welke router om wifi bereik te verbeteren? of andere antenne

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
mijn wifi is soms erg slecht. met name op de verdieping is het soms moeilijk verbinding te krijgen.

ik wil het bereik verbeteren

ik heb een ziggo modem met wifi in de meterkast. daar op aangesloten zit een linksys wrt-300N
deze is al redelijk oud. (ook in de meterkast) de voeding hiervan gebruik ik voor een youless.
een tweede youless zit met eigen adapter in het stopcontact.

in de woonkamer heb ik nog een apple airport express die ook mee zou moeten doen het signaal te versterken, het bereik te vergroten.

Nu had ik het idee de router in de meterkast te vervangen door een betere met wifi ac.
deze zijn er met vaste antennes en losse, en met grote en kleine e.d.
waar moet ik op letten?

hoge frequenties hebben minder bereik, wanneer er dan muren of vloeren tussen zender en ontvanger zitten heeft een router met hoge freuenties dan wel zin?

ik wil ook wel graag een zuinige router.
1 met 2 usb poorten zou beide youlessen kunnen voeden, dus dat lijkt me handig. heeft het zin daar meer voor te betalen? en hoe kan ik weten of de airport express überhaupt meewerkt? ik merk er in de woonkamer eigenlijk niets van qua bereik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Beschrijf eerst eens de volgende dingen:
  1. Hoe ziet je huis eruit. Hoe groot, hoeveel verdiepingen, wat voor muren, etc. Het liefst met een tekening en afmetingen.
  2. Wat de snelheid van je internet abbonement?
  3. Hoe groot is je budget?
  4. Welke apparatuur gebruik je nu en wat zijn daar de gebreken aan?
Als je ons meer verteld kunnen we je een beter en specifieker advies geven, dus antwoord vooral niet te kort :).

PS: Ooit van de Shift toets gehoord? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Marked.

Heb hetzelfde probleem met de router die ziggo geleverd heeft. Alles wat ook maar 1 verdieping omhoog moet gaat moeizaam, veel timeouts en valt soms compleet weg. Tweede verdieping is helemaal een ramp. Helaas kan ik niet verder met het modem omdat het kabel vanaf splitter naar modem nog geen 30CM is.

Alles zowat gedaan vanuit het modem,

- Frequenties aangepast
- 100% Rtx ingesteld
- Ander en 'minder' druk kanaal
- Modem zo hoog mogelijk in de meterkast opgehangen

Nog niet geprobeerd,

- Alufolie rondom het modem wikkelen, niet dat het denk ik uitmaakt ofzo. :P

Edit: dit schijnt ook te werken:

In de richting dus waar je 'meer' bereik wilt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2016 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 21:48
Wat waarschijnlijk beter werkt is om een kabel naar de hogere verdieping te trekken en die op een Access Point aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:33:[...]

Nu had ik het idee de router in de meterkast te vervangen door een betere met wifi ac.
deze zijn er met vaste antennes en losse, en met grote en kleine e.d.
waar moet ik op letten?

hoge frequenties hebben minder bereik, wanneer er dan muren of vloeren tussen zender en ontvanger zitten heeft een router met hoge freuenties dan wel zin?
[...]
Je wifi-router in de meterkast plaatsen is de slechtst denkbare oplossing. Daar heb je enorm last van demping. Als je per se een router in de meterkast wilt plaatsen, kies dan een model zonder wifi en werk met losse access points (of routers die je als zodanig configureert).

Zelf heb ik geen ervaring met Ubiquiti, maar lees goede dingen daarover in het topic dat daarover gaat. Met de het 'ac lite'-model is er sinds kort een betaalbaarder model AP bijgekomen. Als het goedkoop moet zijn kun je kiezen voor Mikrotiks hAP ac lite of overwegen te wachten op de hAP ac (die in mijn ogen wat minder fraai zijn weg te werken, ik houd meer van de brandmelderstijl). Kijk verder ook naar de KPN wifi versterker (foute naam, het is een access point; KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99), die schijnt bij Telfort nog tegen de lage prijs van €50 verkrijgbaar. Ben je Belg dan heeft Proximus een ideaal ook goedkoop AP in hun aanbod (Proximus Wi-Fi Bridge/Technicolor TG234 (4x4 11ac, DFS, €40)).

Hogere frequenties dringen minder ver door, dat is waar, juist om die reden zul je af moeten stappen van het denkbeeld met een krachtig toestel je hele huis vol te kunnen blazen met wifi. Leg naar de verdiepingen een kabel en sluit op elke verdieping een AP aan, dat je bij voorkeur niet wegstopt in een kast. Monteer het AP aan het plafond danwel op anderhalve meter tot schouderhoogte, liefst iets van de wand af (op boekenkast bijv.).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2016 18:13 . Reden: Knoeperd v.e. spelfout: 'hebt je' (ik heb de ezelsmuts al opgezet). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 01:31:
*Marked.

Nog niet geprobeerd,

- Alufolie rondom het modem wikkelen, niet dat het denk ik uitmaakt ofzo. :P

Edit: dit schijnt ook te werken:

[video]

In de richting dus waar je 'meer' bereik wilt.
Een wifisignaal word in een donutvorm verzonden.
mij lijkt het als je deze oplossingen gaat toepassen, je alleen maar meer storing krijgt.

( ik kan me niet indenken dat door alufolie het signaal 'gekaatst' wordt, ik denk dat het gewoon geblokkeerd wordt in die richting )
Zou het wel weerkaatst worden, zou het dan niet meer storing geven, dan winst, aangezien zo'n router zend EN ontvangt, en dus dubbele signalen gaat verwerken ( my2cts )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt dus blijkbaar vaker toegepast, en volgens mij werkt het ook in de richting daar waar je het heen wilt hebben, klik

Echter het standaard ziggo modem heeft natuurlijk een ingebouwd wifi-adapter zitten en niet extern zoals een antenne. Het tweede nadeel is dat de kabel vanaf de muur naar het modem nog geen 30 cm is en plaatsing buiten de meterkast gewoon niet gaat.

Mischien dat ik het vandaag nog eens proberen ga, bereik beneden maakt me niet zoveel uit, maar bereik boven is wat belangrijker. Je merkt ook heel snel dat het wireless beperkt raakt als je over draadloos met je PS3 netflix gaat streamen en bijv op je mobiel een website opent (alles gaat stotteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de simpele reden dat tussen elk verdiep gemakkelijk 15 cm gewapend beton zit wordt er steeds aangeraden om PER verdiep minstens 1 access point te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik woon in een rijtjeswoning. de beukmaat is 5,7 m en de woning is 9m diep.
De verdiepingsvloer is een gewapende betonvloer.
De meterkas zit een meter achter de gevel tegen de woningschidende wand. daarachter het toilet en daarachter de trap+trapgat.

De linksys WRT300N hangt op ongeveer 1,90 m tegen de zijwand van de meterkast. er zitten antennes op, maar ik zou echt niet weten op welke manier ik deze zou moeten richten voor een goed signaal.

Wanneer ik met wifi analyser in de woonkamer bekijk is het signaal van de ziggo modem nog zwakker dan de linksys.

Omdat ik in de winkel routers zag met antennes die veel groter zijn, leek het mij dat deze ook meer
signaal geven (meer dB) dan de oude wrt300N....
Deze routers hadden dan 2 tot 6 antennes. heeft dat zin ? Het liefst houdt ik de router en wifi wel in de meterkast, ivm ip range en de youlessen en dat er vanaf daar netwerk naar 2 punten in de woonkamer gaan.
wanneer de nieuwe router bijvoorbeeld veel krachtiger zijn zal het bereik wel voldoende verbeteren. en heb ik meteen voeding voor de youlessen.... (via de usb poorten op de modem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 22:34
De meterkast is gewoon waardeloos als het gaat om WiFi. Het mooiste is om je modem te bridgen en op de 1e verdieping of onder de trap je router of accespoint te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
maar.. is er dan niemand die wel gewoon een router heeft waarvan ze vinden dat die een beter vereik heeft dan gemiddeld of iets dergelijks? op informatie van de fabrikant hoef ik niet te rekenen uiteraard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

engelbertus schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:33:
maar.. is er dan niemand die wel gewoon een router heeft waarvan ze vinden dat die een beter vereik heeft dan gemiddeld of iets dergelijks? op informatie van de fabrikant hoef ik niet te rekenen uiteraard...
Ja, heel veel routers hebben een beter bereik dan de Ziggo modems. Die staan er namelijk bekend om dat ze niet goed presteren met wifi.
Maar je kunt wel een veel betere AP installeren, het probleem blijft deels de meterkast.
Kun je niet wat CAT6 naar boven trekken en daar een mooi A(ccess) P(oint) installeren?
Fritzbox! is leuk spul, de ASUS routers/AP's zijn leuk, Netgear heeft mooi spul, etc.

Maar 2 verdiepingen omhoog is voor elke router een uitdaging qua wifi signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Het bereik van routers is dermate afhankelijk van de locatie en orientatie dat je vooraf niet kan voorspellen dat "model A van merk B" jouw probleem oplost. Sterker nog, een router met meer zendvermogen kan de problemen juist erger maken.

Het simpelweg 90 graden kantelen van je huidige router kan je probleem al oplossen.

Je kunt ook het kanaal wisselen. Aangezien je in een rijtjeshuis woont heb je waarschijnlijk geen vrije kanalen meer. Kies dan een kanaal dat gelijk is aan één van je buren zodat de routers betere collision detection kunnen toepassen, iets wat niet werkt als je twee overlappende kanalen hebt, bijv jij 4 en buurman 5. Neem dan beide 5.

Een andere oplossing is een groter aantal accesspoints plaatsen verspreid in huis met een lager zendvermogen. Zo doet elk accesspoint een deel van het huis.

Ook een buitenmuur is funest en absorbeert enorm. Immers zit daar veel isolatie in.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 21-01-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Je ziggo modem in bridgemode laten zetten door ziggo zelf, van af die modem een kabel trekken naar een centrale plek in je huis en daar een goede router plaatsen. Zo heb ik mijn ziggo drama opgelost.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@Tjm
als ik het modem in bridge mode zet, kan ik dan nog wel zelf iets met het modem? inloggen, de lan poorten allemaal gebruiken, en de wireless lan gebruiken van de modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de modemrouter van je provider in bridge laat zetten, vervalt in het algemeen al dat soort functionaliteit. Meestentijds wordt het een dom modem en hou je maar een actieve ethernet-poort over, die je met de WAN-poort van een eigen router verbindt. Op die aansluiting krijg je ook het WAN-IP van de provider.
Pagina: 1