Nieuwe pc samengesteld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 19:00
Ik ben bezig met een nieuwe pc samen te stellen en ik denk dat ik er zo wel ben, maar wil toch graag nog even input van mede-Tweakers of ik overal wel aan heb gedacht en of er misschien betere opties zijn voor mijn keuzes. Mijn huidige pc is te zien in mijn inventarislijst. Deze schuif ik door naar mijn vriendin. Die pc van haar is echt te sneu voor woorden. Het enige wat ik daar uit wil hergebruiken is de DVD drive, die dan in mijn oude pc gaat en die van mijn oude pc naar mijn nieuwe pc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk een beetje standaard gebruik en sporadisch een spelletje. Ben nu bezig met Rome 2 Total war, maar wil ook graag Fallout 4 gaan doen. Daarnaast gebruik ik Lightroom en Photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo tussen de 800 en 900 euro. De behuizing heb ik al die in de lijst staat. Gekregen voor kerst.
Maar als het minder kan, dan houd ik me graag aanbevolen :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gaat puur om de behuizing en inhoud, geen randapparatuur nodig. Voor de duidelijkheid. Ik heb een Koreaanse monitor "X-STAR DP2710" met de resolutie van 2560x1440. Deze monitor heeft alleen een DVI-D aansluiting.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaard onderdelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter! Ik hoop dat de videokaart die ik nu heb besteld stiller is dan mijn huidige XFX 6870, die verplaatst toch nog wel flink wat lucht als ik een spelletje aan het doen ben.

Ga je overklokken?
Nee, niet relevant.

Wat verwacht je van ons?
Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Voornamelijk deze laatste twee vragen beantwoorden.

Dit is mijn nieuwe build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 92,-€ 92,-
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Sapphire NITRO R9 380X 4G D5€ 263,91€ 263,91
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1be quiet! Pure Power L8 530W CM€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master Silencio 452€ 62,95€ 62,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 151,95€ 151,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 982,61

Ik twijfel of ik toch niet voor een 500GB Samsung 850 Evo SSD moet gaan. Toch iets sneller dan de Crucial SSD.
De voeding weet ik ook niet zeker, kan het goedkoper voor betere en stillere kwaliteit? Ik heb niet heel veel kaas gegeten van voedingen.

Verder verwacht ik eigenlijk niet dat er heel veel aan te merken is op deze pc :9 :o Maar opmerkingen zijn altijd welkom! Ook als het bevestigingen zijn!

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
pricewatch: Cooler Master GM G550M
Je zou voor deze voeding kunnen gaan bespaart weer een paar euro die je dan weer bij kan gebruiken om naar de samsung 850 evo te gaan. Je zou ook voor de 250 gb versie kunnen gaan en dan een 1TB HDD erbij kunnen aanschaffen. pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-11 12:57

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

crucial ssd is prima. dat kleine beetje snelheid verschil merk je nauwelijks. was iets anders geweest als je zo'n hele snelle M2 schijf wou.
daar zou ik in ieder geval niet het extra geld aan uit willen geven

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Verwijderd

Je zou voor wat soberder geheugen kunnen kiezen. Presteert niks minder pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
De Mugen 4 is overkill voor een non k cpu. Een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, pricewatch: Scythe Kotetsu of pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 zullen net zo goed en stil hun werk doen.
Een 380X Nitro is een mooie erg stille kaart. Met Fallout zal je de settings wat terug moeten zetten want op de hoogste instellingen kom je tussen de 30 en 40 fps uit op 1440p. Miischien past een GTX 970 of R9 390 in het budget.
De voeding is veel te duur voor wat geboden wordt. Aan 450w heb je genoeg met een 380X of GTX 970 pricewatch: Cooler Master GM G450M. Zou je voor een R9 390 kiezen dan is een 550w aan te raden pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of pricewatch: Cooler Master GM G550M

• Ossi
MichaelvD2203 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:52:
pricewatch: Cooler Master GM G550M
Je zou voor deze voeding kunnen gaan bespaart weer een paar euro die je dan weer bij kan gebruiken om naar de samsung 850 evo te gaan. Je zou ook voor de 250 gb versie kunnen gaan en dan een 1TB HDD erbij kunnen aanschaffen. pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
Is dat geen voeding met CapXcom condensators? Hoewel ik weinig weet van voedingen, heb ik altijd begrepen dat je voedingen met CapXcom condensators wil vermijden.

Wat de SSD betreft, mijn huidige pc heeft 240GB en wil echt graag een stap omhoog, om wat meer spellen geïnstalleerd te kunnen hebben staan. Ik ben vergeten te melden dat ik nog een 750GB HDD in mijn oude pc heb die ik waarschijnlijk ook meeneem in deze build. Daarnaast heb ik een NAS in huis, dus echt veel opslag heb ik niet nodig :)
PaRaDoX4 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:54:
crucial ssd is prima. dat kleine beetje snelheid verschil merk je nauwelijks. was iets anders geweest als je zo'n hele snelle M2 schijf wou.
daar zou ik in ieder geval niet het extra geld aan uit willen geven
Ik heb nog even gekeken naar M2, maar daar heb ik momenteel het geld niet voor over.
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:56:
Je zou voor wat soberder geheugen kunnen kiezen. Presteert niks minder pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
De Mugen 4 is overkill voor een non k cpu. Een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, pricewatch: Scythe Kotetsu of pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 zullen net zo goed en stil hun werk doen.
Een 380X Nitro is een mooie erg stille kaart. Met Fallout zal je de settings wat terug moeten zetten want op de hoogste instellingen kom je tussen de 30 en 40 fps uit op 1440p. Miischien past een GTX 970 of R9 390 in het budget.
De voeding is veel te duur voor wat geboden wordt. Aan 450w heb je genoeg met een 380X of GTX 970 pricewatch: Cooler Master GM G450M. Zou je voor een R9 390 kiezen dan is een 550w aan te raden pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of pricewatch: Cooler Master GM G550M
Geheugen scheelt inderdaad 13 euro, zou het echt niet uitmaken? Passieve heatsink voor geheugen lijkt mij ook niet overbodig? Plus je hoeft je ook niet druk te maken om waar je het aanraakt. Maar ik hou het in gedachten :)

De Mugen 4 is inderdaad overkill, in mijn huidige pc heb ik een Mugen 3 en vind m heerlijk stil, vandaar dat ik voor de opvolger ben gegaan :) Zal het heroverwegen.
Die Scythe die je linkte heeft geen ondersteuning voor socket 1151, dus die lijkt af te vallen.

Instellingen terugzetten vind ik niet erg, wat denk je dat ik nu moet met de HD6870? :P Ik hoef niet op de hoogste instellingen te gamen, zou leuk zijn, maar ik heb er het geld niet voor over, zoveel game ik nou ook weer niet :)

Voeding is inderdaad misschien wat te duur... Wel fijn dat ie gedeeltelijk modulair is.
http://tweakers.net/pricewatch/322073/be-quiet!-system-power-7-450w/specificaties/
http://tweakers.net/pricewatch/322072/be-quiet!-system-power-7-500w/specificaties/
Zouden opties kunnen zijn, beide ook silver ipv bronze certificering. Maar weet je zeker dat 450W genoeg zal zijn voor een 380X inclusief alle componenten?

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Ossi schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:54:
[...]
Die Scythe die je linkte heeft geen ondersteuning voor socket 1151, dus die lijkt af te vallen.
Ja wel, hij ondersteund alle 115x sockets.

Verwijderd

De System Power 7 voedingen zijn te duur om interessant te zijn en inmiddels opgevolgd door de http://tweakers.net/product/460362/be-quiet!-system-power-8/. Er zijn over deze voedingen nog geen reviews te vinden en heb er zelf ook nog geen in handen gehad dus over de kwaliteit en ondersteuning voor Haswell/Broadwell/Skylake C6/C7 powerstates kan ik niets zeggen. Misschien kan je die vraag bij Voeding advies en informatie topic - Deel 32 stellen.

450w is genoeg. Het systeem zal maximaal rond de 270w verbruiken.

• Ossi
KappaRoss schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:07:
[...]

Ja wel, hij ondersteund alle 115x sockets.
Specificaties nader bekeken op de website van de fabrikant en inderdaad, daar staat 1151 ook tussen :)
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:15:
De System Power 7 voedingen zijn te duur om interessant te zijn en inmiddels opgevolgd door de http://tweakers.net/product/460362/be-quiet!-system-power-8/. Er zijn over deze voedingen nog geen reviews te vinden en heb er zelf ook nog geen in handen gehad dus over de kwaliteit en ondersteuning voor Haswell/Broadwell/Skylake C6/C7 powerstates kan ik niets zeggen. Misschien kan je die vraag bij Voeding advies en informatie topic - Deel 32 stellen.

450w is genoeg. Het systeem zal maximaal rond de 270w verbruiken.
Ik zal inderdaad in dat topic eens om raad vragen wat betreft de voedingen. Die System power 8 voedingen zouden volgens de website wel C6 en C7 ondersteunen. Ik moest eerst uitzoeken wat je daarmee bedoelde trouwens, maar dat is inderdaad wel een interessante ontwikkeling, zal toch wel flink kunnen schelen in stroomverbruik. :)

• SickHekker
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-10 17:55
Als je bespaart op ram & de cpu koeler niet doet dan kan je een r9 390 of gtx 970 nemen
Als je toch niet gaat overclocken heb je waarschijnlijk genoeg aan de intel cpu koeler

[ Voor 33% gewijzigd door SickHekker op 07-01-2016 10:49 ]

• Ossi
SickHekker schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:45:
Als je bespaart op ram & de cpu koeler niet doet dan kan je een r9 390 of gtx 970 nemen
Als je toch niet gaat overclocken heb je waarschijnlijk genoeg aan de intel cpu koeler
Stock koeler is alleen geen optie :)

• Ossi
Goed, na nog wat overwegen en nadenken ben ik nu tot het volgende gekomen. Ik had nog een flinke bol.com kaart, daarmee heb ik de Samsung 850Evo 500GB SSD gekocht. Dus die valt af van het lijstje :)

Dit is nu mijn volgende build idee. Houd dus rekening met de SSD en de behuizing die ik al heb!
Zou deze voeding genoeg zijn voor de R9 390? Het schijnt een erg goede voeding te zijn met gold certificering, dus ik verwacht van wel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 92,50€ 92,50
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1Corsair RM550x€ 94,-€ 94,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 359,58€ 359,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 885,93

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ossi schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:28:
[...]

Ik zal inderdaad in dat topic eens om raad vragen wat betreft de voedingen. Die System power 8 voedingen zouden volgens de website wel C6 en C7 ondersteunen.
It's a lie! be quiet! System Power 8 is gewoon een double forward design met group regulation.

Voor een systeem met R9 380X en andere componenten welke weinig nemen was een Straight Power 10 400W een goede keuze.

Voor het laatste systeem is een RM550x van Corsair een goede keuze idd.

Maar een Straight Power 10 400W met stille GTX 970 lijkt mij logischer als je een zo'n stil mogelijke PC wil.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 12-01-2016 17:56 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Ossi
-The_Mask- schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:55:
[...]

It's a lie! be quiet! System Power 8 is gewoon een double forward design met group regulation.

Voor een systeem met R9 380X en andere componenten welke weinig nemen was een Straight Power 10 400W een goede keuze.

Voor het laatste systeem is een RM550x van Corsair een goede keuze idd.

Maar een Straight Power 10 400W met stille GTX 970 lijkt mij logischer als je een zo'n stil mogelijke PC wil.
Bedankt voor je reactie! Kun je wat uitgebreider uitleggen wat je bedoelt met de system power 8? Want op hun website staat dat ze die statussen ondersteunen. Misschien kan een andere lezer er nog wat mee :)

Wat de stilte betreft, de R9 390 schakelt z'n fan uit in idle. Stiller wordt het niet. Daarnaast schijnt deze kaart sowieso goed stil te zijn, maar een beetje fan geluid met gamen heb ik geen moeite mee :)

Daarnaast presteert de 390 gemiddeld genomen beter op 1440p en ondersteuning voor dx12 maakt m iets toekomstgerichter dan de 970. Hoewel ik het een erg moeilijke keuze vind hoor. De 970 verstookt aanzienlijk minder watt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ossi op 12-01-2016 22:18 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Ossi schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:16:
[...]

Bedankt voor je reactie! Kun je wat uitgebreider uitleggen wat je bedoelt met de system power 8? Want op hun website staat dat ze die statussen ondersteunen. Misschien kan een andere lezer er nog wat mee :)
Als je Voeding advies en informatie topic - Deel 32 en -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 32" leest is het dan al wat duidelijker?
Wat de stilte betreft, de R9 390 schakelt z'n fan uit in idle. Stiller wordt het niet. Daarnaast schijnt deze kaart sowieso goed stil te zijn, maar een beetje fan geluid met gamen heb ik geen moeite mee :)
Ah oké dacht gewoon ook onder load zo stil mogelijk. Als het alleen idle is maakt het idd weinig verschil, bijna alle moderne kaarten maken dan overigens geen of amper geluid.
Daarnaast presteert de 390 gemiddeld genomen beter op 1440p en ondersteuning voor dx12 maakt m iets toekomstgerichter dan de 970. Hoewel ik het een erg moeilijke keuze vind hoor. De 970 verstookt aanzienlijk minder watt.
Nou je weet de voor en nadelen al, dus de keuze is aan jou. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Ossi
Op zich wel, maar hoe weet je dat de system power 8 een " It's a lie! be quiet! System Power 8 is gewoon een double forward design met group regulation." is? Er staan volgens mij nog geen reviews online en hij is net nieuw. Mogelijk dat de prijs een indicatie is voor jou?

• -The_Mask-
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7mtbg5DMAIyYNbXD5TiVLkuk/medium.jpg

Is te zien op een foto.
De twee spoelen aan de secondaire kant, dat is boven op deze foto, maakt het duidelijk dat de voeding over groep regulatie beschikt. De linker spoel is hier voor de regulatie van de 5V en 12V en de kleinere rechter voor de 3,3V.

Double forward is te herkennen aan een het IC, nu is dat onmogelijk te zien op zo'n foto, maar de lay-out van de componenten en de componenten zelf aan de primaire kant (onder op de foto) maken dat hier wel duidelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ossi
-The_Mask- schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:23:
[afbeelding]

Is te zien op een foto.
De twee spoelen aan de secondaire kant, dat is boven op deze foto, maakt het duidelijk dat de voeding over groep regulatie beschikt. De linker spoel is hier voor de regulatie van de 5V en 12V en de kleinere rechter voor de 3,3V.

Double forward is te herkennen aan een het IC, nu is dat onmogelijk te zien op zo'n foto, maar de lay-out van de componenten en de componenten zelf aan de primaire kant (onder op de foto) maken dat hier wel duidelijk.
_/-\o_ Daarom hou ik van tweakers.net
Misschien handig om deze voedingen ook te vermelden in je andere topic? Als zijnde dat het geen goede voeding voor C6 en C7 is?
Pagina: 1