Ellende met installatie Windows 7 op M.2 SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 12:57
Als titel. Na aankoop en bouw van een nieuw systeem wil ik Windows 7 op mijn Samsung 950 pro installeren.

Verschillende bronnen geraadpleegd, meer BIOS-instellingen geprobeerd dan ik me kan herinneren (Secure Boot, CSM, UEFI), oorspronkelijke dvd en bootable usb geprobeerd, maar Windows weigert te installeren.

De keren dat ik Windows Setup heb kunnen openen wordt 9 van de 10 keer de SSD niet herkend (wat overigens ook in de BIOS) zo is. De NVMe drivers laden haalt niets uit.

Via een bootable USB (zowel handmatig gemaakt als met Rufus) krijg ik de foutmelding dat het bestand "winload.efi" niet is gevonden of corrupt is. Een zoektocht binnen de archiefbestanden op de dvd en de usb lijkt erop te wijzen dat het bestand wel degelijk bestaat.

Huidige, nieuwe config, minus de irrelevante onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,80€ 248,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 150,95€ 150,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
1Scythe Ninja 4€ 38,95€ 38,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 106,95€ 106,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 71,95€ 71,95
1be quiet! Dark Power Pro 11 650W€ 154,95€ 154,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 182,95€ 182,95

Het huilen staat me nader dan het lachen, ik dacht "dit doe ik wel even". 8)7

Wie kan me helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zitten er nog USB 2.0 poorten op dat moederbord?

Ik had laatst ook ellende met het installeren van Windows 7 op een nieuwer systeem. Toen ik de stick omplugde naar een oude USB poort, ging de installatie opeens probleemloos...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:45
Je zegt dat de SSD niet wordt herkend in de BIOS, wellicht moet je dat eerst oplossen.
Zit hij er wel goed in? Juiste manier aangesloten etc.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:17
En wel de laatste bios voor het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janrotterdam
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12-2023
zet hem in de bios eens op AHCI en installeer hem als 1enkele raidscijf,succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:40
Heb je de handleiding van de asus site al geprobeerd?

http://dlcdnet.asus.com/p...s_7_Setup_Guide_print.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Jeroenneman schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:38:
Zitten er nog USB 2.0 poorten op dat moederbord?

Ik had laatst ook ellende met het installeren van Windows 7 op een nieuwer systeem. Toen ik de stick omplugde naar een oude USB poort, ging de installatie opeens probleemloos...
Zowel USB 2.0 als 3.0 geprobeerd.
Meekoh schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:41:
Je zegt dat de SSD niet wordt herkend in de BIOS, wellicht moet je dat eerst oplossen.
Zit hij er wel goed in? Juiste manier aangesloten etc.
Soms ziet ie 'm wel, maar vaak alleen bij default settings, die volgens meerdere sites niet afdoende zijn om er Windows op te installeren.
janrotterdam schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:41:
zet hem in de bios eens op AHCI en installeer hem als 1enkele raidscijf,succes.
Hoe zet je een M.2 PCIe NVMe schijf op AHCI? Ik lijk alleen de SATA-controllers te kunnen switchen tussen AHCI of RAID, en ja, beiden al geprobeerd.

De BIOS heeft de laatste versie, 1102, en ik heb idd ook al gecheckt of het kaartje er wel goed in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

One big shock will be for Windows 7 users. By default, the Z170 chipset and BIOS will not support full USB 2.0 Enhanced Host Controller (EHCI) mode. This means that for a number of circumstances, USB devices will not work unless an XHCI environment in play.

In our testing, this means that in order to install Windows 7 you need to do the following:

Navigate to BIOS
Enable ‘Windows 7 Installation’ or ‘EHCI mode’, Save and Exit.
Have your Windows 7 image on an optical disk. USB sticks will not work!
Install the OS as normal via the optical media. Install OS drivers/USB 3.0 drivers.
Disable the BIOS option.

This is done for a couple of reasons. Firstly, it helps reduce the size of the BIOS for more customization. It also aids moving users to AHCI capable operating system installations. For everyone else, it is a bit of a headache. As far as we can tell, almost all motherboard manufacturers (at least the Tier-1s) will have this option in the BIOS to enable Windows 7 installation.

Via Anandtech : http://www.anandtech.com/...e-msi-ecs-evga-supermicro

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

En als je tijdens het booten op F8 drukt, en dan de USB in UEFI-mode selecteert, dus niet legacy, dan zou het moeten werken. Dus alleen de M2-module in AHCI zonder HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Anoniem: 288121 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:11:
En als je tijdens het booten op F8 drukt, en dan de USB in UEFI-mode selecteert, dus niet legacy, dan zou het moeten werken. Dus alleen de M2-module in AHCI zonder HDD's.
Ik blijf dan dus de foutmelding krijgen dat het bestand "winload.efi" niet is gevonden of corrupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Is de bootable USB wel goed, heb je een goede image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sjerrie82 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:17:
[...]

Ik blijf dan dus de foutmelding krijgen dat het bestand "winload.efi" niet is gevonden of corrupt is.
Al met een DVD drive geprobeerd?

http://wccftech.com/intel...tallation-platform-specs/

Ook volgens deze bron is Windows 7 gewoon niet meer echt supported vanaf Skylake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat je de tips van jeroeneman maar ter harte moet nemen.

Daarnaast is het wel zo, dat de ssd ALTIJD in de bios herkent moet worden, als het af en toe wel, en af en toe niet herkent wordt, zit het gewoon fout en zal geen enkel besturingssysteem goed kunnen worden geinstaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Er zijn toch situaties waarbij je een m2 schijfje chipje dinges SSD niet als boort schijf kunt gebruiken? Enkel voor opslag, want alleen benaderbaar vanuit een OS? Vooral met ASUS moederborden schijnt dat aan de orde te zijn.

Nog een topic over dit: M.2 SSD als boot disk

Kan niet?

of wel: https://rog.asus.com/foru...-Asus-Maximuss-VIII-guide

:?

[ Voor 47% gewijzigd door warhamstr op 07-01-2016 16:42 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Om een hoop geklooi te vermijden, zou ik hetvolgende doen:
1. Ben er zeker van dat de ssd altijd wordt herkent, en kan worden geselcteerd als first boot device.
2. Zet windows 10 erop. Om het nieuwste van het nieuwste te hebben is altijd leuk, daarom ben je voor een intel 6xxx en een z170 chipset gegaan, lijkt me. Maar waarom dan wel een OS van 2009?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb ooit in de begintijd van SATA iets soortgelijks gehad, maar dan anders. ;)

Dat heb ik toen kunnen oplossen met een toen even nieuwe en zeldzame PATA2SATA adapter. Misschien dat het hier ook een soortgelijke 'oplossing' zou kunnen bieden als alternatief als het anders niet gaat lukken.

Met iets als dit: pricewatch: Addonics ADM2PX4 M2 PCIe SSD adapter

Daarbij ga ik er dan van uit dat je W7 op een PCIe SSD wel geïnstalleerd zou kunnen krijgen en dat je daarna binnen die werkende Windows omgeving de M.2 driver zou kunnen installeren waarna je dan de SSD op de M.2 interface zou kunnen overzetten en er van zou kunnen booten.

Vereist dan wel evt. een extra investering die beperkt nut heeft. Tenzij je er eentje zou kunnen lenen dan wel hem na afloop weer gunstig van de hand zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Reepje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:40:
Om een hoop geklooi te vermijden, zou ik hetvolgende doen:
1. Ben er zeker van dat de ssd altijd wordt herkent, en kan worden geselcteerd als first boot device.
2. Zet windows 10 erop. Om het nieuwste van het nieuwste te hebben is altijd leuk, daarom ben je voor een intel 6xxx en een z170 chipset gegaan, lijkt me. Maar waarom dan wel een OS van 2009?
1. Het punt is dus dat óf de SSD herkend wordt aan één van de vele BIOS-instellingen kan liggen.

2. Maar jullie hebben een punt over Windows 10. Omdat er al zoveels nieuws aan de PC zit wilde ik misschien gewoon iets wél hetzelfde houden. Zou natuurlijk ook leuk zijn om eerlijker te vergelijken hoeveel beter de hardware nu is. :) Ook heb ik de (waarchijnlijke) illusie dat Win7 minder overhead heeft. :$

Ik ga even wat inlezen op Windows 10, en misschien moet ik er dan maar aan geloven. Heeft er iemand hier toevallig al (een linkje met) heldere tips voor het fine-tunen van bios- en Win10-instellingen voor M.2 NVMe SSD's..? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Er zijn kennelijk soms wat problemen tussen Intel en nvme, op het moment. Je zou wat oudere bios versie kunnen proberen... Zie ook de thread over een vergelijkbaar probleem op een nuc, in dit zelfde subforum. Wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Windows 10 maar geprobeerd. Dat lijkt allemaal goed te gaan, en de installatie gaat zonder problemen, echter bij de eerste reboot blijft die "kralenketting" maar ronddraaien... Er lijkt geen schijfactiviteit te zijn. Ja, de USB is eruit gehaald.

Edit: niet te geloven. Na in totaal uren naar het bootscherm zitten staren uit frustratie maar een paar random toetsen ingedrukt. De installatie wordt hervat. 7(8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Sjerrie82 op 10-01-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217625

ja dit is structureel,je koopt een ssd maar kan er niets mee!

l
alleen een clean install

Je moet echt beginnen vanaf nul!.

Weer problemen microsoft bellen!

activatie wil niet!

ICT -ers tuig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
@HUNNY, dit is de eerste keer dat ik problemen heb met een SSD. Zelfs al een paar keer een ouderwetse schijf gekloond naar een SSD en andersom, zonder problemen.

Anywho, Windows 10 draait als een zonnetje. Volgende probleem is het niet in de BIOS (uefi...) zichtbaar krijgen van de Samsung HD103SJ's die uit m'n NAS komen... :(
Pagina: 1