usbport.sys veroorzaakt hoge DPC en stotterend geluid

Pagina: 1
Acties:

• erikbond
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 22:41
Hallo allemaal,

Een aantal jaar geleden had ik hetzelfde probleem als nu, namelijk: bij het laden van een internetpagina of een andere bewerking gaat mijn geluid ploppen, haperen en zelfs heel hard als een robot klinken (klinkt leuk, is het niet).

Toen heb ik van alles geprobeerd en ben ik uiteindelijk overgestapt van een Asus P8P67 Deluxe naar een Asus P8Z68-V PRO GEN3, waar ik nu dus op draai. Daarmee leek het probleem verholpen en is het een hele tijd weggeweest, maar sinds kort is het terug.

Met wat jaartjes ervaring erbij kwam ik er vandaag achter via het programma LatencyMon dat het proces "USBPORT.SYS" voor ongelofelijk hoge pieken zorgt in de latency. Dit lijkt dus het probleem te zijn... Nu heb ik al heel wat uurtjes fora afgestruind, maar tot een oplossing kom ik niet.

Momenteel heb ik mijn boxen aangesloten op een Pioneer DDJ-Ergo die gebruik maakt van ASIO. Echter maakt het geen verschil of ik de Ergo gebruik of de normale luidsprekeruitgang van mijn onboard-geluidskaart.

Wat ik reeds heb geprobeerd:
- Bios update tot laatste nieuwe versie
- Alle drivers geüpdatet via TweakBit (totaal een stuk of 15)
- IEEE 1394 verwijderd uit m'n systeem omdat deze dezelfde IRQ deelde als de 'High Definition Audio Bus'
- Alle automatische tweakfuncties voor processor en RAM uitgezet in de BIOS
- Energiebeheer op 'hoge prestatie' gezet waarbij minimaal en maximaal CPU gebruik beide 100% staan

Ik ben nu door mijn opties heen, maar het haperend geluid is nog niet weg. Heeft iemand suggesties? :o

i5 2500 ( niet overgeklokt ), ASUS P8Z68-V PRO GEN3, Sapphire HD6850, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Samsung HJ322(?) 320GB, Crucial 120GB SSD Nexus NX6000r3 (630W), Windows 10 64bit

• Danny_H
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 14:03
Heb jij onderstaande topic al eens doorgenomen?
http://www.sevenforums.co...high-dpc-over-time-1.html

Vanaf pagina 4 worden er een aantal oplossingen geboden, heb jij die al eens geprobeerd?

The only source of knowledge is experience...

• sno
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06-2025

sno

Hoi Erikbond,

Je zou hier eens kunnen kijken Geluid kraakt op nieuwe PC met verschillende aansluitingen .

Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem gehad ook met een asus moederbord. De oplossing zat hem toen in het gerbuiken van oude drivers ipv nieuwe.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik heb dit eens gehad met een optische muis, waarbij de refresh snelheid werd omgezet in minieme muisklikken en interupts die media liet stotteren en klikken. Ik heb toen de muis losgekoppeld en vervangen voor een andere.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• erikbond
Bedankt voor jullie reacties.

EDIT: Ik zie net dat latencymon ook problemen ziet bij tcpip.sys en dxgkrnl.sys.... Meh
EDIT2: Nu piekt HDAudBus.sys ineens als ik Windows Mediaplayer ga gebruiken, dan staat USBPORT.sys niet meer bovenaan. Als ik een headset aansluit op de audiouitgang staat de DPC counter voor HDAudBus.sys ineens stil. Haal ik hem eruit, gaat ie weer lopen.

Als ik dan heftig met m'n muis ga bewegen, schiet de DCP-count omhoog. Alleen krijg ik daarmee geen grotere vertragingen.

Als ik alle USB-apparaten loskoppel stopt usbport.sys met lopen. Als ik ze dan weer aansluit tijdens dat m'n systeem aanstaat, loopt hij een stuk rustiger omhoog dan normaal.

@ sno: Het geluid dat jij had opgenomen, lijkt precies op het gekraak dat uit mijn boxen komt. Het probleem is dus vergelijkbaar. Voordat ik de nieuwe drivers heb geïnstalleerd stonden de 'oudste' drivers op mijn computer. Ik ga nu proberen in apparaatbeheer alle kopjes onder 'Universal Serial Bus-controllers' te verwijderen. Dit is iets dat weer op een ander forum stond.

@ Breezers: Dat zou het best kunnen zijn, aangezien het probleem van de usb driver afkomt. Ook hiervoor geldt het bovenstaande.

@ Danny_H: In dat topic lijkt het probleem te zitten in een Corsair USB-apparaat met een specifieke driver, daar heb ik niks van, maar het zou best een ander apparaat kunnen zijn.

Ik heb een Roccat Kova[+], een Logitech G110 en een Pioneer DDJ-Ergo aangesloten zitten. Dit zijn de enige apparaten die 'altijd' aangesloten zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door erikbond op 06-01-2016 14:44 ]

Verwijderd

Firmware en drivers van de Pioneer up to date?
http://www.pioneerdj.com/en/support/software/ddj-ergo/

• erikbond
Jep, net ook opnieuw geïnstalleerd maar maakt geen verschil. Het stotteren van het geluid gebeurd ook als ik m'n boxen / headset direct aansluit op de onboard geluidskaart.

Ik las net ergens dat iemand hetzelfde probleem had en hij had het verholpen door de services voor de audio uit te schakelen in de eerste thread van de CPU, die het meest belast wordt.

Edit: Dit scheelt wel wat pieken, maar ze zijn er nog wel. Het nadeel is ook dat dit èlke keer gedaan moet worden na een reboot.
Edit2: Ik heb alle USB2-controllers uitgeschakeld, maar dan nog blijft het gekraak...

[ Voor 54% gewijzigd door erikbond op 06-01-2016 21:12 ]

Verwijderd

Pfoeh, dat geluid wat sno heeft opgenomen klinkt echt als een driver probleem! Probeer oudere drivers, evt. met compatibiliteitsinstellingen en *altijd* uitgevoerd als admin.

Scahekel ALLE beveiligingssoftware uit!!! Dus AV en alle realtime monitor programma's, anti-spyware and all... Of start gewoon op in Veilige modus ZONDER netwerkmogelijkheden... Dan draaien iig een heleboel services niet ^^

Gebruik ALTIJD de hoofdhub van je USB voor het aansluiten van apparatuur, dus niet de aansluitingen die voorop je pc zitten, sterker nog haal die even los. Een storend component daarin, wat redelijk vaak voorkomt, zou voor storingen in het gehele USB netwerk kunnen zorgen.

En als je meerdere pci sloten hebt voor je videokaart, probeer dan de kaart eens van plek te wisselen

Misschien de audioendpointbuilder en AudioSRV services, probeer daar eens met een rechterklik (in taakbeheer - services) met rechtermuis, details, naar affiniteit te gaan en daar de 1e core weghalen, Dat helpt vaak al een beetje.

In dit geval zul je moeten gaan troubleshooten, pinpointen, en dan volgt uiteindelijk als het goed is de solution vanzelf ^^

In dit geval hebben we met 2 partijen te maken: hardware en software.

Hardware: heb je je randapparatuur wel eens aangesloten op een andere pc of laptop? Daarmee kun je dan weer de hardware uitsluiten :) Als ze op een ander systeem ook storen ligt het aan je apparaten... simpel no?

Wat ook onder hardware valt zijn je mobo en m.n. voeding. Dubbele aarding zal zorgen voor ruis, dus dwz je hebt je pc aangesloten op een geaard stopcontact en daarnaast ook nog eens je speakers geground...
Heb je alles wel aangesloten op een geaard stopcontact? En heb je misschien nog een andere voeding liggen want er is een kans van +- 15-20% kans dat het daar aan ligt.

Voeding staat er om bekend om problemen te geven, als er ook maar iets niet aan de haak is met de electronica binnenin krijg je ellende, niet alleen geluid trouwens... ;)

Welnu, dan de software, dwz drivers en besturingssysteem.

Heb je, zoals wordt aangegeven, wel eens opgestart vanaf een Ubuntu of Knoppix CD? Daarmee sluit je dan de Windows drivers uit. Zo'n isootje is gratis en vlot gedownload, en past op een cdtje. En is een volledig grafisch besturingssysteem waarmee je alles kan, lijkt zelfs een beetje op OS-X (vind ik). Installeert vrijwel alle apparaten met een soort van generieke drivers, het kijkt naar wat het nodig heeft qua aansturing en past zich daar aan aan. Zou Windows nog een puntje aan kunnen zuigen lol XD

En heb je de verschillende versie drivers geïnstalleerd gehad, steeds na het verwijderen met een uninstaller zoals bijv. van Revo of Iobit? Dus die ook het register cleant van allerlei rotzooi die normaal gesproken blijft staan na een 'gewone' uninstall?

Dan weer wat hardware:
De interne geluidskaart en USB circuit storen vaak door lekkende interferentie van je PCI lanes, dwz je videokaart. Als je meerdere lanes hebt, verplaats dan eens je videokaart, het kan helpen...

Zet de USBcontroller voor het frontpaneel uit, sterker nog haal 'm los. Het zal niet de eerste keer zijn dat een storend component in dat onderdeel zorgt voor ellende. Zet eens alle USB3 hubs uit in device mngr want je zou eerder verwachten dat het juist de USB3 is die voor problemen zorgt, omdat dat nog vrij nieuw is en mss wat kinderziekten heeft. Dus zou ik juist die uitschakelen en niet juist alle USB2 controllers ^^

Verder met software: ik heb zelf ERNSTIGE problemen ervaren door het installeren van de AMDA00 interface, ik weet niet of je die ook hebt maar ik denk het wel aangezien je ook een ASUS mobo hebt: die zorgde bij mij voor belachelijke problemen w.o. met geluid, dus gooi die eraf, zo snel mogelijk. Het zorgde er bij mij o.a voor dat de pc niet meer wilde opstarten, maar dat de muis en toetsenbord ook niet meer werden herkend. Beetje lasig om dat in Veilige modus, systeemherstel of herstelopties te komen, zelf de BIOS kwam ik niet meer in. Na wat trial and error (thank GOD the bios reset button op het mobo :D) ben ik daar toch wel weer uitgekomen.

Ook de 'Turbocharger' driver voor USB3 werkt niet goed en heeft nog hier en daar een paar bugs. Mik 'm deraf en koop gewoon een 1,5 Amp usb adapter of zo voor een tientje... ;)

Daarnaast kun je in de BIOS de ECC handoff oid proberen op een andere setting te zetten, en andere USB instellingen (Legacy) proberen.

Ik heb last van een soortgelijk probleem, maar bij mij 'lekt' waarschijnlijk electronsiche ruis van m'n pci lanes (videokaart) naar de usb en interne audio op het mobo. Terwijl ik een Asus Maximus Formula VI heb, waarmee geadverteerd wordt dat de soundchip extra is afgeschermd. Mooi niet dus. Zowel m'n DMX6 Fire USB als de interne geluidskaart hebben last van deze electronische ruis. Het lijkt een beetje op het geluid van oude modems maar dan nog hoogfrequenter en wat zachter, maar m.n. hoorbaar tijdens spellen. En Music Production, whichsucks BIG time. Alkomt het uiteindelijknietin de gerenderde eindmix, wat me doet vermoeden dat ook software/drivers/firmware en services ermee hebben maken. Je hoort het dan ook c.q. verandert van toon als je de muis beweegt. Je kunt er bijna een symphonie mee maken door het juist bewegen van de muis lol :P

Ook alle fora afgelopen, er is geen (eenduidige) oplossing. Daadwerkelijk ALLES geprobeerd, niets heeft geholpen... :'( Zelfs de techies van MS komen erniet uit enraden me aan Windows opnieuw te installeren 9al is dat een oplossing die al vrij snel ordt aangedragen door deze z.g 'techies'... -.- |:( Waarschijnlijk ligt het aan een paar rotte onderdeeltjes op m'n mobo, helaas is de garantie al verlopen grrrr.... :'(

Zet in je geavanceerde systeeminstellingen iig de prioriteit op het uitvoeren van achtergrond services ipv programma's.

Tevens kun je, als het goed is, met process explorer, verder kijken en achterhalen welke driver of service het is die de latency veroorzaakt. Daar komen soms verassende dingen uit... _/-\o_

Ik ga zelfs soms zo ver, dat ik juist de problemen dusdanig vererger, dat ik blue screens of death krijg. Met de Bugcheck analyse kom je dan vaak het juiste te weten, al is dat wel 9 vd 10 keer een driverprobleem. En ietwat lastiger voor een leek eerlijk gezegd. Maar tutorials zat ;)

Hardware fabrikanten maken vaak nou eenmaal goede hardware, maar software ervoor schrijven (drivers) daar kunnen ze nog wel wat in bijscholen heb ik het idee... :S 8)7

Nou je hebt weer heel wat om te proberen, maar vergeet niet: eerst hoofd- van bijzaken scheiden. Eerst achterhalen of het een hardware, driver, software/besturingssysteem probleem is.

Sluit je randapparatuur eens aan op een volledig ander syteem (laptop?) Als het daar werkt weet je iig zeker dat het niet aan je randapparatuur ligt. Maar aan het systeem op je huidige pc. Dan is de moeite die je doet met het aanpassen van Windows misschien nog verantwoord.. Maar eerlijk gezegd de kans dat je dan later problemen krijgt die door al die aanpassingen zijn groot, trust me on this one... ^^

Dan knoppix of Ubunta cdtje laden. Daar geen probleem? Dan ligt het aan Windows.Mijn aadvies: maak een backup en installer Windows opnieuw... ^^

Ligt het aan Windows? Dikke kans dat de drivers niet goed zijn. E is vrijwel geen enkele fabrikant van geluidskaarten die z'n drivers goed op orde heeft. Voor Windows 10 kun je dat eigenlijk (nog) helemaal niet verwachten.... Maar oudere drivers in compat mode willen dan nog wel eens uitkomst bieden. Vindt uit welke drivers het het beste doen engebreuik die tijdens je Window reinstall.

Ik heb nog steeds geen oplossing, behalve een ander mobo kopen. Dit was trouwens ook de laatste Asus die ik heb gekocht, never again. Te vaak teveel problemen mee gehad. Next stop MSI of Gigabyte waarschijnlijk... Asus was ooit the top of the line, but not anymore, al doen ze wel hun best... not enough! ;)

Meer kan ik op dit moment ook niet bedenken ^^

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 07:55 ]

Pagina: 1