Alle distributies zijn volledig naar je eigen hand te zetten. Arch is alleen toevallig een distributie die heel erg gericht is op minimalisme. Het installatieproces is (voor een beginner) erg moeilijk en niet aan te raden. Antergos is in feite hetzelfde als Arch, maar dan met een makkelijke, gebruiksvriendelijke installer. Toch misschien niet de beste keuze voor een beginner, want Arch is niet een erg stabiele distro en dat betekent dat er af en toe eens wat stuk gaat. Daar krijg je wel de allerverste software voor terug.
Wat bedoel je met "OS/X is ook FreeBSD"? Debian is geen FreeBSD hoor

OS/X is overigens ook niet FreeBSD. Darwin is wel afgeleid van een BSD (niet FreeBSD, dat kwam pas later) maar heeft ook invloeden van NeXTStep als ik me niet vergis.
vraagjes
Maar ehh wat ik niet echt snap, kunnen bv ubuntu apps niet op een andere distro draaien?
Software onder Linux werkt iets anders dan onder OS/X en Windows. Onder Windows zijn eigenlijk alle programma's 'zelfvoorzienend': alle libraries die een programma nodig heeft, neemt ie zelf mee en installeert ie niet apart. Sommige programma's onder Linux doen dit ook, en zijn de herkennen aan een .bin bestand. Dit komt echter niet zo vaak voor, maar zulke programma's werken onder bijna alle Linux-distributies.
Onder Linux is het veel gebruikelijker om software te verspreiden via zogenaamde package managers. Dit houdt in dat een centrale package manager alle geïnstalleerde pakketten beheert. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om libraries als aparte pakketten te verspreiden zodat een library niet dubbel hoeft worden geïnstalleerd als meerdere programma's dezelfde library nodig hebben (zoals onder Windows wel gebeurt). Dat wordt geïmplementeerd door middel van zogenaamde dependencies: een lijst met andere pakketten (meestal libraries) die dat pakket vereist. Als je een pakket met dependencies probeert te installeren, zal je package manager er eerst voor zorgen dat die dependencies worden geïnstalleerd (als dat nog niet zo is).
Nu is het zo dat er verschillende van dit soort package managers zijn. Ubuntu en Mint stammen van Debian af, dus gebruiken allebei de Debian package manager (dpkg). Arch gebruikt pacman, Red Hat en afgeleiden (Fedora, SUSE) gebruiken rpm en zo zijn er nog meer van dit soort systemen.
Meestal zul je software uit de repository (vergelijk het met een app store) van je distributie halen, maar als je een .deb vindt op internet kun je die alleen installeren op distributies die de Debian package manager gebruiken. Een .deb bedoeld voor Debian werkt dus vaak ook op Ubuntu (maar niet gegarandeerd, het kan zijn dat het pakket rust op dependencies waaraan een andere distributie niet kan voldoen).
Beetje technisch verhaal misschien, maar ik hoop dat het duidelijk is
[
Voor 5% gewijzigd door
Compizfox op 17-01-2016 00:46
]