M.2 SSD als boot disk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 13:35
Hallo,

Ik ben langzaam aan componenten bijeen aan het sprokkelen om men eerste systeem te bouwen. Men moederbord heb ik al gekozen, het gaat over dit: pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H

Er is een M.2 slot aanwezig op eht bord, en nu kreeg ik de ingeving om daar gewoon gebruik van te maken. Opslag gebeurt op mijn NAS, dus als ik in die M.2 een SSD steek kan ik alle disk cages uit men kast flikkeren. Ik ben niet op zoek naar de beste prestaties en de hoogste snelheden. Dit leek me gewoon een leuke, handige en ergonomische oplossing.

De volgende SSD lijkt me een goede en economische keuze: pricewatch: Crucial M500 M.2 240GB

Nu las ik op het net dat er problemen bestaan om een M.2 disk als boot disk te gebruiken, maar kon ik niet echt redenen vinden. Heeft hier iemand ervaring mee? En misschien daarnaast, lijkt deze setup jullie iets?

Alvast bedankt,
rable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

De puur PCI-e gerichte M.2 SSD's hebben problemen met booten, omdat in de UEFI bios of op de SSD zelf een bootloader alsware moet staan.

De enige 100% gerichte PCI-e SSD op het moment is de Samsung XP941. Deze is officieel niet voor retail en heeft geen bootloader erop staan, omdat OEM fabrikanten de bootloader in de UEFI zetten. Voor een kant een klare laptop is er dus geen probleem...
Ga je dat ding proberen te booten op een gewoon systeem dan krijgen mensen allemaal er problemen mee... Gezien er dan fratsen moeten worden uitgehaald voor juiste boot detectie.

De Crucial M500 is een M.2 SATA gebasseerde SSD, dus die werkt via bekende wegen en dat zal dus zonder problemen horen werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 01-09-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij hebben plextor m6e's en andere ook wel een bootloader. Maar ik ben nog niet echt onder de indruk van de m2 ssd's, behalve de xp941

Als je voor een sata variant gaat kun je net zo goed een normale sata ssd kopen.

Ik zou zelf nog even wachten met een m2 kopen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 13:35
De kostprijs is vrijwel gelijk geworden, idem met de snelheden (lees ik toch).
Correct me if I'm wrong, maar ik zie meer voordelen in de ergonomische oplossing die M.2 biedt. Geen gedoe met kabels en de pc kan verder verkleind worden. Waarom dan nog gedoe met kabels en diskcages die de kast vergroten of de airflow belemmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx0017xx
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-08 15:40
Ik heb Gigabyte P55-UD4 (Intel 1156) moederbord (uit 2010) met :
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8) (The PCIEX16 and PCIEX8 slots conforms to PCI Express 2.0 standard.).
Simpele vraag; kan ik mijn sata3 ssd eruithalen en een XP941 erin doen en die als opstartschijf gebruiken met Win 7 prof 64 bit NL ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Simpel antwoord: Nee

[ Voor 78% gewijzigd door Swordlord op 09-10-2014 08:45 ]

Pagina: 1