Dilemma met CAI (coax netwerk)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zit met een dilemma, namelijk dat het CAI in m'n nieuwe appartementje waardeloos is aangelegd. (had ik eindelijk die shit goed geregeld in vorige appartementje, ga ik weer verhuizen...)

Hoe het hier zit is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/H4CSTW8BDtFZojkYeVuJkhpp/full.png

Het AOP zit in de woonkamer die ik als zitkamer / eetkamer gebruik en precies in de tegenovergestelde hoek van het huis staat m'n PC. Nu heb ik Ziggo Connect & Play Complete Internet + TV met 120/12 Mbps internet (down/up) via TechniColor TC7210.Z modem.

Het plan was om het modem in de slaapkamer te zetten waar een coax wcd zit (Astro GUT421, een oudje dus), maar het modem komt niet online als ik hem daar op aansluit (Wi-Fi werkt wel gewoon), wat ook niet verwonderlijk is als ik zie hoe het is aangelegd.

Naast het AOP komt een coax kabel uit de muur die blijkbaar ook nog eens te kort was aangelegd, want die is verlengd met een halve meter door middel van F-connector op beide delen gekoppeld door female-female F-connector koppelstukje. Die kabel zat dus op het AOP en loopt vervolgens via onbekende route door de muren / onder de vloer naar de meterkast (die om de één of andere vage reden in de slaapkamer zit). Daar wordt de kabel gekoppeld aan een ander kabel met de op de onderstaande foto afgebeelde contraption die vervolgens omhoog gaat, door het plafond en door de muur bij het coax wcd weer naar beneden. Al met al zit er waarschijnlijk dus wel zo'n 25m waardeloze kwaliteit kabel dus AOP en coax wcd in slaapkamer met dus nog F-connectorkoppeling en dat doorlusgeval in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XM7Ns9qeor9rckLkHX1tBthB/full.jpg

Nu heb ik al bij de kabel op de coax wcd in de slaapkamer en het andere uiteinde daarvan in de meterkast gekeken of er beweging in zit en hetzelfde met de kabel die bij het AOP uit de muur komt en het andere uiteinde daarvan in de meterkast. Maar het maakt niet uit waar ik aan trek, bij elk van de vier uiteinden van die twee kabels zit er eigenlijk geen beweging in. Dat is erg jammer, want ideale situatie zou wat mij betreft zijn:
  • Hirschmann HMV 41 versterker bij AOP
  • Hirschmann KOKA 9 TS coax kabel van versterker naar coax wcd in slaapkamer (eventueel route door meterkast, maar kabel niet onderbroken)
  • coax wcd in slaapkamer vervangen door een AOP wcd (Hirschmann DIO-01)
  • door Ziggo meegeleverde splitter op DIO-01 in slaapkamer
  • modem en mediabox op splitter
Op het moment heb ik namelijk nog geen TV, dus de mediabox wilde ik op één van m'n monitoren aansluiten.

Maar dit hele feest gaat dus niet door denk ik, want als ik die houtje touwtje coaxkabels al niet er uit krijg dan ga ik de veel dikkere en stuggere KOKA 9 TS er natuurlijk al helemaal nooit doorheen krijgen. Dit is dus ook het dilemma...

De woonkamer ook als werkkamer gebruiken is qua ruimte geen optie, qua inrichting moet het eigenlijk wel zoals het nu is. Dus hoe ga ik dit oplossen? Mediabox in de woonkamer is op langere termijn geen probleem, want er gaat wel weer een TV komen. Maar modem wil ik eigenlijk gewoon in de slaapkamer en dan met netwerkkabel op PC aansluiten.

Ik heb toevallig net voor een Asus PCE-AC68 gebruik gemaakt van de bedenktijd, omdat ik de ontvangstkwaliteit van die kaart echt ruk vind en dan gebruikte ik al de antennes op de losse voet voor betere plaatsing, maar dan nog was het al snel 20 dB slechter dan op m'n HP EliteBook 8560w met Intel Centrinto Advanced-N 6205 volgens Wirelessmon. Daarnaast zorgde die kaart met enige regelmaat voor BSOD's met stopcode 9c bij het opstarten. Zonder die kaart er in geen enkele problemen. Ik heb zelfs nog 14 uur Linpack via LinX gedraaid met problem size van bijna 56k (heb 24 GB RAM in PC, die werd volledig gebruikt), waarvan laatste twee uur ook nog tegelijk met Furmark: volledig stabiel. Ik heb dus gewoon geen zin in wireless eigenlijk. Al zou het geen slechte optie moeten zijn als je bedenkt dat het hier helemaal niet zo druk is in de ether en er min of meer line of sight is tussen AOP (waar modem dan zou komen) en de PC.

Maar ik merk met m'n laptop dat er gewoon een gigantisch verschil zit in snelheid:

LocatieVerbindingWirelessmon RSSIPing (ms)Snelheid downstream (Mbps)Snelheid upstream (Mbps)
Plaats PC802.11n-581422,1510,36
Vlak naast modem802.11n-241475,9510,52
n.v.t.Ethernet (1m Cat6)n.v.t.11122,2612,45

Alle drie zijn gemiddelde waarden van acht metingen met speedtest.net. Je merkt gewoon duidelijk dat 802.11n wireless kansloos is tegenover Ethernet. Verbinding is een stuk minder stabiel en veel langzamer. Dan kan ik natuurlijk een 802.11ac wireless router kopen, maar ik blijf wireless een net niet oplossing vinden.

Kabel door het huis, of dat nou coax of ethernet is, is eigenlijk alleen maar een optie als het door dezelfde pijp kan als waar nu de bestaande coaxkabel doorheen loopt. Maar ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat dat gewoon niet gaat lukken. Muren, plafonds en vloer moet ik in ieder geval laten zoals het is, dus kan niet sleuven gaan frezen of onder vloer door leggen of zo.

De enige optie die ik dan nog kon bedenken anders dan draadloos is om de kabel buitenom te leggen in slagvaste PVC pijp (tweede groene kabel daar leggen kan later voor verwarring zorgen). Dan moet ik gewoon bij AOP naar buiten en waar nu al coax wcd in slaapkamer zit weer naar binnen. Vraag is natuurlijk of de eigenaar dat goed gaat vinden. Maar het zou wel het makkelijkst zijn en het kan dan ook al met 14m als ik diagonaal onder het terras door ga (vanaf hoek keuken naar hoek slaapkamer waar coax wcd zit) of 16m als ik langs de gevel ga. Ook stuk makkelijker om dan scherpe bochten te vermijden en coax versterker heeft met goede kabel tenminste ook zin.

Dan nu de vraag: hebben jullie nog ideeën over hoe ik dit het beste kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vaste PC verdient vaste aansluiting. Als je het zelf niet voor elkaar krijgt die gare kabels uit de buizen te krijgen, huur iemand in om het voor je te doen (via werkspot.nl ofzo). Of leg ze langs de plinten van je vloeren, of over het plafond, of idd buitenom via pijp...

Dan de vraag of je voor coax of Ethernet moet gaan. Ik zou zelf de coax eruit rukken en Ethernet nemen om twee redenen:
1) Ziggo ondersteunt je installatie alleen als modem bij AOP staat. Stel er is ooit storing, dan mag je met modem in slaapkamer alles alsnog richting woonkamer slepen voor je hulp gaat krijgen.
2) Voorzover je anno 2016 nog iets met coax wilt, wil je dat in de woonkamer. Daar ligt het al.

Los daarvan doe je iets verkeerd met de modem en die NIC. Beide zijn 802.11ac apparaten, beide staan erom bekend in hun categorie erg goed te zijn. Toch verbind je alleen via WiFi-n (ben je met 2.4GHz aan het werken ofzo :? ) en valt het tegen. Begin eens met expliciet met 5GHz te verbinden (daarvoor moet je in de modem 5GHz een andere SSID geven). Dat zou al veel moeten verhelpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wifi-N was met laptop. Aan die ASUS PCE-AC68 in vaste PC kon weinig verkeerd gaan lijkt me, maar werkte toch voor geen meter. Nieuwste driver van ASUS site gedownload en geïnstalleerd (2.1.1.5 voor EU SKU), antennes op losse voet geschroefd en de kabels daarvan op de kaart aangesloten (ook nog andere volgordes geprobeerd). Kon ook zien dat hij was verbonden via 5 GHz met Wirelessmon, maar de ontvangst was gewoon heel zwak waardoor de snelheid flink werd teruggeschroefd. Maar zelfs al was de ontvangst en snelheid geen probleem, dan nog zorgde hij voor BSOD's en zoals je zelf ook zegt moet vaste PC eigenlijk gewoon met Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat lijkt me meer iets voor Netwerken :)

AZ >> NT

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dion_b schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:54:
Dan de vraag of je voor coax of Ethernet moet gaan.
Als TS toch opnieuw moet gaan trekken zou ik beiden doen. Kun je de nu gewenste situatie maken maar kun je ook nog terug switchen naar het origineel én vaste verbinding.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:49:
[...]

Als TS toch opnieuw moet gaan trekken zou ik beiden doen. Kun je de nu gewenste situatie maken maar kun je ook nog terug switchen naar het origineel én vaste verbinding.
Als er ruimte is in de buizen prima idee, maar zo te horen was een enkele schoenvetercoax al een uitdaging...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:38:
Dat lijkt me meer iets voor Netwerken :)

[mbr]AZ >> NT[/]
Had het in AZ gedaan omdat daar meeste klustopics in zitten, maar uiteindelijk is het inderdaad meer een netwerkvraag geworden.
DukeBox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:49:
Daar had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht, maar dat is inderdaad een goed idee als de mogelijkheid er is. Als ik voor de buitenom optie kan gaan zou dat zeker moeten kunnen.
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:04:
Als er ruimte is in de buizen prima idee, maar zo te horen was een enkele schoenvetercoax al een uitdaging...
Die buizen die er al liggen (inclusief kabels) gaat niks aan veranderen ben ik bang. Iemand daarvoor inhuren heeft denk ik ook geen zin, want die zal tegen hetzelfde aanlopen als ik: de kabels zitten echt vast. Als ik zag hoe hard ik er aan kon trekken zonder er beweging in te krijgen denk ik dat je meer kans hebt de kabel stuk te trekken dan hem er uit te krijgen. Is ook niet of ik dat nooit eerder heb gedaan, want heb letterlijk duizenden uren kluservaring vanwege alle projecten van m'n oom waar ik bij heb geholpen en oude bedrading verwijderen was steevast een onderdeel van de sloop-/stripfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraagje heb je de coax kabels ieder apart nog doorgemeten of ze signaal doorgeven?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 17:54
Frogmen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:03:
Vraagje heb je de coax kabels ieder apart nog doorgemeten of ze signaal doorgeven?
Hoe wil je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb alleen een multimeter, geen oscilloscoop of andere signaalanalysator, dus dat wordt dan al lastig met
signaal meten op coax kabel. Verder heb ik alleen het modem en de mediabox aan apparaten met een coax ingang en die doen het allebei dus niet op het coax wcd in de slaapkamer. Ik zou de zwarte kabel uit dat koppelstuk in de meterkast los kunnen halen en daar tijdelijk een connector op zetten om te zien of het dan wel werkt, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
In de meeste appartementen zit toch een doos voor een ttweede elefoonaansluiting?
Is dat zo en kun je daar dan geen netwerkkabel doorheen trekken.

Is dat niet het geval kun je ook nog overwegen om het modem gewoon in de woonkamer te zetten en een Moca setje aan te schaffen om je netwerksignaal over die coax te kunnen sturen.

Overigens lijkt het me in zo'n gelijkvloers appartement geen enkel probleem een plintgoot te gebruiken om een utp kabel van de woonkamer naar de slaapkamer te leggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
met een multimeter kan je een kabel doormeten beide zijden los halen kern en mantel een zijde aan elkaar andere kant weerstand meten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MoCA kan bijna alles overbruggen, naar als ik dat "koppelstuk" zie hou ik zelfs bij MoCA m'n hart vast of het hier gaat werken.

Is het trouwens niet mogelijk dat er ergens anders nog zo'n gedrocht verstopt zit en je daarom geen beweging in de kabels krijgt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:03:
met een multimeter kan je een kabel doormeten beide zijden los halen kern en mantel een zijde aan elkaar andere kant weerstand meten.
Dan kan je inderdaad kijken of er kabelbreuk is, maar buiten de weerstand weet ik dan nog steeds niet veel van die kabel. Die kabel kan qua weerstand prima zijn, maar nog steeds als een filter werken waardoor het signaal niet goed door komt. Dat kan ik niet testen.
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:05:
Is het trouwens niet mogelijk dat er ergens anders nog zo'n gedrocht verstopt zit en je daarom geen beweging in de kabels krijgt?
Dat is zeer goed mogelijk. Misschien niet zo'n soort gedrocht, maar iets wat wel in een centraaldoos past. Ik heb ook geen idee of er nog centraaldozen zijn die zijn weggestuct.

[ Voor 29% gewijzigd door Kid Jansen op 14-01-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Frogmen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:03:
Met een multimeter kun je dus niets meten wat met signaal te maken heeft. Impedantie van het signaal is iets totaal anders dan Ohms meten. En dan nog mantel en kern moeten bij een coaxkabel juist gescheiden blijven tijdens het meten. Anders meet je totaal niets op de kabel. Anders zou iedere simpele kabel geschikt zijn voor RF signalen. Daarvoor zijn coaxkabels juist ontwikkeld om RG signalen over te brengen. Dit moet je dan ook wel met de juiste apparatuur meten en niet met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik geef slechts een methode aan om te meten of de kabel heel is meer niet. Als deze kapot is heb je een punt richting huisbaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Kan het inderdaad even checken, maar denk niet dat dat het probleem is. Maar zoals gezegd, meer dan kabelbreuk kan ik er niet mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
In de meeste appartementen zit toch een doos voor een tweede telefoonaansluiting?
Is dat zo en kun je daar dan geen netwerkkabel doorheen trekken.

Is dat niet het geval kun je ook nog overwegen om het modem gewoon in de woonkamer te zetten en een Moca setje aan te schaffen om je netwerksignaal over die coax te kunnen sturen.

Overigens lijkt het me in zo'n gelijkvloers appartement geen enkel probleem een plintgoot te gebruiken om een utp kabel van de woonkamer naar de slaapkamer te leggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Even kern en mantel met elkaar verbonden op coax wcd in slaapkamer (terwijl andere uiteinde in woonkamer niet was ingeplugd in AOP), vervolgens met multimeter de weerstand tussen kern en mantel op de connector aan het uiteinde in de woonkamer gemeten: 2,1 Ω. Kabelbreuk is dus zeker niet ter sprake, want die weerstand lijkt mij best reëel voor helemaal heen en terug door al die schoenvetercoax.

Als ik het stukje installatiedraad tussen kern en mantel weghaalde bij coax wcd in slaapkamer was weerstand tussen kern en mantel aan beide uiteinden ook netjes hoger dan de 20MΩ die ik maximaal kan meten. Kortsluiting in de coaxkabel is dus ook niet aan de orde. Het is gewoon waardeloze kwaliteit kabel met ongeschikte verbindingsstukken, maar waarschijnlijk zal een analoge TV er geen problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Een goede las tussen de twee kabels kan al veel goeds doen. Een las is niet per definitie een verslechtering voor het signaal mits goed uitgevoerd. Digitaal en internet moet dan prima kunnen, maar de versterker in de meterkast zal weinig kans maken. Versterken doe je het liefst bij het AOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dus dat ding in meterkast vervangen door een F-connectorkoppelstuk en hopen dat er niet ergens nog zo'n ding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Als tijdelijke oplossing heb ik nu m'n laptop draadloos verbonden met de TC-7210 en een bedraad ad-hoc netwerk tussen m'n laptop en vaste pc. Vervolgens de draadloze verbinden op laptop gedeeld. Moet zeggen dat het beter werkt dan verwacht. Nauwelijks verschil in ping of bandbreedte.

Een andere oplossing waar -The_Mask- nog mee kwam is het gebruik van een AVM Fritz! FRITZ!Powerline 510E Set.

[ Voor 30% gewijzigd door Kid Jansen op 17-01-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb gisteren een Cat7 S/FTP kabel van 25m tussen modem en vaste PC geplaatst. In de woonkamer en slaapkamer is wegwerken geen probleem, maar er is gewoon geen nette route mogelijk door de hal tussen die twee in, dus het ziet er niet uit. Maar totdat ik aan de slag kan met een betere oplossing heb ik nu in ieder geval perfecte verbinding op m'n vaste PC. Haal zowel down als up zo'n 102-104% van beloofde snelheid met een ping van zo'n 11 à 12 ms.
Pagina: 1