Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2021
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen zaterdag een nieuwe pc gebouwd en alles erop aangesloten, maar nu heb ik een probleem met mijn geluid. Zaterdag zelf werkte alles nog prima maar nu niet meer.

Het probleem:
Elke keer als ik een headset of oortjes via de audio jack, usb of S/PDIF aansluit en ik probeer geluid af te spelen (games, skype, spotify, youtube, etc.) hoor ik een soort gekraak.
Mijn Headset is een Tritton 720+, die ik gebruik met de decoder box. Ook als ik 'm via jack of usb aansluit heb ik hetzelfde probleem.
Qua oortjes heb ik het geprobeerd met 'normale' Apple EarPods.

Onderdelenlijst PC: http://pcpartpicker.com/p/x8tvJx

Ik heb online al gezocht maar kan niks vinden, ook heb ik al mijn drivers geüpdatet.

Ik zou zelf denken dat het misschien aan het moederbord ligt? Ik weet dat ik mijn moederbord terug zou kunnen sturen, maar ik zou graag eerst zeker weten of het wel daaraan ligt. En het is natuurlijk vervelend dat ik dan ongeveer mijn hele pc weer uit elkaar moet halen...

Weet iemand wat de oorzaak is? En heb je dan ook een oplossing?

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:22

rdejongjr

Gnome

Je sluit zelf het moederbord al uit door Optisch, jack en USB gelduiskaart te proberen

Diverse afspeelapparaten en toch storing lijkt het eerder in je windows te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Doe je pc eens aarden of net niet op aarde aansluiten.
Als je bijv dubbele aarde hebt kun je ruis krijgen op je hardware.

Je hardware 1 voor 1 losmaken, dus steeds meer verwijderen, en kijken wanneer het weg is.

Of het windows is zou je kunnen testen door met een ubuntu livecd booten vanaf een cd/usb.
Nu kun je ook je hd losmaken en kijken of het je hd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
jan99999 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 05:33:

Je hardware 1 voor 1 losmaken, dus steeds meer verwijderen, en kijken wanneer het weg is.

Of het windows is zou je kunnen testen door met een ubuntu livecd booten vanaf een cd/usb.
Hoe aard ik mijn PC? Ik heb de kabel die ik bij mijn voeding heb gekregen gewoon in het stopcontact gedaan, en dat is er wel zo'n een met van die 'pins' aan de boven -en onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Dat het pins heeft zegt niet meteen dat die geaard is.. Komt maar al te vaak voor dat ze niet zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 11:14
Aarding zou enkel met een analoge uitgang MOGELIJK problemen geven. Bij USB en zeker SPDIF speelt dat niet (althans niet de aarding van de PC zelf). Wat voor kraak is het? Kraken zoals een oude LP dat doet / static, of anders? Kan je als voorbeeld wat opnemen en online zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Rataplan_ schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:55:
Aarding zou enkel met een analoge uitgang MOGELIJK problemen geven. Bij USB en zeker SPDIF speelt dat niet (althans niet de aarding van de PC zelf). Wat voor kraak is het? Kraken zoals een oude LP dat doet / static, of anders? Kan je als voorbeeld wat opnemen en online zetten?
Hier is een kleine opname van hoe het klinkt als ik spotify luister via mijn headset: https://onedrive.live.com...O_OcCZA&ithint=file%2cwav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Brummetje schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:53:
Dat het pins heeft zegt niet meteen dat die geaard is.. Komt maar al te vaak voor dat ze niet zijn aangesloten.
Als het goed is zijn ze in het stopcontact gewoon aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Download eens een linux live-cd en kijk of het probleem blijft, als dit zo is zou ik een rma aanvragen bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:32:
Download eens een linux live-cd en kijk of het probleem blijft, als dit zo is zou ik een rma aanvragen bij de leverancier.
jan99999 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 05:33:

Wat gek! Als ik Ubuntu opstart vanaf een USB stick lijkt het inderdaad normaal te werken!

Een reinstall van Windows dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voordat je een re-install doet, welke windows versie is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:59:
Voordat je een re-install doet, welke windows versie is het?
Windows 10 Education 64-Bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Net geinstalled, het werkt helaas nog steeds niet... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je de oude drivers eerst verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:20:
Heb je de oude drivers eerst verwijderd?
Dat deed de installer vanzelf al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar zou ik niet op vertrouwen, doe het eens handmatig.
En probeer anders deze eens: http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=5173#dl

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 20-10-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:22:
Daar zou ik niet op vertrouwen, doe het eens handmatig.
Oké, waar moet ik dat doen? In apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alle apps -> systeeem -> configuratiescherm -> programma's.
Probeer eerst nog even de drivers bij Gigabyte in de link die ik gaf, die zijn heel recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:26:
Alle apps -> systeeem -> configuratiescherm -> programma's.
Probeer eerst nog even de drivers bij Gigabyte in de link die ik gaf, die zijn heel recent.
Maakt het daar uit dat ik geen GIGABYTE moederbord heb? En moet ik alsnog eerst de rest deinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

faasvriend schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:28:
[...]

Maakt het daar uit dat ik geen GIGABYTE moederbord heb? En moet ik alsnog eerst de rest deinstalleren?
Nee dat maakt niets uit, de-installeer idd de oude drivers eerst even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:38:
[...]

Nee dat maakt niets uit, de-installeer idd de oude drivers eerst even.
Weer geen verandering ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Zal ik dan maar gewoon Windows reinstallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 13:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Zou kunnen en is zo gedaan, je kan voor de zekerheid ook even snel een Windows 7 of 8 install doen om te kijken of het dan wel goed werkt en dan weer naar 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
FlyEragon schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:19:
Zou kunnen en is zo gedaan, je kan voor de zekerheid ook even snel een Windows 7 of 8 install doen om te kijken of het dan wel goed werkt en dan weer naar 10.
Ik heb geen licentie voor Windows 7 en/of 8. Dus ik zal het eerst wel proberen met 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

faasvriend schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:21:
[...]

Ik heb geen licentie voor Windows 7 en/of 8. Dus ik zal het eerst wel proberen met 10.
Je hebt geen licentie nodig, gewoon bij de installatie dat deel overslaan, kun je 30 dagen gebruiken.
Verder houdt het qua ideeën bij mij even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:34:
[...]

Je hebt geen licentie nodig, gewoon bij de installatie dat deel overslaan, kun je 30 dagen gebruiken.
Verder houdt het qua ideeën bij mij even op.
Ik heb nu geprobeerd Windows 10 opnieuw te installeren, nog steeds hetzelfde probleem...
Wat wel raar is is dat gister avond toen ik het net opnieuw had geinstalled het nog prima werkte, maar nu dus niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door faasvriend op 21-10-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

faasvriend schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:34:
[...]

Ik heb nu geprobeerd Windows 10 opnieuw te installeren, nog steeds hetzelfde probleem...
Wat wel raar is is dat gister avond toen ik het net opnieuw had geinstalled het nog prima werkte, maar nu dus niet meer.
Alle recente updates geïnstalleerd? Volgens de windows update catalogus moeten er Realtek drivers met datum: 15-10-2015 beschikbaar zijn.
Probeer eens in apparaatbeheer de drivers te updaten door te laten zoeken in de update catalogus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Anoniem: 263284 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:09:
[...]

Alle recente updates geïnstalleerd? Volgens de windows update catalogus moeten er Realtek drivers met datum: 15-10-2015 beschikbaar zijn.
Probeer eens in apparaatbeheer de drivers te updaten door te laten zoeken in de update catalogus.
Net via device manager alle audio apparaten voor updates laten checken, niks beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sno
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 15:16

sno

Ik heb net even je audio file beluisterd en het komt mij heel erg bekend voor.
Namelijk een soort gelijk probleem gehad. Na veel zoeken op internet kwam ik erachter dat het te maken had met latency veroozaakt door (slechte) drivers.

Via het programma LatencyMon (freeware) ben ik er toen achter gekomen welke drivers / hardware de veroorzakers waren van de latency / het gekraak. Uiteindelijk zaten er meerdere problemen in verschillende drivers die een latency veroozaakte en daardoor dus het gekraak.

Ik had mijn drivers altijd netjes geupdate maar blijkbaar werkte met mijn hardware setup, de oude drivers beter. Door de drivers terug te zetten naar oudere versies is het probleem opgelost. Ik heb geen last meer van het gekraak.

Dus kortom het gebruik van LatencyMon heeft voor mij het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Sorry voor de late reactie ik was een paar dagen op vakantie.

LatencyMon geprobeerd maar nog steeds hetzelfde probleem.
Ik moet wel zeggen dat het gekraak sinds de reinstall iets is afgenomen, maar het is nog steeds een erg vervelend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faasvriend
Ik heb nog een keer gekeken, want het probleem werd weer erger. Dit is wat LatencyMon nu aangeeft: Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/931bbc467094f93a558aa0bafa636511.png

De BIOS/UEFI drivers zijn al geüpdatet, wat houd het disabelen van 'CPU throttling' in en hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sno
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 15:16

sno

Gezien de uitkomst van latencymom is het inderdaad een latency probleem. Zodra de waarden in het rood zitten heb je grote kans dat je het gekraak blijft houden.

Het probleem lijkt te zitten in de (s) ataport driver.

Je zou eens kunnen zoeken op je type moederbord en ataport driver en latency. In mijn geval kwam ik op een driver versie uit die voor mij wel werkte. Dat was dus niet de nieuwste driver.
Pagina: 1