Het is een oud topic, maar ik dacht; toch leuk om even mijn oplossing te posten en misschien dat er nog mensen zijn met adviezen:
Ik heb ook een houtkachel en ben daarom ook zelf bezig gegaan voor mijn zoneregeling. Bestaande systemen vond ik te duur.
Mijn Intergas ketel ondersteund een zoneklep (meestal gebruikt voor vloerverwarming). Die wordt aangestuurd door de ketel en kan een zone afsluiten/openen. Er kunnen dus 2 thermostaten op de ketel aangesloten worden.
Zone 1 is boven, zone 2 is beneden met de normale kamerthermostaat. (opentherm)
Zone 2 staat standaard afgesloten en gaat alleen open als er warmtevraag is.
Nu heb ik op een slaapkamer boven het volgende gemaakt:

De thermostaat (moet aan/uit zijn voor de extra zone) zit gewoon op de ketel aangesloten. De rest van de schakeling stuurt een extra klep aan die de radiator in die kamer open zet. Ik ben geen elektro-man maar het werkt wel (goede suggesties/ verbeteringen zijn welkom)
Ik schakel op de normally closed (NC) van de thermostaat want als ik een relais direct tussen de thermostaat en de cv ketel hang dan werkt het niet meer (ketel gaat niet meer aan, relais heeft waarschijnlijk teveel weerstand) Het NC invert ik weer door er nog en schakeling te maken op het NC contact van Relais 1. De transistoren, condensator en de regelbare weerstand zijn ervoor om een afschakel vertraging in te bouwen. De radiator mag pas gesloten worden na een minuut, want de CV pomp heeft een naadraaitijd van 1 minuut.
Hiermee schakel ik dus een 12V dc kogelkraan (M in schema.)
Voor de zoneregeling klep die zone 2 afsluit gebruik ik ook een kogelkraan maar dan 1 die op 220V schakelt.
Ik heb de schakeling getest, wacht nog op onderdelen en dan ga ik het inbouwen.
Omdat over de tweede thermostaat nog extra thermostaten parallel geschakeld kunnen worden, kunnen nog meer zones toegevoegd worden
kosten:
Schakeling nog geen 10,- gewoon elektra zaak in NL
Klogelkraan 12v DC 19,- (uit china)
Kogelkraan 220v AC 25,- (uit china, heb ik er twee van nodig)
extra thermostaat van marktplaats 2 voor 20,-
Voor twee extra zones, iets meer dan 100,- (wel flink wat werk!
Ik heb ook een houtkachel en ben daarom ook zelf bezig gegaan voor mijn zoneregeling. Bestaande systemen vond ik te duur.
Mijn Intergas ketel ondersteund een zoneklep (meestal gebruikt voor vloerverwarming). Die wordt aangestuurd door de ketel en kan een zone afsluiten/openen. Er kunnen dus 2 thermostaten op de ketel aangesloten worden.
Zone 1 is boven, zone 2 is beneden met de normale kamerthermostaat. (opentherm)
Zone 2 staat standaard afgesloten en gaat alleen open als er warmtevraag is.
Nu heb ik op een slaapkamer boven het volgende gemaakt:

De thermostaat (moet aan/uit zijn voor de extra zone) zit gewoon op de ketel aangesloten. De rest van de schakeling stuurt een extra klep aan die de radiator in die kamer open zet. Ik ben geen elektro-man maar het werkt wel (goede suggesties/ verbeteringen zijn welkom)
Ik schakel op de normally closed (NC) van de thermostaat want als ik een relais direct tussen de thermostaat en de cv ketel hang dan werkt het niet meer (ketel gaat niet meer aan, relais heeft waarschijnlijk teveel weerstand) Het NC invert ik weer door er nog en schakeling te maken op het NC contact van Relais 1. De transistoren, condensator en de regelbare weerstand zijn ervoor om een afschakel vertraging in te bouwen. De radiator mag pas gesloten worden na een minuut, want de CV pomp heeft een naadraaitijd van 1 minuut.
Hiermee schakel ik dus een 12V dc kogelkraan (M in schema.)
Voor de zoneregeling klep die zone 2 afsluit gebruik ik ook een kogelkraan maar dan 1 die op 220V schakelt.
Ik heb de schakeling getest, wacht nog op onderdelen en dan ga ik het inbouwen.
Omdat over de tweede thermostaat nog extra thermostaten parallel geschakeld kunnen worden, kunnen nog meer zones toegevoegd worden
kosten:
Schakeling nog geen 10,- gewoon elektra zaak in NL
Klogelkraan 12v DC 19,- (uit china)
Kogelkraan 220v AC 25,- (uit china, heb ik er twee van nodig)
extra thermostaat van marktplaats 2 voor 20,-
Voor twee extra zones, iets meer dan 100,- (wel flink wat werk!
[ Voor 3% gewijzigd door tmenkveld op 13-09-2017 12:09 ]