DTS:X meerwaarde naast Dolby Atmos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 16:20
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe versterker, en een optie zou kunnen zijn de SR7009 van Marantz. Ik heb begrepen dat deze ten opzichte van de SR7010 DTS:X ontbeert.
Nou twijfel ik niet zozeer aan de toegevoegde waarde van DTS:X, deze zal er in de toekomst waarschijnlijk wel zijn. Alleen vraag ik af of het van toegevoegde waarde is op het moment dat de versterker al Dolby Atmos ondersteunt. Mijn gevoel zegt namelijk van niet, maar misschien is er iemand die me kan overhalen?

Ik ben trouwens van plan een 7.1.4 of 7.2.4 opstelling te gaan bouwen, met aan de muur bevestigde speakers boven (in plaats van in het plafond). Dat lijkt me wat praktischer dan gaten en gleuven te gaan boren/frezen in het (betonnen) plafond. Mocht iemand daar nog tip of do/don'ts hebben, ze zijn welkom.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:05
Dolby heeft ontzettend raak geschoten met Atmos. De meeste mix faciliteiten die een immersive sound systeem installeren kiezen voor Atmos. Hier en daar Auro 3D is ik meen zelfs een hybride (de speaker opstelling komt niet overeen tussen de twee). De integratie binnen de software en mixtafels is ook beter bij Atmos. Dit alles is ook terug te zien aan de meerderheid van Atmos releases tegenover andere formaten. Zover ik weet speelt DTS:X geen rol aan de makers kant. Dan bedoel ik de filmmixer kant, niet een transfer naar Bluray. Wellicht dat je een Atmos mix kunt omzetten naar een DTS:X formaat, maar de reden daarvoor zie ik niet zo. Lang verhaal kort: ik zie een zonnige toekomst voor Dolby Atmos, Auro 3D zal verdwijnen of soort van opgaan in DTS:X wat verder gewoon een functie zal zijn op nieuwe receivers. De goede naam van DTS uit het dvd tijdperk zal nog wat doen, maar sinds de lossless formaten speelt dat eigenlijk geen enkele rol meer.

Iets anders om rekening mee te houden, voor een 7.1.4 opstelling (met 4 top speakers) heb je nog een extra eindversterker nodig. Vrijwel elke high end receiver heeft 9 eindversterkers aan boord en niet de 11 die nodig zijn voor 7.1.4. De uitgangen zitten wel achterop, maar die zijn schakelbaar waarbij er dus maximaal maar 9 actief zijn. Zowel Marantz als Denon als Onkyo bieden enkel de mogelijkheid de extra top/back kanalen extern te versterken. Pioneer echter biedt ook de mogelijkheid om de front kanalen met een losse eindversterker te versterken en alle surrounds door de receiver zelf af te laten handelen. Pioneer modellen zijn echter nauwelijks verkrijgbaar tegenwoordig...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 16:20
Bedankt voor je reactie. Ik snap niet zo goed waarom er maar 9 eindversterkers aan boord zijn en niet de benodigde 11...
Daarnaast ben ik benieuwd of er specifieke zaken zijn die ik moet weten bij het aanschaffen van een eindversterker. Waarom zou ik trouwens de front kanalen willen versterken en niet andere kanalen? Ik ben redelijk een noob op het gebied van audio ;-)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:47
Hdcp 2.2 is mischien ook handig voor als je 4k blu rays wil gaan afspelen in de toekomst.
de Marantz 7009 heeft dat denk ik niet.