Vraag

• K_E_V_I_N
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 22:03
Hallo mede-tweakers,

Mijn (desktop) pc begon op een gegeven moment kuren te vertonen. De computer liep vast en het beeldscherm werd wazig (of liet wat milde strepen zien). De eerste paar keer werd aangegeven dat NVIDIA was gecrasht en dat de (WHQL) driver hersteld was (of een vergelijkbare melding, maar van dezelfde strekking). De 1e dag dat dit zich voordeed, was het na deze melding weer in orde en kon de pc weer gebruikt worden. Echter, de 2e dag zijn de problemen ingrijpender geworden. De computer crashte, gaf opnieuw een vergelijkbare melding, maar even later kon het ook zomaar zijn dat de computer opnieuw opstartte of een BSOD gaf. De BSOD's waren te onregelmatig en gingen te snel voorbij om alle gegevens goed te noteren. Echter zijn er (naar mijn weten) 3 type BSOD's voorbij gekomen, namelijk:
  • IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
  • MEMORY MANAGEMENT
  • Attempt to reset the display driver and recover from timeout failed; verwijzend naar "nvlddmkm.sys"
Op dit moment start de computer op, laat vervolgens soms als strepen zien in het BIOS (maar dit is bij lange na niet altijd het geval, 1 op 10 ongeveer), vervolgens komt het Windows logo voor enige tijd, maar vervolgens start de computer opnieuw op en begint dit proces weer opnieuw (of hij blijft hangen op een zwart scherm). Ik krijg niet meer veel een BSOD's te zien, maar als ik deze wel te zien krijgt dan slaat deze eigenlijk altijd op de laatste melding van het vorige lijstje (attempt to reset the display driver...).

Ik kom wel altijd gewoon in de "veilige modus" en hier laat de pc op enkele gevallen na nooit strepen o.i.d. zien. Desalniettemin denk ik dat al deze problemen te maken hebben met een (bijna) kapotte videokaart. Ik dacht in eerste instantie aan het geheugen, maar een geheugencontrole test leek goed te zijn. Verder lijkt het erop of ik geen Minidump kan geven, aangezien deze mogelijk door een systeemherstel is vedwenen??

Aangezien in de veilige modus er verder geen concrete problemen zijn, heb ik nog wel wat twijfels over het feit een kapotte videokaart dit veroorzaakt. Mijn vraag aan jullie is dan ook, kunnen jullie uitsluitsel geven over het probleem en dan wel niet een oplossing geven.

Wat standaardsysteem informatie staat hieronder:
  • Windows 7
  • NVIDIA GeForce 8800GTS
  • Intel Core2 Quad CPU 2.4Ghz
  • PC is ongeveer 8 jaar oud, ondanks deze leeftijd heeft de pc het altijd heel goed gedaan en eigenlijk nog steeds op dit euvel na, ik wil eigenlijk proberen om nog een jaartje met de pc door te gaan
  • Impressie van het probleem, HIER
Bij voorbaat dank voor je reactie!

Beste antwoord (via K_E_V_I_N op 25-01-2016 09:59)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:54

Nemesizz

Untouchable

Die is wel kapot, 't is een wonder dat die 8800 het zo lang heeft uitgehouden!
De meeste gingen al na 2,5 a 3 jaar kapot, was zelfs een heel topic over (laatst nog gekeken, was al iets van 2 jaar niet meer in gepost ofzo).

De Geforce 8000 serie zaten een aantal foutjes in met betrekking tot het soldeerwerk. Veel van die chips gingen daarom ook vroegtijdig kapot doordat het soldeer breukjes vertoonde.

Artefacts tijdens de POST (of 'BIOS scherm') geeft al aan dat het hardwarematig is.
Dat de kaart in veilige modus (nog) wel werkt komt omdat ie dan in softwaremodus draait, de driver word niet gebruikt en ding geeft alleen beeld maar alle belasting komt op je CPU te staan (als je met een venster sleept vliegt je CPU gebruik omhoog, en alles reageert traag).

Tijdelijke oplossing kan zijn om de kaart te bakken in een oven, of met een heatgun.
Maar dat heeft eigenlijk weinig nut meer voor de inmiddels bejaarde kaart (ten tijde dat het 8000-defecten topic nog hot was kon de kaart nog redelijk mee komen en kon je de kaart bakken zodat ie nog even werkte totdat de vervanger binnen was :P ).

Was dit topic overigens: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Denk gezien de leeftijd, dat de hele boel vervangen handiger is. Nieuwe kaarten willen ook niet altijd even goed werken op oudere systemen helaas. Vaak is dan een BIOS update nodig en die zijn er dan niet voor te oude moederborden en dan wil het systeem vaak niet starten (zwart beeld).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:54

Nemesizz

Untouchable

Die is wel kapot, 't is een wonder dat die 8800 het zo lang heeft uitgehouden!
De meeste gingen al na 2,5 a 3 jaar kapot, was zelfs een heel topic over (laatst nog gekeken, was al iets van 2 jaar niet meer in gepost ofzo).

De Geforce 8000 serie zaten een aantal foutjes in met betrekking tot het soldeerwerk. Veel van die chips gingen daarom ook vroegtijdig kapot doordat het soldeer breukjes vertoonde.

Artefacts tijdens de POST (of 'BIOS scherm') geeft al aan dat het hardwarematig is.
Dat de kaart in veilige modus (nog) wel werkt komt omdat ie dan in softwaremodus draait, de driver word niet gebruikt en ding geeft alleen beeld maar alle belasting komt op je CPU te staan (als je met een venster sleept vliegt je CPU gebruik omhoog, en alles reageert traag).

Tijdelijke oplossing kan zijn om de kaart te bakken in een oven, of met een heatgun.
Maar dat heeft eigenlijk weinig nut meer voor de inmiddels bejaarde kaart (ten tijde dat het 8000-defecten topic nog hot was kon de kaart nog redelijk mee komen en kon je de kaart bakken zodat ie nog even werkte totdat de vervanger binnen was :P ).

Was dit topic overigens: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Denk gezien de leeftijd, dat de hele boel vervangen handiger is. Nieuwe kaarten willen ook niet altijd even goed werken op oudere systemen helaas. Vaak is dan een BIOS update nodig en die zijn er dan niet voor te oude moederborden en dan wil het systeem vaak niet starten (zwart beeld).

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Yup, typisch de GT 8800 series problemen, ik heb er in het verleden 2 gehad (GTX, SLI) en zelfs de laatste kaart nog in de oven staan "reflowen" (al is dat niet gelukt)

De levensduur was iets van 2-3 jaar voordat je problemen ging krijgen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• K_E_V_I_N
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 22:03
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik dan van geluk mag spreken dat deze videokaart het zo lang heeft volgehouden bij mij.

• Poedelini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Bij deze bosd's was mijn geheugen uiteindelijk stuk. Wie weet kan dat ook een mogelijkheid zijn.

• appul
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-01 09:22
Ik heb ook 2 8800 kaarten kaarten gehad. slecht soldeerwerk en geheugenproblemen waren niet vreemd bij deze kaarten. 1tje heeft wel een keer een korte ovensessie gehad, en kon weer een paar maanden langer mee...
Pagina: 1