Goedkope build voor autobot radiostation

Pagina: 1
Acties:

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:18
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
24/7 audio naar buiten sturen voor een lokale omroep indien die niet door een mens word bestuurd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
+-500,- maar is wel heel veel, kan lager.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Uhh.. Het draait 24/7 en stuurt muziek uit de audio out om naar een modulator te sturen om dan met een 7 meter hoge antenne de lucht ingestuurd te worden. Het gaat Linux draaien.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee, ik ben geen fanboy.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Eerlijk gezegd niet. Geluid is geen probleem aangezien het toch in het apparatuurhok staat.
Het apparaat mag max 650 watt gebruiken.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, wat denk je ;)
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Dat jullie jullie expertise loslaten op deze build. Ik heb gewoon het eerste wat in de pricewatch stond gepakt. Let wel op dat dit mijn eerste build is. Ik heb veel verstand van software en de theories achter de hardware maar van de hardware zelf niet veel :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 116,50€ 116,50
1Asus H61M-G€ 47,-€ 47,-
1MS-Tech CA-0130€ 21,53€ 21,53
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 20,95€ 20,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,98

Sidenotes:
- een geluidskaart is niet nodig aangezien veel geluidsqualiteit verloren gaat tijdens het moduleren.
- een PSU zit hier niet in aangezien die word uitgekozen met mij en de elektricien. Dit in verband met veiligheid: het draait 24/7 365. Dat trekt veel van een voeding. Wel zou ik graag willen weten hoeveel vermogen ik nodig zou moeten hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door SampleUser op 05-01-2016 23:32 . Reden: Vermogen in vraag toegevoegd ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

Basis systeem uit de januari 2016 BBG misschien wat? Daarnaast voorzien van een goede 360 watt gold voeding voor betrouwbaarheid en zuinigheid. Hele systeem gebruikt sowieso nog geen honderd watt dus ruim voldoende. Geen idee of je die 250GB SSD echt nodig hebt, desnoods zal het ook wel werken met een oud SATA schijfje als je die ergens vandaan kunt halen.

Dat je het signaal gaat moduleren lijkt me overigens nog geen reden om het voor die tijd al te verwaarlozen. Aan de andere kant heb ik ook niet echt de kennis om aan te geven wat de beste optie zou zijn om te voorkomen dat storing van de kant van de computer doorklinkt in je audio signaal. Vermoedelijk een externe geluidskaart, maar ik neem aan dat er andere gebruikers zijn die daar meer verstand van hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 82,-€ 82,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 39,95€ 39,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,75

Waarschijnlijk zou je de prijs nog wel kunnen drukken door voor een pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed en een bijpassend moederbord met DDR3 te gaan in combinatie met een kleine SSD of HDD. Hangt er een beetje vanaf wat je exacte requirements zijn en hoe belangrijk het is de prijs zo laag mogelijk te houden.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:27
Zijn dit soort pirate radio's niet illegaal?

• SampleUser
Tribits schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 02:09:
Basis systeem uit de januari 2016 BBG misschien wat? Daarnaast voorzien van een goede 360 watt gold voeding voor betrouwbaarheid en zuinigheid. Hele systeem gebruikt sowieso nog geen honderd watt dus ruim voldoende. Geen idee of je die 250GB SSD echt nodig hebt, desnoods zal het ook wel werken met een oud SATA schijfje als je die ergens vandaan kunt halen.

Dat je het signaal gaat moduleren lijkt me overigens nog geen reden om het voor die tijd al te verwaarlozen. Aan de andere kant heb ik ook niet echt de kennis om aan te geven wat de beste optie zou zijn om te voorkomen dat storing van de kant van de computer doorklinkt in je audio signaal. Vermoedelijk een externe geluidskaart, maar ik neem aan dat er andere gebruikers zijn die daar meer verstand van hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 82,-€ 82,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 39,95€ 39,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,75

Waarschijnlijk zou je de prijs nog wel kunnen drukken door voor een pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed en een bijpassend moederbord met DDR3 te gaan in combinatie met een kleine SSD of HDD. Hangt er een beetje vanaf wat je exacte requirements zijn en hoe belangrijk het is de prijs zo laag mogelijk te houden.
Probleempje is dat ik heb gehoord dat de Pentiums en Celerons uitermate ondermaats zijn.
Heb zelf kort met deze kunnen werken en merkte dat ze zelfs met simplele Linux DE's all langzaam zijn.

• SampleUser
Marco1994 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:45:
Zijn dit soort pirate radio's niet illegaal?
Nee, het is een lokale omroep met een vergunning/licentie om uit te zenden van het Agentschap Telecom en ze hebben Buma/Stemrecht ook geld geveven :)

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:41

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Naar mijn eigen ervaring zit het qua performance zo dat windows 8/10 op beide cpu's goed draait, audio zal geen enkel probleem zijn. Met een celeron uit deze serie ging 4k filmpjes bekijken (afhankelijk van de codec) niet echt lekker meer, de genoemde pentium had daar net wat meer kracht voor. Ze zullen dus allebij voor audio niet zweten.

Wat voor software gebruik je om het geluid mee uit te sturen? In principe is een raspberry pi bijvoorbeeld dan al genoeg als je met linux af kan, ben je dan niet veel goedkoper / energiezuiniger uit?

[ Voor 22% gewijzigd door Bensjero op 06-01-2016 16:12 ]

• SampleUser
JensinatoR schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:05:
Naar mijn eigen ervaring zit het qua performance zo dat windows 8/10 op beide cpu's goed draait, audio zal geen enkel probleem zijn. Met een celeron uit deze serie ging 4k filmpjes bekijken (afhankelijk van de codec) niet echt lekker meer, de genoemde pentium had daar net wat meer kracht voor. Ze zullen dus allebij voor audio niet zweten.

Wat voor software gebruik je om het geluid mee uit te sturen? In principe is een raspberry pi bijvoorbeeld dan al genoeg als je met linux af kan, ben je dan niet veel goedkoper / energiezuiniger uit?
We hebben besloten om Windows te draaien omdat Linux te moeilijk is voor de mensen die muziek willen importeren te moeilijk is.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

SampleUser schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:01:
[...]

Probleempje is dat ik heb gehoord dat de Pentiums en Celerons uitermate ondermaats zijn.
Heb zelf kort met deze kunnen werken en merkte dat ze zelfs met simplele Linux DE's all langzaam zijn.
Ik weet niet wie je dat vertelt heeft of wat die persoonlijke ervaring exact inhield, maar de Pentium uit mijn lijstje heeft een hogere single core performance dan de i3-3220. Het grote verschil is dat een i3 hyperthreading heeft, maar in de meeste gevallen zal je daar niet bijzonder veel van merken. Prestatiewinst is maximaal een procent of 30, maar vaak veel lager bij gebruik van single threaded applicaties of applicaties die niet profiteren van hyperthreading. Wat onder Linux mogelijk een rol zou kunnen spelen zijn de prestaties van de iGPU of de kwaliteit van de videodrivers. Qua processor moeten ze beide in ieder geval prima voldoen, alleen is de i3-3220 een socket 1155 processor van een paar jaartjes terug. Nadeel is dat je dan ook gelijk aan een moederbord uit dat tijdperk vastzit. Hoeft geen probleem te zijn, maar is wel enigszins verouderd.

edit: Systeempje waar ik dit op schrijf is overigens één van de eerste dual cores die nog geen hyperthreading hadden en draait probleemloos onder Windows 10. Stukken langzamer dan moderne dual cores, maar voldoet nog prima voor het afspelen van muziek, YouTube videos en wat surfen op internet.

[ Voor 11% gewijzigd door Tribits op 06-01-2016 19:11 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

SampleUser schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:42:
[...]

We hebben besloten om Windows te draaien omdat Linux te moeilijk is voor de mensen die muziek willen importeren te moeilijk is.
Ik denk dat dat meer licht aan het programma wat je gebruikt dan het besturingssysteem.
Wie zijn precies de mensen die muziek willen importeren? Of is het openbaar?

Ik heb het gevoel dat je zelf ook nog even moet uitdenken hoe je het precies wilt hebben.
Een systeem om files te importeren en playlist functionaliteit lijkt me super easy op linux.

Dit bijvoorbeeld, of dit.

En windows, tsja, je kent het al natuurlijk. Dat maakt de curve erg makkelijk. Gewoon een playlist maken met je favoriete mediaspeler (linux draait gewoon precies dezelfde apps, en biedt ook windows achtig file manager). Heb je trouwens al een windows lixentie?

Als tweaker imho nogal overpowerd en duur om een heel windows bakje daarvoor te bouwen. Tegenover een kit van 90,-. Wellicht voor minder te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bensjero op 06-01-2016 19:23 ]

• SampleUser
JensinatoR schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:19:
[...]

Ik denk dat dat meer licht aan het programma wat je gebruikt dan het besturingssysteem.
Wie zijn precies de mensen die muziek willen importeren? Of is het openbaar?

Ik heb het gevoel dat je zelf ook nog even moet uitdenken hoe je het precies wilt hebben.
Een systeem om files te importeren en playlist functionaliteit lijkt me super easy op linux.

Dit bijvoorbeeld, of dit.

En windows, tsja, je kent het al natuurlijk. Dat maakt de curve erg makkelijk. Gewoon een playlist maken met je favoriete mediaspeler (linux draait gewoon precies dezelfde apps, en biedt ook windows achtig file manager). Heb je trouwens al een windows lixentie?

Als tweaker imho nogal overpowerd en duur om een heel windows bakje daarvoor te bouwen. Tegenover een kit van 90,-. Wellicht voor minder te krijgen.
De Pi is overwogen, maar dit is niet gedaan omdat de DAC erg vlak is.

Ik krijg ook veel vragen waarom ik een fullsized atx gebruik, dit is omdat we binnen enkele jaren ook op DAB gaan uitzenden en dan natuurlijk significant betere audio qualiteit nodig hebben, daarom willen we dan tegen die tijd een audiokaart ibstalleren.

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Als je DAB uit wil zenden heb je helemaal geen analoog signaal nodig (Digital Audio Broadcasting). Dan heeft een geluidskaart ook geen zin.

Tegenwoordig zijn ook de onboard audio chips trouwens van dermate kwaliteit dat je het verschil niet hoort met een audiokaart. Wel snap ik het omdat een radio toch professioneel geluid wil uitzenden.

Als je toch analoog geluid wil verbeteren kan je als alternatief kijken naar een usb dac, of spdif dac, waar in de audiofile wereld meer te beleven is dan een geluidskaart imho.

Wil je windows draaien kan je ook af met een NUC, wat geheugen (4 of 8 gb) en een kleine ssd en je bent ook klaar.

Ja als tweaker blijf ik doorzeuren >:)

Om even terug te komen op je originele vraag, pak de goedkoopste processor van de huidige generatie of 1 ouder, en je ziet prima.

[ Voor 26% gewijzigd door Bensjero op 07-01-2016 10:27 ]

Pagina: 1