Generator met variabel toerental voor laag toerental

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransvanbeek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-06 17:16
Hallo,
wie kan mij helpen met de volgende vraag. Voor een watermolen type onderslagmolen met een diameter van 6,5 m waarbij het verval 35 cm is en het debiet 03 kuub per sec met een vermogen tussen 0,5 en 1,5 KW . Ik schat het toerental tussen 60 en 120 toeren per minuut.

Wanneer ik hier een generator aan hang, kan dit dan zonder versnellingsbak, b.v een permanent magneet generator en waar zijn die dan te koop en wat is er allemaal nog meer nodig om elektriciteit aan het net terug te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk dat je een redelijk grote poelie op de as van je rad moet monteren en op de generator een kleine om het toerental van 60-120 toeren te verhogen naar de specificaties van de generator.
Dat heeft nog wel wat kracht dus een dubbele snaar of tripple is wel nodig denk ik.

Hier kan je dan een generator vinden, en dan heb je nog een inverter/omvormer nodig voor wind, die zijn wel anders dan een zonnepaneel omvormer, power-one heeft ze wel dat ik weet.

http://www.ebay.de/sch/i....kw=generator&_sacat=59025

Zoiets?
http://www.ebay.de/itm/Wi...2d961f:g:jkEAAOSwNphWan8U

Flinke jongen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 16-01-2016 22:40 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

15KW generator op een 0,5 tot 1,5KW rad?

Ik zou eerder voor deze gaan.

Maar je zult inderdaad wel met snaren of een versnellingsbak aan de slag moeten om de RPM's met een factor 10 omhoog te halen. Of je moet een generator zoeken die echt is gemaakt voor lage toeren maar dan krijg je er eentje met heel veel wikkelingen en magneten dus die zal schreeuwend duur zijn.

Wil je hem stand-alone laten draaien of aan het net koppelen?
Als je aan het net wil gaan draaien moet je wel zorgen voor apparatuur om de boel af te schakelen als het net weg valt. Zoek maar op net-watcher.
Je zou ook eens bij een verkoper van (kleine)windmolens kunnen gaan kijken. Die hebben apparatuur om vanuit de windmolen efficiënt stroom naar het net te leveren. Volgens mij word de stroom vanaf de windmolen gelijkgericht en met techniek die vergelijkbaar is met die van omvormers voor zonnepanelen geschikt gemaakt voor terug levering.
Je krijgt dan zoiets

Let ook op dat soms de mogelijkheid tot load-dumping vereist is. Dit kun je natuurlijk ook oplossen door je rad stil te zetten.

Als ik je 1 grote tip mag geven: zoek eerst naar de omvormer en kijk daarna wat daar voor generator aan gekoppeld kan/moet worden.
Een custom generator laten maken is wel betaalbaar voor elkaar te krijgen. Een custom omvormer die aan alle europese/nederlandse eisen/keurmerken voldoet kost je minimaal een paar ton.

Ik ben zelf wel eens aan het kijken geweest om een kleine generator op (groen)aardgas in huis te zetten met de koeling gekoppeld aan de CV en dan de elektriciteit terug te leveren naar het net. Maar dat is gewoon niet interessant om te doen. (vooral veel te veel warmte)

[ Voor 91% gewijzigd door NBK op 17-01-2016 17:29 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransvanbeek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-06 17:16
Bedankt Rol-Co en NBK voor Julie reactie.
Nu Ben ik al weer een stuck verder.
Groetjes Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wel interessant, woon je naast een beekje?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt ook proberen een 4 of 8 polige asynchrone motor te vinden, als die boven hun nominale toerental komen (respectievelijk 1500 of 750 rpm) leveren ze ook vermogen terug, zonder extra elektronica. Voor deze vermogens is dat nog wel goedkoop te doen.
Het lastige deel is dan het bepalen van het optimale toerental, maar de meeste meerpolige motoren zijn eenvoudig schakelbaar naar het dubbele toerental.

Met een DC generator heb je dat probleem niet (maar wel weer hele andere).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier nog wat info over wind generatoren, halverwege de inverters van power -one.
Niet zo lang geleden stonden er 2 op ebay, kwam nog uit nederland ook, 750,- voor 2 stuks.
:)

http://www.advancepower.net/wind.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 17-01-2016 22:31 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Klinkt interessant Fransvanbeek. Wat ga je maken, heb je misschien wat aanvullende voor een leek om een beeld te kunnen schetsen?
Pagina: 1