Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Ik heb twee diskstations, DS214 en DS209. De DS214 draait een aantal pakketten (SabNzbd, Surveillance etc maar zit laag qua CPU/mem belasting), de DS209 heb ik alleen nog als backup van de DS214 en die doet dus niks behalve wachten tot er een backup loopt.

Wanneer ik via explorer naar de DS214 ga duurt het openen van een map wel 5 tot 15 sec, terwijl wanneer ik naar de DS209 ga dit vrijwel zonder vertraging gaat (m.u.v. de eerste keer). Ook wanneer ik net op één van beide ben geweest: als ik bijv. beurtelings naar een share op de ene en naar de andere ga blijft het bij de DS214 altijd lang duren.

Dit is bij de DS214 altijd al zo voor zover ik me herinner. Pas nu ik recent een aantal keren wat backups moest maken ivm upgrade van mijn desktop merk ik dat browsen naar de DS209 heel snel gaat en de DS214 niet.
Ze zitten beide aangesloten op dezelfde 8p-switch.

Ze hebben voor zover ik kan nagaan dezelfde netwerksetup en gebruikerssetup.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de beeldvorming: welke versie van DSM (welke update) draait op elk van beide systemen? Welke versie van Windows gebruik je?

Hoe presteert de DS214 als je bepaalde packages uitschakelt? Van Surveillance Station weet ik dat die een behoorlijke invloed kan hebben daarop. Zeker als je meerdere camera's heb aangesloten en gebruik maakt van 'motion detection'. Speel daar eerst eens mee (schakel SabNzbd, Surveillance Station, Cloud Station, e.d. uit) om vast te stellen dat het niet gewoon ligt aan de extra software die je draait.

Een systeem waarvan de harde schijven erg vol zijn (>> 90 %) kan trager zijn. Speelt dat misschien een rol?

Daarnaast kun je verder zoeken m.b.v. top, htop en iostat (zoeken op die trefwoorden in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2; de laatste zelf compileren: Simon's Blog: Cross compiling voor Synology - Part II).

Zoeken op 'traag' in datzelfde topic bied je mogelijk nog meer aanknopingspunten.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2016 14:27 . Reden: Vraag naar Windowsversie. D/t-fout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik las op het Synology forum ook dat dit aan de Windows Time service kan liggen.
Je hebt, als het goed is, de optie om bij iedere keer openen van een Windows share de tijd te synchroniseren met de tijd bron op je netwerk. Als deze traag is, dan gaat het openen van shares ook traag.

Bij network services kun je bij de geavanceerde Windows sharing options deze optie uitzetten.
Kijk ook even op Google om te vinden waar de optie precies te vinden is.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ds214 draait de laatste DSM 5.0, de DS209 draait de laatste compatible versie, 4.2.x

De DS214 staat voor >90% vol, maar ik kan me niet herinneren dat bladeren ooit snel was. Zal er nog eens naar kijken door tijdelijk wat files naar de DS209 te zetten.

Die tijdservice staat inderdaad aan, maar ik kan hem niet uitzetten omdat Surveillance Station dat vereist. Wel een optie om te onderzoeken natuurlijk.

Zal eerst alle packages eens uitschakelen en zien wat ie dan doet.

Bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het uitschakelen van packages doet eigenlijk niet zoveel, ook niet wanneer ik Surveillance Station uitzet en die tijdinstelling die externe tijdwijziging toelaat (zie boven).
Ook heb ik nu 400 ipv 150Gb vrij, maar ook dat biedt weinig verbetering.

Wel kwam ik er gisteren achter dat de downloadsnelheid vanaf mijn desktop van de DS214 een schamele 5Mb/s bedraagt, terwijl de upload (Desktop>DS214) rond de 75Mb/s ligt, mogelijk dezelfde reden als waarom het browsen in shares zo traag is?
Bij de DS209 is dit 60/60 ongeveer.

De reden dat ik daar nu pas achter kom is omdat ik eigenlijk nooit iets naar mijn DS kopieer, alleen er vanaf.

Daarnaast had ik afgelopen week veel last van dat de DS214 vrijwel onbruikbaar langzaam werd als ik Downloadstation een download of 4 (met cap van 1000/20 Kb) liet doen. SABNZBD zakte naar 100-200kb/s download en mijn DS-desktop was nauwelijks meer te benaderen.
Als ik er echter eenmaal op was: de CPU maar 30-50% bezet, evenals het geheugen niet maximaal benut.

Na een herstart was alles weer even normaal voor een half uur daarna begon het weer opnieuw. De snelheid vanaf mijn Desktop (i5-6600k) bleef echter maar rond de 5Mb.

Downloadstation heb ik nu maar helemaal uitgeschakeld en laat ik voorlopig zo

Ik overweeg om mijn DS214 helemaal te wipen (moet ik eerst schijven kopen om de data over te zetten).

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 04-02-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lopen de systeemtijden gelijktijdig?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Van mijn Desktop en Laptop? Volgens mij wel, zal het checken

Toevallig zag ik vorige week dat de DS209 in een verkeerde tijdzone stond, maar die presteert prima ondanks een tijdverschil van 8u

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 04-02-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat bedoelde ik inderdaad.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, tijd is identiek...helaas (zou graag een oorzaak weten van de slechte prestaties :( )

Heb overigens sinds twee weken een nieuwe PC, maar dit probleem speelde ook op mijn vorige PC (d.w.z het trage browsen, het trage overhalen van bestanden weet ik niet zeker, ga uit van wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
Probeer eens een andere netwerk kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, ik zal dat soort dingen ook nog eens proberen. Ik zag gisteren dat mijn Desktop op poort 3 van mijn router zit (Zyxel NBG6616) en ik heb veel problemen met die router. O.a. dat ik een tijdje geleden last had dat die poort met enige regelmaat vast bleef hangen.
Ik heb mijn desktop nu op een andere poort hangen en de snelheid is nu 45Mb/s maar liep op sommige momenten ook richting de 70/80. Lijkt weer die router de oorzaak te zijn van netwerkproblemen, dat ding is zo instabiel als de neten.

Die router gaat binnenkort op de schroot :(

edit: o nee, het ging om het versturen van bestanden van desktop naar DS214. Dat werkt nog steeds kut, 2Mb/s momenteel

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 06-02-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nu ook twee andere kabels gebruikt tussen Desktop en router en twee verschillende poorten op de router, verkeer naar de DS214 lijkt wat sneller te gaan (nu 5-15Mb/s volgens Win10), maar dat is natuurlijk nog niet voldoende.

Maar ja...aangezien kopieren naar de DS209 wel prima werkt kan het eigenlijk niet aan de kant van mijn desktop liggen. Misschien de kabel (door de muur) richting de DS214...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
sluit de DS214 eens aan op een andere kabel.
kabel die door de muur gaat zelf geknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sluit de DS214 anders eens aan op de kabel die nu naar de 209 loopt. Je weet dat die kabel immers goed is.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Stefke
The Fatal schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 23:23:
sluit de DS214 eens aan op een andere kabel.
kabel die door de muur gaat zelf geknepen?
Is een kabel met muuroutlets, aangelegd door de electricien. Kan natuurlijk iets mis mee zijn idd al heb ik daar tot nu toe verder weinig van gemerkt.
Zal eens wat experimenteren met de verbinding naar de DS214

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb de DS214 nu naast de DS209 gezet en nu is de snelheid wel goed. Mogelijk dus toch de lijn naar beneden, of misschien de switch die ik daar gebruik. Ga er verder mee experimenteren, bedankt voor t meedenken
Pagina: 1