Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342143

Topicstarter
Goedendag mede-tweakers!

Ik heb momenteel in de woonkamer een HTPC staan met de volgende componenten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 89,50€ 89,50
1ASRock FM2A88X-ITX+€ 94,95€ 94,95
1Fractal Design Node 304 Wit€ 77,95€ 77,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 36,-€ 36,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,40

(Inclusief 5 harddisks)

Aangezien mijn vriendin t toch fijner zou vinden dat de HTPC niet op de grond en in zich staat.

Is er misschien een mogelijkheid is deze in een Ikea Besta kast te plaatsen. Ik merk dat wanneer ik de pc zonder de deksel in de kast plaats, de ventilator hard begint te draaien. Er zit momenteel nog de stock koeler op.

Om dit werkend te krijgen in de kast? Zal ik een nieuwe betere processor koeler moeten hebben? Zo ja? Moet het een fanless koeler zijn ja of nee? Het meubel staat op de grond. En de achterkant is volledig open

Beste antwoord (via Anoniem: 342143 op 22-01-2016 13:21)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Het mooiste is natuurlijk om storage uit de HTPC te halen en naar een centrale plek te brengen. Dat scheelt behoorlijk in geluidsproductie en in warmte, en biedt ook een hogere beschikbaarheid van je data (immers, centrale storage staat in de regel 24/7 aan). Dat kan je dan uiteraard weer op meerdere manieren aanpakken. Vaak wordt er een NAS voor gebruikt, maar je kan bijvoorbeeld ook een server, of een compleet storage-netwerk voor gebruiken. Ook hier weer, wat mag het kosten?

Overigens is er een tijdje geleden nog een tweaker hier bezig geweest met een HTPC in een ikea-plank te verwerken. Helaas hebben we nooit het eindresultaat ervan mogen bewonderen, maar de mod in progress zag er in ieder geval heel erg veelbelovend uit,en mogelijk kan je daar wat inspiratie uit opdoen? Inmiddels zijn er op technisch gebied de nodige vooruitgangen geboekt qua compactheid en snelheid, dus daar valt nog best wel wat in hoogte en performance te winnen. Zie [CCIP] UltraThin voor de CCIP

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-07 14:33
In het 'Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49' hadden ze het een paar dagen terug over fans met een temperatuurregeling inbouwen. Daarmee kan je de warme lucht afzuigen waardoor de andere fans minder hard (hoorbaar) draaien.

weertenaar in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
As usual valt of staat het met wat het mag gaan kosten. Er zijn wel wat mogelijkheden in te verzinnen natuurlijk.

Je zal in ieder geval de warme lucht uit de kast moeten krijgen en koele lucht erin moeten krijgen wil je met luchtgekoelde CPU-koeling blijven werken. Niet onmogelijk natuurlijk, maar dat betekend dat er in ieder geval ventilatieroosters in je kast moeten komen, en mogelijk met fans erbij mocht het niet volstaan.

Alternatief zou kunnen zijn om de warmte naar buiten te brengen en dan pas aan de omgevingslucht af te dragen, dus waterkoeling en de radiator buiten de kast (bijvoorbeeld op de achterkant?) plaatsen. Zolang de warmte maar niet blijft hangen zou het dus verder geen probleem moeten zijn.

Maar misschien is het wel logischer om te zorgen dat er zo min mogelijk warmte überhaupt erin komt, wat dus zou betekenen het systeem te vervangen voor een energiezuinig passief gekoeld systeem, zoals bijvoorbeeld een RPi2, maar dat is dan weer afhankelijk van wat je precies met je systeem doet. Kijk je alleen wat films en series zonder verder echt het systeem dat je nu hebt te belasten, dan volstaat dat waarschijnlijk prima. Een NUC zou ook nog kunnen omdat die zo klein zijn dat je ze ook achter je TV kan plakken in veel situaties.

Een andere optie is om het aanblik van je systeem "acceptabel" te maken. Er zijn mooie behuizingen op de markt die netjes in tv-meubels passen. Helaas geldt ook hier weer dat de prijs behoorlijk kan oplopen, afhankelijk van je smaak.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:08
Onze htpc zit in een besta kast ingebouwd. In de onderkant heb ik 4 gaten gemaakt en ook 4 fans gezet.
Gaat prima, geluid is er wel maar voor mij niet vervelend de radio staat toch 99% van de tijd sowieso aan.
Binnenkort gaan we verhuizen en ik ben wel van plan om het systeem wat te updaten, misschien inderdaad waterkoeling oid want op deze manier komt er een aardige hoeveelheid stof in de kast waar de pc zit.
Overigens gebruik ik de pc ook als nas en staat ie dus 24/7 aan.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel gaaf, ik heb momenteel wel de stock cpu koeler veranderd naar een noctua L9A dit zal in ieder geval een hoop schelen. Hoeveel heb jij de pc als NAS ingericht? Freenas? Windows? Raid 5? JBOD? ik ben wat informatie aan t opzoeken! alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:08
Gewoon windows en benaderbaar in het netwerk.
Geen Raid maar wel backup dmv crashplan.
Hij draait al een jaar of 2-3 zo, dus eigenlijk moet ik me er weer een keer in verdiepen om te updaten en eens uit te vogelen hoe dat met Raid werkt. Heb wel bewust voor gewoon windows gekozen ivm functionaliteit en mogelijkheid tot emulators voor spellen (hoewel dat bijzonder weinig gebruikt wordt).

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Het mooiste is natuurlijk om storage uit de HTPC te halen en naar een centrale plek te brengen. Dat scheelt behoorlijk in geluidsproductie en in warmte, en biedt ook een hogere beschikbaarheid van je data (immers, centrale storage staat in de regel 24/7 aan). Dat kan je dan uiteraard weer op meerdere manieren aanpakken. Vaak wordt er een NAS voor gebruikt, maar je kan bijvoorbeeld ook een server, of een compleet storage-netwerk voor gebruiken. Ook hier weer, wat mag het kosten?

Overigens is er een tijdje geleden nog een tweaker hier bezig geweest met een HTPC in een ikea-plank te verwerken. Helaas hebben we nooit het eindresultaat ervan mogen bewonderen, maar de mod in progress zag er in ieder geval heel erg veelbelovend uit,en mogelijk kan je daar wat inspiratie uit opdoen? Inmiddels zijn er op technisch gebied de nodige vooruitgangen geboekt qua compactheid en snelheid, dus daar valt nog best wel wat in hoogte en performance te winnen. Zie [CCIP] UltraThin voor de CCIP

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*EDIT

Het is uiteindelijk als volgt geworden:

27 januari beginnen de BTW dagen. Daarbij haal ik de Synology DS1515 dan voor 486,-
Ik schaf via Tweakers V&A nog extra HDD's aan.

2x 4TB (via V&A)
1x 4TB (in bezit)
2x 3TB (in bezit)

Levert totaal via SHR 14TB bruikbaar geheugen op en 4TB voor data protectie.Mijn huidige HTPC/NAS wordt dan omgebouwd naar een zo geluidloos mogelijk HTPC'tje.

De Synology wordt dan ingesteld met nieuwsgroepen sickbeard/couchpotato etc.

Denk dat dit ook een hoop energie zal besparen.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 342143 op 20-01-2016 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Dat zou inderdaad prima kunnen volstaan. Dan rest eigenlijk alleen nog de vraag hoe je de data vanaf de storage gaat aanbieden aan de HTPC. Er zijn daar natuurlijk diverse mogelijkheden voor, zoals SMB, NFS of iSCSI, met elk zijn eigen voor- en nadelen uiteraard.

Daarnaast zou ik je zeer zeker adviseren om, mocht je op een Kodi / XBMC installatie werken, een shared database te maken op de Synology. Dat geeft aanzienlijke voordelen in een setup, zeker indien je meerdere clients wilt kunnen bedienen (denk daarbij aan Android devices, tablet, laptop etc). Niet ingewikkeld om op te zetten, maar daarvoor is dus wel een device nodig dat 24/7 draait.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je daar nog iets in aan te raden? SMB, NFS, iSCSI? Ik ga t sowieso nog even opzoeken! Ik denk dat ik hiermee (uiteindelijk) een fijn alternatief heb wat makkelijk werkt en niet veel nodig heeft qua ondersteuning. Ik laat de HTPC dan ook waarschijnlijk draaien met kodibuntu of openelec. To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Anoniem: 342143 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:57:
Heb je daar nog iets in aan te raden? SMB, NFS, iSCSI? Ik ga t sowieso nog even opzoeken! Ik denk dat ik hiermee (uiteindelijk) een fijn alternatief heb wat makkelijk werkt en niet veel nodig heeft qua ondersteuning. Ik laat de HTPC dan ook waarschijnlijk draaien met kodibuntu of openelec. To be continued
Wat aan te raden is, hangt heel sterk af van de situatie en kan ik dus ook niet direct een antwoord op geven. iSCSI is interessant als je HTPC de enige client is die deze source benadert, óf als je daarna de data weer via de HTPC aan de rest van het netwerk gaat aanbieden. Het is niet mogelijk om meerdere clients naar hetzelfde iSCSI-target te laten verbinden. Het voordeel is weer dat het razendsnel is.

NFS is ook een behoorlijk snelle methode, maar is weer niet overal compatible mee. Wel is het mogelijk om meerdere clients naar hetzelfde target te laten verwijzen

SMB is het meest compatible, en is wat je waarschijnlijk wel kent als een "gewone" windows-share. Gebruiksvriendelijk en is vermoedelijk de meest logische keuze voor je.

Het was dan ook eigenlijk meer een vraag uit nieuwsgierigheid ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kwam op marktplaats de volgende advertentie tegen. Een Synology Ds1813+ inclusief 3x 4TB voor 850,-

Modelnaam: DS1813+
CPU: INTEL Atom D2700
Kloksnelheid van CPU: 2.13 GHz
CPU-kernen: 2
Totaal fysiek geheugen: 4096 MB
DSM-versie: DSM 6.0-7135

Schijf 1 - WD40EZRX 4TB
Schijf 2 - WD40EZRX 4TB
Schijf 3 - HDS5C4040ALE630 4TB

Zelf zou ik de DS1515 gaan kopen inclusief 2x 4TB. Voor ongeveer dezelfde prijs?

Iemand hier nog ideeën over? Aangeschaft 29 December 2013

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 342143 op 22-01-2016 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Het probleem met 2e hands storage is dat het moeilijk is in te schatten welke levensduur je nog van de disks mag verwachten. Je weet immers niet hoe lang die dingen al gedraaid hebben, en daarmee is het helaas niet altijd de meest betrouwbare optie. Hou er dus rekening mee dat je de disks eerder zal moeten afschrijven dan bij nieuwe disks

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*EDIT* uiteindelijk toch de BTW korting kunnen krijgen op de Synology. Het is de Synology DS1515 geworden voor 495,- Ik denk dat dit als startende NAS in ieder geval niet verkeerd kan gaan. Nu een mooie bijpassende HTPC behuizing te vinden voor bij mij zilveren Marantz versterker. Ik hoop een defecte cd/blu-ray speler te vinden in dezelfde stijl en deze om te bouwen naar HTPC.

Door de Noctua L9A is de HTPC super stil geworden en koelt prima. Zelfs in mijn Ikea besta met dichte deuren.

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 342143 op 28-01-2016 20:36 ]

Pagina: 1