Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Houtkachel i.c.m. cv: boven koud. Oplossing: zoneregeling?

Pagina: 1
Acties:

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:49
Beste Tweakers,

Huidige situatie:
Onze primaire verwarming is een houtkachel. Omdat deze het niet alleen kan trekken hebben wij ook centrale verwarming op stookolie, net een nieuwe ketel die ook voor het warm water zorgt. De houtkachel brandt in principe altijd aangezien er thuis veel 'gratis' hout voor handen is.
De houtkachel is een zogenaamde cassette, dus geeft warmte in zowel de keuken als de living. Verder staan er twee radiatoren in de living, eentje in de keuken, eentje in de gang, eentje in de badkamer, drie in de veranda en eentje in een slaapkamer op het gelijkvloers. Op het verdiep bevinden zich drie slaapkamers met elk een radiator. In totaal twaalf radiatoren. Al deze radiatoren zijn voorzien van thermostatische kranen.
Zelf ben ik momenteel student en heb ik een kot, maar binnenkort komt daar verandering in zal ik voor een jaar of twee (of langer, maar hopelijk niet) thuis wonen, totdat ik zelf een eigen huis kan kopen. Zoals je kan verwachten zal ik mijn intrek nemen op het verdiep, terwijl mijn ouders beneden in hun slaapkamer slapen, heb ik er eentje boven en zal ik een slaapkamer omvormen tot bureau.

Probleem:
Je kan het wellicht al raden... De klassieke thermostaat staat in de keuken waar ook de kachel zich bevindt, waardoor de centrale verwarming gedurende de dag niet of weinig in gang gaat. Hierdoor is het boven vaak koud gedurende de dag. 's Morgens daarentegen kook ik uit mijn bed omdat de kachel dan nog niet aan is en de centrale verwarming volle bak draait, deze warmte is echter snel weer verdwenen en in de namiddag is het vaak slechts 13-14 graden. Dat is niet zo aangenaam om daar te zitten en te studeren. |:(

Oplossing:
ik zie een oplossing in het aankopen van zoneregeling door middel van een Honeywell EvoHome systeem. http://tweakers.net/price...kket-wi-fi-opentherm.html
Als ik het goed begrijp kan je dan een temperatuur instellen voor elke kamer, en van de moment dat een of meerdere kamers te koud zijn zal de centrale verwarming warm water rond sturen en zal dan de radiotorregelaar kiezen waar dat warm water zal gebruikt worden om de kamer te verwarmen. Precies wat we nodig hebben denk ik zo.

Dit betekent echter dat we 12 radiotorregelaars moeten kopen en een thermostaat. Dat is wel een zware investering.

Vinden jullie dit een geschikte oplossing of stellen jullie iets anders voor?
Alvast bedankt _/-\o_

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

evehome is veel uitgebreider: dat is regelen per ruimte en tijd. Erg prijzig idd.

Wat je nodig hebt is een thermostaat met een weersafhankelijke regeling (buitensensor) en "openhaard functie". Hierbij stook je op buitentemperatuur. Het nadeel hiervan is dat het beneden erg warm zal zijn, en boven niet. Dus je kan een zone-afsluiter toevoegen die de benedenverdieping afsluit.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 14-01-2016 14:31 ]

Wise enough to play the fool

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Houtkachel met warmte wisselaar? Is het niet mogelijk een warmtewisselaar achteraf in te bouwen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als het 's ochtends goed warm is en 's middags 13-14 graden dan mag je eerst wel eens gaan isoleren volgens mij.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:38
De oplossing klinkt nogal als overkill voor een situatie die maar enkele jaren zal duren. Afgezien van de investeringen in materiaal, zal het stoken van een paar radiatoren met een overbemeten ketel ook niet ideaal zijn.

Ik weet niet hoe groot die kamers zijn, maar is elektrisch verwarmen geen optie? Met twee convectorkacheltjes van een paar tientjes kom je misschien al een heel eind. Ik neem aan dat je als student ook maar een beperkt aantal uren thuis bent, dus het verbruik is wsl wel te overzien.

• SchumiFAST
teacher schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:02:
evehome is veel uitgebreider: dat is regelen per ruimte en tijd. Erg prijzig idd.

Wat je nodig hebt is een thermostaat met een weersafhankelijke regeling (buitensensor) en "openhaard functie". Hierbij stook je op buitentemperatuur. Het nadeel hiervan is dat het beneden erg warm zal zijn, en boven niet. Dus je kan een zone-afsluiter toevoegen die de benedenverdieping afsluit.
Je bedoelt dus dat ik de radiatoren moet onderverdelen in twee zones, boven en beneden. Vervolgens zowel beneden als boven een thermostaat voorzien en de chauffagebuizen wijzigingen van één naar twee circuits, waarbij het gedeelte beneden kan uitgeschakeld worden door een zone-afsluiter als het daar al warm genoeg is. Begrijp ik dat goed? Dan hoef ik slechts één kraantje toe te voegen in plaats van twaalf.
Na wat opzoekwerk over weersafhankelijke regeling blijkt dat onze huidige thermostaat in staat is om dit te doen, maar we deze uitbreiding niet hebben. https://www.regelvisie.nl...onotherm/CMT937intro.html
Speedfightserv schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:18:
Houtkachel met warmte wisselaar? Is het niet mogelijk een warmtewisselaar achteraf in te bouwen?
De houtkachel is ingebouwd in de muur tussen de keuken en de living en afgewerkt met een granieten schouwmantel. Er is nu geen plaats voor een warmtewisselaar en het veranderen op dit moment is geen optie.
ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:29:
Als het 's ochtends goed warm is en 's middags 13-14 graden dan mag je eerst wel eens gaan isoleren volgens mij.
Het huis komt uit de jaren '50. Iets minder dan 20 jaar geleden werd dubbel glas geplaatst. De muren zijn niet geïsoleerd, enkel het dak werd enkele jaren geleden grondig geïsoleerd.
Ik heb misschien ook overdreven door te zeggen dat ik uit mijn bed gekookt word, daarmee wil ik vooral zeggen dat de temperatuur niet constant is in mijn kamer, maar een piek heeft 's morgens. De thermostaat staat beneden ingesteld op 18 graden gedurende de dag en 20 's avonds. Dan is het niet zo gek dat het boven 13-14 graden wordt in de namiddag in de winter als het vriest, toch? (gegeven dat de kachel beneden de boel warm houdt)
marcel3 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:04:
De oplossing klinkt nogal als overkill voor een situatie die maar enkele jaren zal duren. Afgezien van de investeringen in materiaal, zal het stoken van een paar radiatoren met een overbemeten ketel ook niet ideaal zijn.
Ik weet niet hoe groot die kamers zijn, maar is elektrisch verwarmen geen optie? Met twee convectorkacheltjes van een paar tientjes kom je misschien al een heel eind. Ik neem aan dat je als student ook maar een beperkt aantal uren thuis bent, dus het verbruik is wsl wel te overzien.
Ik denk dat het best nuttig kan zijn voor later ook. Als de kleinkinderen komen logeren kunnen ze de verwarming aanzetten boven. Ik heb ook een vriendin die daar samen met mij zal wonen en ik heb geen zin om twee jaar geklaag over de verwarming te horen :+
Bovendien is de huidige situatie niet alleen dat het vaak te koud, maar soms is het ook te warm. Het gebeurt soms eens dat de houtkachel niet brandt waardoor de centrale verwarming gaat stoken en dan kan het gebeuren dat ze blijft stoken omdat mijn moeder de thermostatische kraan van de keuken lager heeft staan dan de thernostaat 8)7 Dat gebeurt dan 's avonds als die op 20 graden staat. Was het de hele dag bar koud en als je wil gaan slapen is het te warm |:(

De ruimte is te groot om elektrisch te verwarmen. De hele boven moet iets van een 80 à 100 vierkante meter zijn (drie slaapkamers en twee zolderkamers). Het zou ook zonde zijn om elektrisch te verwarmen als er centrale verwarming is voorzien, maar het enige probleem de aansturing is, niet?

(Ik heb trouwens zo'n kacheltje gebruikt toen we voor korte tijd even geen centrale verwarming hadden en dat werkte prima in combinatie met de houtkachel beneden. Lekker warm beneden aan de haard en aangenaam warm op mijn kamer.)

Iedereen alvast bedankt voor de reacties _/-\o_ Ik waardeer jullie feedback.

• teacher

teacher

Dysgaf!

SchumiFAST schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:20:
[...]

Je bedoelt dus dat ik de radiatoren moet onderverdelen in twee zones, boven en beneden. Vervolgens zowel beneden als boven een thermostaat voorzien en de chauffagebuizen wijzigingen van één naar twee circuits, waarbij het gedeelte beneden kan uitgeschakeld worden door een zone-afsluiter als het daar al warm genoeg is. Begrijp ik dat goed? Dan hoef ik slechts één kraantje toe te voegen in plaats van twaalf.
Na wat opzoekwerk over weersafhankelijke regeling blijkt dat onze huidige thermostaat in staat is om dit te doen, maar we deze uitbreiding niet hebben. https://www.regelvisie.nl...onotherm/CMT937intro.html
Ja, dat bedoel ik bijna: je haalt twee dingen door elkaar:

Een tweede thermostaat kan (even checken of je ketel dit aan kan) samen met de zone afsluiter (let op: zone afsluiters werken meestal met aan/uit thermostaten). Je kan op die manier wel twee compleet eigen groepen maken: een beneden, een boven, desnoods elk met een eigen afsluiter.

Als je weersafhankelijk gaat stoken heb je geen tweede thermostaat nodig. Op het moment dat je de open haard functie aanzet, kijkt de thermostaat naar de buitentemperatuur (Weersafhankelijk).
Als je op dat moment de benedenverdieping met een afsluiter dichtzet, worden de radiatoren boven wel warm, maar die beneden niet.

Twee dingen die je moet uitvinden:
- Hoe lopen de verwarmingsbuizen door je huis (meestal zitten er twee kringen op de ketel - een beneden, een boven)
- Zoek een zone afsluiter die kan praten met je thermostaat.

Laatst tip: als je overal thermostaatkranen hebt, zal er een radiator altijd open moeten staan als bypass.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 15-01-2016 08:50 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

teacher schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 00:00:
[...]

Als je weersafhankelijk gaat stoken heb je geen tweede thermostaat nodig. Op het moment dat je de open haard functie aanzet, kijkt de thermostaat naar de buitentemperatuur (Weersafhankelijk).
Als je op dat moment de benedenverdieping met een afsluiter dichtzet, worden de radiatoren boven wel warm, maar die beneden niet.
Even tussendoor: wanneer stopt hij dan met stoken als hij alleen kijkt naar de buitentemperatuur?

• teacher

teacher

Dysgaf!

De ketel kijkt niet alleen naar de buitentemperatuur, maar ook nog gewoon naar de temperatuur van het retourwater. Is die te hoog, gaat de brander uit. De pomp blijft echter draaien.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

teacher schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 08:48:
De ketel kijkt niet alleen naar de buitentemperatuur, maar ook nog gewoon naar de temperatuur van het retourwater. Is die te hoog, gaat de brander uit. De pomp blijft echter draaien.
Ok, maar dan blijft hij dus de hele dag eigenlijk stoken/draaien? Dat lijkt mij wel lastig comfortabel te houden. Maargoed wellicht werkt het inde praktijk wel goed :)

Wellicht nog een tip, naast de bekende Evohome: deze thermostaat: http://www.mijnhuis-online.nl/momenten/verwarming/ kan meerdere 'thermostaat' instanties draaien. Dan kun je bijvoorbeeld boven een draadloze temperatuursensor installeren en kun je 2 zones onafhankelijk regelen. Alleen voor een gezamelijke regeling van de CV is wellicht wat maatwerk nodig. Op dit moment wordt het voor zover ik weet gebruikt voor bijvoorbeeld zoneverwarming met IR-panelen.
Het is onderdeel van een veel groter domotica systeem, dus wellicht overkill/te prijzig voor jouw situatie.

• SchumiFAST
teacher schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 00:00:
[...]

Ja, dat bedoel ik bijna: je haalt twee dingen door elkaar:

Een tweede thermostaat kan (even checken of je ketel dit aan kan) samen met de zone afsluiter (let op: zone afsluiters werken meestal met aan/uit thermostaten). Je kan op die manier wel twee compleet eigen groepen maken: een beneden, een boven, desnoods elk met een eigen afsluiter.

Twee dingen die je moet uitvinden:
- Hoe lopen de verwarmingsbuizen door je huis (meestal zitten er twee kringen op de ketel - een beneden, een boven)
- Zoek een zone afsluiter die kan praten met je thermostaat.

Laatst tip: als je overal thermostaatkranen hebt, zal er een radiator altijd open moeten staan als bypass.
De verwarmingsbuizen vertrekken vanuit de garage en liggen in de kruipruimte. De plaats waar ze naar boven vertrekken is heel dicht bij de ketel. We kunnen dus zonder veel moeite twee groepen aanmaken.
Onze huidige thermostaat kan helaas niet samenwerken met een zoneregelaar. Deze heeft ook geen open haard functie / weersafhankelijk.
pricewatch: Honeywell CMT 907

In ieder geval lijkt mij het systeem met een tweede thermostaat interessanter. Dan kan ik op mijn maat boven de thermostaat programmeren en mijn ouders naar hun gewoonten beneden de boel regelen. Op die manier kan er zelfs nog wat gespaard worden door niet onnodig te verwarmen.
EddoH schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:26:
[...]

Ok, maar dan blijft hij dus de hele dag eigenlijk stoken/draaien? Dat lijkt mij wel lastig comfortabel te houden. Maargoed wellicht werkt het inde praktijk wel goed :)

Wellicht nog een tip, naast de bekende Evohome: deze thermostaat: http://www.mijnhuis-online.nl/momenten/verwarming/ kan meerdere 'thermostaat' instanties draaien. Dan kun je bijvoorbeeld boven een draadloze temperatuursensor installeren en kun je 2 zones onafhankelijk regelen. Alleen voor een gezamelijke regeling van de CV is wellicht wat maatwerk nodig. Op dit moment wordt het voor zover ik weet gebruikt voor bijvoorbeeld zoneverwarming met IR-panelen.
Het is onderdeel van een veel groter domotica systeem, dus wellicht overkill/te prijzig voor jouw situatie.
We hebben geen domotica in huis, dus de meerprijs niet waard. Toch bedankt voor de tip. Misschien iets voor over enkele jaren als ik zelf wat ga (ver)bouwen.

Mijn conclusie:
Ik ga het voor een zonesysteem met:
ofwel twee zones, eentje boven en eentje beneden. Dan kan ik op mijn verdiep een programma instellen naar mijn wensen en smaak. Alles kan bedraad aangelegd worden.
ofwel drie zones, eentje beneden, eentje voor de veranda en eentje boven. Extra voordeel dat de veranda correcter kan opgewarmd worden, bv. omdat wij 's morgens niet in de veranda zitten. Geen grote meerkost tov twee zones.
ofwel twaalf zones, elke radiator een eigen digitale thermostaat met wifi en een centrale aansturing. Nog meer vrijheid om elke kamer apart te regelen. Stukken beter dan de huidige 'domme' thermostaatkranen.

Hoewel de laatste oplossing meer kost in aankoop, zijn de andere oplossingen weer duurder in installatie.

Ik denk dat ik het zo op deze manier kan presenteren thuis. :D Allemaal bedankt voor de feedback _/-\o_

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:23
Simpelste oplossing is thermostaat boven en beneden met de hout kachel stoken.
Is het heel koud benden dan gaat de woonkamer mee doordat de thermostatische radiatorknoppen open gaan.

• SchumiFAST
Pietje NL schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:22:
Simpelste oplossing is thermostaat boven en beneden met de hout kachel stoken.
Is het heel koud benden dan gaat de woonkamer mee doordat de thermostatische radiatorknoppen open gaan.
Daar heb inderdaad een goed punt. Dan hoeven we enkel de huidige thermostaat te verplaatsen. Ik veronderstel dat je deze dan in de slechtst geïsoleerde kamer hangt? Daar zet je dan de thermostaatkraan op maximum en de rest van de kamers regel je dan met de thermostatische kranen, denk ik.

Bedankt :D

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SchumiFAST schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:10:
[...]
Mijn conclusie:
Ik ga het voor een zonesysteem met:
ofwel twee zones, eentje boven en eentje beneden. Dan kan ik op mijn verdiep een programma instellen naar mijn wensen en smaak. Alles kan bedraad aangelegd worden.
ofwel drie zones, eentje beneden, eentje voor de veranda en eentje boven. Extra voordeel dat de veranda correcter kan opgewarmd worden, bv. omdat wij 's morgens niet in de veranda zitten. Geen grote meerkost tov twee zones.
ofwel twaalf zones, elke radiator een eigen digitale thermostaat met wifi en een centrale aansturing. Nog meer vrijheid om elke kamer apart te regelen. Stukken beter dan de huidige 'domme' thermostaatkranen.

Hoewel de laatste oplossing meer kost in aankoop, zijn de andere oplossingen weer duurder in installatie.

Ik denk dat ik het zo op deze manier kan presenteren thuis. :D Allemaal bedankt voor de feedback _/-\o_
Ik snap alleen nog niet hoe je met deze opstelling, met meerdere thermostaten dus, de CV gaat aansturen. Of had je het over het EvoHome systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 15-01-2016 20:14 ]

• SchumiFAST
EddoH schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:12:
[...]

Ik snap alleen nog niet hoe je met deze opstelling, met meerdere thermostaten dus, de CV gaat aansturen. Of had je het over het EvoHome systeem?
Inderdaad, onze huidige thermostaat kan dit niet en dan moeten we een nieuwe aanschaffen van EvoHome. Eigenlijk koop je een aansturing / interface, die informatie krijgt van de thermostaten in je huis, deze verwerkt naargelang je instellingen en indien nodig de ketel laat aangaan via en ketelsturing (nog een apparaat).
https://products.ecc.emea...atdata/pg_evohome-mz.html
https://www.honeywellener...en/Product/evohome-Wi-Fi/

Zoneregelaar bedraad:
https://products.ecc.emea.../ecatdata/pg_hce20-2.html
Zoneregelaar draadloos:
https://products.ecc.emea.../ecatdata/pg_hce80-2.html
https://www.honeywellener.../Producten/Product/HCE80/

EvoHome multizone system (slimme thermostaatkranen)
https://www.honeywellener...en/Product/TheraPro-HR90/

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SchumiFAST schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:49:
[...]

Inderdaad, onze huidige thermostaat kan dit niet en dan moeten we een nieuwe aanschaffen van EvoHome. Eigenlijk koop je een aansturing / interface, die informatie krijgt van de thermostaten in je huis, deze verwerkt naargelang je instellingen en indien nodig de ketel laat aangaan via en ketelsturing (nog een apparaat).
https://www.honeywellener...en/Product/evohome-Wi-Fi/

Zoneregelaar bedraad:
https://products.ecc.emea.../ecatdata/pg_hce20-2.html
Zoneregelaar draadloos:
https://products.ecc.emea.../ecatdata/pg_hce80-2.html
https://www.honeywellener.../Producten/Product/HCE80/

EvoHome multizone system (slimme thermostaatkranen)
https://www.honeywellener...en/Product/TheraPro-HR90/
Bedankt voor de linkjes, maar wat EvoHome inhield wist ik al;) ik was in de veronderstelling dat je niet het hele EvoHome systeem wilde aanschaffen maar het 'simpel' met een extra thermostaat wilde oplossen :)

• SchumiFAST
EddoH schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:29:
[...]

Bedankt voor de linkjes, maar wat EvoHome inhield wist ik al;) ik was in de veronderstelling dat je niet het hele EvoHome systeem wilde aanschaffen maar het 'simpel' met een extra thermostaat wilde oplossen :)
Nee, ik begrijp dat zoiets niet kan. Toch bedankt om voor me uit te kijken en me erop te wijzen.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 20:26
heb je in de woonkamer (waar de houtkachel staat) ook thermostaatkranen? Zelf heb ik ook een houtkachel en zet op het moment dat er in de rest van het huis ook warmtevraag is gewoon de thermostaat op 30 graden. Radiatoren van woonkamer staan dicht ivm hoge temp door houtkachel, en de ketel stopt wel op basis van zijn maximaal/rerourthermostaat.

De andere kamers hebben ook thermostaatknoppen, dus daar wordt de temperatuur ook al geregeld. In feite is er dan geen probleem toch?

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-11 14:22
Zit zelf ook te dubben over of EvoHome multizone system of zone regeling (bedraad), heb jij uitgezocht wat +- de kosten zijn van zone regeling met 2 programmeerbare thermostaat (1 voor onder 1 voor boven)?

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:37
Sjembecks schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:13:
Zit zelf ook te dubben over of EvoHome multizone system of zone regeling (bedraad), heb jij uitgezocht wat +- de kosten zijn van zone regeling met 2 programmeerbare thermostaat (1 voor onder 1 voor boven)?
Ik heb recent (ben eigenlijk nog bezig) mijn hele cv-systeem omgebouwd naar 2 zones voor boven en beneden.De kosten daarvoor zijn nogal afhankelijk van hoeveel werk het is om van 1 naar 2 circuits te gaan. In mijn geval heb ik beneden laten zitten en de 3! aftakkingen naar boven verwijderd en daar een compleet nieuwe lus neergelegd.

Mijn systeem maakt gebruik van 2 van deze jongens bij de ketel. Deze hebben elk hun eigen (aan/uit) thermostaat die de klep aanstuurt en vervolgens de ketel om warmte vraagt. Die thermostaten kan je zo duur en zo goedkoop krijgen als je wilt, zolang ze maar aan/uit praten. Samen met de benodigde koppelingen en de (verplichte) bypass ben je denk ik zo 500 euro verder.

• tmenkveld
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-11 22:17
Het is een oud topic, maar ik dacht; toch leuk om even mijn oplossing te posten en misschien dat er nog mensen zijn met adviezen:
Ik heb ook een houtkachel en ben daarom ook zelf bezig gegaan voor mijn zoneregeling. Bestaande systemen vond ik te duur.

Mijn Intergas ketel ondersteund een zoneklep (meestal gebruikt voor vloerverwarming). Die wordt aangestuurd door de ketel en kan een zone afsluiten/openen. Er kunnen dus 2 thermostaten op de ketel aangesloten worden.

Zone 1 is boven, zone 2 is beneden met de normale kamerthermostaat. (opentherm)

Zone 2 staat standaard afgesloten en gaat alleen open als er warmtevraag is.

Nu heb ik op een slaapkamer boven het volgende gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/mork6.gif

De thermostaat (moet aan/uit zijn voor de extra zone) zit gewoon op de ketel aangesloten. De rest van de schakeling stuurt een extra klep aan die de radiator in die kamer open zet. Ik ben geen elektro-man maar het werkt wel (goede suggesties/ verbeteringen zijn welkom)

Ik schakel op de normally closed (NC) van de thermostaat want als ik een relais direct tussen de thermostaat en de cv ketel hang dan werkt het niet meer (ketel gaat niet meer aan, relais heeft waarschijnlijk teveel weerstand) Het NC invert ik weer door er nog en schakeling te maken op het NC contact van Relais 1. De transistoren, condensator en de regelbare weerstand zijn ervoor om een afschakel vertraging in te bouwen. De radiator mag pas gesloten worden na een minuut, want de CV pomp heeft een naadraaitijd van 1 minuut.

Hiermee schakel ik dus een 12V dc kogelkraan (M in schema.)

Voor de zoneregeling klep die zone 2 afsluit gebruik ik ook een kogelkraan maar dan 1 die op 220V schakelt.

Ik heb de schakeling getest, wacht nog op onderdelen en dan ga ik het inbouwen.

Omdat over de tweede thermostaat nog extra thermostaten parallel geschakeld kunnen worden, kunnen nog meer zones toegevoegd worden

kosten:
Schakeling nog geen 10,- gewoon elektra zaak in NL
Klogelkraan 12v DC 19,- (uit china)
Kogelkraan 220v AC 25,- (uit china, heb ik er twee van nodig)
extra thermostaat van marktplaats 2 voor 20,-

Voor twee extra zones, iets meer dan 100,- (wel flink wat werk! :*)

[ Voor 3% gewijzigd door tmenkveld op 13-09-2017 12:09 ]

Pagina: 1