Opgelicht door Woessoe

Pagina: 1
Acties:
  • 4.805 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 712414

Topicstarter
Hallo,

Ik ben opgelicht door deze meneer. Hij heeft met twee mensen, namelijk ik en persoon X, onderhandeld in dezelfde periode (3 t/m 9 januari) en heeft dus geprobeerd om van ons beiden het geld af te pakken. Deze persoon X had mij zijn chatlog gestuurd met deze heer en daaruit kan men duidelijk concluderen dat er inderdaad oplichting gaande is. Persoon X had echter besloten om een andere videokaart te kopen en had dus gestopt met het onderhandelen over deze videokaart. Ik ben dus als enige opgelicht. Hierbij heb ik een paar vragen:
- Welke acties moet ik nu ondernemen?
- Kan ik nog mijn geld terugkrijgen als ik sterke bewijs heb?
- Heeft het wel nut om aangifte te doen als één persoon? Ik heb namelijk rondgekeken naar posts van tweakers die ook over oplichtingen gaan en gehoord dat de politie niks uitvoert, tenzij meerdere mensen dezelfde persoon aangeven.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Het is altijd gewoon beter om aangifte te doen. Je weet nooit hoeveel mensen hij al opgelicht heeft. Hoe meer aangiftes hoe beter. Je kan makkelijk en snel online aangifte doen.

Ik zou anders ook even contact opnemen met de bank waar het geld naar overgemaakt is, zodat zij ook op de hoogte zijn. Misschien nog enige vorm van contactgegevens beschikbaar zoals een naam, telefoonnummer, etc? Die misschien even natrekken op het internet.

Voor de rest kan je verder niks dan alleen het melden van.. Je geld ga je anders niet meer terugzien. Dat kan niet meer teruggeboekt worden naar je rekening helaas.

Daarnaast zou ik voortaan wel even de feedback checken als je weer een keer in zee gaat met een ander, want zoveel geld uitgeven aan iemand die pas een maand actief is en nog geen verkoophistorie heeft.. Ja, dan is de kans heel groot..

[ Voor 20% gewijzigd door MysticX op 12-01-2016 00:26 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:33
Ik zou dit topic even goed doorlezen: How to - Help! Ik ben opgelicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-07 22:52
Waaruit blijkt dat je bent opgelicht? Dat haal ik nergens uit je verhaal. 9-01-2016 was afgelopen zaterdag. Er is nog geen "postdag" voorbij.

Het gaat ook erg ver om zonder verdere toelichting iemand publiekelijk als oplichter te kenmerken.

[ Voor 27% gewijzigd door virtualite op 12-01-2016 10:42 . Reden: - ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
Snap het ook niet eerlijk gezegd. Heb je het product betaald en niet ontvangen? Of heeft de verkoper gewoon met 2 personen onderhandeld om een zo hoog mogelijke prijs te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Is er geld overgemaakt? zo ja controlleer de door de "oplichter" aangeleverde gegevens op mijnpolitie.nl (voornamelijk het rekening nummer is een goede gezien naam vaak vals is)

bovenstaande zou ik trouwens altijd even doen als je geld overmakt naar een onbekend persoon of het nou 5 euro of 500 euro is kost je maar 5 minuten en scheelt je een boel gezeur als is het natuurlijk niet 100% waterdicht!

Verder atijd aangifte doen wie zegt dat je de enige bent en dat er niet nog op marktplaats of andere sites met deze zelfde gegevens is opgelicht?

mocht je dus geld hebben overgemaakt en het is inderdaad zaterdag besloten heb dan nog even geduld voor eventuele verzending? of heb je een mail ontvangen van tweakers waaron word aangeven dat de account is geblokkerd van de "oplichter" omdat er vreemde dingen gebeurde had ik laatst ook net voor ik de deal wilde sluiten.

Als je geld hebt overgemaakt kan je ervan uitgaan dat je dat kwijt bent hoe sterk je bewijs ook is de bank kan/wil het niet terug vorderen dus dat is geen optie.

p.s. het kan met hoge uitzondering gebeuren dat het rek. nr. dat word/werd gebruikt door de "oplichter" word geblokkeerd voor jou geld erop staat bijvoorbeeld tussen twee verschillende banken duurt het 1 dag en in die enedag kan zijn of haar rekening worden geblokkeerd als er veel oplichtings meldingen komen bij de banken over het gebruikte rek. nr.
Dit heb ik zelf en keer meegemaakt ging om 5 euro maar kreeg het mooi na twee weken terug nadat het een tijdje bij de andere bank bevroren stond maar kon niet worden overgemaakt omdat de tegenpartij de rekening was geblokkeerd.

[ Voor 43% gewijzigd door copywizard op 12-01-2016 10:17 ]

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:47

Rmg

Anoniem: 712414 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 00:18:

- Heeft het wel nut om aangifte te doen als één persoon? Ik heb namelijk rondgekeken naar posts van tweakers die ook over oplichtingen gaan en gehoord dat de politie niks uitvoert, tenzij meerdere mensen dezelfde persoon aangeven.
En hoeveel aangiftes heeft een persoon tegen zich als iedereen dit denkt?Juist, 0.
En wat doet de politie tegen personen met 0 aangiftes tegen zich?
Is het dus belangrijk dat iedereen aangifte doet ondanks dat dat niet betekend dat jij persoonlijk je geld terug krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 18:49
Een profiel wat afgelopen december is geregistreerd en geen V&A score heeft. En dan maak je zo het geld over voor een videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-07 22:52
Rmg schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:16:
[...]
Is het dus belangrijk dat iedereen aangifte doet ondanks dat dat niet betekend dat jij persoonlijk je geld terug krijgt?
Ja, dat klopt. Echter moet TS wel met een beter verhaal komen dan nu in de TO staat. Anders is het inderdaad zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 07:04
sanderinozie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:43:
Een profiel wat afgelopen december is geregistreerd en geen V&A score heeft. En dan maak je zo het geld over voor een videokaart?
Overigens is de TS ook pas sinds november 2015 geregistreerd... :|

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:07
Je beschrijving brengt bij mij allereerst de volgende vragen naar boven:
- Wanneer is de deal gesloten?
- Wanneer is het geld overgemaakt?
- Heb je bevestiging van de verkoper gehad dat het geld ontvangen is / het product verstuurd is?
- Wanneer zou het product verstuurd moeten zijn?
- Wanneer is er voor het laatst contact geweest tussen koper en verkoper?
- Heb je het rekeningnummer van de verkoper op internet gezocht?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
gallery: Woessoe

Hier een linkje naar woessoe zijn account page daar haal ik uit op dat er 7 dagen na betaling nog niet is gereageerd door de verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Oplichting is wel een hele harde en serieuze beschuldiging en ik zie niets dat daar op lijkt in je openingspost.
Hij heeft met twee mensen, namelijk ik en persoon X, onderhandeld in dezelfde periode (3 t/m 9 januari) en heeft dus geprobeerd om van ons beiden het geld af te pakken.
Daar lees ik eerder dat een sluwe verkoper de hoogste prijs wil uitonderhandelen voor zijn product, maar niets wat op oplichting lijkt ? :?

aanvulling:

Oplichting is strafbaar gesteld in art. 326 Wetboek van Strafrecht. De wettekst vindt u hieronder:

Artikel 326
1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Indien het feit wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.

[ Voor 50% gewijzigd door Breezers op 12-01-2016 13:34 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Breezers schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:33:
Oplichting is wel een hele harde en serieuze beschuldiging en ik zie niets dat daar op lijkt in je openingspost.

[...]

Daar lees ik eerder dat een sluwe verkoper de hoogste prijs wil uitonderhandelen voor zijn product, maar niets wat op oplichting lijkt ? :?

aanvulling:

Oplichting is strafbaar gesteld in art. 326 Wetboek van Strafrecht. De wettekst vindt u hieronder:

Artikel 326
1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Indien het feit wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.
zie mijn post boven die van jou daar verteld de "gedupeerde" dat hij geld heeft overgeaakt en 7 dagen niks meer heeft vernomen dat neigt wel richting oplichting naar mijn idee maar het is afwachten op de OT met meer info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 10:44
Ik denk dat onderhandelen met meerdere mensen heel normaal is, je wilt immers zelf ook het hoogste bedrag ontvangen voor je product. Als de onderhandelingen liepen tot en met 9 jan dan kan ik nog moeilijk over oplichting spreken met de geboden informatie van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:07
Sorry ik wil echt niet lullig zijn, maar waarom koop je in godsnaam iets van iemand die:

Geregistreerd op 2 december 2015
tatistieken
Aantal reacties 0
Reactiescore 0
Forumreacties 0
Profielviews #4300969
Tweakotine #62849 29
Karma #266558

verder had die persoon geen v&a feedback reacties.

Een beetje tweaker moet weten waar die op let bij aanschaf van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
mugenmarco schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:31:
Sorry ik wil echt niet lullig zijn, maar waarom koop je in godsnaam iets van iemand die:

tatistieken
Aantal reacties 0
Reactiescore 0
Forumreacties 0
Profielviews #4300969
Tweakotine #62849 29
Karma #266558

dat ben ik met je eens maar de OT is hier ook redelijk nieuw daarnaast is het de keuze van de koper ik heb ook wel eens bijna deze fout gemaakt maar dan los ik het op door aan te geven dat ik het wil komen halen en contact betalen dan hoor je niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjenc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 06:39
Hoi Rogonoc,

ik weet niet of je nu geschrokken bent door alle reacties die goed bedoeld over je heen komen. Er valt veel uit te halen, dat is zeker.

Wat mij opviel is dat jezelf ook pas geregistreerd staat per 30 november 2015 (volgens mij is dat nog niet iedereen opgevallen) en wat je hier is overkomen lijkt een beginnersfoutje...

Ik ben bang dat je het als leergeld moet zien 8)7 .

Zelf wil ik iedereen die nieuw is op tweakers zeker een kans geven als ze nog geen V/A beoordelingen hebben, maar dan kies ik er wel bewust voor om even langs te rijden (op te halen). Dit is ook iets wat ik dan van te voren ook aangeef in de onderhandeling van de koop/verkoop.

Iemand met goede beoordelingen durf ik soms de producten al te versturen voordat mijn gelden binnen zijn. Maar dat moet natuurlijk een ieder voor zich weten.

Succes, laat je je niet ontmoedigen :)

Arjen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voordat er oplichting wordt geroepen, als het gaat om 9 januari aankoop, dan is het nu pas een paar dagen later.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

Arjenc schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:00:
Hoi Rogonoc,

ik weet niet of je nu geschrokken bent door alle reacties die goed bedoeld over je heen komen. Er valt veel uit te halen, dat is zeker.

Wat mij opviel is dat jezelf ook pas geregistreerd staat per 30 november 2015 (volgens mij is dat nog niet iedereen opgevallen) en wat je hier is overkomen lijkt een beginnersfoutje...

Ik ben bang dat je het als leergeld moet zien 8)7 .

Zelf wil ik iedereen die nieuw is op tweakers zeker een kans geven als ze nog geen V/A beoordelingen hebben, maar dan kies ik er wel bewust voor om even langs te rijden (op te halen). Dit is ook iets wat ik dan van te voren ook aangeef in de onderhandeling van de koop/verkoop.

Iemand met goede beoordelingen durf ik soms de producten al te versturen voordat mijn gelden binnen zijn. Maar dat moet natuurlijk een ieder voor zich weten.

Succes, laat je je niet ontmoedigen :)

Arjen !
En wat doe je nou bij een persoon als ik? Vrij actief op Tweakers, maar de 2e hands markt is niks voor mij :+

Maar stel je voor ik bied iets te koop aan, zou je het dan wel aandurven of niet?

Al moet ik zeggen dat het in het geval van TS vrij duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
garriej schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:29:
[...]

En wat doe je nou bij een persoon als ik? Vrij actief op Tweakers, maar de 2e hands markt is niks voor mij :+

Maar stel je voor ik bied iets te koop aan, zou je het dan wel aandurven of niet?

Al moet ik zeggen dat het in het geval van TS vrij duidelijk is
Nee, ik zou het niet aandurven geld naar jou over te maken en op goed vertrouwen spullen van je over te nemen zonder feedbacks. Persoonlijk hanteer ik altijd <25 feedbacks nooit vooruit betalen, hierna liever ook niet maar valt te onderhandelen.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjenc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 06:39
raggiej:
En wat doe je nou bij een persoon als ik?
Precies hetzelfde, ik zal bij het contact onderling melden dat je nog geen V/A beoordelingen hebt en dat ik het persoonlijk prettig vind om dan zelf het product te komen bekijken, halen en betalen. Met als nevendoel je een goede V/A beoordeling te geven.

Mocht je toch besluiten om wat in de verkoop te gooien, laat het me weten :)

Groet,
Arjen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 15:05
Als ik op zijn gebruikersnaam zoek op Google vind ik wel het één en ander, misschien kun je daar nog wat mee.

https://www.google.nl/sea...d=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8

Als het hem daadwerkelijk is heb ik in ieder geval binnen 2 minuten zijn foto gevonden en een auto met kenteken. Let op: ALS het hem daadwerkelijk is hier op Tweakers.

[ Voor 27% gewijzigd door JunkO op 12-01-2016 16:48 ]

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Het is aan TS om aan te tonen dat er sprake is geweest van een overeenkomst (volgens mij BW 7: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html)

Als TS heeft betaald en er wordt niet geleverd (en er is voldaan aan de minimale eisen van een overeenkomst) , dan kan deze privaat rechtelijk gaan eisen dat de verkoper zich gaat houden aan de leveringsverplichting (binnen redelijkheid en billijkheid, wat best een een paar weken kan zijn)

Als dit niet plaatsvindt zoals in bovenstaand artikel is beschreven. (lees: indien financieel verantwoord) , dan kan TS een rechtszaak opstarten om dit via een kantonrechter te gaan afdwingen

TS kan zich mogelijk beroepen op een Onverschuldigde betaling als er dus geen sprake is geweest van een overeenkomst zoals hierboven aangegeven. In dat geval dient deze het bedrag terug te vorderen van de verkoper en als dit niet plaats vindt aangifte te doen en wederom de stap naar een kanton rechter te maken.

Als koper aantoonbaar kan maken dat er sprake is van opzet (glashard en ondubbelzinnig), dan kan deze aangifte doen en wellicht zal het openbaar ministerie dan een de verkoper aanklagen, maar dat is dus buiten de koper om.

Het eigenhandig door TS ontbinden van de koopovereenkomst kan volgens mij ook, echter ik weet niet of dit ook van toepassing op koopovereenkomsten tussen particulier - particulier https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

[ Voor 10% gewijzigd door Breezers op 12-01-2016 17:00 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Laatst online: 10-07 10:01
bardi-1 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:31:
[...]

Nee, ik zou het niet aandurven geld naar jou over te maken en op goed vertrouwen spullen van je over te nemen zonder feedbacks. Persoonlijk hanteer ik altijd <25 feedbacks nooit vooruit betalen, hierna liever ook niet maar valt te onderhandelen.
Dus iedereen moet jou maar vertrouwen? Dat klinkt wel een beetje egocentrisch.
Maar dit is niet een discussie voor dit thread.

Aan OP wil ik aanraden om gewoon in persoon zaken te doen, of dit in ieder geval voor te stellen tijdens het onderhandelen. Als iemand negatief reageert als jij zegt dat je langs wil komen, is er iets niet in de haak, want als jij langskomt is dat voor hem in eigenlijk 100% van de gevallen ook voordeliger.

Verder is het gewoon pech, dit kan iedereen overkomen en is erg vervelend. Doe zeker aangifte en hoop op het beste.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Nycrea schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:05:
[...]

Dus iedereen moet jou maar vertrouwen? Dat klinkt wel een beetje egocentrisch.
Maar dit is niet een discussie voor dit thread.

Aan OP wil ik aanraden om gewoon in persoon zaken te doen, of dit in ieder geval voor te stellen tijdens het onderhandelen. Als iemand negatief reageert als jij zegt dat je langs wil komen, is er iets niet in de haak, want als jij langskomt is dat voor hem in eigenlijk 100% van de gevallen ook voordeliger.

Verder is het gewoon pech, dit kan iedereen overkomen en is erg vervelend. Doe zeker aangifte en hoop op het beste.
Vind ik toch een grote aanname. Iemand hoeft mij niet te vertrouwen door mijn feedbacks, dan kom ik het product afhalen / spreken we ergens af.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Laatst online: 10-07 10:01
bardi-1 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Vind ik toch een grote aanname. Iemand hoeft mij niet te vertrouwen door mijn feedbacks, dan kom ik het product afhalen / spreken we ergens af.
Dan neem ik terug wat ik heb gezegd, ik nam inderdaad aan dat jij er van uit ging dat de ander wel eerst het product aan jou zou opsturen of eerst het geld aan jou zou moeten overmaken.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-07 09:45
mugenmarco schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:31:

tatistieken
Aantal reacties 0
Reactiescore 0
Forumreacties 0
Profielviews #4300969
Tweakotine #62849 29
Karma #266558

Omdat ie zelf pas 2 dagen eerder geregistreerd heeft 8)7

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
is wel grappig straks horen we 7 dagen niks van rogonoc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Inderdaad. Eerst maar eens een paar dagen wachten voordat je "oplichting" gaat roepen.
Deze gaat dicht. Als TS nieuwe info heeft weet hij ons te vinden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.