behalve de convectorput.
Vloerverarming is inderdaan een goede optie, wel 1 met veel werk en redelijk hoge investering. We hebben nu laminaat, maar zeker het overwegen waard.
2e plintverwarming, mm, dan heb toch weer een actieve verwarmingsunit. Liever iets passiefs.
Fornax445 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:18:
Heel goed dat je dit uitgetekend hebt Nosmo. Ik ben het met Prein2 eens dat je van omgooien van het leidingwerk geen wonderen moet verwachten, in jouw geval is goed inregelen wel heel belangrijk.

Hoe lopen de leidingen nou preceis vanaf verwarming Caro naar de convector en van balkonkamer naar keuken? Zoals je ze getekend hebt lijkt het alsof het water eerst door de verwarmingen op Caro's kamer en de balkonkamer gaat en dan pas naar de convector/keuken. Staan die inderdaad in serie of is de tekening misleidend en staan ze gewoon parallel?

Goed inregelen is dus in jouw geval extra belangrijk (als je dat nog niet gedaan hebt). De radiator op de hal (de 1e in de hele serie) moet je ver knijpen, gewoon helemaal dicht en dan 1/4 slag open zodat in de hal net de kou er af is. Die radiator staat heel rot in de serie en als die te ver open staat krijgt de gehele rest van je huis nauwelijks nog warmte. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de verwarming op de badkamer en zolder, zet die 1/2 en 1/4 slag open.

Kijk dan eens of je bij de andere radiatoren meer warmte krijgt. Eventueel kun je dan nog bijstellen als je bijvoorbeeld in de hal echt meer warmte nodig hebt.
Ik heb een foutje gemaakt, de verwarming in de kamer van Caro moet parallel zijn, en niet zoals het nu is getekend.
En met 1/4 open bedoel je toch de totale uitslag, maar daar dan 1/4 van? Ik heb nu alles een klein stukje open gedraaid, eens kijken wat dat voor effect heeft op t comford. Qua gasverbruik zal het denk ik wel iets hoger zijn.
yzf1kr schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:54:
Ik zou eerst eens alle radiatoren dicht zetten en dan kijken of de convector wel warm wordt.

Als hij dan wel warm wordt, betekend het dat je systeem de hydraulische balans van je systeem niet goed is.
De doorstroom in de radiatoren zal dan wat geknepen moeten worden om zo meer druk bij je convectoren te krijden.

Het beste is om dan overal dubbel instelbare thermostaatkranen te monteren. Want de in de voorgaande post genoemde "1/4 open en 1/2 open" instellingen zijn leuk om even te testen, maar in praktijk niet werkbaar en vaak energieverspillend.
Ik heb bedacht dat het wel goed is om de temp te gaan meten, aan en afvoer, en dan van de CV en ook van de convector. Had al grof de aanvoer gemeten, bij de convector was dat max 56 graden en CV 67 graden. Maar ja is max, weet niet of die waarde reeel is om te gebruiken in een berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
En met 1/4 open bedoel je toch de totale uitslag, maar daar dan 1/4 van? Ik heb nu alles een klein stukje open gedraaid, eens kijken wat dat voor effect heeft op t comfort.
Dat bedoelde ik, een heel klein stukje open. Dus niet voor een vierde opendraaien maar echt een kwart keer ronddraaien. Dan had je dat dus al goed.
Had al grof de aanvoer gemeten, bij de convector was dat max 56 graden en CV 67 graden. Maar ja is max, weet niet of die waarde reeel is om te gebruiken in een berekening.
Die convector is het verst verwijderd van de ketel, logisch dat het water daar inmiddels is afgekoeld.
Kan het kloppen dat die convector al lang geleden geplaatst is. Ik bedoel dan in de tijd dat aan/uit-thermostaten en een aanvoertemperatuur van 90C nog gebruikelijk waren? Zo'n convector werkt een stuk minder goed als de aanvoertemperatuur 25 graden lager ligt dan oorspronkelijk bedoeld.
Je zou alle toevoerleidingen naar de convector kunnen isoleren waardoor die een hogere aanvoertemperatuur krijgt, voornamelijk de leiding die over de zolder loopt (Niet die in de badkamer).

Heeft de convector ook een soort radiatorkraan? Die moet dan helemaal open, in dit geval ben je niet op zoek naar een delta-T van 20 graden maar een zo hoog mogelijke warmteafgifte door de convector.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enig idee wat het maximale vermogen is van die convectorput?
Of welk type? (vermogen is ook afhankelijk van aanvoertemp zoals Fornax445 aangeeft)

Ik denk dat je beter van daaruit begint te denken en dan kan je (eventueel) proberen om die convectorput wat meer debiet te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Liefst sluit je gewoon alles parallel aan, bij aansluiten in serie krijgt de convectorput afgekoeld water van de radiator ervoor.

Als alles parallel staat ga je waterzijdig inregelen. Elke radiator krijgt niet meer doorstroming dan noodzakelijk zodat ook je convector voldoende doorstroming krijgt. Water zoekt de weg van de minste weerstand, als je dicht bij de ketel een aantal radiatoren vol open hebt staan gaat daar alle stroming door en krijgt de rest bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Fornax445 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:27:
Die convector is het verst verwijderd van de ketel, logisch dat het water daar inmiddels is afgekoeld.
Kan het kloppen dat die convector al lang geleden geplaatst is. Ik bedoel dan in de tijd dat aan/uit-thermostaten en een aanvoertemperatuur van 90C nog gebruikelijk waren? Zo'n convector werkt een stuk minder goed als de aanvoertemperatuur 25 graden lager ligt dan oorspronkelijk bedoeld.
Je zou alle toevoerleidingen naar de convector kunnen isoleren waardoor die een hogere aanvoertemperatuur krijgt, voornamelijk de leiding die over de zolder loopt (Niet die in de badkamer).

Heeft de convector ook een soort radiatorkraan? Die moet dan helemaal open, in dit geval ben je niet op zoek naar een delta-T van 20 graden maar een zo hoog mogelijke warmteafgifte door de convector.
Ja ja, exact dat! Oude convector die er denk ik al vanaf de bouw inzit, toen nog inderdaad met een ketel+boiler die 90graden leverde.
Meeste leidingen heb ik al geïsoleerd, maar wel met standaard isolatiespul van de gamma, wellicht dat daar nog beter voor bestaat? Alleen in de slaapkamers geen isolatie, maar ja, dat zit parallel, zou dus niet moeten uitmaken.

Convector heeft geen radiatorkraan, of soort van, een knop om de toevoer leiding dicht te zetten, maar dan is er geen doorstroom meer mogelijk als ook alle radiatoren dicht staan.

Zijn moderne convectoren dan anders dan oude wat betreft het goed werken op lagere temperaturen? Anders gebouwd? of materialen? Ik heb juist begrepen dat convectie zo ie zo beter werkt bij hoge water temperaturen.
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:24:
Enig idee wat het maximale vermogen is van die convectorput?
Of welk type? (vermogen is ook afhankelijk van aanvoertemp zoals Fornax445 aangeeft)

Ik denk dat je beter van daaruit begint te denken en dan kan je (eventueel) proberen om die convectorput wat meer debiet te geven.
Um, geen idee, heb deze ooit wel opgemeten, maar kan de gegevens niet zo 123 terug vinden. Maar zijn er dan convectoren die beter werken met lagere temperaturen, zonder gebruik te maken van ventilatoren? Is het mogelijke om meer convectie voor elkaar te krijgen met een iets andere bouw en materiaal van een convectorput? Is wel een goed idee om hier wat meer onderzoek naar te doen, thanks.
_JGC_ schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 07:51:
Liefst sluit je gewoon alles parallel aan, bij aansluiten in serie krijgt de convectorput afgekoeld water van de radiator ervoor.

Als alles parallel staat ga je waterzijdig inregelen. Elke radiator krijgt niet meer doorstroming dan noodzakelijk zodat ook je convector voldoende doorstroming krijgt. Water zoekt de weg van de minste weerstand, als je dicht bij de ketel een aantal radiatoren vol open hebt staan gaat daar alle stroming door en krijgt de rest bijna niks.
Alles staat al parallel, behalve de convectorput. En ja,. dus alles een beetje open om te zorgen dat convectorput meeste warme water krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hoe bedoel jij in-serie overigens? Met in-serie bedoel ik dat de uitvoer van een radiator naar de invoer van de volgende radiator gaat. Meestal gecombineerd met een onderblok die voor 50% directe doorstroom zorgt.

Als de convectorput net voor die radiator met een stel T-stukken op aanvoer/afvoer zit afgetapt is het ook gewoon parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Qua radiator: wellicht kan je een smalle en hoge radiator kwijt achter je trap? Qua ruimte moet dat wel kunnen denk ik. Locatie is echter verre van ideaal, want ik denk dat je een hoop warmte direct omhoog het trapgat in ziet verdwijnen. Dat lijkt me sowieso een probleem met dit type woningen waarin je een open trap omhoog hebt in de woonkamer...

Misschien is tussen de bank en de trap ook nog een optie?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Een ding waar ik nu dankzij de reacties achter ben gekomen, dat het weinig zin heeft om dingen om te gooien qua CV leiding. Als ik de convector meer naar voren haal wordt deze ook parallel en zal ook niet het beoogde effect krijgen.
_JGC_ schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:32:
Hoe bedoel jij in-serie overigens? Met in-serie bedoel ik dat de uitvoer van een radiator naar de invoer van de volgende radiator gaat. Meestal gecombineerd met een onderblok die voor 50% directe doorstroom zorgt.
Als de convectorput net voor die radiator met een stel T-stukken op aanvoer/afvoer zit afgetapt is het ook gewoon parallel.
Heb de tekening aangepast, zat nog een fout in. Alle radiatoren staan parallel, convectorput niet. Geen T stukken in de keten.
ATS schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:58:
Qua radiator: wellicht kan je een smalle en hoge radiator kwijt achter je trap? Qua ruimte moet dat wel kunnen denk ik. Locatie is echter verre van ideaal, want ik denk dat je een hoop warmte direct omhoog het trapgat in ziet verdwijnen. Dat lijkt me sowieso een probleem met dit type woningen waarin je een open trap omhoog hebt in de woonkamer...

Misschien is tussen de bank en de trap ook nog een optie?
mm, ja daar is inderdaad wel wat vrije ruimte. Er zit wel een deur bovenaan de trap, maar inderdaad, geen ideale situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
nosmo king schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:09:
Een ding waar ik nu dankzij de reacties achter ben gekomen, dat het weinig zin heeft om dingen om te gooien qua CV leiding. Als ik de convector meer naar voren haal wordt deze ook parallel en zal ook niet het beoogde effect krijgen.

[...]

Heb de tekening aangepast, zat nog een fout in. Alle radiatoren staan parallel, convectorput niet. Geen T stukken in de keten.
Ik zie in de tekening een convectorput die gewoon parallel is aangesloten en nog verwarming in de keuken die in serie staat. Die laatste zou je met een paar kleine aanpassingen wel parallel moeten krijgen.

Verder zijn de meeste convectorputten gebouwd op aanvoer van 80-90 graden, moderne CV installaties moduleren en halen die temperaturen niet meer. Wat je wel kunt doen is je convectorput optimaliseren:
- zorg dat ding schoon is
- controleer of tussenschot goed geplaatst is
- plaats radiatorfolie aan de binnenwanden van de convectorput zodat je de lucht opwarmt en niet de muren van de put
- als je kruipruimte hebt: pak die put in met een stevige laag piepschuim
- kijk of je met ventilatoren meer luchtstroom door de convector kan forceren, Jaga noemt dit DBE, is hier een topic op GoT met ervaringen van mensen die zelf zo'n ding inelkaar tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
_JGC_ schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:17:
Ik zie in de tekening een convectorput die gewoon parallel is aangesloten en nog verwarming in de keuken die in serie staat. Die laatste zou je met een paar kleine aanpassingen wel parallel moeten krijgen.
Dit snap ik niet, waarom is de convectorput parallel, wellicht is de tekening niet duidelijk, of ik snap t niet :9 Plintverwarming is inderdaad wel serie, eigenlijk vergelijkbaar met convectorput.
Verder zijn de meeste convectorputten gebouwd op aanvoer van 80-90 graden, moderne CV installaties moduleren en halen die temperaturen niet meer. Wat je wel kunt doen is je convectorput optimaliseren:
- plaats radiatorfolie aan de binnenwanden van de convectorput zodat je de lucht opwarmt en niet de muren van de put
- kijk of je met ventilatoren meer luchtstroom door de convector kan forceren, Jaga noemt dit DBE, is hier een topic op GoT met ervaringen van mensen die zelf zo'n ding inelkaar tweaken
Goeie tips!
Put is inmiddels ingepakt met tonzon folie
En BDE (ventilatoren) heb ik ook al, 6 stuks.

Folie aan de binnenkant kan ik nog proberen, evenals het schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

nosmo king schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:57:
Dit snap ik niet, waarom is de convectorput parallel, wellicht is de tekening niet duidelijk, of ik snap t niet :9
Omdat je enkel van "in serie" kan praten wanneer Caro van de aanvoerleiding aftakt + de output van Caro de input van de convector is +de output van de convector naar de retourleiding gaat.

Zoals het op je tekening staat, worden alle inputs rechtstreeks van de aanvoer afgetakt, en gaan alle outputs rechtstreeks naar de retourleiding. Dus staat alles parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
Hoe moeten we jullie hal precies zien?
Waar zit de radiator daar, tegen de muur met de buren of tegen de woonkamermuur bij de trap? Eigenlijk is de vraag hoe de verwarmingsleidingen door de hal lopen.
Ik neem aan dat rechts, tegen de keuken, de meterkast zit. Dat hokje linksonder, wat is dat? Zit daar toevallig de verwarmingsketel?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/5LE8PNHEpII6qWTxu8XClA48/thumb.png

Het zou vrij eenvoudig kunnen zijn om vanaf de hal een aftakking te maken zodat je in de woonkamer achter/naast de trap een radiator kunt plaatsen zoals ATS al zei. Je zegt dat je bovenaan de trap een deur hebt dus dat klinkt alsof het helemaal afgesloten is als die dicht is, dat is dus eigenlijk geen probleem.
Ik heb in mijn eigen woonkamer een kleine, lelijke radiator vervangen door een grotere (en mooiere) en wij hebben een hoop plezier van de grotere verwarmingscapaciteit.
Je kunt overwegen om in elk geval een kleine radiator onder/bij de trap te plaatsen. Als je voldoende ruimte hebt voor een flink grote kan die wellicht zelfs de hele plintverwarming in de keuken vervangen.
Heb je meer gegevens over de capaciteit van dat ding in de keuken?

Je hebt leidingen geisoleerd met standaard gammaspul, dat is prima. De leidingen lopen allemaal binnenshuis dus het is geen verloren warmte.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 09:35
[...]

Belangrijk is inderdaad te kijken of de put wel goed in elkaar zit, vooral bij oudere putten ontbreekt vaak het keerschot.

Afbeeldingslocatie: http://www.angenent.biz/dissel40/uploaded_images/convector_conventioneel-790225.jpg

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Fornax445 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:38:
Hoe moeten we jullie hal precies zien?
Waar zit de radiator daar, tegen de muur met de buren of tegen de woonkamermuur bij de trap? Eigenlijk is de vraag hoe de verwarmingsleidingen door de hal lopen.
Ik neem aan dat rechts, tegen de keuken, de meterkast zit. Dat hokje linksonder, wat is dat? Zit daar toevallig de verwarmingsketel?
Goeie vragen, ik heb mijn tekening in de startpost aangepast zodat het wat duidelijk wordt. Er is onderaan nog een berging die niet op de tekening staat. Via die ruimte kom je bij de CV ketel die op de eerste verdieping staat. De verwarming van de hal wordt gevoed door leidingen uit het plafond, aangezien de ketel er vrijwel direct boven staat.
Fornax445 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:38:
Het zou vrij eenvoudig kunnen zijn om vanaf de hal een aftakking te maken zodat je in de woonkamer achter/naast de trap een radiator kunt plaatsen zoals ATS al zei. Je zegt dat je bovenaan de trap een deur hebt dus dat klinkt alsof het helemaal afgesloten is als die dicht is, dat is dus eigenlijk geen probleem.
Ik heb in mijn eigen woonkamer een kleine, lelijke radiator vervangen door een grotere (en mooiere) en wij hebben een hoop plezier van de grotere verwarmingscapaciteit.
Je kunt overwegen om in elk geval een kleine radiator onder/bij de trap te plaatsen. Als je voldoende ruimte hebt voor een flink grote kan die wellicht zelfs de hele plintverwarming in de keuken vervangen.
Heb je meer gegevens over de capaciteit van dat ding in de keuken?

Je hebt leidingen geisoleerd met standaard gammaspul, dat is prima. De leidingen lopen allemaal binnenshuis dus het is geen verloren warmte.
Onder de trap is wellicht inderdaad een goede optie, niet optimaal door het trapgat, maar door de deur wordt het verlies beperkt. Het doortrekken van leidingen moet wel te doen zijn, ik neem aan dat een CV installatiebedrijf daar ruim ervaring mee heeft.

De specs van de plintverwarming moet ik thuis even nakijken
yzf1kr schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:35:
Belangrijk is inderdaad te kijken of de put wel goed in elkaar zit, vooral bij oudere putten ontbreekt vaak het keerschot.
uh, een keerschot, nieuwe term voor me, volgens wel, maar iets anders dan op de tekening, aan weerskanten is er wel een opstaande metalen schot, maar niet tot het rooster. De convector is wel verkeerd geplaatst heb ik me laten vertellen, in het midden ipv aan de koude kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
Onder de trap is wellicht inderdaad een goede optie, niet optimaal door het trapgat, maar door de deur wordt het verlies beperkt. Het doortrekken van leidingen moet wel te doen zijn, ik neem aan dat een CV installatiebedrijf daar ruim ervaring mee heeft.
Zo moeilijk is het niet hoor, kun je het niet gewoon zelf doen met een kennis/oom die het juiste gereedschap heeft? Met het geld dat je daarmee uitspaart kun je je een fraaiere en iets grotere radiator veroorloven ;)

www.wigle.net

Pagina: 1