Zelfbouw systeem accepteerd geen USB-boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:59

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Afgelopen weekend heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet.
Alles verliep zonder problemen, totdat ik windows wou installeren vanaf een USB-drive.

Ik kreeg namelijk de volgende melding:
Een vereist stuurprogramma voor een CD/DVD station ontbreekt. Als u een diskette, cd, dvd of usb-flashstation
met het stuurprogramma hebt, dient u dit nu te plaatsen.

Opmerking: Als het windows installatiemedium zich in het CD/DVD-station bevindt,
kunt u dit voor deze stap zonder problemen verwijderen.
Veelal werd op internet de oplossing gegeven om andere USB-poorten te proberen, maar ook dit werkte niet.

Uiteindelijk heb ik een dvd gebrand waarmee het wel lukte. Vervolgens liep ik tegen het probleem dat binnen Windows de USB-drives niet werden herkend. Opmerkelijk is dat de BIOS ze wel zag, en dat de randapparatuur via USB ook 'gewoon' werkte.

Ik heb vervolgens de 2e HDD in mijn andere PC geslingerd, hier de drivers ect opgezet en de HDD weer terug geplaatst. Na het uitvoeren van de USB-driver werkte de USB-poorten ook voor de USB-drives. Maar booten vanaf een USB wil nog niet lukken...

In principe werkt de PC wél, maar het lijkt me niet normaal. Vandaar dat ik jullie om advies wil vragen.

Alvast bedankt.

Het gaat om het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Corsair Carbide 100R Standaard€ 51,95€ 51,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 92,50€ 92,50
1Corsair CX430M€ 52,01€ 52,01
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 758,81

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Usb poorten in je bios kun je op 2 manieren instellen, misschien maakt dit wat uit. legacy aan of uit zetten.

Of je usb windows is niet goed gemaakt.

Of je kunt bij de usb, misschien de drivers toevoegen, zodat deze direct werken op de usb stick, slipstreamen heet dit.

Misschien kan het nog de nieuwe bios zijn, uefi, misschien dat daar iets ingesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Ik heb wel meegemaakt dat een computer vanaf bepaalde USB sticks niet kan booten en vanaf andere wel. Geen idee waar dat aan lag, nooit verder uitgezocht maar wellicht de moeite waard om het eens met een andere USB stick te proberen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je USB ingesteld als 1st boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:47:
Usb poorten in je bios kun je op 2 manieren instellen, misschien maakt dit wat uit. legacy aan of uit zetten.
Klopt, volgens mij kon ik zelfs kiezen voor Legacy, EUFI en Disable.
Van alles geprobeerd maar niks werkte...
Of je usb windows is niet goed gemaakt.
Gebruik de stick al jaren, nooit problemen mee gehad. Gister toevallig ook op mijn laptop geprobeerd en werkt gewoon.
Of je kunt bij de usb, misschien de drivers toevoegen, zodat deze direct werken op de usb stick, slipstreamen heet dit.
Dat is ook waar de foutmelding naar vraagt. Ik kan dan browsen naar een folder. Maar waar zou ik deze drivers moeten vinden. Ik heb er eentje geprobeerd van de website. Namelijk de Intel SATA Preinstall driver met de note: Windows setup to read from USB thumb drive.
Helaas kon de setup deze driver niet lezen.
Misschien kan het nog de nieuwe bios zijn, uefi, misschien dat daar iets ingesteld moet worden.
Die begrijp ik niet helemaal
JT schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:48:
Ik heb wel meegemaakt dat een computer vanaf bepaalde USB sticks niet kan booten en vanaf andere wel. Geen idee waar dat aan lag, nooit verder uitgezocht maar wellicht de moeite waard om het eens met een andere USB stick te proberen.
Wegens gebrek aan bruikbare USB-sticks heb ik dit niet kunnen proberen. Maar dan is het toch alsnog raar dat een USB-stick niet werkt ná de installatie van windows, maar randapparatuur wél. Pas na de installatie van een driver werkte ook de USB-sticks. Heb dit zelf nog nooit meegemaakt...
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:10:
Heb je USB ingesteld als 1st boot?
Vanzelfsprekend. Hij boot namelijk ook wel vanaf de USB. Vervolgens klik ik op 'Mijn taal is Nederlands' > Volgende > Nu installeren.
Pas dan komt de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt de foutmelding voor het invoeren van de key of daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Heb je zowel USB 2 als USB 3 poort geprobeerd? USB 3 kan problemen geven omdat die vaak een extra driver nodig hebben.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Qoute ChillPascal: "Vanzelfsprekend. Hij boot namelijk ook wel vanaf de USB. Vervolgens klik ik op 'Mijn taal is Nederlands' > Volgende > Nu installeren.
Pas dan komt de foutmelding."

Dus hij boot wél vanaf je usb... maar de installatie van Windows via boot werkt niet.
(Je topic start suggereert dat je helemaal niet kan booten vanaf usb)

Al eens een ander bootproces gedaan vanaf een usb? USB Bootable OS/HD check of o.i.d.?

aanpassing i.v.m. vraag hieronder:

Als voorbeeld hoe je ook je usb-boot zou kunnen testen(in geval je het idee had dat je niet kon booten) is een compleet OS vanaf je usbstick opstarten bijvoorbeeld, buiten je bestaande OS van je computer om.
Maar dat is enigszins offtpic want je heb problemen met uitsluitend de windowsinstallatie van usb.

[ Voor 29% gewijzigd door BUR op 11-01-2016 14:35 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:38:
Komt de foutmelding voor het invoeren van de key of daarna?
Vóór.
Het gaat als volgt:
Booten van USB -> Loading Files.
Mijn taal is Nederlands -> Volgende -> Nu Installeren -> dan de foutmelding.
ajhaverkamp schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:43:
Heb je zowel USB 2 als USB 3 poort geprobeerd? USB 3 kan problemen geven omdat die vaak een extra driver nodig hebben.
Ja, alle mogelijke USB-poorten geprobeerd, zowel 3.0 als 2.0. Dit blijkt inderdaad vaak de oplossing te zijn, maar bij mij blijkbaar niet.
BUR schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:57:
Qoute ChillPascal: "Vanzelfsprekend. Hij boot namelijk ook wel vanaf de USB. Vervolgens klik ik op 'Mijn taal is Nederlands' > Volgende > Nu installeren.
Pas dan komt de foutmelding."

Dus hij boot wél vanaf je usb... maar de installatie van Windows via boot werkt niet.
(Je topic start suggereert dat je helemaal niet kan booten vanaf usb)

Al eens een ander bootproces gedaan vanaf een usb? USB Bootable OS/HD check of o.i.d.?
Excuus dat ik wellicht niet duidelijk ben geweest. Het booten van USB lukt inderdaad wel, maar krijg de foutmelding tijdens het installatieproces.

Hoe bedoel je? Uiteindelijk is het gelukt door te booten en te installeren vanaf een CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
1) Je kan bij de installatie via usb stuurprogramma's laden bij het scherm waar je normaal een harddisk kan selecteren. "load drivers"
Afbeeldingslocatie: http://www.tenforums.com/attachments/tutorials/5781d1412358348-windows-10-dual-boot-windows-7-windows-8-a-5-dual_boot_windows_10.jpg
Als je daar op klikt kan je de Sata/raid drivers voor de gebruikte controller laden (deze vind je op de driver site van je moederbord)

2) heb je usb 3.0 poorten? hier moet je na de installatie van windows de drivers voor installeren (gele uitroepteken) je usb 2.0 poorten werken wel (vandaar dat je randapparatuur wel werkt als je het daarop aansluit)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Axewi schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:14:
1) Je kan bij de installatie via usb stuurprogramma's laden bij het scherm waar je normaal een harddisk kan selecteren. "load drivers"
[afbeelding]
Als je daar op klikt kan je de Sata/raid drivers voor de gebruikte controller laden (deze vind je op de driver site van je moederbord)
Dat is net het scherm dat ik niet bereik. Precies hier geeft die de fout-melding en laat dan ook geen mogelijke locaties zien.

Wél geeft die de optie om naar drivers te zoeken, maar heb zelf geen idee welke dat moeten zijn.
2) heb je usb 3.0 poorten? hier moet je na de installatie van windows de drivers voor installeren (gele uitroepteken) je usb 2.0 poorten werken wel (vandaar dat je randapparatuur wel werkt als je het daarop aansluit)
Ja ik heb ook usb 3.0 poorten. Opvallend is dat de randapparatuur op zowel 2.0 als 3.0 werkt, maar de usb-storage niet op 3.0 én niet op 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
ChillPascal schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:37:
[...]

Dat is net het scherm dat ik niet bereik. Precies hier geeft die de fout-melding en laat dan ook geen mogelijke locaties zien.

Wél geeft die de optie om naar drivers te zoeken, maar heb zelf geen idee welke dat moeten zijn.

[...]

Ja ik heb ook usb 3.0 poorten. Opvallend is dat de randapparatuur op zowel 2.0 als 3.0 werkt, maar de usb-storage niet op 3.0 én niet op 2.0
Drivers voor jouw moederbord als je de gigabyte GA-B150-HD3P (rev. 1.0) hebt. (alle windows 10 drivers installeren!)
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5590#dl

"Intel SATA Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode) Note: Windows setup to read from USB thumb drive."
deze: http://download.gigabyte....isk_irst_64_100series.zip
Die download je vervolgens uitpakken en op een 2e usb stick zetten.Maar Windows had je toch al geïnstalleerd? dan is dit een hoop moeite voor niets.

Voor de usb drivers moet je deze hebben:
http://download.gigabyte....l_usb3_100series_w8.1.zip

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik had gister dezelfde foutmelding bij het installeren van Windows 7. Welke versie van Windows probeer je te installeren?

Ik heb uiteindelijk Windows 8 geïnstalleerd en dit werkte wel.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er echt geen manier om Windows te installeren via USB op de Gigabyte GA-B150-HD3P?

Ik krijg morgen een systeem binnen (nog niks geïnstalleerd) zonder DVD speler en ben van plan Windows 10 te installeren via USB-drive. Is dit mogelijk? of moet ik toch eerst een dvd speler regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:02:
Is er echt geen manier om Windows te installeren via USB op de Gigabyte GA-B150-HD3P?

Ik krijg morgen een systeem binnen (nog niks geïnstalleerd) zonder DVD speler en ben van plan Windows 10 te installeren via USB-drive. Is dit mogelijk? of moet ik toch eerst een dvd speler regelen.
Ik heb de USB 2.0 poort gebruikt en een USB 2.0 stick. Druk gemaakt om niets, binnen zeer korte tijd Windows 10 geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 22:49
Pas geleden exact het zelfde probleem gehad met de installatie van Linux (Debian Jessie Xfce) op een oude PC (Atom330).
Diverse malen herinstalleren (met verschillende installatieprogramma's) van de Debian ISO op de USB stick had geen resultaat.

Toen maar een andere stick gepakt waar een iets oudere versie van Debian Jessie nog opstond en zonder enig probleem kunnen installeren.

Het heeft dus weinig te maken met:
- Windows of Linux
- nieuwe of oude hardware

Het heeft blijkbaar alles te maken met welke USB stick wel of niet geschikt is voor het te installeren OS.

Waarom en hoe? Geen idee! Schiet mij maar (niet) lek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zidane007nl
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-09 23:27
Ik liep hier ook tegenaan, maar er staat op de blog van Gigabyte gewoon een artikel met een workaround hoe je Windows 7 vanaf USB kan installeren: http://gigabytedaily.blog...talling-windows-7-by.html.

De USB driver die bij Windows 7 komt is gewoon verouderd. Dit programma patched de ISO.
Pagina: 1