• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
In m'n nieuwe woning komt de groene coaxkabel in de hoek van de voorgevel en zijmuur het huis binnen (blijkbaar gebruikelijk bij huizen van voor 1985). Dat was al een waardeloos kort stukje, waar eerst een coaxeindwandcontactdoos voor radio en TV op zat (strak in de hoek). Vanwege het stucen en schilderen was die er tijdelijk afgehaald, alleen was de kabel vervolgens niet goed afgetapet, waardoor er daarna nog een korter stukje over was, doordat het al gestripte gedeelte niet meer bruikbaar was door alle gips en latex die er op zat.

Omdat het niet meer mogelijk was om er dan nog een coax wcd aan te hangen en het netwerk toch gesplitst moest worden heb ik toen maar direct op de groene kabel een Hirschmann push on F-connector geplaatst en die aangesloten op een Hirschmann VFC 2104 splitter. Van daaruit gaat er een kort stukje coax kabel (ook Hirschmann, maar geen idee welke) naar een Astro GUT15D coax wcd en vanaf de andere uitgang van de VFC 2104 gaat er 12 m coax kabel naar boven, waar ook een Astro GUT15D coax wcd op zit aangesloten.

Nou was er vanwege woningscheiding een probleem waardoor de aansluiting niet bij Ziggo geregistreerd stond en ik daarom geen abonnement kon bestellen, maar dat is vanmiddag opgelost. Er was een monteur langs geweest en die had in het kastje op de hoek van de straat gekeken wat het NRN-nummer voor m'n aansluiting was en dat aan z'n collega's doorgegeven en meteen de aansluiting geactiveerd.

Ik kreeg alleen toen dus wel op m'n kop dat het netwerk in huis niet zo aangesloten hoort te worden en dat je zo een minder sterk signaal hebt. Dat eerste begreep ik, dat tweede niet. Vanzelfsprekend heb je een minder sterk signaal als je een splitter aansluit. Het signaal in tweeën splitsen betekent op zich al -3,0 dB (want 10log(1/2) · 10 = -3,0), en daar komt dan meestal nog -0,6 à -1,0 dB bij, omdat dat niet zonder verlies gaat, zeker bij hele hoge frequenties.

Wat ik echter niet begrijp is hoe het anders zou zijn als er een coax wcd op de groene kabel zou zitten, want als er ook een kabel naar boven moet, dan moet er toch nog steeds een splitter tussen? Ik neem niet aan dat dat modem of die mediabox ook nog een ingebouwde coaxversterker heeft met coaxuitgang (of überhaupt een coaxuitgang), zodat je door kan lussen.

De monteur zei ook dat er vaak nog een lus in de groene kabel ligt buiten de gevel en er dus nog wel wat speelruimte in moet zitten. Dus als we het voortuintje opentrekken zou de situatie nog wel gewijzigd kunnen worden, de vraag is dus alleen hoe dat dan überhaupt zou moeten zodat het optimaal is voor Ziggo internet + TV Complete (120 / 12 Mbps down / up).

Nog een kanttekening die daarbij geplaatst moet worden: als modem en mediabox niet geïntegreerd zijn in één apparaat willen we graag de mediabox boven hebben en het modem beneden, want vaste PC staat beneden (dus daar bij voorkeur internet via ethernetkabel) en TV staat boven. Kan dat überhaupt?

• marcellux
  • Laatst online: 19-05-2022
Eerder, toen ik nog UPC had, kon je de HORIZON en een apart kabelmodem bestellen.

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• Kid Jansen
  • Niet online
En allebei werden met coax aangesloten? Dus niet dat de één het signaal vanaf de ander moet krijgen?

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:27
Jup, je kunt gewoon het coax-signaal apart aansluiten op je Horizon. Zo heb ik het hier ook zitten. De Horizon box is niet afhankelijk van je modem.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die groene kabel is van Ziggo en daar hoort een AOP (abonne overname punt) op te zitten. Met die afstand van de kabel tot AOP is in de wijkkast ook rekening gehouden. Ga je dat verlengen, kun je slechter signaal krijgen. Dat zal met F connectoren en goede kabels meestal wel loslopen, maar het kan wel. Dus dat je op je donder kreeg klopt ;)

Alles wat in je huisinstallatie zit wordt vervolgens op je AOP aangesloten. Aangezien je aop een dubbele, maar ook een enkele doos kan zijn, kun je als je een enkele doos hebt ook met een splitter je radio en tv signaal over 1 kabel naar de afnamepunten sturen. Of een versterker of whatever gebruiken. Belangrijk is iig dat die doos op de groene kabel het punt is waar je van CAI op huisinstallatie overgaat. En voor CAI is ziggo verantwoordelijk, de huisinstallatie is jouw pakkie an ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat had ik allemaal al gelezen inderdaad. Maar ik snap niet hoe die monteur denkt de volledige signaalsterkte naar het modem en/of mediabox te krijgen als er ook een kabel naar boven moet. Er moet dan toch hoe dan ook ergens een splitter tussen?

Als ik op die groene kabel een enkele coax wcd zou zetten met F-connector (wat tegenwoordig blijkbaar standaard is voor AOP) en ik een stukje coax vervolgens tussen dat AOP en die splitter doe en heb je alleen nog maar meer verlies (waarschijnlijk weer zo'n -0,6 ~ 1,0 dB). Of moet ik die hele splitter niet gebruiken en in plaats daarvan een coax versterker met minimaal twee uitgangen gebruiken? Zo ja, welke?

EDIT: die laatste vraag heb ik inmiddels zelf kunnen beantwoorden: Hirschmann HMV 41.

De optimale situatie is dan dus denk ik om die groene kabel op te graven in de voortuin en die lus die er volgens de monteur in ligt te gebruiken om binnen wat meer speelruimte te krijgen. Vervolgens binnen op de groene kabel een AOP coax wcd zetten (enkel). De HMV 41 daar op aansluiten en vanaf de uitgang met de minste versterking naar de coax wcd direct er naast, waar dan het kabelmodem op wordt aangesloten (of die ook weglaten en kabelmodem direct op HMV 41 aansluiten?). De 12 m coax die naar boven loopt aansluiten op één van de andere uitgangen van de HMV 41 (uitproberen wat beste werkt zonder te oversturen) en op het coax wcd wat aan het andere uiteinde zit dan de mediabox aansluiten. De VFC 2104 splitter kan er dan dus helemaal uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Kid Jansen op 13-11-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat ziggo heel simpel zegt dat het kabelmodem max 1,5 meter bij het AOP vandaan moet staan, en daarboven geen garantie geeft dat het werkt ;)
Het kan wel, maar dan moet je vaak met een retourgeschikte versterker gaan werken. En dat is dan je huisinstallatie, dus daar trekt ziggo sowieso zijn handen vanaf ;)

Wat ik zou doen: kabel opgraven in de tuin, stuk verder naar binnen, enkelgats AOP er op. Dan een Hirschman coaxplug en een stukje kabel naar een 3 weg splitter met F connectoren. Van die splitter ga je naar de rest van je coax aansluitpunten en naar je kabelmodem. Dat werkt kabelmodemtechnisch gegarandeerd. Als je storing op je TV ervaart kun je altijd nog een dure verstreker kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Die HMV 41 is retourgeschikt over alle uitgangen en voldoet aan de nieuwste standaarden. Prijs valt ook nog wel mee, vanaf zo'n €80.

Kabel heb ik overigens opgegraven vanmiddag. Nog lastiger dan verwacht, want was absurd schuin door de gevel geboord, kwam buiten zeker halve meter lager uit de muur dan binnen. De lus was ook lastig te vinden, maar uiteindelijk wel gelukt. Heb nu binnen zo'n 50 cm gewonnen, wat ruim voldoende is (had eerst maar zo'n 5 cm!)

Ik weet overigens niet of het wel verstandig is om te doen wat jij zegt. Behalve dat er dan een AOP tussen zit verandert er eigenlijk niks. Probleem is dat ik dan nog steeds 3,8 dB signaalsterkte te weinig heb volgens die monteur. Kwam overigens ergens tegen hoe het volgens Ziggo hoort. Blijkbaar leveren zij een gefilterde splitter die als een soort cross-over werkt, waardoor het ene deel van het signaal naar het modem gaat en het andere deel naar de media box. Doordat het signaal dus niet over beide uitgangen volledig beschikbaar is (asymmetrisch splitsen) zijn de verliezen dan veel kleiner. Aangezien in mijn situatie het modem beneden komt en de mediabox boven heb ik daar waarschijnlijk niks aan en met de gewone splitter was het signaal volgens die monteur dus niet sterk genoeg voor 120 / 12 Mbps down / up. Ik denk dat ik dus maar gewoon met die versterker doe. Binnenkort heb ik het weer druk en heb geen zin om dan met gezeik te zitten. Het moet dan gewoon 100% goed werken.

Overigens heb ik vanmiddag Rob van Putten gebeld (winkel in Haarlem waar ik ook al het materiaal dat ik in de startpost noemde vandaan had). Hij raadde mij voor mijn situatie de oplossing aan die ik in m'n vorige post noemde aan, behalve dan de AOP coax wcd. Zo'n ding kost al snel zo'n €30-35 (bijvoorbeeld Hirschmann DIO-01) en geeft alleen maar extra verlies. Enige nuttige zou zijn als je de meegeleverde aardedraad aan kan sluiten op een schone aarde, maar dat is niet mogelijk, omdat het niet in de meterkast zit (en de paar wcd's in die hoek zijn hoe dan ook al niet geaard, los van het feit dat die dan niet meer schoon zouden zijn door antennewerking en inductie vanaf fasedraad). Hij raadde mij dus aan om de groene coax kabel gewoon met een F-connector direct op de versterker aan te sluiten. De VFC 2104 kan ik gewoon terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
Bij mij in de woning zat er gewoon een opbouw WCD aan de groene coax van buiten. Ik heb deze vervangen door een inbouw WCD (Ook Astro) met doorlus naar boven. Ik heb in ieder geval in de woonkamer 100% signaal op de digitale TV. Ik heb zelfs bouwmarkt COAX (wel de betere kwaliteit) en afgeschermde stekkers, kabellengte vanaf de WCD is zo'n 3 meter. Internet gaat via glasvezel, welke de vorige bewoner onverklaarbaar ook in de woonkamer heeft laten plaatsen. COAX is dus alleen in gebruik voor TV. Bij mijn ouders thuis zit wel een AOP in de meterkast, waar een splitter aan verbonden was, F-connector voor het model en een normale coax plug voor het TV signaal.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 08:27
De beste wijze van aansluiten:

1: AOP op de groene kabel. Dit is niet alleen nuttig voor je aarde draad. Er zit een galvanische scheiding in. Hiermee scheid je je binnenhuis installatie spanningstechnisch van het buitennetwerk. Mocht de bliksem inslaan of je een handige buurman/jongen hebben die 230V direct op de groene kabel zet klapt niet al je apparatuur achter het AOP eruit. Aarde kun je ook door lussen op de DIO-01 zelf door middel van een schroefje. De mantel van de groene kabel is altijd in de eindversterker geaard. Het verlies van een DIO-01 is 0,5dB en verwaarloosbaar hierdoor. Daarbij bevatten AOP's filters welke ruis onderdrukken.

2: Een modem sluit je aan aan de hand van de signaal sterkte op je AOP. Het ene modem sluit je op een 2-weg splitter op je AOP aan en dan een versterker. Het andere modem sluit je direct achter de versterker aan. Hoe kom je achter deze sterkte. Modem aansluiten op je AOP. Modem DS Power moet tussen -10dB en +10dB liggen en zo dicht mogelijk bij 0dB. US Power het liefst tussen 46-48dB maar max 50dB.

3: Een 3-weg splitter sluit je alleen aan als, zie voorgaande, je de signaal sterkte weet. bij een 3-weg splitter en 10 meter kabel heb je al heel snel 9dB verlies. Als Ziggo de eindversterker ingeregeld heeft op 60dB is de kans op storingen groot. Een inhuis versterker is niet om het signaal te versterken maar het verlies op de binnenhuis installatie te compenseren zodat de signaal sterkte op het apparaat gelijk is als het AOP.

Daarbij hebben modems en ontvangers geen interne versterker. Dit heeft ook totaal geen zin gezien de apparatuur direct het signaal in de tuner binnen krijgen. Daar waar het moet zijn. Moderne ontvangers hebben ook geen doorlus systeem er meer opzitten. Omdat de kans van reflectie en instraling groter is geworden en hiermee de kans op problemen ook zeer sterk toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:37:
Bij mij in de woning zat er gewoon een opbouw WCD aan de groene coax van buiten. Ik heb deze vervangen door een inbouw WCD (Ook Astro) met doorlus naar boven.
Dus een zogenaamde rijgdoos? Die zijn hoe dan ook al niet retourgeschikt lees ik overal, dus als je ook internet over de kabel hebt (mijn geval dus) lijkt me dat geen goed idee.
MediaZoo schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:54:
De beste wijze van aansluiten:

1: AOP op de groene kabel. Dit is niet alleen nuttig voor je aarde draad. Er zit een galvanische scheiding in. Hiermee scheid je je binnenhuis installatie spanningstechnisch van het buitennetwerk.
Dubbel galvanische scheiding zelfs zag ik (dus niet alleen kern, maar ook mantel), al heb ik geen idee hoe dat nou precies werkt... (als je dat wilt uitleggen, graag! kan het namelijk ook niet vinden)
Mocht de bliksem inslaan of je een handige buurman/jongen hebben die 230V direct op de groene kabel zet klapt niet al je apparatuur achter het AOP eruit.
Dat is dan wel weer een voordeel, maar die galvanische scheiding zorgt er dan ook voor dat de mantelader van de coaxkabels in huis dan helemaal niet meer geaard zijn (of zie ik dat nou helemaal verkeerd?), waardoor het veel storingsgevoeliger wordt (het hele idee achter coax heeft dan weinig zin). Een schone aarde heb ik daar sowieso al niet. Sterker nog, die heeft het hele huis niet.1 Maar geaarde WCD's heb ik in die hoek ook niet. Dus de enige aarde die het coaxnetwerk in huis kan krijgen is van de groene kabel.

1 Het huis heeft geen aardpen en dus ook geen aardlekschakelaars in de meterkast. In plaats daarvan zitten er zekeringsautomaten in met ingebouwde aardlek, maar die hebben dus geen enkele ontstorende werking, omdat het geen echte aarde is. Zijn wel van Holec, maar het zijn onbetrouwbare waardeloze kutdingen...
Aarde kun je ook door lussen op de DIO-01 zelf door middel van een schroefje.
Maar wat heeft dat ding dan nog voor zin? Dan kan ik hem toch net zo goed niet plaatsen?
De mantel van de groene kabel is altijd in de eindversterker geaard.
Eindversterker is in deze context die kast aan de andere kant van de straat?
Het verlies van een DIO-01 is 0,5dB en verwaarloosbaar hierdoor.
Dat valt inderdaad te verwaarlozen, maar als het niks toevoegt (wat ik me dus afvraag, als je dat nog beter uit kan leggen: heel graag) en je wel verlies en kosten hebt zie ik niet waarom ik het zou doen.
Daarbij bevatten AOP's filters welke ruis onderdrukken.
Dat maakt het dan wel weer iets interessanter, want het signaal wordt dan wel minder sterk, maar de ruis neemt nog veel harder af, dus SNR wordt beter.
2: Een modem sluit je aan aan de hand van de signaal sterkte op je AOP. Het ene modem sluit je op een 2-weg splitter op je AOP aan en dan een versterker. Het andere modem sluit je direct achter de versterker aan. Hoe kom je achter deze sterkte. Modem aansluiten op je AOP. Modem DS Power moet tussen -10dB en +10dB liggen en zo dicht mogelijk bij 0dB. US Power het liefst tussen 46-48dB maar max 50dB.
Die monteur van Ziggo had toen hij er was zo'n draagbare oscilloscoop (formaatje standaard multimeter) ingeplugd en toen was het signaal volgens hem 4 dB te zwak. Met welke referentie dat is maakt verder niet heel veel uit zou je denken, want neem aan dat hij al rekening houdt met de juiste sterkte voor hun modems. Met die versterker in plaats van de splitter wordt het dan +5,5 dB in plaats van -4,0 dB, dus dan zou dat hoe dan ook binnen die -10 en +10 dB moeten vallen, toch?
Een inhuis versterker is niet om het signaal te versterken maar het verlies op de binnenhuis installatie te compenseren zodat de signaal sterkte op het apparaat gelijk is als het AOP.
Dat snap ik, maar dat verlies is er in ieder geval via de kabel naar boven ook. Voor het modem zou het signaal dan misschien iets te sterk zijn, maar lijkt me sterk dat het zo sterk zal zijn dat het gaat oversturen. Het lijkt mij dat het in ieder geval beter is dan te zwak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Kid Jansen schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:36:
[...]

Dus een zogenaamde rijgdoos? Die zijn hoe dan ook al niet retourgeschikt lees ik overal, dus als je ook internet over de kabel hebt (mijn geval dus) lijkt me dat geen goed idee.
Rijgdozen absoluut niet gebruiken. Die hebben een zeer hoge demping op de uitgangen en zijn zeer ruisgevoelig in de doorlus. Nooit gebruiken.
Dubbel galvanische scheiding zelfs zag ik (dus niet alleen kern, maar ook mantel), al heb ik geen idee hoe dat nou precies werkt... (als je dat wilt uitleggen, graag! kan het namelijk ook niet vinden)

Dat is dan wel weer een voordeel, maar die galvanische scheiding zorgt er dan ook voor dat de mantelader van de coaxkabels in huis dan helemaal niet meer geaard zijn (of zie ik dat nou helemaal verkeerd?), waardoor het veel storingsgevoeliger wordt (het hele idee achter coax heeft dan weinig zin). Een schone aarde heb ik daar sowieso al niet. Sterker nog, die heeft het hele huis niet.1 Maar geaarde WCD's heb ik in die hoek ook niet. Dus de enige aarde die het coaxnetwerk in huis kan krijgen is van de groene kabel.

1 Het huis heeft geen aardpen en dus ook geen aardlekschakelaars in de meterkast. In plaats daarvan zitten er zekeringsautomaten in met ingebouwde aardlek, maar die hebben dus geen enkele ontstorende werking, omdat het geen echte aarde is. Zijn wel van Holec, maar het zijn onbetrouwbare waardeloze kutdingen...

Maar wat heeft dat ding dan nog voor zin? Dan kan ik hem toch net zo goed niet plaatsen?

Eindversterker is in deze context die kast aan de andere kant van de straat?
Dubbel galvanisch gescheiden houdt in dat zowel de antennedraad (kern) als de mantel geen spanningsdragende delen bevatten en dus een scheiding maken tussen je thuis installatie en het buiten netwerk. Er kan dus geen spanning van buitenaf op je installatie komen te staan. Maar omdat, zoals je zelf ook al zegt, je je installatie moet aarden en dit niet altijd kan als er geen aarde punt in de buurt is kun je door middel van het indraaien van een schroef de galvanische scheiding van de mantel overbruggen. Daarmee verbind je alleen de massa van je installatie met het aardepunt in de eindversterker (grijze kastje buiten). Stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand en dus naar dat aarde punt, ook al zet iemand spanning op de mantel. De antenne draad daarin tegen wordt niet geaard, omdat je anders het signaal kwijt bent. Deze mag dan ook geen spanning dragen naar de huis aansluiting en verder. Met een galvanische scheiding bescherm je je installatie mocht er toch spanning op de antennedraad staan.

En laat de aarding in huis buiten beschouwing op het moment dat je de massa door kunt verbinden. Een standaard Kabel Keur wcd is enkel galvanisch gescheiden en verbind hiermee als de massa door naar de eindversterker.

Daarbij kunt je bij schade door het Ziggo netwerk verhalen als je een AOP geplaatst hebt. Zonder AOP voldoet je aansluiting niet. Dus wil je het risico nemen dat ja apparatuur kapot gaat en de verzekering niets uitkeert. Kosten moet je niet naar kijken bij een goede installatie je bezuinigd dan al heel snel op kwaliteit.
Dat maakt het dan wel weer iets interessanter, want het signaal wordt dan wel minder sterk, maar de ruis neemt nog veel harder af, dus SNR wordt beter.
SNR zal nooit beter worden dan het is. De filters zorgen ervoor dat de SNR niet sneller terug loopt.
Die monteur van Ziggo had toen hij er was zo'n draagbare oscilloscoop (formaatje standaard multimeter) ingeplugd en toen was het signaal volgens hem 4 dB te zwak. Met welke referentie dat is maakt verder niet heel veel uit zou je denken, want neem aan dat hij al rekening houdt met de juiste sterkte voor hun modems. Met die versterker in plaats van de splitter wordt het dan +5,5 dB in plaats van -4,0 dB, dus dan zou dat hoe dan ook binnen die -10 en +10 dB moeten vallen, toch?

Dat snap ik, maar dat verlies is er in ieder geval via de kabel naar boven ook. Voor het modem zou het signaal dan misschien iets te sterk zijn, maar lijkt me sterk dat het zo sterk zal zijn dat het gaat oversturen. Het lijkt mij dat het in ieder geval beter is dan te zwak...
Ik weet niet wat hij bedoeld met 4dB te zwak. Ziggo houdt op je AOP minimaal -3,5dBmV en max +12dBmV gemeten moet worden. Daarbij meet Ziggo het signaal op het AOP en nooit op een f-connector of een andere door de klant verzonnen optie. Je kunt daardoor zeer vreemde metingen krijgen. En is de meting op een AOP 4dB te zwak, dan moeten er werkzaamheden aan de eindversterker uitgevoerd worden.

Alles binnen -3.5 en +12dB op het AOP is prima en niet te zwak.

Maar zoals het het uitlegt:

AOP > HMV 41 > Poort 1: Modem Poort 2: WCD: Poort 3: WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
MediaZoo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:28:
Rijgdozen absoluut niet gebruiken. Die hebben een zeer hoge demping op de uitgangen en zijn zeer ruisgevoelig in de doorlus. Nooit gebruiken.
Was ik ook niet van plan.
Dubbel galvanisch gescheiden houdt in dat zowel de antennedraad (kern) als de mantel geen spanningsdragende delen bevatten en dus een scheiding maken tussen je thuis installatie en het buiten netwerk. Er kan dus geen spanning van buitenaf op je installatie komen te staan.
Dat had ik inderdaad al gelezen.
Maar omdat, zoals je zelf ook al zegt, je je installatie moet aarden en dit niet altijd kan als er geen aarde punt in de buurt is kun je door middel van het indraaien van een schroef de galvanische scheiding van de mantel overbruggen. Daarmee verbind je alleen de massa van je installatie met het aardepunt in de eindversterker (grijze kastje buiten).
Maar het AOP heeft dan wel nog steeds toegevoegde waarde? Dat is me namelijk nog steeds niet helemaal duidelijk.
Stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand...
Dat is niet helemaal waar. Stroom volgt alle wegen, maar de meeste energie gaat via de weg van de minste weerstand. Als één weg weerstand van 1 Ω heeft en een andere een weerstand van 100 Ω dan gaat 100/101 deel via de weg van 1 Ω en 1/101 deel via de weg van 100 Ω.
...en dus naar dat aarde punt, ook al zet iemand spanning op de mantel. De antenne draad daarin tegen wordt niet geaard, omdat je anders het signaal kwijt bent. Deze mag dan ook geen spanning dragen naar de huis aansluiting en verder. Met een galvanische scheiding bescherm je je installatie mocht er toch spanning op de antennedraad staan.
Dus van de dubbele galvanische scheiding blijft dan een enkele galvanische scheiding over (die van kern) en dat is dus de toegevoegde waarde van een AOP?
Daarbij kunt je bij schade door het Ziggo netwerk verhalen als je een AOP geplaatst hebt. Zonder AOP voldoet je aansluiting niet. Dus wil je het risico nemen dat ja apparatuur kapot gaat en de verzekering niets uitkeert.
Okee.
Kosten moet je niet naar kijken bij een goede installatie je bezuinigd dan al heel snel op kwaliteit.
Kosten kijk ik in principe ook niet naar, behalve als het totaal niets toevoegt (wat ik dacht voor mijn situatie), maar dat is dus niet het geval begrijp ik.
Ik weet niet wat hij bedoeld met 4dB te zwak. Ziggo houdt op je AOP minimaal -3,5dBmV en max +12dBmV gemeten moet worden. Daarbij meet Ziggo het signaal op het AOP...
In mijn geval mat hij het dus op de Astro GUT15D coax wcd achter de Hirschmann VFC 2104 splitter, omdat er dus geen AOP op zat (stond er naast toen hij dat deed). Voordat ik die lus had opgegraven waren er überhaupt geen mogelijkheden om dat anders te doen.

Die VFC 2104 heeft -3,8 dB verlies (waarvan -3,0 dB door symmetrisch splitten) en die Astro GUT15D zal iets van -0,5 dB verlies hebben, dus dat is dan inderdaad rond de -4 dB verlies. Misschien dat hij dan bedoelde dat ik dan -7,5 dBmV zou hebben?
...en nooit op een f-connector of een andere door de klant verzonnen optie.
In dit geval dus wel.
Je kunt daardoor zeer vreemde metingen krijgen. En is de meting op een AOP 4dB te zwak, dan moeten er werkzaamheden aan de eindversterker uitgevoerd worden.
Ik interpreteer wat die monteur zei als "het signaal op de AOP is net sterk genoeg" als het achter die componenten die er tussen zaten 4 dB te zwak is.
Alles binnen -3.5 en +12dB op het AOP is prima en niet te zwak.
Als jij het zegt. Maar dat kan ik dus niet controleren.
Maar zoals het het uitlegt:

AOP > HMV 41 > Poort 1: Modem Poort 2: WCD: Poort 3: WCD.
Dus eigenlijk precies wat ik eerder al zei:
Kid Jansen schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 07:21:
...

De optimale situatie is dan dus denk ik om die groene kabel op te graven in de voortuin en die lus die er volgens de monteur in ligt te gebruiken om binnen wat meer speelruimte te krijgen. Vervolgens binnen op de groene kabel een AOP coax wcd zetten (enkel). De HMV 41 daar op aansluiten en vanaf de uitgang met de minste versterking naar de coax wcd direct er naast, waar dan het kabelmodem op wordt aangesloten (of die ook weglaten en kabelmodem direct op HMV 41 aansluiten?). De 12 m coax die naar boven loopt aansluiten op één van de andere uitgangen van de HMV 41 (uitproberen wat beste werkt zonder te oversturen) en op het coax wcd wat aan het andere uiteinde zit dan de mediabox aansluiten. De VFC 2104 splitter kan er dan dus helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:09
Kid Jansen schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:16:

Dus eigenlijk precies wat ik eerder al zei:

[...]
Ik heb een een maandje of wat geleden een thuisnetwerk aangelegd en meteen de coax vervangen/aangelegd.

Ik heb AOP > HMV41 > modem + aansluitingen WCD
Coax: Hirschmann koka 9 ts (3-dubbel afgeschermd vanwege 4G storing, die storing had ik hier).

De coax is doorgemeten door een aardige UPC/ZIGGO monteur die zowel het signaal uit de WCD heeft gemeten alsmede het signaal tot de HD-Box via mijn zelfgeknutselde verlengscoaxje van een meter of 5.

De gemiddelde coaxlengte is circa 12 meter tot een WCD, afhankelijk van verdieping.

Dit geheel werkt zonder enig problemen en geeft voldoende signaal af, zelfs tot de bovengrens (78dB volgens monteur).

Heb je behoefte aan een foto van het geheel in de meterkast?

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Shocked schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:43:
[...]

Ik heb een een maandje of wat geleden een thuisnetwerk aangelegd en meteen de coax vervangen/aangelegd.

Ik heb AOP > HMV41 > modem + aansluitingen WCD
Coax: Hirschmann koka 9 ts (3-dubbel afgeschermd vanwege 4G storing, die storing had ik hier).

De coax is doorgemeten door een aardige UPC/ZIGGO monteur die zowel het signaal uit de WCD heeft gemeten alsmede het signaal tot de HD-Box via mijn zelfgeknutselde verlengscoaxje van een meter of 5.

De gemiddelde coaxlengte is circa 12 meter tot een WCD, afhankelijk van verdieping.

Dit geheel werkt zonder enig problemen en geeft voldoende signaal af, zelfs tot de bovengrens (78dB volgens monteur).

Heb je behoefte aan een foto van het geheel in de meterkast?
78dBuV waar de uiterste grens max 75dBuV mag zijn? Ik hoop dat hij analoog signaal heeft gemeten en niet het digitale signaal... 78dBuV is teveel (omgerekend +18dBmV)..

Tuners kunnen ook stuk door te hard signaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:09
MediaZoo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:50:
[...]

78dBuV waar de uiterste grens max 75dBuV mag zijn? Ik hoop dat hij analoog signaal heeft gemeten en niet het digitale signaal... 78dBuV is teveel (omgerekend +18dBmV)..

Tuners kunnen ook stuk door te hard signaal ;)
Eh, ja foutje van mijn kant. :9 Ik zat met een scheef oog naar mijn aantekeningen te kijken.
74 moest dat zijn (maximale gemeten waarde, andere zaten op 72-73), net iets onder het maximale toegestane. Dus bij deze gecorrigeerd. Overigens komt het signaal hard de AOP binnen volgens de aardige meneer.
In ieder geval is wel naar voren gekomen dat bij mij het signaal voldoende sterk was ondanks het geknutsel en de opstelling is geaccepteerd door Ziggo.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixwouters
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-04 19:34
We hebben een huis gekocht en dit moet helemaal verbouwd worden. :)
Nu willen we in verschillende ruimtes nog de mogelijk hebben om een tv aan te sluiten, ook via ziggo.
We willen 8 inbouwdozen inbouwen in de verschillende ruimtes en deze allemaal naar de meterkast trekken. Hoe kunnen we de coaxsignaal dat in de meterkast komt het beste verdelen, zodat we overal goed beeld hebben?

alvast bedankt voor de reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

@Felixwouters
Topics kapen is niet netjes en ook niet de bedoeling. Ik zou je willen vragen om een nieuw topic te openen en dan ook gebruik te maken van de template zodra het een volledige TS wordt. Ik zie niet iets van eigen onderzoek in de huidige post.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.