Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 laptop verbindt niet rechtstreeks met switch, 2 andere wel

Pagina: 1
Acties:

• dominion99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 00:37
Ik heb onlangs een TP Link gigabit 5 poorts switch gekocht, deze is verbonden met een lange zelfgemaakte kabel naar de router in de meterkast. Doel is om via de switch meerdere apparaten te verbinden die aanwezig zijn op mijn thuis werkplek.

Vreemde is dat ik 2 laptops heb die gewoon verbinden via de switch en hun weg naar internet met prima snelheid (200 Mbps) vinden naar de router.

Echter ik heb een recente nieuwe Dell laptop en die weigert verbinden te maken met de switch, heb diverse kabels geprobeerd (niet zelf gemaakt) maar geen lampjes en geen verbinding volgens windows, als ik deze zelfde kabel in een andere laptop (4 jaar oude dell) of in de surface pro 2 stop via een USB netwerk adapter krijg ik direct goeie verbinding.

Nu heb ik nog een oude TP-link gigabit router staan die ik nu op de switch heb aangesloten en als ik dan via een lan poort op de router met de nieuwe dell laptop verbinding maak dan komt het wel tot stand (duurt wel opvallend langer dan andere apparaten voordat de lampjes beginnen te knipperen). De snelheid is dan wel gewoon +/- 200 Mbps naar het internet.

Ik vermoed dat mijn Dell laptop iets blokeert maar kan niet achterhalen wat, want dezelfde kabels werken wel op andere apparaten via de nieuwe switch, iemand een idee waar ik dit moet zoeken.

Die router moet eigelijk verhuist worden naar boven om daar beter internet draadloos signaal te hebben vandaar de aanschaf van een simpele switch

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Om software uit te sluiten, boot eens met een linux bootable cd(ubuntu of xubuntu).
Je internet zou gewoon moeten werken, kijk of je dan ook storing vertraging hebt.

In je windows misschien firewall/virusscanner die iets blokkeert?

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Werkt het wel als je de laptop rechtstreeks op de router (die in je meterkast) aansluit, dus zonder de switch?

[ Voor 12% gewijzigd door Tanooki op 11-01-2016 09:02 ]

• dominion99
Zal die laatste optie nog eens proberen, rechstreeks op de meterkast. Volgens mij had ik ook de lange kabel geprobeerd die naar de switch loopt, om die dus rechtstreeks aan te sluiten maar die gaven ook geen lampjes/signaal.

Als ik de lange kabel in de switch steek beginnen de lampjes direct te knipperen, als ik nog een 2e kabel van de switch naar de laptop laat gaan gaan er geen enkele lampjes op die poort knipperen (zowel laptop als switch niet)

Kan een windows firewall iets blokkeren als je een bepaalde poort op een switch pakt? of is het dan eerder het 'soort' apparaat wat die detecteert en blokkeert?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:31

D4NG3R

kiwi

:)

dominion99 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:44:
Die router moet eigelijk verhuist worden naar boven om daar beter internet draadloos signaal te hebben vandaar de aanschaf van een simpele switch
Vanwaar zet je boven geen accesspoint neer?

Maar om even verder in te gaan op de huidige situatie:
Je draait op dat systeem de laatste drivers (niet alleen voor ethernet) en krijgt deze überhaupt iets van een poortconfiguratie?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dominion99
De TP-Link router kan prima als AP functioneren, vandaar de aanschaf van een 'eenvoudige' switch om die apparaten op een vaste verbinding te zetten.

Wat bedoel je met poort configuratie precies? Windows is up to date (Win 10), althans volgens Windows zelf.

Dell heeft wel een enorme lijst aan Win 10 drivers vrijgegeven afgelopen jaar zie ik, dus die zal ik ook eens installeren.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lange zelfgemaakte kabel .... erg verdacht ik

Of je hebt mischien cca meuk gebruikt,
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Of mischien niet de goede kleur volgorde aangehouden
https://www.google.nl/sea...UQsAQIMQ&biw=1366&bih=667

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 11-01-2016 14:15 ]

Iperf

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Maar dat zou dan niet verklaren waarom 2 andere devices wel een verbinding krijgen...

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Yariva schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:19:
Maar dat zou dan niet verklaren waarom 2 andere devices wel een verbinding krijgen...
Jewel, er is verschil in gevoeligheid tussen 2 verschillende netwerkkaarten.

Ik heb het een tijdje ook gezien waar iemand een stuk telefoonkabel nog ergens had gebruikt. werkte perfect. todat hij een nieuwe laptop er op aansloot

Iperf

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heel, heel soms kan je wel eens twee ethernet apparaten treffen die gewoon niet compatibel zijn met elkaar. Je kan nog proberen om even te spelen met de duplex/snelheid instellingen (dus om autonegotiation problemen uit te sluiten).

Werkt dat ook niet, dan denk ik dat je gewoon pech hebt. Ik heb bij mij thuis een switch van LevelOne en die weigerde pertinent te verbinden met mijn Samsung printer.
En ik denk dat jullie niet helemaal goed lezen: de zelfgemaakte kabel zit tussen deze switch en een router en dat werkt gezien de beschrijving naar behoren. De TS probeert zijn nieuwe laptop te verbinden met de switch en daarvoor heeft hij diverse - niet zelfgemaakte - kabels geprobeerd. Dan blijft er IMO maar een conclusie over als autonegotiation het probleem ook niet is.

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 11-01-2016 14:32 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

aha :P idd niet goed gelezen.

Iperf

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Zeker als het CCA kabels zijn in plaats van goede koperen kabels, wil de auto-negotiate wel eens de mist in slaan. Al helemaal als niet de juiste pairing is aangehouden bij het knijpen. Als die Dell toevallig een snellere kaart heeft (waardoor hij naar beneden moet onderhandelen) dan kan je bij CCA problemen krijgen, en dat is al dubbel zo erg als T568-B niet in volgorde is aangehouden voor een straight kabel (Wikipedia: Category 5 cable).

• dominion99
Zoals glashelder al aangaf ik heb diverse niet zelf gemaakte kabels geprobeerd welke ook niet werken, de zelfgemaakte kabel zit tussen de switch en de router en die verbinding werkt prima en stabiel.

Dezelfde kabel werkt wel tussen de router en de dell laptop alleen niet tussen de switch en de dell laptop

In de dell zit een gigabit connector en de switch is dat ook, het schema voor de zelf geknepen kabel is op basis van de T568-B. Maar als de lampjes al niet branden tussen de switch --> originele kabel --> dell laptop (maar wel van de router --> zelfgeknepen kabel --> switch) dan lijkt het me eerder een probleem te zijn tussen de switch en de dell laptop zoals hierboven wordt gesuggereerd.

Ik ga nog eens proberen te spelen met duplex/snelheid instellingen

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

In dat geval zal ik toch ook eens in devmgmt.msc kijken naar de status van de driver van je ethernet adapter...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daar zal je niks verkeerds vinden, want:
Nu heb ik nog een oude TP-link gigabit router staan die ik nu op de switch heb aangesloten en als ik dan via een lan poort op de router met de nieuwe dell laptop verbinding maak dan komt het wel tot stand (duurt wel opvallend langer dan andere apparaten voordat de lampjes beginnen te knipperen). De snelheid is dan wel gewoon +/- 200 Mbps naar het internet.
Dit heeft alle schijn van een compatibiliteitsprobleem :) Dus, inderdaad even naar device management en daar spelen met duplex/snelheidsinstellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 11-01-2016 14:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Heb je de poort van de switch al getest met een ander apparaat?

• dominion99
Tanooki schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:09:
Heb je de poort van de switch al getest met een ander apparaat?
Ja dezelfde poort met dezelfde kabel werkt wel op een 'oude' dell laptop en een USB netwerk adapter voor mijn Surface tablet.

Vanavond als ik thuis ben even wat proberen met duplex instellingen.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 22:32

DSK

boeiend...

Sommige laptops of software op die laptops, schakelen de fysieke poort uit als Wireless aanstaat.
Misschien dat je dit eens moet bekijken of gewoon, om zeker te zijn, je wireless switch op uit zetten.

Blog (Linux-related)

• dominion99
Ik heb wat met de duplex mode zitten spelen, alle modi werken behalve de 1.0 Gbps. Andere apparaten verbinden wel op 1 Gbps met dezelfde kabel op dezelfde poort op dezelfde switch.

Heb de airplane mode ook geactiveerd om zeker te weten dat hij niet ethernet uitschakkeld maar deze laptop is juist andersom indien ethernet verbonden is schakelt wifi zich uit.

Wat ik ook merkte bij het vaak verwisselen is dat de kabel soms geen contact maakt, wellicht zit het probleem toch echt in de hardware van de laptop zelf (paar maanden oud)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien 1 van de pootjes gaar, kan
de helft van de pootjes op de rj45 wordt niet gebruikt voor 10/100mb

Iperf

• dominion99
Ok, het is een beetje vreemd... maar via de dell site heb ik de drivers gedownload die werden geadviseerd. Tijdens installatie vroeg die of ik de nieuwe drivers wou installeren en gaf het versie nummer weer van wat ik had en wat de nieuwe was. Volgens deze installer had ik nieuwere drivers dan dat ik wou installeren. Dus eerst niet gedaan, nu met die duplex zitten spelen en zie dat er toch verbinding is op 100 Mbps.

Als laatste toch nog een keer die drivers setup uitgevoerd en dan de 'oude' drivers geinstalleerd (want het had een lager versie nummer) en ja je voelt het al aankomen hij werkt nu op 1 Gbps, haal nu netjes op de ziggo speedtest 200 Mbps zoals mijn andere devices ook doen.

Merk wel dat de verbinding heel gevoelig is, de laptop iets te ver optillen en de verbinding valt weg. Misschien toch maar Dell bellen voor garantie?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe mij eens een plezier.

maak een een scherpe foto van de pinnen/veren in de connector in je laptop en de contactpunten op de stekker (van voren en de contact zijde)

Iperf

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 14:44
Als er alleen een 100Mb verbinding is dan werken niet alle aderparen.
Dat kan in de kabelzitten, maar ook in de connector in je laptop.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dominion99
Krijg die foto niet scherp gemaakt met de telefoon om uberhaupt dat te kunnen zien

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dan zul je zelf even op zoek moeten naar imperfecties. of gewoon even een andere camera moeten regelen

ook een telefoon heeft vaak een makro stand (tulp bloem), heb je die wel gebruikt ?

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 12-01-2016 16:08 ]

Iperf

Pagina: 1