TV-meubel ontwerp, kan dit met de subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste Tweakers,
Heb mijn vraag ook elders op het forum staan maar probeer het toch ook nog even zo, hopelijk mag dat.
Ik heb een vraag over het zelf ontwerpen van een audio meubel voor mijn nieuwe huisje. De ruimte in mijn woning en het budget zijn beide beperkt.

Audio componenten die er in gaan (krijgen in de toekomst zeker nog een upgrade):
Harman kardon AVR 1550 receiver/versterker.
Jamo SUB-210 subwoofer
Setje Canton kleine speakertjes van een oud surround systeem waar de subwoofer het niet meer van deed. (CD10 speakertjes)
Er moet nog een vodafone TV ontvangertje in de kast en dat is het wat apparaten betreft.
Daarboven moet een 40'' TV komen te hangen.

Nu heb ik wat ideeën uitgetekend in sketchup en vroeg mij af wat jullie adviezen zijn.
Zoals het gat voor de appartatuur nu is heeft de reveiver/versterker aan de zijkanten 1.5cm ruimte en 4.5cm aan de bovenkant voor ventilatie. Is dit afdoende?

Veel ruimte heb ik niet dus ik wil de volledige breedte van de muur gebruiken die ik heb. Om dit te doen dacht ik er aan om de subwoofer onder een soort afdakje te plaatsen. (Wel op de vloer maar zodat het bovenblad van de kast de volledige breedte heeft)

Aan de optimale kijk hoogte van de TV wil ik nog wat rekenen maar die moet toch aan een beugel aan de muur komen is het plan ivm draaibaarheid dus dit is niet heel erg belangrijk voor de hoogte van de kast.
De achterkant van de kast zou een cm of 2-3 van de muur af komen, amar het bovenblad wel tegen de muur, dit ivm kabels.

Belangrijkste vraag: Gaat de constructie met het afdakje problemen geven voor de subwoofer?

De optie om de subwoofer naast de kast te zetten geeft naar mijn idee een rare plaatsing van de TV.

Opties 1: Sub vrij staand (dit plaatje geeft een beetje de vorm en ruimte van de kamer weer.)

Optie 2: Sub onder een afdakje

Optie 3: andere kast indeling.

Zou het nog een verschil maken in kwaliteit van het geluid aan welke kant het afdakje zou komen?
Onder het afdakje heeft de sub ongeveer 5cm links en 5cm rechts vrij. En ruim 15cm naar boven toe. Zou dit afdoende zijn?

Als er iemand is die mij hier iets over zou kunnen adviseren ben ik jullie eeuwig dankbaar. Update met eindresultaat volgt uiteraard spoedig. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 27-09-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb met mijn Klipsch Sub-10 (ook downfiring, alleen baspoort aan de achterkant) min of meer het zelfde gedaan. Daar zit zelfs een deurtje voor. Niet tot de grond overigens, die is aan alle kanten vrij. Meubel staat ook geheel op 8cm hoge pootjes (Ikea Besta :+)
Ik merk geen verschillen.

Enige wat ik je bij optie 2 en 3 zou adviseren is het meubel zwevend te maken. Je sub is downfiring dus dan kan ie iig zijn volume kwijt. Dan moet dat goed komen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Optie 2-3 vind ik persoonlijk het mooiste en zoek daarom of het mogelijk is om het zo te doen.
Ik weet niet of ik de mogelijkheid heb om mijn meubel zwevend te maken of op pootjes (en of het mooi is twijfel ik ook aan). Zou het een groot probleem vormen denk je?
Hoek van de kamer, in een hoekje van een kastje?
Ben bang dat ik straks een meubel op maat laat maken wat vervolgens absoluut funest is voor het geluid, :S

Enige gerichte advies dat ik kon vinden komt uit een handleiding van genelec subwoofers, daar wordt geadviseerd: 10cm grote dan de sub, alle kanten op. Maar dat gaat dan wel om front firing subwoofers. HTS3b/HTS4b (overigens wel van flink groter formaat).

[ Voor 23% gewijzigd door PieterO op 11-01-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En downfiring gaat alle kanten op, kan dan alleen voor weg en zal dus de rest van de kast mee latem trillen als de verticale delen op de grond staan. Je trillingen (geluidsgolven) moeten weg kunnen. Met 3 kanten dicht gemaakt kan dat niet. Dan kun je hem beter vrijstaand neerzetten. Of een frontfiring sub neerzetten ;)
Stukje leesvoer: Het Grote Subwoofer Topic

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik zou zelf het liefste alles symmetrisch willen. Maar dat wordt met deze indeling erg lastig.

Betreffende ventilatie: een paar cm is wel voldoende voor de set die je nu hebt. Mocht je in de toekomst naar zwaardere speakers gaan moet je receiver meer vermogen creëeren en daarmee ook meer warmte.
Als je een zwevende meubel maakt kan je dan altijd beslissen onderin nog enkele gaten te maken.

Daarnaast zou ik ook het meubel op pootjes zetten. Door het te laten zweven lijkt de kamer groter en komt zoals Eagle zegt het geluid beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Bedankt voor jullie adviezen tot nu toe! Hiermee kan ik echt wat! Ik ga zorgen dat het meubel van de grond af komt. :)

Nog even zitten tekenen met een paar mogelijkheden als resultaat.

Dit zijn de opties die ik tot nu toe heb gemaakt met de adviezen over de subwoofer:

Dus 1 versie op pootjes die dan nog op dat plekje naast de verwarming past. en 2 versies van een zwevend meubel, waarbij het verschil dus zit in hoe breed het beubel is. wel/niet boven de verwarming hangen.

Zwevend meubel met de bovenplank tot aan de muur (wel wat lastig de verwarming nog te bedienen, al gebeurd dat toch bijna nooit)

Nog adviezen?

[ Voor 17% gewijzigd door Kees op 27-09-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden: kijk even hoe ik het gedaan heb: The Eagle in "Het grote Audiomeubel topic!"

Overigens staat alla apparatuur muv de receiver inmiddels in de kast. Mooi strak :)

Als je zwevend gaat en het spul aan de voorkant afdekt met een deurtje is dat prima te doen icm een downfiring sub. Bij een frontfire zou dat uiteraard niet kunnen.
Ik heb er een shitload aan pootjes onder zitten (standaard Ikea). Twijfel zelf nog of ik er allen aan de voorkant een plint tegenaan zou zetten. Sub zou dan in principe nog voldoende zijn bas kwijt moeten kunnen (links, rechts, achter). Dat is waar je rekening mee moet houden: een speaker die naar beneden straalt. Simple as that :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 11-01-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Dank je wel voor je duidelijke advies.
Vind het idee van het zwevende eigenlijk ook wel leuk staan :) Even kijken of ik dat voor elkaar krijg en dan ook nog een goede oplossing voor het wegwerken van de kabels kan aanbrengen.

Door de vreemde maten van het hoekje krijg ik het niet voor elkaar om de versterker precies in het midden te leggen, maar zo is het ook wel strak genoeg voor mij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:43

Lamanl

So little done, so much to do

En dan kan je netzoals the Eagle er nog een deurtje voor maken en de open plankjes symmetries onder de tv maken, en dan wel of niet over de verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
ik had ook zoiets bedacht, zelbouw sub met dezelfde afmetingen (hoogte en diepte) als het zelfbouw TV meubel. De sub kon dan mooi naast het meubel staan. Optisch prachtig, geluidskwaliteit ruk. Het laag kwam er niet echt uit. Iets met golflengte en uitdoven. Weet de exacte threorie er niet van, maar de door mij bedachte opstelling klonk dus niet. Ik heb de sub op diverse plekken in mijn kamer gehad, en zo ongeveer de minst gunstige plek klonk het beste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Goed om te horen dat ik er goed aan heb gedaan jullie om advies te vragen.
Ergens dacht ik al dat het een verschil zou maken maar ik had zomaar een kastje geplaatst zoals mijn eerste idee om later tot de ontdekking te komen dat het waardeloos zou klinken.
Vanavond nogmaals in sketchup rommelen om te kijken om ik dan inderdaad het gat voor de versterker netjes in het midden kan krijgen. :)
Pagina: 1