Workstation - Foto&Video

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matmr212
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-11 11:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn systeem vooral gebruiken voor foto & video editing. Als fotograaf moet ik geregeld 1000-2000 foto's editen en exporteren in batch (lightroom & photoshop). Soms ook panorama's van enkele gigapixels (uitzonderlijk). Voor mijn plezier maak ik ook aventoe aftermovies, dan moet premiere enkele 100'n gb's aan raw footage slikken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+-2500€ hardware

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Keyboards en muizen genoeg
-een logitech z506 set / een edifier 2.1 set
-Corsair TX850w

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al een poging gedaan om een systeem samen te stellen http://tweakers.net/gallery/430179/wenslijst/?wish_id=844246
Beetje uitleg bij mijn keuze:
CPU: Meer cores is beter voor renderen (voor zover ik weet?). Deze cpu kan 64gb ram aan, moest ik binnen een jaar of 2 nog willen upgraden
Opslag: 1 ssd voor OS, 1 ssd voor foto's die ik edit, hdd voor overige rommel
GPU: Na enkele vergelijkingen lijkt 2x 970 beter dan 1x 980 (met 4K in gedachte)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit ervaring kies ik voor intel, nvidia, msi, .. nooit problemen mee gehad

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
waterkoeling

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Zijn er betere opties voor mijn budget? gpu, cpu, ram, ..

Momenteel gebruik ik een macbook pro 15" medio 2012 (16gb ram, 2.6GHz i7, GeForce GT650m 1gb, 1tb ssd). Die gebruik ik nu al 3 jaar voor school en editing enz. Maar die begint een beetje traag te worden als ik panorama's maak van een stuk of 60 foto's of 1500 foto's bewerk in lightroom. Zeker premiere begint traag te worden.
Ik wou origineel een iMac 5K kopen maar die hebben niet genoeg kracht naar mijn zin (en de cooling suckt) en mac pro's zijn te duur. Daarom wil ik voor de verandering een windows computer kopen.

Alle reacties

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-12 17:40
Ik zou dit: pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart scherm nemen.

De K achter de cpu staat voor unlocked, dit betekend dat je hem kunt overclocken. Je geeft aan niet te willen overclocken dus neem de non-k versie ervan.

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

GPU: Ik denk dat je beter 1x GTX980Ti kan nemen dan 2x 970, 1 kaart heeft steeds de voorkeur
trouwens ook:
"Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
waterkoeling"
Maar je gaat niet overklocken, waarom dan waterkoeling? Een luchtkoeler is evengoed en vaak stiller

De CPU: voor renderings is meer cores idd beter, maar als je meestal in photoshop en lightroom bezig bent is een hogere clockspeed eerder gewenst, dus ik denk dat je beter een i7-6700 kan nemen

Edit: als je niet gaat gamen heb je zelfs niet zo een zware gpu nodig, voor photoshop heb je niet zon zware gpu nodig, ookal is het 4K, de huidige GPU's zijn trouwens niet schitterend voor 4K gaming, dus beter nu een goedkopere, en ooit een upgrade naar de komende generaties van NVIDIA met HBM

[ Voor 22% gewijzigd door archi_wouter op 17-01-2016 18:51 ]

Form follows whatever the f*ck I want

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
BasV. schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:41:

De K achter de cpu staat voor unlocked, dit betekend dat je hem kunt overclocken. Je geeft aan niet te willen overclocken dus neem de non-k versie ervan.
Er is geen non-K versie van de 5820K,5930K,5960X.

• matmr212
BasV. schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:41:

Die dell ultrasharp heeft ips glow problemen zie ik bij de reviews, niet echt handig bij fotobewerking :/
archi_wouter schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:41:
GPU: Ik denk dat je beter 1x GTX980Ti kan nemen dan 2x 970, 1 kaart heeft steeds de voorkeur
trouwens ook:
"Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
waterkoeling"
Maar je gaat niet overklocken, waarom dan waterkoeling? Een luchtkoeler is evengoed en vaak stiller

De CPU: voor renderings is meer cores idd beter, maar als je meestal in photoshop en lightroom bezig bent is een hogere clockspeed eerder gewenst, dus ik denk dat je beter een i7-6700 kan nemen

Edit: als je niet gaat gamen heb je zelfs niet zo een zware gpu nodig, voor photoshop heb je niet zon zware gpu nodig, ookal is het 4K, de huidige GPU's zijn trouwens niet schitterend voor 4K gaming, dus beter nu een goedkopere, en ooit een upgrade naar de komende generaties van NVIDIA met HBM
Zit er een bepaalde reden achter die 980? Ik heb enkele reviews bekeken waarin 970sli er beter uitkwam dan een 980ti :/ Momenteel heb ik die gpu's inderdaad niet nodig maar het zou 3 jaar moeten meegaan (zie: afschrijvingen ed.) en dan wil ik niet met een systeem zitten waar ik binnen een jaar een nieuwe gpu moet insteken.

Bij mijn vorige computer (enkele jaren geleden) heb ik de normale koeling vervangen door waterkoeling en die heeft een enorm verschil gemaakt. (i7-920 tijdperk).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met Archi_wouter ^ , als je niet overclocked zijn de socket 2011-3 cpu's allround de slechtere keuze voor photoshop en lightroom dan een 6700k...

Wat voor video gaat het om dan? (codecs en formaten in/uit, wat doe je er mee in PP etc)

specs

• matmr212
maratropa schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:08:
Met Archi_wouter ^ , als je niet overclocked zijn de socket 2011-3 cpu's allround de slechtere keuze voor photoshop en lightroom dan een 6700k...

Wat voor video gaat het om dan? (codecs en formaten in/uit, wat doe je er mee in PP etc)
ProRes 422, XAVC-I 4K MPEG-4 H.264/AVC

Monteren (uiteraard), color grading en soms ook green key. Voor "special effects" dingen, de uitgebreide AE kant heb ik een freelancer. hoewel ik zo'n dingen in de toekomst ook zelf wil gaan doen (als ik ooit is tijd heb)

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

matmr212 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:06:
[...]
en dan wil ik niet met een systeem zitten waar ik binnen een jaar een nieuwe gpu moet insteken.

Bij mijn vorige computer (enkele jaren geleden) heb ik de normale koeling vervangen door waterkoeling en die heeft een enorm verschil gemaakt. (i7-920 tijdperk).
Als je niet gaat gamen is het echt overkill om 2x970 of 1x980Ti te nemen, je komt gerust toe met een veel lagere kaart, ook de komende jaren, en geen enkele kaart nu zou trouwens echt vlot 4K gaming ondersteunen, dus je kan best nu een goedkope nemen en later investeren in een betere indien nodig, de kaarten van NVIDIA en AMD die dit jaar gaan komen zouden een zeer grote sprong maken in performance

En als je niet overklokt zou een Scyte Fuma of Mugen ofzo echt geen verschil maken met de H80, ik heb geen zin om er zelf achter te zoeken want ik ben voor een examen aan het studeren :p , maar ik denk dat er wel wat vergelijkende testjes op het internet zijn

Form follows whatever the f*ck I want

• maratropa
  • Niet online
matmr212 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:19:
[...]

ProRes 422, XAVC-I 4K MPEG-4 H.264/AVC

Monteren (uiteraard), color grading en soms ook green key. Voor "special effects" dingen, de uitgebreide AE kant heb ik een freelancer. hoewel ik zo'n dingen in de toekomst ook zelf wil gaan doen (als ik ooit is tijd heb)
Als je max performance wilt is het een lastige keuze, want een 5960x gaat je met editen en exporteren van video wel helpen. Maar de performance in Lr en Ps is daarmee vaak wel wat minder dan een 6700k. (het werkt natuurlijk allebij prima)

Op zich is beperkt overclocken van een 5960x (of 5820k) easy, maar dat is jouw keuze.

Zoals gezegd, gpu zou ik niet te snel te veel nemen. Alles nieuw onder een gtx 970 vind ik eigenlijk niet de moeite (ga dan voor een gtx 750 ti tot je weet wat je nodig hebt) , je hebt budget, en met 4K editen is meer dan 2GB vram wel leuk voor de zekerheid, al zit je daar ook niet automatisch overheen..

specs

• matmr212
archi_wouter schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:22:
[...]

Als je niet gaat gamen is het echt overkill om 2x970 of 1x980Ti te nemen, je komt gerust toe met een veel lagere kaart, ook de komende jaren, en geen enkele kaart nu zou trouwens echt vlot 4K gaming ondersteunen, dus je kan best nu een goedkope nemen en later investeren in een betere indien nodig, de kaarten van NVIDIA en AMD die dit jaar gaan komen zouden een zeer grote sprong maken in performance

En als je niet overklokt zou een Scyte Fuma of Mugen ofzo echt geen verschil maken met de H80, ik heb geen zin om er zelf achter te zoeken want ik ben voor een examen aan het studeren :p , maar ik denk dat er wel wat vergelijkende testjes op het internet zijn
Overkill klinkt wel oké, dan kan ik als ik het niet kan weerstaan toch nog gamen.
Succes met de examens! ik zal er is achter zoeken.
maratropa schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:26:
[...]

Als je max performance wilt is het een lastige keuze, want een 5960x gaat je met editen en exporteren van video wel helpen. Maar de performance in Lr en Ps is daarmee vaak wel wat minder dan een 6700k. (het werkt natuurlijk allebij prima)

Op zich is beperkt overclocken van een 5960x (of 5820k) easy, maar dat is jouw keuze.

Zoals gezegd, gpu zou ik niet te snel te veel nemen. Alles nieuw onder een gtx 970 vind ik eigenlijk niet de moeite (ga dan voor een gtx 750 ti tot je weet wat je nodig hebt) , je hebt budget, en met 4K editen is meer dan 2GB vram wel leuk voor de zekerheid, al zit je daar ook niet automatisch overheen..
Die 5960x kost wel vrij veel. is die 5820k niet het beste van beide werelden? Die 750ti kan geen 4K aan :/ Ik denk dat ik voor een 980 ga kiezen. Premiere gebruikt toch alleen maar 2 gpu's voor het exporteren. Dan kan ik beter 1 snelle gpu gebruiken tijdens het editen. Na veel google werkt lijkt photoshop ook niet mee te doen aan sli, daarvoor is het dus al compleet nutteloos.

• maratropa
  • Niet online
matmr212 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:45:
[...]

Overkill klinkt wel oké, dan kan ik als ik het niet kan weerstaan toch nog gamen.
Succes met de examens! ik zal er is achter zoeken.

[...]

Die 5960x kost wel vrij veel. is die 5820k niet het beste van beide werelden? Die 750ti kan geen 4K aan :/ Ik denk dat ik voor een 980 ga kiezen. Premiere gebruikt toch alleen maar 2 gpu's voor het exporteren. Dan kan ik beter 1 snelle gpu gebruiken tijdens het editen. Na veel google werkt lijkt photoshop ook niet mee te doen aan sli, daarvoor is het dus al compleet nutteloos.
"Sli" ( hier heet het geen sli, ook geen sli bridge nodig) zou ik idd sowieso niet doen.

Het is heel afhankelijk van wat je precies doet, maar mijn gok is dat je met een 6core en een 980 veel vaker tegen een cpu bottleneck aanloopt dan tegen een gpu bottleneck in premiere. Een gpu is geen magische versneller ofzo van video, (en)coding is cpu werk en dat kan met zwaardere formaten heel zwaar zijn voor de cpu. Terwijl een 980 flink wat kan hebben.

Daarbij is een 980 te duur voor wat hij extra biedt imho tov de 970..

En je hebt een TN UHD scherm gekozen, ik zou daar wat meer geld in stoppen

specs

• matmr212
maratropa schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:35:
[...]

"Sli" ( hier heet het geen sli, ook geen sli bridge nodig) zou ik idd sowieso niet doen.

Het is heel afhankelijk van wat je precies doet, maar mijn gok is dat je met een 6core en een 980 veel vaker tegen een cpu bottleneck aanloopt dan tegen een gpu bottleneck in premiere. Een gpu is geen magische versneller ofzo van video, (en)coding is cpu werk en dat kan met zwaardere formaten heel zwaar zijn voor de cpu. Terwijl een 980 flink wat kan hebben.

Daarbij is een 980 te duur voor wat hij extra biedy imho tov de 970..

En je hebt een TN UHD scherm gekozen, ik zou daar wat meer geld in stoppen
Hm dan ga ik is verder in die cpu/gpu kijken. 5960x +970 ofzoiets maar daarvoor ga ik eerst is naar mijn bankrekening kijken :p

Veel 4K monitoren met IPS zijn er niet zo te zien (<600€), ik heb er een paar gevonden maar die hebben dan backlight enz

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 14:52
Je kiest een gaming scherm met TN paneel. Voor graphics is IPS paneel sowieso beter. Backlight bleeding kan bestaan, maar is minder een issue dan matig contrast, kleurbereik en kijkhoeken.

Ultrasharp-serie is inderdaad goeie keuze. IPS glow is misschien een issue in een donkere kamer, maar onder normale omstandigheden in een kantoor heb ik zelf met Ultrasharps nog nooit last gehad.

Hier meer over schermkeuze: *Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?

[ Voor 11% gewijzigd door Jojakim op 20-01-2016 15:40 ]

Pagina: 1