Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-10-2023
Beste lieve goede tweakertjes,

Sinds mijn GPU upgrade (ASUSGTX660 -> XFXR9 390WF) doet mijn lieve computertje een beetje raar. Tijdens het gamen wilt hij nog wel is crashen. Ik durf ANNO2205 en Borderlands 2 niet meer te spelen omdat het me niet bepaald goed lijkt voor de pc. De desktop gebruikt een geschat wattage van 500 en heeft een 600W PSU. Ook heb ik geprobeerd mijn specs te underclocken: CPU frequency van 200 naar 150MHZ en PCIE van 100 naar 75MHZ en het crashte nogsteeds.

Maar nu het gekke:
Ten eerste: de eerste keer dat ik ANNO2205 aan het spelen was kon hij het makkelijk een uur vol houden. Nu kan hij het moeilijk 10 minuten aan zonder de pc compleet af te sluiten.

Ook vindt de pc vindt het nodig zichzelf af te sluiten tijdens ANNO2205 (high quality) en Borderlands 2 (ultra quality) maar niet wanneer hij Rome: Total War 2 (ultra quality) 40vs40 battles doet (komt neer op zo'n 2400 soldaten op een grote map) en ook niet bij Skyrim (4k texture pack, flora overhauls, ENB presets en lightning enhancements). Ik weet nou niet wat het probleem is, ik heb de temperatuur bijgehouden via Speccy en het kwam neer op ongeveer 50+- graden GPU, 40+- graden cpu en 30+- graden HDD.

[ Voor 15% gewijzigd door Partygeit op 08-01-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is belangrijk om te weten om welke voeding het precies gaat. Een goede 600 watt is ruim voldoende voor een r9 390. Helaas zijn er ook veel bagger voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:41:
Het is belangrijk om te weten om welke voeding het precies gaat. Een goede 600 watt is ruim voldoende voor een r9 390. Helaas zijn er ook veel bagger voedingen.
Daar heb je inderdaad een punt. Dit is mijn voeding http://pcx.com.ph/huntkey-apfc-hk-600-600w.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, daar heb je het probleem. Helaas valt het merk Huntkey onder de bagger voedingen, en kan dus niet voldoende stroom leveren aan je videokaart waardoor hij je PC uitschakelt als je pc om stroom vraagt. Het ene spel zal meer vragen van je videokaart en de andere (Rome: Total War 2 bijvoorbeeld) meer van je CPU en verklaart dus waarschijnlijk ook waardoor hij daarbij niet uitvalt en bij andere spellen wel.

Een voeding als deze kan ook andere componenten van je PC beschadigen bij bijvoorbeeld het uitvallen. Een tip is om niet meer te gamen tot je een andere voeding hebt.

Hoe ziet de rest van je systeem eruit?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
GPU: XFX R9 390WF
CPU: AMD FX 8350
MOBO: ASROCK 970 Extreme3
RAM: Kingston HyperX fury RED 1x8GB
En de bagger voeding.
Denk je dat de Recom Power Engine 750 Plus goed is voor mijn systeem? Heb er een mooie aanbieding voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, net zo slecht, misschien nog slechter.

Dit is een goede keuze voor je systeem:
pricewatch: Cooler Master GM G550M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:55:
Nope, net zo slecht, misschien nog slechter.

Dit is een goede keuze voor je systeem:
pricewatch: Cooler Master GM G550M
Niet een beetje te weinig Watt voor mijn rig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Die G550M levert waarschijnlijk meer dan die Recom 750 :)

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Ook het moederbord voldoet niet. Je hebt een octocore CPU op een 4+1 power phase bord.

Nu je een zwaardere videokaart hebt moet de CPU ook harder werken, waardoor het moederbord (de VRM's) zeker oververhit raken en ofwel throttlen ofwel voor on stabiliteit zorgen, zeker icm een slechte voeding.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:29
Nee hoor, Dat is meer dan voldoende.
Een tijdje geleden heb ik een pc met een R9 290 aan een energiemeter gehangen.
Met de zwaarste stresstest trok die max. 440W. (ca. 500W uit het stopcontact)
Een R9 390 verbruikt iets meer, maar nog lang geen 550W.

[ Voor 21% gewijzigd door wappiewappie op 08-01-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Jean Paul schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:58:
Ook het moederbord voldoet niet. Je hebt een octocore CPU op een 4+1 power phase bord.

Nu je een zwaardere videokaart hebt moet de CPU ook harder werken, waardoor het moederbord (de VRM's) zeker oververhit raken en ofwel throttlen ofwel voor on stabiliteit zorgen, zeker icm een slechte voeding.
Ding is letterlijk gemaakt voor octacore processors. Hoezo zou het dan niet compatabiel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, die is uit 2007, zou ik nu niet meer kopen. En de G550M zal meer dan voldoende stroom leveren voor je systeem. Op een voeding moet je echt niet besparen, is het belangrijkste onderdeel van een pc. En zoals Cassius al zegt levert de G550M hoogswaarschijnlijk meer stroom dan de Recom, en dat ook nog eens een stuk stabieler.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Compatible ja, maar de VRM's trekken het niet onder te zware belasting, zoals gamen. Wanneer deze te warm worden, zal de CPU terug moeten klokken om oververhitting te voorkomen. Hier is al veel over geschreven.

Zie ook het volgende topic waar men het aangekaart heeft: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1663645/1

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Dus jullie zijn zeker dat de pricewatch: Cooler Master GM G550M goed genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, lees voor de gein dit topic eens door:
Voeding advies en informatie topic - Deel 32

En dan met name onder het kopje Mythes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Nou, ik voel me behoorlijk klote zeg. Dat is nog even een kleine 70 euro weg. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Ik heb mij namelijk wel goed ingelezen op de meeste onderwerpen behalve de voeding. Wist niet dat het zo geavanceerd was.

Maar is mijn computerprobleem compleet gefixt wanneer ik de nieuwe voeding aanschaf? Niet nog meer gekloot?

[ Voor 31% gewijzigd door Partygeit op 08-01-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Niet alleen de voeding dus, ook het moederbord, quote uit het eerder genoemde topic:
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:35:
Denk eerder dat het aan het moederbord ligt. Een FX 8350 is te veel gevraagd voor het bord waardoor de VRM's op het moederbord overhit raken en daardoor de processor zichzelf terugklokt om schade te voorkomen.

Het goedkoopste bord wat goed geschikt is voor een FX 8350 is deze:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Helaas een item dat zelden genoemd wordt maar oh zo belangrijk bij AMD processoren.

Dit bord heeft de nodige 8+2 power phase design om een octocore probleemloos te draaien :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jean Paul op 08-01-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja met een goede voeding voorkom je in ieder geval dat hij weer gaat uitvallen met de kans de rest van je systeem te slopen. Als je daarna last krijg van FPS drops in games is dat waarschijnlijk door het moederbord, maar zou eerst maar eens kijken of dat uberhaupt het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Ik heb echt totaal geen problemen gehad met mijn systeem qua fps. Hij runt alles prachtig en kan het makkelijk aan op de voeding na. Misschien zijn de specs overkill op mijn MOBO maar hij doet z'n werk goed. Trouwens waar kan ik bij de specificaties van een product zien of ze de cpu aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

Partygeit schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:21:
Hij runt alles prachtig en kan het makkelijk aan op de voeding na.
Ware het niet dat de voeding alles aan moet drijven. Als jij een slecht hart hebt doet de rest van je lichaam het ook niet goed. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
D4NG3R schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:22:
[...]

Ware het niet dat de voeding alles aan moet drijven. Als jij een slecht hart hebt doet de rest van je lichaam het ook niet goed. ;)
En daar heb je gelijk ja. Daarom ga ik doe maar is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de website van de fabrikant is er meestal een tabje naar alle CPU's die op het bord kunnen draaien. Echter bij AM3+ en 970 chipsets beweren veel fabrikanten dat een octacore er goed op kan draaien, terwijl de VRM's van het moederbord eigenlijk veel te heet worden. Dat is een beetje jammer. Maar je hebt kans dat je er geen last van hebt, dus dat zie je dan vanzelf wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:24:
Op de website van de fabrikant is er meestal een tabje naar alle CPU's die op het bord kunnen draaien. Echter bij AM3+ en 970 chipsets beweren veel fabrikanten dat een octacore er goed op kan draaien, terwijl de VRM's van het moederbord eigenlijk veel te heet worden. Dat is een beetje jammer. Maar je hebt kans dat je er geen last van hebt, dus dat zie je dan vanzelf wel weer.
Als de vrm's te heet worden wordt de CPU te heet en moet hij afkoelen bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee de VRM's (Voltage Regulator modules) zelf worden te heet, en om die af te koelen klokt het moederbord de processor terug zodat hij niet meer op volle snelheid draait en dus minder warmte produceert. Op moederborden met een 970 chipset wordt voor octacores dan ook een Top down blowing koeler (fan bovenop de koeler zoals bij de standaard meegeleverde koelers) aangeraden die ook nog wat lucht langs de VRM's blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partygeit
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:27:
Nee de VRM's (Voltage Regulator modules) zelf worden te heet, en om die af te koelen klokt het moederbord de processor terug zodat hij niet meer op volle snelheid draait en dus minder warmte produceert. Op moederborden met een 970 chipset wordt voor octacores dan ook een Top down blowing (koeler bovenop de koeler zoals bij de standaard meegeleverde koelers) koeler aangeraden die ook nog wat lucht langs de VRM's blaast.
Nouja dan blijkt het allemaal een beetje overkill te zijn. Jammer, maar hij doet het goed. Zo veel maakt het ook niet uit op het moment. Zien over een aantal jaren wel verder. Maar nog even voor de laatste keer, als ik die voeding koop die jij mij aanraadt werkt mijn pc naar behoren en krijg ik niet problemen met de wattage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinKersten
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01 12:08
Partygeit schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:24:
[...]

Als de vrm's te heet worden wordt de CPU te heet en moet hij afkoelen bedoel je?
Hij klokt de cpu lager
Pagina: 1