Ontwikkel PC

Pagina: 1
Acties:

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Net als vele anderen in dit subforum ben ik op zoek naar een nieuwe desktop. Ik heb wat onderdelen uitgezocht, maar omdat ik er al enige tijd uit ben, houd ik het graag tegen jullie aan. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De desktop is primair bedoeld voor software ontwikkeling en intensieve simulaties (niet grafisch). Daarnaast surfen en tekstverwerking en het virtualiseren van omgevingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op circa 900 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is voorhanden, waaronder pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart. Ook is er al een oudere 500W Zalman voeding aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle processor en mobo, minimaal 16GB geheugen, SSD schijf, videokaart, koeling en kast. Voor media e.d. is een NAS beschikbaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er is een sterke voorkeur voor een stille en kleine desktop. Ik verwacht echter met een NUC niet een systeem op te kunnen tuigen dat over 5 jaar nog naar behoren werkt en kom daarmee vooralsnog uit op een u-ATX mobo.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Hieronder heb ik een eerste aanzet gedaan. Mijn vraag aan jullie is of dit werkt en of ik hiermee de beste prijs/kwaliteit verhouding te pakken heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Tray€ 255,95€ 255,95
1Asus Z170M-PLUS€ 123,95€ 123,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 134,-€ 134,-
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1Scythe Kodati Rev.B€ 23,-€ 23,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 109,95€ 109,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 873,30

Verwijderd

Als je niet gaat overklokken kan de k cpu en het Z bord er wel uit. Ook vraag ik mij af of je wel wat aan de GTX 750 Ti hebt. Als het geen grafische bewerkingen zijn lijkt de igpu mij voldoende.
Dat koelertje stelt niets voor in een Phenom. Je hebt ruimte voor een stille tower koeler dus waarom neem je die niet.
Het RAM kan wel wat goedkoper, sneller dan 2133 MHz heeft weinig zin.
Een nieuwe voeding raad ik wel aan. Zalman is kwalitatief niet best.
Welke ontwikkelsoftware gebruik je? Wellicht is een i7 met 4C/8T een goede keuze.
Met i7 kom je op onderstaande uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 349,50€ 349,50
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1Thermalright True Spirit 120M Rev.A€ 26,-€ 26,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 76,95€ 76,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,80

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:45
Wat is het type van de Zalman voeding? Kan een kwalitatief goede voeding zijn, dan kan hij mee. Anders zou ik deze ook vervangen.

Verder: je geeft aan dat je toepassingen gebruikt die weinig grafische kracht vereisen, is een aparte videokaart dan nodig? Als je de videokaart weglaat maak je ruimte voor een i7, die met hyperthreading wellicht beter van pas kan komen bij jouw toepassingen.

Als je niet gaat overklokken is een "K" processor overbodig. Een pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed of pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed is dan wat goedkoper.

Vanwaar de keuze voor de Scythe Kodati Rev.B? Het is een erg kleine cooler zie ik, in de BitFenix Phenom passen wel grotere koelers, dus ik zou voor een andere gaan (grotere fans kunnen normaliter meer lucht verplaatsen op een lager toerental, waardoor je een stillere PC krijgt ;)). Goede opties zijn de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO of de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Oja, en je kunt op het moederbord ook nog wat besparen door voor een B150 bord te gaan :).

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 23:12
Opi schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:50:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er is een sterke voorkeur voor een stille en kleine desktop. Ik verwacht echter met een NUC niet een systeem op te kunnen tuigen dat over 5 jaar nog naar behoren werkt en kom daarmee vooralsnog uit op een u-ATX mobo.
Je zou kunnen overwegen het in een pricewatch: Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite met pricewatch: Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI (rev. 1.0) te gooien. Het is de vraag of je daar geld aan uit wilt geven, want het kost wel een paar 10tjes meer.

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-11 14:01
pasop8erje schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:50:
[...]

Je zou kunnen overwegen het in een pricewatch: Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite met pricewatch: Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI (rev. 1.0) te gooien. Het is de vraag of je daar geld aan uit wilt geven, want het kost wel een paar 10tjes meer.
Ik heb die kast gehad en het is zeker een aanrader, alleen als je ooit nog een lange GPU erin wil doen dan zou ik wel verder kijken.

• Opi
  • Niet online
Dank voor al jullie tips! De voeding die ik nog heb liggen is een Zalman ZL-600M HP. Ik ben me er van bewust dat hun reputatie op een gegeven moment minder en minder werd, maar van deze voeding heb ik destijds geen last gehad. Mijn insteek is om te kijken of deze voldoende werkt. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan ik nog altijd naar een andere kijken.

Qua programma's die ik gebruik gaat het om Matlab, C++, C# en Python. Als ik jullie reacties zo lees, dan krijg ik de indruk dat een grafische kaart niet nodig is en overweeg ik een i7.

Voor wat betreft de koeler. Ik heb liever een kleinere kast dan een grotere koeler. Dat gezegd hebbende, wil het oog ook wat en vind ik de prijzen van Streacom kasten net te hoog.

Verwijderd

De ZL-600M HP. Een voeding met heatpipes en helaas matige interne componenten en stamt uit 2007. Mijn advies blijft deze te vervangen. De voeding zal ongetwijfeld niet de powerstates van Haswell/Broadwell/Skylake ondersteunen. Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Qua behuizing zou je nog kunnen kijken naar pricewatch: Raijintek Styx Classic Zwart of pricewatch: Fractal Design Node 605.

• Opi
  • Niet online
Dank je wel. Mocht ik toch een videokaart nemen, volstaat de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt dan en is een pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed dan nog steeds de optimale i7?

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Opi schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:34:
Dank je wel. Mocht ik toch een videokaart nemen, volstaat de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt dan en is een pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed dan nog steeds de optimale i7?
Ligt erg aan de videokaart de 750ti zal hierin wel voldoen denk ik ?

Anders heb je voor een kleine meerprijs pricewatch: Cooler Master GM G550M

Overigens is de i7 6700 als je niet gaat overklokken het de beste CPU die je kan halen.

Verwijderd

Opi schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:34:
Elke kaart met 1 x 6 pins peg kan aangesloten worden zoals een GTX950 en de meeste GTX960.
Pagina: 1