Toon posts:

PC start alleen op bij 2 cpu fans van minimaal 2800 RPM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Tot kort werkte mijn pc jarenlang geweldig. Alleen heb ik nu last van een pc die soms niet wilt opstarten. Als ik de aanknop druk, blijft het beeld zwart. De CPU fans draaien, de Systeemfans niet, en verder blijft de pc geruisloos aan staan(ook de led licht van de powerknop blijft uit). Geen enkel moment komt er iets op het beeldscherm te verschijnen.

Na even rondsnuffelen ben ik er achter gekomen dat het doen verhogen van de fancontrolspeed van 5V naar 12V de computer wel doet opstarten(deze control zit in mijn case ingebouwd). Nadat ik de pc heb opgestart in de '12V mode' kan ik de fanspeed weer terug draaien naar 5v zonder problemen. Wil ik de pc opstarten met 5V gaat hij na 2 seconden automatisch uit en probeert dan weer opnieuw op te starten waarna hij weer opnieuw opstart.

Ik heb de fans losgemaakt om te kijken of deze kapot waren, maar nee. Wat blijkt, de pc doet het alleen als ik een coolermaster fan aansluit, die constant 2000 rpm draait, op de CPU fan 1 of 2 in combinatie met een ander fan(Deze hoeft niet 2000 rpm te draaien. Het lijkt erop dat er minimaal 2800 rpm van 2 cpu fans nodig is om het apparaat aan te krijgen). Heel af en toe doet deze combinatie het ook niet. Op het moment dat ik fans aansluit die minder snel zijn(lees: max 1100 rpm) start de pc helemaal niet op.

Nadat de pc eenmaal aan is, werkt hij helemaal perfect. Behalve dat hij nu extreem luidruchtig is. Ik zelf denk dat het een probleem is met de voeding? ook al werkt deze perfect nadat de pc eenmaal aan is. Graag hoor ik of jullie mij kunnen helpen.

- Alle hardware losgekoppeld en slechts HDMI kabel naar beeldscherm getest
- Flink gepuzzeld met 5 fans in verschillende poorten op de moederbord
- Zo te zien start PC alleen op als er een fan combinatie is die veel stroom verbruikt?
- Eenmaal gestart perfect.

SPECS:
Intel I5 4670K overclocked op 4,2ghz(normale instellingen is zelfde probleem)
Z87-G45 Gaming moederboard van MSI
SSD Samsung EVO
Seagate HD disk
Case van de PC waarmee ik de fans kan besturen(dit zijn overigens niet de cpu fans die ik kan besturen):fractal design r4
Corsair CX600M is de powersupply
Fans van case zelf en Coolermaster

PC max 2,5 jaar oud en zelf in elkaar gezet.

Beste antwoord (via Verwijderd op 29-01-2016 15:43)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Voordat je je hele PC sloopt, kijk eerst of ergens een andere voeding kan lenen, want als ik het zo lees, is die aan het eind van zijn latijn.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Om te beginnen zet je de CPU terug op z'n stockwaarde van 3,4 GHz!

Heb je de mogelijkheid om een andere PSU uit te proberen?

Ik neem aan dat je alles stofvrij hebt gemaakt? ANTISTATISCH WERKEN!!!

Start de PC op met 1 geheugenlatje en wissel die in alle sloten. Doe hetzelfde met de andere latjes.

Bouw de PC eens buiten de kast op een stuk karton op, om te zien of je eventueel ergens sluiting hebt.

Bouw de PC eens op met zo min mogelijk componenten en ga dan telkens iets toevoegen totdat je het "schuldige" component gevonden hebt. Niet ergens vanuit gaan, maar gewoon uitsluiten.

Acties:
  • Beste antwoord

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Voordat je je hele PC sloopt, kijk eerst of ergens een andere voeding kan lenen, want als ik het zo lees, is die aan het eind van zijn latijn.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik wil liever niet de pc helemaal uit elkaar halen, omdat ik het gevoel heb dat ik dan eerder dingen sloop dan heel houd. Daarnaast werkt hij nu perfect, sinds ik twee coolermaster fans die nu constant 2000rpm draaien heb aangesloten op cpu fan 1 en 2. Behalve de pokkeherrie die ze maken.

Ik heb helaas geen ander PSU ter beschikking dus ik kan het niet testen. Enige wat ik kan doen is een nieuw psu bestellen, maar dat lijkt mij ook zonder mocht er niets mis mee zijn.

Wat ik eventueel kan doen is twee nieuwe fans bestellen die minder geluid maken en die installeren? Dan kan ik verder op deze voet, alhoewel dat ook niet echt gewenst is.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:41:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik wil liever niet de pc helemaal uit elkaar halen, omdat ik het gevoel heb dat ik dan eerder dingen sloop dan heel houd. Daarnaast werkt hij nu perfect, sinds ik twee coolermaster fans die nu constant 2000rpm draaien heb aangesloten op cpu fan 1 en 2. Behalve de pokkeherrie die ze maken.
Als ik het goed begrijp heb je 2 fans op de CPU koeler zitten?
Aangezien de beide fans 2000 RPM draaien en ze toch op de CPU fan 1 + 2 zijn aangesloten, denk ik aan het volgende. Hoe staan deze fan in de BIOS ingesteld? Stel deze eens zo in dat de fans sneller gaan draaien als de CPU warmer wordt.
Ik heb helaas geen ander PSU ter beschikking dus ik kan het niet testen. Enige wat ik kan doen is een nieuw psu bestellen, maar dat lijkt mij ook zonder mocht er niets mis mee zijn.
Ik verwacht niet dat jouw PSU het gaat begeven. Krachtig is die ook genoeg, dus ik denk niet dat we hier het probleem moeten zoeken. Kan je toch eventueel nog van iemand een PSU lenen om te testen, dan moet je dat zeker doen. Uitsluiten is beter dan blijven gissen!
Wat ik eventueel kan doen is twee nieuwe fans bestellen die minder geluid maken en die installeren? Dan kan ik verder op deze voet, alhoewel dat ook niet echt gewenst is.
Als jouw fans zo'n pokken herrie maken zou ik deze wel vervangen door stillere fans met de zelfde hoeveelheid luchtverplaatsing. Even goed zoeken op internet en je vind zeker wat je zoekt.

Wat sowieso belangrijk is: Hoe is het gesteld met de hoeveelheid stof in jouw PC? En dan met name bij je CPU koeler en inlaatroosters.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Kan je niet gewoon de fansspeed regelen via je moederbord ipv de kast? Want het is de 5v/12v schakelaar op je kast die roet in het eten gooit toch?

Tevens snap ik even niet hoe je cpu fans te maken hebben met de fansspeed control op de kast? Immers is het logisch dat je pc niet op wil starten als je cpu fan niet (goed) aangesloten is ivm veiligheid enzoo.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Sowieso hebben fans minimaal 7v nodig om te starten, wanneer de spanning langer is dan 5v heeft de fan niet genoeg momentum om te starten

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden.

Voor de duidelijkheid.

In totaal 5 fans ter beschikking waarvan 2 standaard geleverd met de case(140mm) en 3 van coolermaster. 1 van deze coolermaster is een ander soort en kan derhalve maximaal 1200 rpm maken, de andere twee van coolermaster 2000 rpm. De case fans kunnen rond de 1100 rpm.

Begin situatie(toen alles perfect deed)
In totaal 1 fan aangesloten op een cpufan connector op het moederbord. Dit was de coolermaster die 1200 RPM kan. De overige fans waren aangesloten op de case connectors waardoor ik deze via de case kon regelen op 5V, 7V of 12V. Deze set-up heeft het minimaal een jaar gedaan. Alleen recentelijk wou mijn pc soms niet opstarten. Wat ik toen had gemerkt was dat als ik de casefan control op 12V instel, de pc ten alle tijden wel opstart. Maar zodra ik de pc probeer op te starten met 5V of 7V als ingestelde fancontrol doet deze het niet(lees: powerled gaat niet aan/Pc start op maar blijft zwart scherm of pc start op en gaat na 2 sec direct uit om vervolgens uit zichzelf opnieuw op te starten. Dit gebeurt dan continu. Enkel de cpu fans draaien in deze situatie). Eerst maakte dit helemaal niets uit. Note: eenmaal gestart kan ik de fancontrol weer op 5v zetten zonder problemen.

Huidige situatie
In totaal 3 fans aangesloten, waarvan twee coolermasters die 2000 rpm kunnen op beide cpu fan connectors van mijn moederbord(de fans hebben een 3-pin aansluiting en daardoor kan ik deze niet via bios aansturen). Daarnaast heb ik 1 standaard meegeleverde casefan aangesloten op de systeemfan connector van de moederbord. Hij start nu altijd op zonder problemen. Enige wat stoort is de herrie en uiteraard het niet weten waarom dit gebeurt.

Wat betreft stof: ja, dit had ik verholpen, maar geen resultaat.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Is er in je bios geen optie om de aansturing via voltage ipv PWM te laten gaan?

Zo heb ik het namelijk met de Fractal Design R4. Alle fans direct op het moederbord, alles aangestuurd via Voltage regulation via de bios en Asus FanExpert.

Overigens zie ik ook niet helemaal waarom je perse de 2 2000rpm fans op de cpu zet. Ja vanuit de overtuiging dat het iets te maken heeft met RPM. Maar volgens mij moet je het zoeken in de switch van de case. Cq die gewoon buitensluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel maak ik geen gebruik van de switch van de case. Ook dan start de pc niet op tenzij ik gebruik maak van die 2 2000rpm fans op de cpu. Overigens hoeven het niet per se 2x2000rpm's te zijn. Wat ook werkt is de combinatie van 2000 rpm met een 1000 rpm. Dus er is vraag naar ong 3000 rpm zo te zien(kan ook in voltage uitgedrukt zijn).

Ik ga even op onderzoek uit naar aansturing via voltage.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Kan volgens mij maar twee dingen zijn.
1. In het moederbord bios staat ingesteld dat ie een cpu fan check doet, deze zou je kunnen uitschakelen.
(ik had met mn mugen 2 ook dat ie bij koude start niet of te zacht draaide om deze check te doorstaan, het voltage was te laag om de fan te laten draaien)
Wellicht dat de fans vroeger minder voltage nodig hadden om te beginnen met draaien.

2. Misschien deels door een relatief hoge load op de 5V en lage load op de 12V gaat de voeding buiten spec op 1 van de rails (ook in acht nemende de matige kwaliteit condensators), als dit het geval is kan dit kan desastreuse gevolgen hebben voor je pc (op lange termijn of als het erger wordt op korte termijn).

Ik zou persoonlijk toch het liefst eerst de voeding uitsluiten, ken je niemand in de buurt met een goede voeding?
Mocht dat niet werken dan 'gewoon' de check in bios uit zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 19-01-2016 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik heb jullie hulp hard nodig.

Ik heb vandaag 2x Bequiet Pure wings 2 120mm fans binnen gekregen. Deze heb ik in verschillend combinaties geprobeerd, maar de pc wou maar niet werken. Ik heb nu gemerkt dat de pc het op random momenten wel doet en op random momenten niet.(zelfs de combinatie die het deze week perfect deed, is niet meer stabiel). Ik ben echt ten einde raad. Ik heb een andere psu gevonden, maar deze past niet op mijn moederbord(psu is afkomstig van een oude pc).

Ik heb verschillende kabels los gemaakt om hem zo kaal mogelijk op te starten, ook dit maakt geen enkele verschil. Het is nu erg random wanneer het wel of niet aan gaat. Ik stuur wat links/upload foto's zodat jullie wellicht een probleem kunnen spotten.

In de bios kan ik nergens een optie vinden om de cpu fan check uit te zetten. Ook op het internet kan ik niets vinden. Moet ik dan een nieuwe psu bestellen, met de hoop dat daar het probleem ligt. Deze grap gaat me alleen wel minstens 80 EUR kosten.

Graag hoor ik van jullie.

• mitsumark
Ik zie geen videokaart in je lijst staan (edit: en nu op de plaatjes ook niet), dus een voeding van 4 tientjes zou ook al prima moeten werken.
Heb je wel een videokaart zul je 40-70 uit moeten geven, afhankelijk van hoeveel W de videokaart nodig heeft.
En dan inderdaad hopen dat het probleem daar zit.

Anders met je pc naar een winkel gaan waar ze voedingen hebben en een (goede) service desk, dan kun je het ter plekke testen (en indien het werkt gelijk kopen).

Eventueel zou je ook een voeding online kunnen bestellen, testen of het het probleem verhelpt en zo niet hem weer terugsturen in zo origineel mogelijke staat.

Of een tweaker uit de buurt lief aankijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan een voeding ga bestellen en retourneren. Ik geloof dat ik nog garantie heb op de psu. Dus als ik de oorzaak weet zou ik deze kunnen terugsturen ter reparatie eventueel?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Als je interesse hebt in een 2e hands voeding van een A merk, heb ik er hier nog 1.

be quiet 400W uit mijn hoofd

[ Voor 20% gewijzigd door Lip op 21-01-2016 00:28 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• mitsumark
Als de voeding het probleem blijkt en je hebt nog garantie dan inderdaad RMA sturen.

Ik weet niet of je ooit nog van plant bent een videokaart te kopen, maar je hebt met je huidige setup meer dan voldoende aan een 300W voeding.
Helaas zijn er weinig/geen goede voedingen met zulk laag vermogen, ga dus net een stapje hoger zitten.

http://tweakers.net/price...179;349125;388815;415512/

Wil je het echt goedkoop houden kun je een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W overwegen, die is alleen niet 100% compatibel waardoor je alsnog (soortgelijke) problemen kunt krijgen.

PS: nogmaals de vraag of het vanuit slaapstand is of vanuit een 'koude' start?
In geval van het laatste kun je in de bios misschien de C6 & C& power states uit zetten.
Voeding advies en informatie topic - Deel 32 (zie halverwege de pagina meer info)

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 21-01-2016 00:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft vanuit een 'koude' start. Ik ga morgen deze bios settings zoeken. Ik ben bang dat als ik de pc nu uit doe, dat deze ook uit zal blijven. Slaapstand eigenlijk niet getest. Toch frappant dat het opeens niet meer naar behoren werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist in bios C3 als limiet in gesteld. Geen verschil. De ene keer start de pc 2x mooi achterelkaar op om vervolgens 6x niet thuis te geven. Het is echt 'random' en daardoor kan ik echt niets vinden.

Verwijderd

Het heeft niks met de power states nodig het gaat hier immers niet over een slaapstand of stand-by, maar over een PC welke volledig uit staat en weer wordt ingeschakeld.

Lijkt op een probleem met het moederbord of de voeding. Maar eerst eens zoveel mogelijk onderdelen los halen welke niet nodig zijn voor het starten van de PC om iets anders uit te sluiten. Dingen als front USB header, hardeschijf, optical, meerdere geheugenreepjes, casefans, fancontroller enzovoort zijn allemaal niet perse nodig.

@Lip be quiet! heeft genoeg slechte voedingen te koop gehad van 400W, dus noem dan iig de voeding nu is het vooral nutteloze spam. Overigens start een goede fan ook gewoon bij 4V en is 5V dus ook geen probleem. Zijn vooral de mindere fans die moeite hebben met een lage start spanning.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik ben eruit.

De PSU is de boosdoener. Ik heb exact dezelfde psu gekocht en guess what; hij doet het. Ik heb nog een jaar garantie resterend, dus hij wordt terug gestuurd! Bedankt allen!

• mitsumark
Je hebt dezelfde (matige) voeding gekocht?
pricewatch: Corsair CX600M
(ik hoop het niet, zeker niet voor deze prijs)

Verwijderd

Idd mag hopen dat je niet een dikke 80 euro betaald voor zo'n voeding, want dat is best wel belachelijk. :p

Voor 80 euro kun je echt wel een goede voeding halen namelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2016 00:14 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Sommige mensen...zonde van je geld, maar succes over een paar jaar kan je weer.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard wordt deze nieuwe psu teruggebracht en de kapotte psu ter reperatie aangeboden... Ik heb geen behoefte aan twee psu's.
Pagina: 1