amd cpu advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• itschiel
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-04-2025
dag, ik ben aan het kijken naar 2 amd proccesors maar weet niet echt welke beter is. ben namelijk nog niet zo lang bezig met het samen stellen van computers.

dit zijn de 2 processors
- AMD FX FX-6300 Black Edition
- AMD FX FX-8320 Black Edition

mijn vraag aan jullie is nu welke processor zullen jullie aanraden.

alvast bedankt
Chiel

Alle reacties

• snemmel
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07-2021
de AMD FX FX-8320 Black Edition is natuurlijk beter omdat dat een 8 core is en de ander een 6 core maar ik weet niet of je het nodig hebt, doe je veel multitasken op je computer zoals skype, streamen en gamen tegelijk? Voor beide zou ik wel aanraden een andere koeler erbij de kopen omdat amd koelers niet de beste zijn.

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:03
Daarvoor is (veel) meer informatie nodig.

Kijk allereerst zelf eens in dit topic: *Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen? Als je voor het eerst systemen samenstelt is het handig om wat meer te leren over processoren.

Leg vervolgens uit waarvoor je het precies nodig hebt, welke andere componenten je hebt uitgezocht en wat je ermee wilt doen. Zie ook hier.

Vervolgens is het zoals hierboven aangegeven wel zo dat de FX-8320 op basis van specificaties een betere processor is lijkt, maar dat maakt het niet tot de beste koop.

[ Voor 4% gewijzigd door Hafermaut op 08-01-2016 11:44 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02 15:03
Waar je wel goed moet opletten is dat je moeder geschikt is om een 8 core aan te kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door badboynova op 08-01-2016 11:45 ]

• itschiel
het moederbord dat ik ga gebruiken is de msi 970 gaming

• The_Greater
itschiel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:44:
MSI 970 is een videokaart, geen moederbord.
Ik verwijs je toch graag even naar den basis beginselen van de pc :o

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• reinier.sr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 16:59
CPU zou ik sowieso voor Intel gaan tenzij je enigszins wat grafische kracht nodig hebt.

• snemmel
ik neem aan dat je dit moederbord bedoeld pricewatch: MSI 970 Gaming

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
The_Greater schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:48:
[...]

Ik verwijs jou graag naar de pricewatch, waar de MSI 970 gaming gewoon een moederbord is:
pricewatch: MSI 970 Gaming

Aan de ts: Als je die moederbord al hebt kan zowel de 6xxx als de 8xxx cpu op die moederbord gestopt worden zonder problemen. Het ligt aan je toepassingen of je gebruik kan maken van die 2 extra cores.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02 15:03
[...]

Het is wel degelijk een moederbord http://nl.hardware.info/r...-specificaties-en-prijzen

• Hafermaut
itschiel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:44:
In dit topic Gamepc voor niet al te zwaare games zeg je dat je een lijstje gaat maken en dat je het systeem gaat gebruiken voor bepaalde games. Is dat nog steeds zo? En wat is het lijstje van de andere componenten geworden?

• itschiel
Hafermaut schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:52:
[...]

In dit topic Gamepc voor niet al te zwaare games zeg je dat je een lijstje gaat maken en dat je het systeem gaat gebruiken voor bepaalde games. Is dat nog steeds zo? En wat is het lijstje van de andere componenten geworden?
behuizing : corsiar carbide spec 03
moederbord : msi 970 gaming

voor de rest ben ik nog aan het kijken

• snemmel
maar wat ben je van plan te gaan doen op je pc?

• itschiel
snemmel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:03:
maar wat ben je van plan te gaan doen op je pc?
league of legends
rust
csgo

en misschien een paar zwaardere games zoals
ark
just cause 3
black ops 3

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

De topicstart is veel te karig voor goed advies. Waarom heb je de standaard vragen weggehaald? Door het niet beantwoorden van deze vragen is het erg lastig een fatsoenlijk advies te geven.

Show me your moves.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

WCA

[...]

970 is ook een AMD moederbord chipset dus dat kan prima

Share and Enjoy!

• Hafermaut
itschiel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:08:
[...]

league of legends
rust
csgo

en misschien een paar zwaardere games zoals
ark
just cause 3
black ops 3
Als je budget nog steeds ~€700,- is, zie ik geen reden om af te wijken van het basisgamesysteem van de Best Buy Guide met wat je tot nu toe hebt gepost.

Verwijderd

Stap van de AMD gedachte af. Zolang er geen nieuwe AMD serie cpu's is zijn ze in 99,99% van de gevallen niet interessant binnen jou budget. Als je nog aan die €700,- vast zit is onderstaande het beste wat je kunt krijgen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 57,75€ 57,75
1Gigabyte GV-R938XG1 GAMING-4GD€ 251,50€ 251,50
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 37,95€ 37,95
1be quiet! System Power 8 400W€ 40,95€ 40,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,50€ 81,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,55

• itschiel
ik heb eigenlijk nog 1 vraag is ik zie overal dat er veel intel processors worden gekozen inplaats van een AMD processor maar wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen die 2

• snemmel
stroomverbruik, prestaties en amd word warmer.

Verwijderd

AMD heeft lage single core prestaties, hoog energieverbruik, geen ondersteuning voor ddr4. Ouderwets dus.

• itschiel
dan is er nog 1 ding was bezig met een rode pc build hebben jullie daar dan nog ideeën voor

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 00:03
Als je al een AMD boardje hebt snap ik je vraag voor een AMD cpu, maar er is een reden dat iederen Intel wil in een systeem dat een beetje mee moet kunnen. Er zijn wel aardige AMD cpu's die leuke framerates weten te halen, maar helaas gaat dat meestal ten koste van energie en dus 'hitte-ruimte' in je kast :). Of dat boeit of niet dat kan ik niet zeggen natuurlijk.

Dus serieus: Als je nog kan kiezen, ga voor Intel. Je mag er van uit gaan dat wat ongeveer hetzelfde kost, ongeveer hetzelfde performed. Dus niet gaan denken dat de 6 of 8 cores van AMD gelijk beter zijn, meestal niet namelijk :).

Als je al een AMD socket hebt is het natuurlijk logisch dat je een CPU wil die daar dan in past.
Mag ik je (een beetje kort door de bocht) verwijzen naar de CPU-hierarchy chart van TomsHardware?
(http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html)

Kies hoeveel geld je wil uitgeven aan een CPU, kies er eentje uit de hoogste tier die je kan betalen. Maar kies vervolgens wel de goedkoopste uit diezelfde tier. Snap je?

ALs je bijvoorbeeld een FX-8120 zit te overwegen, kan je net zo goed voor een FX-6300 gaan want die doet praktisch hetzelfde in spelletjes, en ik ga er vanuit dat ie goedkoper is.
Je moet dan echt een FX-83xx kiezen wil het de moeite waard zijn om verschil te merken.

Je ziet in die performance chart ook dat de meestal Core i3-tjes ongeveer gelijk draaien als de zwaardere AMD cpu's. Je moet echt naar AMD-top-of-the-line om daar bovenuit te stijgen, en dan zit je op het niveau van ongeveer elke Core i5.

Aangezien AMD een beetje moeite heeft met performance-per-megahertz, zou ik er toch voor overwegen om de meest hoogst geclockte AMD te vinden die je kan / wil betalen, en niet gelijk te letten op het aantal cores. 4 cores is zat (ook al zijn het niet 4 echte cores maar 2 'modules' bij AMD) en als je in dezelfde categorie iets vind met 500mhz meer dan een 8 core zeg ik doen!

• itschiel
bedankte dipje2 ik begrijp er nu al wat meer van

• dipje2
http://www.tomshardware.com/reviews/best-cpus,3986.html

is misschien een samenvatting met leesbare tekst en geeft gewoon advies 'koop deze' in veschillende prijs-segmenten. Denk er wel aan dat het dollars zijn. Het product kan hier in euro's goedkoper zijn, hetzelfde of zelfs meer. Can be all over the place :).

Als in in America zeggen 'neem deze, is een tientje goedkoper dan optie #2 en je merkt het verschil amper' dan veranderd de conclusie als bij ons diezelfde CPU juist een tientje duurder is. Dan is 'optie #2' opeens beter omdat ie hetzelfde draait maar een tientje goedkoper is :P. Altijd even de huidige markt / pricewatch bekijken en niet blind een amerikaanse review site geloven, dat bedoel ik meer.

Verwijderd

itschiel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:28:
dan is er nog 1 ding was bezig met een rode pc build hebben jullie daar dan nog ideeën voor
Je hebt geen hoog budget. Hou er dus rekening dat als je wat gaat veranderen dat behoorlijk in de prestaties hakt. Een moederbord met rode kleurtjes bijvoorbeeld, kost een € of 50 meer. Dat moet ergens anders weer bespaard worden en dat zal bij de videokaart gebeuren. Een €50,- goedkopere videokaart presteert tot 20% minder. Aan jou de keuze.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:39
Maar is het moederbord nou al in het bezit of niet??

Want in je eerdere topic gaf je aan niet te gaan overklokken terwijl je de AMD processor moet overklokken om mee te kunnen met de intel prestaties.. En zelfs dan nog legt ie het af in spellen die baat hebben bij 1 of 2 snelle cores.

Dus dan zou ik even aangeven wat je nu precies wel of niet hebt (een lijstje of al componenten in het bezit).
Dat scheelt een hoop giswerk..en een hoop posten :)

• The_Greater
Ardjee schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:51:
[...]

Ik verwijs jou graag naar de pricewatch, waar de MSI 970 gaming gewoon een moederbord is:
pricewatch: MSI 970 Gaming

Aan de ts: Als je die moederbord al hebt kan zowel de 6xxx als de 8xxx cpu op die moederbord gestopt worden zonder problemen. Het ligt aan je toepassingen of je gebruik kan maken van die 2 extra cores.
Okok, mijn fout, 970 doet mij direct denken aan een videokaart :D

• itschiel
Baloes schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:06:
Maar is het moederbord nou al in het bezit of niet??

Want in je eerdere topic gaf je aan niet te gaan overklokken terwijl je de AMD processor moet overklokken om mee te kunnen met de intel prestaties.. En zelfs dan nog legt ie het af in spellen die baat hebben bij 1 of 2 snelle cores.

Dus dan zou ik even aangeven wat je nu precies wel of niet hebt (een lijstje of al componenten in het bezit).
Dat scheelt een hoop giswerk..en een hoop posten :)
Nee ik heb nog geen moederbord in bezit

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:39
Ah..ok.. Dan is voor intel gaan echt de beste weg..

• dipje2
Een redelijk nieuw moederboardje met een H110 of een B1xx chipset (is het de B170 nu? Gokje, ken de details nog niet uit m'n hoofd van deze generatie :P) en een Core i3-6xxx van 3.5ghz of hoger (ze gaan richting de 3.9ghz terwijl het amper stroom gebruikt) zal heerlijk gamen, helemaal voor je budget en voor de komende jaren. De hyperthreading begint echt goed te helpen bij games die eigenlijk zeggen een quadcore te willen en ze zijn net weer wat goedkoper dan de instap-Core i5 modellen.

8gb DDR4 erbij en je zit echt op een gaming sweetspot voor sensible prices. Wil je iets meer mainstream dan gaat je budget al snel naar de 900,- denk ik. Voor moderne games draaien op fullhd (en misschien niet up super-ultra-high, maar dan wel gewoon op 'high') heb je met een gtx960 2gb en een Core i3-6300 met 8GB DDR4 de basis voor iets wat nog wel een paar jaartjes gaat gamen. Erg zuinig en dus simpel, goedkoop en toch nog redelijk stil is.

Voorbeeld, een system config die ik net voor een vriend van me bij elkaar heb gesprokkeld op zijn wens die niet veel verschilt van de jouwe: Core i3-6300, Gigabyte H110 uATX boardje voor 56 euro (uit de best-buy guide), Gigabyte WindForce GTx960 4gb, 1TB Seagate Desktop schijf, Samsung 650 120gb (geen typo, een 650 :P)), Cooler Master n200 Closed (uit de best-buy guide), Seasonic S12II-Bronze 520w voeding.

Dit zaakje bij elkaar geeft een prijs voor 673 euro. Dan zit er een 4gb gtx960 kaart in vanwege een rare eis, als je de 2gb kaart neemt ben je iets goedkoper en die doet het ook nog uitstekend. En er zit een Seasonic 520watt in omdat die vriend de kans heeft om een oude 7970 over te nemen van iemand voor niks, dus dan moet er toch wel iets van een voeding in, en deze was de eerst 500+ watt waarvan ik dacht 'kwaliteit + betaalbaar'. Maar een BeQuiet 400watt was ook goed geweest en weer een tientje goedkoper.

Oftewel, een prachtige zuinige bang-for-buck full-hd game machine met SSD + HDD.
Te duur? Kies een andere videokaart die beter in je prijsrange zit, en / of kies voor een AMD Radeon als je dat liever hebt (wat mij betreft om het even). Als je echt iets wil wat wat zekerder is voor de toekomst kan je in plaats van de 3.8ghz Core i3 (+/- 160,-) kijken naar de eerste Core i5'jes van Skylake (+/- 193,- a 215,- euro). Maar ik denk dat die Core i3 met een whopping 3.8ghz het ook nog een lange tijd goed zal doen.

Mainboard aanpassen als je bepaalde aansluitingen nodig hebt die hier niet opzitten kan altijd, en de uATX behuizing is een mooi begin, maar als je iets anders wil of mooi vind (of rood dus :P) kan je altijd rondkijken.

Als je echt (veel) goedkoper wil dan +/- 600.,- a 650,- dan kom je toch bij de Skylake Pentium's uit (G4500 voor +/- 85,- en i.p.v. een GTX960 of vergelijkbaar ga je dan toch richting GTX950 of vergelijkbaar). Dan komt het hele systeem al snel richting de 550,-. In deze prijs categorie zijn AMD cpu's leuk. Want in dezelfde prijs categorie krijg je dan een AMD Athlon X4 860K boxed voor 75,- op een FM2+ socket of de iets oudere maar nog steeds goed aangerade FX-6300 Black Edition 6-core (let op, wel AM3+ socket) voor +/- 106,-.

Maar als je rond de 700,- te besteden hebt.. Ga voor een Core i3-6xxx (socket 1151) of een Core i5-4xxx (socket 1150) of Core i5-6xxx (socket 1151). You'll thank me in a few years wanneer je merkt dat je systeem nog zo goed mee kan :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:18
Ik denk dat de pentium en zelfs i3 voor gaming geen interessante keus zijn.
Heb je geen geld voor een i5 neem dan een athlon (al moet je die eerder vervangen, hij zal wel alle games fatsoenlijk draaien).
De FX6300 is een aardige tussenweg, maar ik zou dan toch de 50-75 euro extra doorsparen voor een i5.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 09-01-2016 00:22 ]

• dipje2
'Even doorsparen' is ook eigenlijk wat ik probeerde te zggen toen ik het over de i5 had. Maar die nieuwe 6xxx zijn zo snel.

http://www.eurogamer.net/...intel-core-i3-6100-review

Staat leuke tabelletjes met FPS. Let even op 1 FX-6300 blijft _voor het geld_ een prachtige CPU als je naar de FPS en resultaten kijkt. De Core i3-6300 waar ik het over had is toch een paar tientjes duurder op z'n minst.

Let nog even op: Ze praten hier vooral over de Core i3-6100, net een stukje goedkoper (ergens halverwege staat een tabelletje met gaming fps benchmarks vs the FX-6300). En ze meten de Core i3 met 2666mhz ram en met (het standaard) 2133mhz RAM. Zit blijkbaar beetje verschil tussen.

Let weer even op: De Core i3-6100 waar ze het over hebben, en het vershil met een FX-6300: 64.8 vs 64.2, 74.3 vs 67.2, 98.8 vs 87, 99.5 vs 54.8!!!, 149.4 vs 131.7, 49.5 vs 39.5, 71.7 vs 60.8, 132.6 vs 97.4,!!, 58.5 vs 38.3 !!!

Verschil is niet noemenswaardig te noemen meestal, en als je de prijs van de FX-6300 mee neemt is het een prachtige CPU. Maar af en toe zitten er situaties bij waar de Core i3 (en dus de tragere 6100) gewoon opeens 50% sneller is of meer. De FX-6300 houdt de rest van het systeem dan duidelijk op waar de Core i3 het systeem lekker zijn best laat doen.

Het zijn die sprongen die mij een beetje 'zenuwachtig' maken dat de FX-6300 wat sneller in de toekomst aan vervanging toe zal zijn, want het is nu al af en toe de bottleneck. Soms zitten er ook grote verschillen (Ryze vooral) als je de Core i3 met sneller geheugen uitrust.
En dat de oude Core i3-4xxx inderdaad geen competitie is voor de FX-6300 en zijn prijs mag ook duidelijk zijn. Skylake does make a difference apparently.
Zoals verwacht en niemand zal ontkennen, de Core i5 doet er weer een schepje bovenop. Ergens in de tekst staat ook een verhaaltje dat de AVG fps wel leuk is, maar in Crysis 3 zit een momentje bijvoorbeeld waar de FPS dropt naar 6fps voor een paar frames. Een hele consequente 'hickup'. Die hickup is weg meteen Core i5, maar de Core i3 en de FX-6300 hebben er last van. Dus precies op dat ene puntje in de game zit een hoop CPU activiteit. It proves it matters, en dat er een reden is dat de Core i5 wordt aangeraden voor elke serieuze gamer :).

Ik vind de Core i3'tjes eigenlijk wel duur voor wat het zijn, 'luxe dualcores'. Er zit een groot prijs gat tussen de Pentium's en de leuk geklokte Core i3'tjes nu met Skylake, en precies dat prijs gat vallen een hoop CPU's van AMD in en dat is lekker als je een build doet met een strak budget.

Maar ik zou graag het extra geld voor een Core i3 neerleggen ('even doorsparen...'). Maar goed, als je eenmaal op het prijs punt bent van een Core i3 kan je ook doorsparen voor de eerste Core i5, en zo blijf je bezig :P.

Heb je het geld voor een 3.7ghz of hoger geklote Core i3-6xxx, neem die. Heb je het geld voor een Core i5, neem die. Zo niet, neem de FX-6300. Daar komt het wat mij betreft op uit (ik neem ook even mee dat de FX-6300 sneller een losse koeler nodig heeft omdat de stock-koelers zo brak zijn / waren van AMD in die tijd, terwijl de intel Stock koeler het netjes doet op een Core i3. Maar dat is mijn persoonlijke afweging).

Kudo's voor de FX-6300, al weer een paar jaar (3?) oud, oud in de gebruikte techniek en best goedkoop, en zet nog steeds leuke resultaten neer in zjin prijs segment. Maar hij wordt oud en laat zijn leeftijd zien. Goed voor z'n prijs, niet goed genoeg om het advies te krijgen om te gebruiken in budget game-pc builds tenzij je echt niet anders kan.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
itschiel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:34:
[...]

Nee ik heb nog geen moederbord in bezit
Dan zou ik ook intel-opties overwegen op dit moment.

• itschiel
ik heb nu een lijst met componenten gemaakt voor in de computer.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B150A GAMING PRO€ 115,95€ 115,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 61,-€ 61,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 50,95€ 50,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 45,95€ 45,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,79

alleen er ontbreekt nog een video kaart en een voeding. de voeding wou ik pas naar gaan kijken als ik een videokaart had gevonden. en ik heb een lijst gemaakt met 3 video kaarten weet nog niet precies ik moet kiezen hebben jullie mischien een idee welke ik uit die 3 zou moeten kiezen of hebben jullie zelf nog een ander idee de prijs voor de video kaart mag maximaal 250 euro zijn.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/472971;438001;431573/

[ Voor 5% gewijzigd door itschiel op 10-01-2016 14:38 ]

Verwijderd

De 380X is tot 25% sneller dan een GTX 960 voor een kleine meerprijs. Geen moeilijke keuze lijkt mij.

De V300 ssd is geen goede koop door een brakke controller. De pricewatch: OCZ Trion 100 120GB is dan al een betere keuze. Nog beter kies je een ssd met 240 - 256gb. 120gb is erg snel vol. pricewatch: OCZ Trion 100 240GB

• itschiel
het enige dat ik nu zoek is een voeding. weet iemand een goeie voor deze build.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B150A GAMING PRO€ 115,95€ 115,95
1Gigabyte GV-R938XG1 GAMING-4GD€ 250,95€ 250,95
1OCZ Trion 100 120GB€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 767,79

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dan zou ik eerder de pricewatch: be quiet! System Power 7 400W nemen, heeft ook prik genoeg en scheelt toch weer een tientje. Kwaliteit is vergelijkbaar, wel is de GM semi-modulair en mooier, maar of dat nou zo boeiend is?

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Kwaliteit is niet vergelijkbaar. De be quiet! ondersteunt de powerstates C6/C7 niet. Dat is een significant verschil.

• itschiel
dit zijn uiteindelijk alle onderdelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,90€ 54,90
1Gigabyte GV-R938XG1 GAMING-4GD€ 249,95€ 249,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1OCZ Trion 100 120GB€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 758,24

zou iemand kunnen controleren of alles bij elkaar past.
alvast bedankt

Verwijderd

Alles past. Aangezien moederbordjes weleens moeilijk kunnen doen met geheugen wat hoger geklokt is dan 2133 MHz zou je het 2400 MHz setje om kunnen wisselen voor 2133. Ook raad ik 1 reepje van 8gb aan zodat je altijd nog kunt upgraden naar 16gb. pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8
Pagina: 1