Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 10:32
Afgelopen jaar heb ik de verantwoordelijkheid gekregen om extra personeel te zoeken voor het bedrijf waarbij ik werk. In eerste instantie heb ik zelf actief naar mensen zitten zoeken (via CV sites, etc), later geprobeerd met betaalde vacatures en nog later door middel van meerdere recruiters, maar het wil gewoon niet lukken om het juiste personeel te vinden. Ons grootste probleem is dat we een 'ander soort' programmeur aantrekken dan waar wij naar opzoek zijn.

Naar mijn idee heb je zeg maar 2 soorten PHP programmeurs. Degene die echt bouwen en degene die inrichten. Helaas trekken wij alleen de 2e groep aan (misschien dat er daar veel meer van zijn?).

Nu snap ik dan loon een belangrijk punt is (momenteel is er zo'n 45k beschikbaar, maar mocht de juiste kandidaat zich aanbieden dan is dat nog altijd bespreekbaar).

Wat ik nu graag van jullie wil weten is waar jullie naar opzoek zijn? Wat kan jou nu overtuigen om op een sollicitatie gesprek te gaan? Is dat echt alleen puur gericht op het salaris of zijn er ook nog andere punten waarop je een bedrijf selecteerd?

En met jullie, bedoel ik het type programmeur die het leuk vind om in complexe code te duiken, een die begrijpt dat programmeren veel dieper gaat dan alleen het implementeren van een framework.

Ik ben dan ook zeer benieuwd waar jullie mee komen :).

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jouw geboden salaris: ±3400 Euro per maand, bruto. Dat ligt erg aan de regio waarin je zoekt. In Groningen is dat een prima salaris. In Amsterdam is dat aan de onderkant van matig, voor een goede en ervaren developer.

offtopic:
Daarnaast heb ik mijn vooroordelen over PHP (prutstaal, ik ken geen goede developers die van PHP houden, integendeel); het heeft nogal een stigma dat je daar vooral WordPress-developers tegenkomt. Van het niveau "12-jarig neefje". Ik heb altijd de indruk dat enorm goede PHP developers erg schaars zijn, zeker voor dat salaris.

TL;DR voor het bovenstaande wat iedereen mag negeren (want vooroordelen van mijn kant): Kijk ook eens naar je huidige tech-stack. Zijn er misschien betere developers in grotere aantallen te vinden als je zou switchen naar Java, Python, of Node.js?

Wat mij interesseert in een baan is vooral: Overtuig mij om mijn huidige baan te verlaten. De meeste developers die erg gewild zijn zitten erg goed op hun plek. Die hebben momenteel een salaris van 60k+. Die gaan op lekker luxe bedrijfsuitjes. Die hebben een opleidingsbudget van 5k+ per jaar. Die krijgen geen trainingen maar géven presentaties op conferences. Die werken met soortgelijke hoogopgeleide en ervaren collega's. Die werken aan moderne software wat niet hun carrière stagneert maar een flinke boost geeft.

Waarom zou een developer die jij zoekt zijn huidige warme nest en vaste contract en betrouwbare werkgever verlaten voor jou?

Wat jij lijkt te zoeken is eerder een medior developer die nog net niet voldoet aan jouw eisen. Maar om die persoon de juiste groei te bieden heb jij wel een goede persoon (noem het tech-lead/senior/competency lead, whatever) nodig die zo'n persoon kan helpen doorgroeien naar zo'n functie. Pas dan kom je met jouw salarisschaal in de buurt, want een medior -> senior promotie is niet ineens 1000 per maand erbij, eerder een paar honderd.

Verkoop de bedrijfscultuur, de beloning, het soort werk, de tech-stack, collega's, de verwachtingen, carrièremogelijkheden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je bent niet de enige met dit probleem, zie: Waarom is het zo moeilijk om JAVA-developers te vinden?

Of je nu PHP, Java, NodeJS of Ruby on Rails ontwikkelaars zoekt: Er lijken maar heel weinig echt goede kandidaten op de markt te zijn. Ik ken verschillende voorbeelden van bedrijven (waaronder wij zelf) die hierdoor echt in hun groei geremd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:40

Qwerty-273

Meukposter

Kijk ook eens naar je vacature tekst zelf, vraag je daar om een php-programmeur of heb je een goede en pakkende tekst die zich richt op je kleine doelgroep binnen de php hoek die je zelf schetst? Hoe staat je bedrijf bekend in de regio en in deze hoek?
Daarnaast trek je wel de juiste conclusies op de sollicitanten? Wat doe je om tot deze conclusie te komen? Lezen CV en een gesprekje? Of ga je dieper in op sommige punten?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 10:40
Is het niet beter om extern bedrijf in te huren die PHP-zaakjes voor jullie regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Blue-eagle schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:20:
Jouw geboden salaris: ±3400 Euro per maand, bruto. Dat ligt erg aan de regio waarin je zoekt. In Groningen is dat een prima salaris. In Amsterdam is dat aan de onderkant van matig, voor een goede en ervaren developer.
Wij zitten in de regio Noord-Holland. Dus helaas zullen wij wel onder de regio Amsterdam vallen (ook al zitten we daar zelf niet). Afhankelijk van de ervaring is het loon nog wel bespreekbaar. Het aangeboden loon is gebaseerd op iemand met 4 a 5 jaar ervaring.
offtopic:
Daarnaast heb ik mijn vooroordelen over PHP (prutstaal, ik ken geen goede developers die van PHP houden, integendeel); het heeft nogal een stigma dat je daar vooral WordPress-developers tegenkomt. Van het niveau "12-jarig neefje". Ik heb altijd de indruk dat enorm goede PHP developers erg schaars zijn, zeker voor dat salaris.
PHP heeft inderdaad niet altijd een even goede naam. We hebben onlangs nog een onderzoek gedaan of het wisselen van taal voor ons nut had. Python was een van de weinige opties die voor ons overbleef. Echter was uit eindelijk de conclusie dat we ons momenteel beter kunnen richten op PHP7 ipv een geheel andere taal.
Blue-eagle schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:20:TL;DR voor het bovenstaande wat iedereen mag negeren (want vooroordelen van mijn kant): Kijk ook eens naar je huidige tech-stack. Zijn er misschien betere developers in grotere aantallen te vinden als je zou switchen naar Java, Python, of Node.js?
Naar mijn idee is Node.js nog een vele kleinere markt dan PHP. Over Java en Python durf ik niet echt te oordelen, maar mijn gevoel is dat deze markten redelijk gelijk zijn aan elkaar. Daarnaast werken wij aan 1 product (meer dan 1 miljoen regels code). Dus even switchen naar een andere taal zit er zeker niet zomaar in.
Blue-eagle schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:20:Wat mij interesseert in een baan is vooral: Overtuig mij om mijn huidige baan te verlaten. De meeste developers die erg gewild zijn zitten erg goed op hun plek. Die hebben momenteel een salaris van 60k+. Die gaan op lekker luxe bedrijfsuitjes. Die hebben een opleidingsbudget van 5k+ per jaar. Die krijgen geen trainingen maar géven presentaties op conferences. Die werken met soortgelijke hoogopgeleide en ervaren collega's. Die werken aan moderne software wat niet hun carrière stagneert maar een flinke boost geeft.

Waarom zou een developer die jij zoekt zijn huidige warme nest en vaste contract en betrouwbare werkgever verlaten voor jou?
Daar ben ik dus juist naar opzoek. Zijn er nog naast geld gerelateerde punten (want veel van jou punten komen uit eindelijk op geld uit). Nog andere dingen die men kan motiveren om te veranderen van baan? Of komt het uit eindelijk gewoon alleen uit op wie het meeste betaald?
Die krijgen geen trainingen maar géven presentaties op conferences. Die werken met soortgelijke hoogopgeleide en ervaren collega's. Die werken aan moderne software wat niet hun carrière stagneert maar een flinke boost geeft.
Dit vind ik wel zeer interessante opmerking. Maar hoe breng je zoiets in een vacature? De hoogte van de ervaring ligt namelijk ook weer in verhouding tot de persoon die komt solliciteren. Kortom ik denk dat wij best wel wat verstand hebben van wat wij doen, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die nog een stuk slimmer/verder zijn dan ons. Daarnaast zijn we juist opzoek naar extra personeel omdat we willen vernieuwen.
Blue-eagle schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:20:Wat jij lijkt te zoeken is eerder een medior developer die nog net niet voldoet aan jouw eisen. Maar om die persoon de juiste groei te bieden heb jij wel een goede persoon (noem het tech-lead/senior/competency lead, whatever) nodig die zo'n persoon kan helpen doorgroeien naar zo'n functie. Pas dan kom je met jouw salarisschaal in de buurt, want een medior -> senior promotie is niet ineens 1000 per maand erbij, eerder een paar honderd.

Verkoop de bedrijfscultuur, de beloning, het soort werk, de tech-stack, collega's, de verwachtingen, carrièremogelijkheden, etc.
Dat is wel wat wij zoeken, maar dat is dus niet wat wij op bezoek krijgen. En daarom zijn we dus opzoek naar een manier hoe wij beter de juiste mensen kunnen aanspreken.
Bigs schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:23:
Je bent niet de enige met dit probleem, zie: Waarom is het zo moeilijk om JAVA-developers te vinden?

Of je nu PHP, Java, NodeJS of Ruby on Rails ontwikkelaars zoekt: Er lijken maar heel weinig echt goede kandidaten op de markt te zijn. Ik ken verschillende voorbeelden van bedrijven (waaronder wij zelf) die hierdoor echt in hun groei geremd worden.
Daar zijn wij na afgelopen jaar dus idd ook achter gekomen. We hadden een jaar terug nooit verwacht dat we zo enorm veel moeite zouden hebben met het vinden van personeel.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:31:
Kijk ook eens naar je vacature tekst zelf, vraag je daar om een php-programmeur of heb je een goede en pakkende tekst die zich richt op je kleine doelgroep binnen de php hoek die je zelf schetst? Hoe staat je bedrijf bekend in de regio en in deze hoek?
Daarnaast trek je wel de juiste conclusies op de sollicitanten? Wat doe je om tot deze conclusie te komen? Lezen CV en een gesprekje? Of ga je dieper in op sommige punten?
Ik denk dat onze vacature tekst wel redelijk duidelijk aangeeft naar wat voor een soort programmeur wij opzoek zijn. Verder zijn wij nog een redelijk klein bedrijf dus ik denk niet dat onze naam nu echt mensen aanspreekt.

Wat wij vaak doen is dat wij voor de sollicitatie, de kandidaat vragen om zelf een stukje code aan te leveren waarop ze zelf erg trots zijn. Vaak zien we dan al dat 9 van de 10 een complete implementatie van een framework opsturen. Als we dan nogmaals vragen om uit al die code 1 stukje uit te kiezen waar men echt achter staat, omdat het laat zien wat ze technisch kunnen, dan komen tot nu toe alle kandidaten niet verder dan alsnog een stukje MVC implementatie te tonen.

Op de sollicitatie gesprekken zelf gaan we dan vaak in op de code. Het gebruik van classes, design patterns, etc.. Vaak leggen we ook nog uit wat we precies bedoelen, om te voorkomen dat men het wel snapt, maar alleen niet de juiste termen kent.. Maar tot nu toe komt daar vaak niet veel meer uit dan dat de kanditaat totaal vast loopt.

We hebben het ook al geprobeerd om een kandidaat zich toch nog te laten bewijzen dat ze het wel kunnen (leren). Het gevolg was echter dat mensen die alleen graag frameworks in richten het vaak zelf ook helemaal niet leuk vinden om veel technischer te programmeren. Uit eindelijk vertrekken ze dan toch.
Silver7 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:35:
Is het niet beter om extern bedrijf in te huren die PHP-zaakjes voor jullie regelt?
Wij ontwikkelen onze software zelf, dat is de kern van ons bedrijf. Dat is niet iets wat je uitbesteed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710439

offtopic:

TL;DR voor het bovenstaande wat iedereen mag negeren (want vooroordelen van mijn kant): Kijk ook eens naar je huidige tech-stack. Zijn er misschien betere developers in grotere aantallen te vinden als je zou switchen naar Java, Python, of Node.js?
Waarom denk je dat het zinvol is om dit toe te voegen als iedereen het maar moet negeren? Wil je nou echt zo ongelofelijk graag op je soapbox mbt PHP staan, dat je het toch echt maar niet kan laten eens even lekker te ranten?

En dat nog terwijl je zelf al een betere insteek geeft om je kritiek op php een nuttigere vorm te geven: is een andere taal geen optie?

Maar toch nog even lekker ranten op PHP. Maar we zullen het negeren hoor |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
Anoniem: 710439 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:14:
[...]

Waarom denk je dat het zinvol is om dit toe te voegen als iedereen het maar moet negeren? Wil je nou echt zo ongelofelijk graag op je soapbox mbt PHP staan, dat je het toch echt maar niet kan laten eens even lekker te ranten?

En dat nog terwijl je zelf al een betere insteek geeft om je kritiek op php een nuttigere vorm te geven: is een andere taal geen optie?

Het feit dat hij bij lange na niet de enige softwareontwikkelaar is die er zo over denkt maakt het wellicht wel relevant? Als ik de portfolios van bedrijven met een PHP vacature bekijk dan zie ik daar vrij weinig unieke projecten in waarbij ik denk: cool om daar aan te werken. Voor een groot deel zijn het standaard (kleine) webapplicaties op een of ander framework en/of websites en webshops, ik kan mij voorstellen dat mensen dit soort vacatures daarom skippen (terecht of niet).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 10:40
Wij ontwikkelen onze software zelf, dat is de kern van ons bedrijf. Dat is niet iets wat je uitbesteed ;).
Wat let je om een opleidingscentrum te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Silver7 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:29:
[...]

Is dat niet een betere optie iemand opleiden vanuit een schoolverlater of 1-2 jaar werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Uhmmie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:11:
[...]

Wij zitten in de regio Noord-Holland. Dus helaas zullen wij wel onder de regio Amsterdam vallen (ook al zitten we daar zelf niet). Afhankelijk van de ervaring is het loon nog wel bespreekbaar. Het aangeboden loon is gebaseerd op iemand met 4 a 5 jaar ervaring.
Ik zou rond de 64k gaan zitten met het aangeboden salaris voor die regio.
[...]

PHP heeft inderdaad niet altijd een even goede naam. We hebben onlangs nog een onderzoek gedaan of het wisselen van taal voor ons nut had. Python was een van de weinige opties die voor ons overbleef. Echter was uit eindelijk de conclusie dat we ons momenteel beter kunnen richten op PHP7 ipv een geheel andere taal.
Fair enough :)
[...]

Naar mijn idee is Node.js nog een vele kleinere markt dan PHP. Over Java en Python durf ik niet echt te oordelen, maar mijn gevoel is dat deze markten redelijk gelijk zijn aan elkaar. Daarnaast werken wij aan 1 product (meer dan 1 miljoen regels code). Dus even switchen naar een andere taal zit er zeker niet zomaar in.
1 Miljoen regels code? Da's meer dan de space shuttle had. Ongeveer 3 keer zoveel als de Quake 3 engine. Dat moet wel een bizar goed onderhouden stuk software zijn om interessant te zijn voor nieuwe developers :o Of in andere bewoordingen: het klinkt als iets wat oud is.

Is het erg oud? Oude software onderhouden is niet bepaald iets waar veel developers op zitten te wachten. Dat is over het algemeen de shit opruimen van anderen die daar inmiddels niet meer werken...
[...]

Daar ben ik dus juist naar opzoek. Zijn er nog naast geld gerelateerde punten (want veel van jou punten komen uit eindelijk op geld uit). Nog andere dingen die men kan motiveren om te veranderen van baan? Of komt het uit eindelijk gewoon alleen uit op wie het meeste betaald?
Bedrijfscultuur is belangrijk. Ik zou voor geen 10k bij een bedrijf werken waar ik wekelijks 60 uren moet maken. Dan zou ik liever een stap terug doen qua salaris om bij een bedrijf te werken wat gewoon comfortabel en sociaal aanvoelt.

Beknibbel niet op "the tools of the trade", bijvoorbeeld. Genoeg bedrijven die een nieuwe werkgever een MacBook Pro 15" uit 2011 geven. Investeer dat kleine bedrag nou even in een systeem die hij zelf mag uitzoeken ;)
[...]

Dit vind ik wel zeer interessante opmerking. Maar hoe breng je zoiets in een vacature? De hoogte van de ervaring ligt namelijk ook weer in verhouding tot de persoon die komt solliciteren. Kortom ik denk dat wij best wel wat verstand hebben van wat wij doen, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die nog een stuk slimmer/verder zijn dan ons. Daarnaast zijn we juist opzoek naar extra personeel omdat we willen vernieuwen.
Heb je al huidige collega's die de nodige werkzaamheden uitvoeren op, zeg, beurzen, conferences, etc? Als je werkgever groot genoeg is om iemand verantwoordelijk te maken voor de externe reputatie van het bedrijf, dan zou ik dat zeker doen. Social media is een obvious first, maar organiseer bijeenkomsten, stel huidige collega's verantwoordelijk voor het geven van talks, etc.

Reputatie opbouwen kost tijd, en op die manier krijgt jouw bedrijf ook bekendheid bij de potential employees die naar die evenementen toe gaan.
[...]

Wat wij vaak doen is dat wij voor de sollicitatie, de kandidaat vragen om zelf een stukje code aan te leveren waarop ze zelf erg trots zijn. Vaak zien we dan al dat 9 van de 10 een complete implementatie van een framework opsturen. Als we dan nogmaals vragen om uit al die code 1 stukje uit te kiezen waar men echt achter staat, omdat het laat zien wat ze technisch kunnen, dan komen tot nu toe alle kandidaten niet verder dan alsnog een stukje MVC implementatie te tonen.
En ik zou je niks kunnen laten zien, al mijn werk in de afgelopen 10 jaren is volledig closed-source.
Op de sollicitatie gesprekken zelf gaan we dan vaak in op de code. Het gebruik van classes, design patterns, etc.. Vaak leggen we ook nog uit wat we precies bedoelen, om te voorkomen dat men het wel snapt, maar alleen niet de juiste termen kent.. Maar tot nu toe komt daar vaak niet veel meer uit dan dat de kanditaat totaal vast loopt.
Raar... dat soort kennis en ervaring hoort men al op te doen op 't HBO of de universiteit.

Anoniem: 710439 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:14:
[...]

Ranten? Nee, daarom de disclaimer. Het lijkt mij nuttige informatie omdat de mening "PHP is suf" niet bepaald uniek is onder programmeurs.

Ik ken erg veel goede developers. Ik ken geen enkele developer die PHP zou willen programmeren, of zou willen leren. Dat is een mening die mogelijk relevant is, zeker gezien het feit dat deze mening absoluut niet uniek is.

Als jij een andere mening bent toegedaan dan mag je dat natuurlijk ook aangeven. Aangeven dat jij je beledigd voelt draagt weinig bij aan het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 17:29
Er is gewoon een tekort aan goeie developers. Daar ga je op korte termijn echt niks aan veranderen. Switchen naar een andere taal zal je ook niet helpen; zoals iemand eerder al liet zien geldt dit net zo goed voor Java devs bijvoorbeeld.

Je moet je realiseren wat je vraagt. Je wil een goede developer die nu al een baan bij een leuk bedrijf er van overtuigen een enorm risicovolle stap te nemen door over te stappen naar jouw bedrijf. Dat zul je aantrekkelijk moeten maken. Loon is hier een aspect in, carrieremogelijkheden is een andere. Die goeie developers waar jij naar op zoek bent weten prima wat ze waard zijn; die worden continue op LinkedIn gestalkt.

Er is in je tekst niks komma nul dat mij aanspreekt. Je loon is niks bijzonders. "We betalen een marktconform salaris" betekent voor een goeie developer gewoon dat 'ie er op achteruit gaat waarschijnlijk. Daarnaast lees ik niks terug van dat jullie op de cutting edge zitten in PHP land kwa conferenties e.d. Het komt over als een erg gemiddeld bedrijf dat een gemiddeld salaris betaalt dat wel graag een bovengemiddelde developer wil. Tja. Dat willen ze allemaal wel. Vergeet ook niet dat er genoeg bijvoorbeeld C# gebaseerde bedrijven zijn die actief in de PHP poel werven. Die developers zie je niet weer terug.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:14
Het vinden van goede (PHP) programmeurs is gewoon heel lastig, vooral de programmeurs die instaat zijn om zelfstandig iets op te bouwen op basis van de requirements, kunnen communiceren en begrijpen dat gebruik van standaard frameworks en packages in je voordeel kan werken...

Ik ken het voorbeeld van een directeur die zelf, een uur per dag (!), persoonlijke berichtjes verstuurd naar mogelijke kandidaten en daar uiteindelijk pas na maanden een nieuwe programmeur uit haalde.

Ik krijg bijna dagelijks uitnodigingen op LinkedIn en daar zitten grote partijen tussen, probeer daar maar eens uit te springen. En dat gaat allang niet meer om een goed salaris, direct een vast contract, auto en telefoon van de zaak zoals dat vroeger ging. Van mijn werkgever krijg ik bijv. een uitgebreid budget voor cursussen, conferenties maar ook 20% tijd voor mijn eigen projecten. Flexibiliteit in zowel uren, werktijden en vakanties (ik ken een heel tof bedrijf in Utrecht wat zelfs geen vakantiedagen heeft, houden ze niet bij, bepaald je zelf in samenwerking met je collega's).

En wat ook heel belangrijk is; gewoon een gaaf team en toffe afwisselende projecten. Aan de slag met de nieuwste ontwikkelingen is gewoon veel uitdagender als debuggen en nieuwe functionaliteit toevoegen aan een 5 jaar oud project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Als ik puur kijk naar mijn eigen situatie:

Als PHP developer ben je bijna geheel automatisch enorm populair onder de werving en selectie. Er gaat geen week voorbij zonder dat er via LinkedIn een uitnodiging binnenkomt of ik op gesprek wil komen. De reden waarom ik nooit op gesprek zal gaan is heel simpel: Ik heb nu een hoop voordelen opgebouwd waar een nieuwe werkgever zich niet aan zal willen stoten. Zo is mijn vast contract me heilig, wanneer ik elders zou beginnen krijg je 99% van de keren een standaard jaarcontract aangeboden. Daarnaast zit ik momenteel goed op mijn plek, heb een goede verhouding met mijn baas en mijn collega's. Waarom dan switchen?

Men kan me alleen overtuigen om het eventueel te overwegen wanneer men me kan garanderen dat ik er niet op achteruit ga. Minimaal hetzelfde loon, minimaal vast contract, minimaal pensioen etc. Niet dat ik momenteel enorm veel secundaire arbeidsvoorwaarden heb, maar de kern wat echt belangrijk is zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uhmmie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:11:
[...]
Natuurlijk is er meer dan salaris. Er zijn zat redenen om niet bij een bepaalde werkgever te gaan werken. Maar niemand gaat van werkgever veranderen alleen omdat hij bij jullie naar een conferentie mag gaan.

Afstudeerders kan je met een marktconform salaris krijgen. Mensen die verhuizen en naar een nieuwe baan zoeken. Of mensen die erg ontevreden zijn bij hun huidige werk. Dat zijn beide echter niet hele grote groepen Maar anders ga je echt geen echt goede developers vinden die voor een 'marktconform' loon bij hun huidige werkgever weg gaan.

Wat overblijft is significant meer geld bieden, en dan geen andere zaken hebben die sollicitanten afschrikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het grootste probleem hier al aangekaart is iedereen wil die ervaren mensen, liefst jong en ervaren. Maar kijk eens naar een andere poel van mensen die misschien dolgraag willen leren. Kijk eens naar 45 plussers die wel programmeer ervaring hebben en willen leren. Biedt ze een kans salaris hoeft niet groots te zijn. Mijn best leidinggevende ooit heeft me wel eens uitgelegd dat geld de meest kortdurende motivator is, je went er snel aan en op is op. Maar plezier en waardering in het werk, dat is waar je blij van wordt en vooral redelijke werkdruk. Ben Nederlands best betaalde facilitair medewerker geweest maar het heeft me wel mijn huwelijk en levensgeluk gekost.
Denk ook wel dat het punt is dat je programmeren kunt leren, maar logisch programmeren denken moet in je zitten.
Om mensen te vinden kan je je als bedrijf natuurlijk ook goed profileren op LinkedIn

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Silver7 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:29:
[...]
We hebben geprobeerd om mensen intern op te leiden. Dit heeft ons afgelopen jaar al meerdere keren een aantal maanden gekost. Echter merken we gewoon dat als mensen geen affiniteit hebben met het technischere deel van het programmeren, het uit eindelijk op niks uitdraaid (of het lukt niet of ze hebben er zelf geen plezier in).
Axente schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:36:
[...]
Is dat niet een betere optie iemand opleiden vanuit een schoolverlater of 1-2 jaar werkervaring.
Iedereen die hier als programmeur is begonnen, is hier ook binnen gekomen als afstudeerder. Helaas is echter de hogeschool die bij ons in de buurt zit gestopt met HI. Hierdoor is dit een stuk lastiger geworden aangezien we nu afhankelijk zijn van andere steden. En veel studenten hebben toch liever een plek dicht bij huis of gaan dan naar liever naar de grotere bedrijven in Amsterdam (als ze dan toch moeten reizen).
Blue-eagle schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:45:
[...]
Ik zou rond de 64k gaan zitten met het aangeboden salaris voor die regio.
Wow. Ik denk dat ik zelf ook maar eens ga kijken naar een nieuwe baan. Haha. Maar even serieus, ik denk dat wij dit niet kunnen bieden (alleen al niet tegenover de huidige werknemers). Misschien is dit loon wel realistisch voor mensen met hele hoge ervaring. Van ons mag die ervaring best een stuk minder zijn. Maar we willen wel gewoon programmeurs en niet mensen die alleen in php een framework kunnen implementeren.
1 Miljoen regels code? Da's meer dan de space shuttle had. Ongeveer 3 keer zoveel als de Quake 3 engine. Dat moet wel een bizar goed onderhouden stuk software zijn om interessant te zijn voor nieuwe developers :o Of in andere bewoordingen: het klinkt als iets wat oud is.

Is het erg oud? Oude software onderhouden is niet bepaald iets waar veel developers op zitten te wachten. Dat is over het algemeen de shit opruimen van anderen die daar inmiddels niet meer werken...
Wij ontwikkelen inderdaad steeds door op hetzelfde product en dat product bestaat ondertussen 10 jaar. Onderdelen binnen dat product worden steeds vernieuwd en nieuwe onderdelen worden nog steeds toegevoegd. Ik snap dat er veel programmeurs zijn die alleen maar nieuwe dingen willen maken (liefst meerdere nieuwe projecten in een jaar). Maar dat is niet wat wij doen. Ik ben zelf van mening dat goed onderhoud op code zeker zo uitdagend kan zijn, als iets nieuws ontwikkelen.
[...]
Bedrijfscultuur is belangrijk. Ik zou voor geen 10k bij een bedrijf werken waar ik wekelijks 60 uren moet maken. Dan zou ik liever een stap terug doen qua salaris om bij een bedrijf te werken wat gewoon comfortabel en sociaal aanvoelt.

Beknibbel niet op "the tools of the trade", bijvoorbeeld. Genoeg bedrijven die een nieuwe werkgever een MacBook Pro 15" uit 2011 geven. Investeer dat kleine bedrag nou even in een systeem die hij zelf mag uitzoeken ;)
Bij ons is het een hele informele sfeer. Overwerken is voor de meeste mensen bijna nooit van toepassen en ik durf wel te zeggen dat R&D bij ons een heel hecht team is. Daarnaast krijgt de programmeur bij ons ook gewoon een laptop naar keuze. En mag hij of zij zelf zijn development tools uitzoeken.
[...]
Heb je al huidige collega's die de nodige werkzaamheden uitvoeren op, zeg, beurzen, conferences, etc? Als je werkgever groot genoeg is om iemand verantwoordelijk te maken voor de externe reputatie van het bedrijf, dan zou ik dat zeker doen. Social media is een obvious first, maar organiseer bijeenkomsten, stel huidige collega's verantwoordelijk voor het geven van talks, etc.

Reputatie opbouwen kost tijd, en op die manier krijgt jouw bedrijf ook bekendheid bij de potential employees die naar die evenementen toe gaan.
We hebben wel al iemand die al onze social media etc beheerd. Maar dat is totaal niet technisch. We zitten er wel over te denken hoe we een dergelijk iets aan zouden kunnen pakken.
[...]
En ik zou je niks kunnen laten zien, al mijn werk in de afgelopen 10 jaren is volledig closed-source.
Ik ben van mening dat iedereen een stukje code moet kunnen aanleveren waarin ze laten zien wat ze kunnen. Dat kost je misschien een avond in jou geval.
[...]
Raar... dat soort kennis en ervaring hoort men al op te doen op 't HBO of de universiteit.
Dat dachten wij ook. Maar dat blijkt dus echt enorm tegen te vallen.
Hydra schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:55:
Er is gewoon een tekort aan goeie developers. Daar ga je op korte termijn echt niks aan veranderen. Switchen naar een andere taal zal je ook niet helpen; zoals iemand eerder al liet zien geldt dit net zo goed voor Java devs bijvoorbeeld.

Je moet je realiseren wat je vraagt. Je wil een goede developer die nu al een baan bij een leuk bedrijf er van overtuigen een enorm risicovolle stap te nemen door over te stappen naar jouw bedrijf. Dat zul je aantrekkelijk moeten maken. Loon is hier een aspect in, carrieremogelijkheden is een andere. Die goeie developers waar jij naar op zoek bent weten prima wat ze waard zijn; die worden continue op LinkedIn gestalkt.

Er is in je tekst niks komma nul dat mij aanspreekt. Je loon is niks bijzonders. "We betalen een marktconform salaris" betekent voor een goeie developer gewoon dat 'ie er op achteruit gaat waarschijnlijk. Daarnaast lees ik niks terug van dat jullie op de cutting edge zitten in PHP land kwa conferenties e.d. Het komt over als een erg gemiddeld bedrijf dat een gemiddeld salaris betaalt dat wel graag een bovengemiddelde developer wil. Tja. Dat willen ze allemaal wel. Vergeet ook niet dat er genoeg bijvoorbeeld C# gebaseerde bedrijven zijn die actief in de PHP poel werven. Die developers zie je niet weer terug.
Ik weet niet of wij echt een bovengemiddelde developer willen. Misschien wel als je puur en alleen naar PHP developers kijkt, want daar lijken gewoon zoveel 'slechte' programmeurs tussen te lopen. Wij willen gewoon iemand die de basis van programmeren snapt. Niet iemand die het truukje geleerd heeft hoe je een framework moet implementeren en verder niks kan. Dat laatste zal namelijk best werken voor 9 van de 10 website bouwers, maar dat is niet wat wij doen.
Icey schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:44:
Het vinden van goede (PHP) programmeurs is gewoon heel lastig, vooral de programmeurs die instaat zijn om zelfstandig iets op te bouwen op basis van de requirements, kunnen communiceren en begrijpen dat gebruik van standaard frameworks en packages in je voordeel kan werken...

Ik ken het voorbeeld van een directeur die zelf, een uur per dag (!), persoonlijke berichtjes verstuurd naar mogelijke kandidaten en daar uiteindelijk pas na maanden een nieuwe programmeur uit haalde.

Ik krijg bijna dagelijks uitnodigingen op LinkedIn en daar zitten grote partijen tussen, probeer daar maar eens uit te springen. En dat gaat allang niet meer om een goed salaris, direct een vast contract, auto en telefoon van de zaak zoals dat vroeger ging. Van mijn werkgever krijg ik bijv. een uitgebreid budget voor cursussen, conferenties maar ook 20% tijd voor mijn eigen projecten. Flexibiliteit in zowel uren, werktijden en vakanties (ik ken een heel tof bedrijf in Utrecht wat zelfs geen vakantiedagen heeft, houden ze niet bij, bepaald je zelf in samenwerking met je collega's).

En wat ook heel belangrijk is; gewoon een gaaf team en toffe afwisselende projecten. Aan de slag met de nieuwste ontwikkelingen is gewoon veel uitdagender als debuggen en nieuwe functionaliteit toevoegen aan een 5 jaar oud project.
Ik denk dat ik ook niet moet gaan kijken hoeveel uur en geld wij hier het afgelopen jaar aan hebben besteed. Want dan komen we denk ik ook wel op meer dan een jaar loon uit :(.

Met nieuwe technieken zijn we wel steeds meer bezig. Zo zijn we nu stap voor stap de voorkant van de applicatie aan het vervangen om weer helemaal uptodate te zijn met de nieuwste technieken. Maar onderhoud aan alles wat niet direct vervangen wordt zal helaas ook moeten gebeuren.
Anoniem: 221563 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:18:
Als ik puur kijk naar mijn eigen situatie:

Als PHP developer ben je bijna geheel automatisch enorm populair onder de werving en selectie. Er gaat geen week voorbij zonder dat er via LinkedIn een uitnodiging binnenkomt of ik op gesprek wil komen. De reden waarom ik nooit op gesprek zal gaan is heel simpel: Ik heb nu een hoop voordelen opgebouwd waar een nieuwe werkgever zich niet aan zal willen stoten. Zo is mijn vast contract me heilig, wanneer ik elders zou beginnen krijg je 99% van de keren een standaard jaarcontract aangeboden. Daarnaast zit ik momenteel goed op mijn plek, heb een goede verhouding met mijn baas en mijn collega's. Waarom dan switchen?

Men kan me alleen overtuigen om het eventueel te overwegen wanneer men me kan garanderen dat ik er niet op achteruit ga. Minimaal hetzelfde loon, minimaal vast contract, minimaal pensioen etc. Niet dat ik momenteel enorm veel secundaire arbeidsvoorwaarden heb, maar de kern wat echt belangrijk is zit goed.
Ik denk dat jou visie redelijk overeenkomt met hoe ik er zelf tegenover sta (als ik zelf opzoek zou gaan naar een nieuwe baan). Echter zoals jezelf aangeeft zijn de grootste redenen waarom je liever bij je huidige baan blijft dingen die je opbouwt terwijl je ergens werkt. Ik kan niet iemand een goede relatie met zijn collega's aanbieden tijdens een sollicitatie gesprek ;).
Sissors schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Natuurlijk is er meer dan salaris. Er zijn zat redenen om niet bij een bepaalde werkgever te gaan werken. Maar niemand gaat van werkgever veranderen alleen omdat hij bij jullie naar een conferentie mag gaan.

Afstudeerders kan je met een marktconform salaris krijgen. Mensen die verhuizen en naar een nieuwe baan zoeken. Of mensen die erg ontevreden zijn bij hun huidige werk. Dat zijn beide echter niet hele grote groepen Maar anders ga je echt geen echt goede developers vinden die voor een 'marktconform' loon bij hun huidige werkgever weg gaan.

Wat overblijft is significant meer geld bieden, en dan geen andere zaken hebben die sollicitanten afschrikken.
Ik denk idd dat we toch maar weer de focus moeten leggen op afstudeerders. Dat is in het verleden altijd goed gegaan. Nu alleen iets lastiger omdat hier op de hogeschool geen aansluitende opleiding meer is.
Frogmen schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:35:
Ik denk dat het grootste probleem hier al aangekaart is iedereen wil die ervaren mensen, liefst jong en ervaren. Maar kijk eens naar een andere poel van mensen die misschien dolgraag willen leren. Kijk eens naar 45 plussers die wel programmeer ervaring hebben en willen leren. Biedt ze een kans salaris hoeft niet groots te zijn. Mijn best leidinggevende ooit heeft me wel eens uitgelegd dat geld de meest kortdurende motivator is, je went er snel aan en op is op. Maar plezier en waardering in het werk, dat is waar je blij van wordt en vooral redelijke werkdruk. Ben Nederlands best betaalde facilitair medewerker geweest maar het heeft me wel mijn huwelijk en levensgeluk gekost.
Denk ook wel dat het punt is dat je programmeren kunt leren, maar logisch programmeren denken moet in je zitten.
Om mensen te vinden kan je je als bedrijf natuurlijk ook goed profileren op LinkedIn
Bedankt voor alle tips. We hebben hier ook wel een aantal 50+ gehad. Maar helaas nog niemand tegen gekomen waarmee de juiste klik was. Op het moment dat iemand mij tijdens een solicitatie gesprek kan overtuigen dat hij het programmeren goed onder de knie heeft, maar alleen nog een beginner is qua PHP, dan wil ik hem of haar echt wel die kans geven.

Maar ik denk dat het voor ons wel duidelijk is dat we op de huidige manier, niet snel nieuwe mensen gaan vinden. Enerzijds moeten we vernieuwen om een interessante werkomgeving te creëren. Maar om dit te kunnen realiseren hebben we extra personeel nodig. Ik denk dat we het voor nu maar gewoon blijven houden in het vinden van nieuwe afstudeerders in de hoop dat ze blijven hangen na hun studie.

Iedereen iig bedankt voor je tips, ideeën en meningen :). Het wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 21:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik vind em wel leuk, als ik dit even naast elkaar zet:
Wow. Ik denk dat ik zelf ook maar eens ga kijken naar een nieuwe baan. Haha. Maar even serieus, ik denk niet dat wij dit kunnen bieden (alleen al niet tegenover de huidige werknemers).
en
Ik denk dat ik ook niet moet gaan kijken hoeveel uur en geld wij hier het afgelopen jaar aan hebben besteed. Want dan komen we denk ik ook wel op meer dan een jaar loon uit :(.
Tel die op, bied die 10k meer, en besteed minder aan werving. Maar wees er vooral duidelijk over. Marktconform betekent nog altijd 'leuk, maar gemiddeld'. Als je iemand wilt die bovengemiddeld is, dan heeft die meestal ook al een bovengemiddeld salaris. Die ga je dus nooit vangen met 'marktconform'. (salaris mag je ook omzetten in vrije dagen, trainingen, leuke speeltjes etc.)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
FreezeXJ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:08:
Ik vind em wel leuk, als ik dit even naast elkaar zet:
[...]
en
[...]
Tel die op, bied die 10k meer, en besteed minder aan werving. Maar wees er vooral duidelijk over. Marktconform betekent nog altijd 'leuk, maar gemiddeld'. Als je iemand wilt die bovengemiddeld is, dan heeft die meestal ook al een bovengemiddeld salaris. Die ga je dus nooit vangen met 'marktconform'. (salaris mag je ook omzetten in vrije dagen, trainingen, leuke speeltjes etc.)
Ik begrijp hem. Wij gingen er ook niet vanuit dat het ons zoveel tijd en geld gingen kosten als dat het tot nu toe al gedaan is. Vandaar dat ik dus ook aan het kijken ben of het nog wel zin heeft om op deze manier verder te zoeken. Of dat we het toch op een andere manier moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:17
Een tip, je zegt dat onderhouden van bestaande code net zo leuk kan zijn als nieuwe dingen bouwen. Dat kan in sommige gevallen waar zijn, maar over het algemeen spreek je dan over een andere mentaliteit van developer.

Iemand die heel graag nieuwe dingen bouwt, ga je niet lang houden als het ineens blijkt dat het alle dagen gewoon refactoring van bestaande code is. Zet dit dan ook duidelijk in de vacature, en nog belangerijker, lieg hier niet over tijdens de intake.

Op m'n vorig project was het ook zo, ja er zijn heel veel nieuwe dingen in het verschiet die we gaan ontwikkelen, ze hadden er niet bijverteld dat dat pas binnen 5 a 10 jaar ging zijn en dat het voor de moment heel karig was met werk. Needless to say dat ik er na een half jaar al weg was. Dat contract met dat bedrijf is dan ook gewoon wegens leugens tijdens de intake vernietigd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Laatst online: 28-06 08:12
Tarkin schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:03:
Een tip, je zegt dat onderhouden van bestaande code net zo leuk kan zijn als nieuwe dingen bouwen. Dat kan in sommige gevallen waar zijn, maar over het algemeen spreek je dan over een andere mentaliteit van developer.

Iemand die heel graag nieuwe dingen bouwt, ga je niet lang houden als het ineens blijkt dat het alle dagen gewoon refactoring van bestaande code is. Zet dit dan ook duidelijk in de vacature, en nog belangerijker, lieg hier niet over tijdens de intake.

Op m'n vorig project was het ook zo, ja er zijn heel veel nieuwe dingen in het verschiet die we gaan ontwikkelen, ze hadden er niet bijverteld dat dat pas binnen 5 a 10 jaar ging zijn en dat het voor de moment heel karig was met werk. Needless to say dat ik er na een half jaar al weg was. Dat contract met dat bedrijf is dan ook gewoon wegens leugens tijdens de intake vernietigd geweest.
Hier ben ik het compleet mee eens, ik ben een aantal maanden geleden overgestapt. Ik zat al 6 jaar bij dezelfde werkgever, en bij mijn nieuwe werkgever zouden ze een hoop leuke projecten doen. Puntje bij paaltje zijn de helft van die projecten gecancelled, de rest is achteraf toch niet zo als ze het hadden voorgespiegeld.

Wat je dan krijgt is dat ik ander werk ga zoeken, zij hebben geld weggegooid aan werving en selectie toko's. En aan het eind van de rit is niemand er beter op geworden. (Nou ja misschien wordt ik er beter van, aangezien ik besloten heb om voor mezelf te beginnen 8)7 )

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Tarkin schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:03:

Dat hebben we ook duidelijk in de vacature staan, juist om aan te geven naar wat voor een type developer we opzoek zijn. Daarnaast geven we dit ook duidelijk aan in de sollicitatie gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03

BCC

We zijn in regio Amersfoort ook al 2 jaar op zoek naar een goede Ruby dev. Al circa 4 man gehad maar het niveau is inderdaad vaak te laag en mijn ervaring is dat mensen zich ook niet echt in lijken te willen zetten voor bijscholing ed.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-07 13:30
Ik ben erg benieuwd naar een stuk code wat jij zou verwachten te ontvangen van een goede kandidaat, én een stuk code wat je van de momenteel beste kandidaat (die je afgewezen hebt) hebt gekregen.

Edit: Ik doel op het volgende: "Als we dan nogmaals vragen om uit al die code 1 stukje uit te kiezen waar men echt achter staat, omdat het laat zien wat ze technisch kunnen, dan komen tot nu toe alle kandidaten niet verder dan alsnog een stukje MVC implementatie te tonen."

[ Voor 41% gewijzigd door beNN_ op 13-01-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
beNN_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:58:
Ik ben erg benieuwd naar een stuk code wat jij zou verwachten te ontvangen van een goede kandidaat, én een stuk code wat je van de momenteel beste kandidaat (die je afgewezen hebt) hebt gekregen.
Het is wel iets ingewikkelder dan dat :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Uhmmie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:20:
Dat hebben we ook duidelijk in de vacature staan, juist om aan te geven naar wat voor een type developer we opzoek zijn. Daarnaast geven we dit ook duidelijk aan in de sollicitatie gesprekken.
Tja. Je geeft telkens antwoorden waaruit blijkt dat je vindt dat jullie het "allemaal wel doen". Het blijft gewoon een feit dat wat jullie bieden niet aansluit bij wat die mensen die je zoekt kunnen krijgen. Je kunt dan blijven vasthouden aan jullie aanbod of gewoon inzien dat je meer geld / betere voorwaarden op tafel moet gaan leggen.

Wat hebben jullie op dit moment aan andere developers lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Als je geen specifieke voordelen hebt als werkgever is met name de vestigingslocatie nog uniek. Waar zit je precies? Wellicht kun je werven op programmeurs die in jouw regio wonen. Een korte reistijd is een belangrijk pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 07-07 16:20
Uhmmie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:20:
[...]

Toch heb ik de indruk zoals je het hier verwoordt, dat jullie willen selecteren op een creatieveling die nieuwe dingen opzet. Terwijl iemand die bestaande dingen moet gaan aanpassen toch echt een ander type persoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Om even out of the box te denken: heb je ook al aan remote werkers gedacht? Dan heb je iig heel Nederland om uit te kiezen of zelfs heel de wereld.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Waarom is jouw onderneming leuk om voor te werken? Is de cultuur aansprekend? Krijgen mensen energie van het werk. Focus op inhoud en salaris is veel te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 18:57
jullie aanbod is slecht kwa salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BCC schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:50:
Om even out of the box te denken: heb je ook al aan remote werkers gedacht? Dan heb je iig heel Nederland om uit te kiezen of zelfs heel de wereld.
100% remote zitten werkt gewoon niet met developers (idem voor het meeste teamwerk). Je wil juist gewoon binnen een team, helemaal bij een klein bedrijf, gewoon regelmatig face to face kunnen overleggen. Een hoop mensen zullen 't hier wel niet mee eens zijn maar ik heb het echt nooit goed zien werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Dat ligt vaak meer aan je eigen bedrijfscultuur dan aan de mederwerkers; Github werkt bijvoorbeeld alleen maar met remote workers, maar goed als je dat niet wil, dan houdt het snel op. Klant van mij heeft nu bijvoorbeeld een Developer in dienst in Australië en een in Noorween en dat gaat heel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 13-01-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:10

Stoney3K

Flatsehats!

beNN_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:58:

Edit: Ik doel op het volgende: "Als we dan nogmaals vragen om uit al die code 1 stukje uit te kiezen waar men echt achter staat, omdat het laat zien wat ze technisch kunnen, dan komen tot nu toe alle kandidaten niet verder dan alsnog een stukje MVC implementatie te tonen."
Daar ben ik ook eens benieuwd naar. Je zegt zelf dat de PHP-developers die jullie nu als kandidaat krijgen vaak een frameworkje implementeren als 'voorbeeld' in plaats van iets volslagen nieuws laten zien. Niet heel gek ook als je bekijkt dat een groot aandeel van het PHP-werk in webapplicaties en content-management systemen te vinden is.

Tenzij je iets heel unieks als product hebt op PHP-basis zul je weinig PHP-ontwikkelaars vinden die echt diepgaande technische stukken code voor je gaan ontwikkelen. Eigenijk alles in PHP-gebaseerde apps is al een keer gedaan, dus als je genoeg packages en frameworks aan elkaar weet te plakken krijg je 90% van de problemen wel opgelost. Veel code hoef je niet from scratch te gaan bedenken.

Waar ben je naar op zoek? Iemand die een software-implementatie schrijft om complexe wiskundige of statistische problemen op te lossen? Ik weet niet of je die zo gauw tussen de PHP-developers gaat vinden. Dat is toch een terrein wat historisch gezien ingenomen wordt door gecompileerde talen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 14-01-2016 09:40 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:40

Basszje

Reisvaap!]

Plus gaat een developer van wat dan ook echt niet 10+ uur onbetaald eigen tijd besteden aan het kloppen van code voor een sollicitatie.

Misschien is het wel een idee om bij dergelijke verzoeken iedereen een ander stukje code te laten doen en aan het einde heb je een werkend product :+

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 13:04
Basszje schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:22:
Plus gaat een developer van wat dan ook echt niet 10+ uur onbetaald eigen tijd besteden aan het kloppen van code voor een sollicitatie.

Misschien is het wel een idee om bij dergelijke verzoeken iedereen een ander stukje code te laten doen en aan het einde heb je een werkend product :+
Ik heb wel eens een test moeten doen via https://codility.com/ puur om alvast te checken wat je kennis is. Maar je hebt daarentegen twee soorten programmeurs, de boekenslimme mensen die alles theoretische kennis hebben mbt framework/taal, of developers die beter zijn in het verzinnen van oplossingen mbt een taal. De vraag is dan ook wat voor persoon een bedrijf zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 10:06
php developers zijn schaars en gewild en krijgen minimaal 2x per week een recruiter aan de deur. Als je de beste wil zul je je moeten onderscheiden in arbeidsvoorwaarden, werk of locatie. Zo te lezen is dat niet het geval. Waarom zou een ervaren developer dan gaan overstappen?

Sowieso als developer zijnde krijg ik echt jeuk van "marktcomform salaris" en dat daarnaast de normaalste zaken aangehaald worden als "arbeidsvoorwaarden". welke in principe gewoon standaard horen te zijn Hierbij moet je denken aan goede koffie, gezamenlijke lunch, sparren met collega's, een mac/pc om op te werken, reiskostenvergoeding. Als ik dat al lees dan ben ik al direct niet heel positief over het bedrijf.

Wat wil ik als developer lezen.

- concrete salaris range xx tot xx
- opleidingsmogelijkheden
- de te gebruiken dev stack
- interessante sec. voorwaarden als winstdeling, auto, pensioen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Het helpt tegenwoordig natuurlijk ook niet echt dat elk bedrijf in de randstad wil zitten. Dan vis je met zijn allen in een kleine vijver. Er is relatief veel vraag en relatief weinig aanbod waardoor je moeilijk aan nieuwe mensen kan komen en je echt heel wat moet kunnen bieden.

Terwijl als je kijkt in andere regios er veel goede mensen zitten met de juiste skills die gewoon werkeloos zijn en geen baan kunnen vinden omdat er gewoon geen werk daar is. Zeker omdat er veel bedrijven thuiswerken en parttime werken niet accepteren zit hier best een grote mismatch.

Ik krijg regelmatig mails over werken in de randstad en lees best veel berichten dat ze niet aan mensen kunnen komen maar als ik zoek naar vacatures in de regio komt daar eigenlijk bijna niets uit. En ik ken nog wel wat mensen die aan je profiel voldoen maar die niet die afstand gaan afleggen elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Uhmmie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:57:
En met jullie, bedoel ik het type programmeur die het leuk vind om in complexe code te duiken, een die begrijpt dat programmeren veel dieper gaat dan alleen het implementeren van een framework.
Ik denk dat er niemand graag in complexe code duikt, maar liever nieuwe, simpele code schrijft (om een complex probleem op te lossen). Dat zou ik in ieder geval anders verwoorden als je mensen zoekt ;)

Programmeurs zijn engineers: die bouwen graag dingen. Het ontwerpen en implementeren van een framework is bij uitstek wat een programmeur doet. Tickets voor bug fixes en kleine tweaks is wat bijna iedereen haat. Als je begint over een miljoen-regels PHP codebase is dat almeer dan genoeg om voor mij alle alarmbellen af te laten gaan en direct verder te kijken. Dit komt over als: veel oude troep, waarschijnlijk slecht geschreven, ik mag alles onderhouden en er is geen ruimte om iets nieuws en moderns op te zetten. Nee, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Zoijar schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat er niemand graag in complexe code duikt, maar liever nieuwe, simpele code schrijft (om een complex probleem op te lossen). Dat zou ik in ieder geval anders verwoorden als je mensen zoekt ;)

Programmeurs zijn engineers: die bouwen graag dingen. Het ontwerpen en implementeren van een framework is bij uitstek wat een programmeur doet. Tickets voor bug fixes en kleine tweaks is wat bijna iedereen haat. Als je begint over een miljoen-regels PHP codebase is dat almeer dan genoeg om voor mij alle alarmbellen af te laten gaan en direct verder te kijken. Dit komt over als: veel oude troep, waarschijnlijk slecht geschreven, ik mag alles onderhouden en er is geen ruimte om iets nieuws en moderns op te zetten. Nee, bedankt :)
Hoewel het heel eerlijk is om dat in je vacature te zetten is dat wel de reactie die je gaat krijgen inderdaad. Het is veel leuker om iets nieuws te mogen doen, of om een nieuwe module te maken voor bestaand product dan om bugfixes te doen.
Pagina: 1