Hoe koelpasta aanbrengen cpu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste tweakers,

Ik ga straks beginnen aan het ineensteken van mijn nieuwe desktop, maar vroeg mij nu af, wat Is de beste manier om de koelpasta aan te brengen?

Ik heb al verschillende technieken gezien, maar vroeg mij af wat nu de beste manier is.

Een puntje op de cpu
Een lijn op de cpu
Een x op de cpu
Opensmeren op de cpu

Of

Wat voor mij logisch en makkelijkste klinkt, vooral als je weet dat de koelpasta bedoeld om om geen lucht tussen de cpu en de heatsink te hebben is:

Uw koeling omdraaien en op het platte vlak dat op de cpu rust van daar de koelpasta mooi open te smeren ipv op de cpu, want dit is makkelijker hanteerbaar,....

Wat is jullie ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een druppel in het midden en dan de koeler er op. De koeler zorgt er voor dat het zonder lucht verspreid word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat ik altijd doe is een beetje pasta (hoeveelheid flinke rijstkorrel) in het midden en dan de koeler erop. Het is maar om de oneffenheden op de CPU en de koeler te vullen. De druk tussen die 2 doet de rest.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YassinIT
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
Over het algemeen maakt het niet zoveel uit welke methode je gebruikt zolang er maar genoeg koelpasta aanwezig is.

Persoonlijk smeer ik het altijd open op de cpu. Product dat ik gebruik lijkt op een nagellak potje met kwastje dus is vrij gemakkelijk aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
spone schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:59:
Wat ik altijd doe is een beetje pasta (hoeveelheid flinke rijstkorrel) in het midden en dan de koeler erop. Het is maar om de oneffenheden op de CPU en de koeler te vullen. De druk tussen die 2 doet de rest.
Dit werkt dan ook prima. Ik heb vroeger veel getest, maar wat mij ergerde aan deze methode was altijd dat bij het eraf halen van de heatsink dat duidelijk een best groot gedeelte elkaar niet raakte. Dit ligt natuurlijk ook aan de kracht van de bevestiging (zat bij mij wel goed :P) en de dikte van de koelpasta (Artic silver doet het op deze wijze wat minder verspreiden). Maar om nou te zeggen dat een dun laagje mij nou betere resultaten leverden (naast het oppassen om geen luchtbelletjes te krijgen). Misschien dat het 1-2 graden scheelde onder stress. Echter deze methode is wel veel moeilijker om goed uit te voeren dan een flinke rijstkorrel.

Wil je de beste mogelijkheid, moet je testen met je eigen spul. Het ligt aan de combinatie van heatsink, cpu(cover) en koelpasta. Een goede koelpasta scheelt sowieso wel 3-4graden met standaard witte zooi.

Een hele dunne regelmatige lijn X zou ook kunnen. Maar zodra het ergens dikker is, drukt dat eerder naar elkaar toe en kan er lucht tussen de 'benen' opsluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 05-01-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
YassinIT schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:01:
Over het algemeen maakt het niet zoveel uit welke methode je gebruikt zolang er maar genoeg koelpasta aanwezig is.

Persoonlijk smeer ik het altijd open op de cpu. Product dat ik gebruik lijkt op een nagellak potje met kwastje dus is vrij gemakkelijk aan te brengen.
Mensen smeren eerder veel te veel. Dat isoleert dan alleen maar extra en zorgen voor mindere prestaties. Je kunt haast niet te weinig gebruiken. Een dun laagje met de kwast smeren is prima te doen met een dunne koelpasta dat de substantie heeft als meeuwenschijt, absoluut niet met artic silver bijvoorbeeld in mijn ervaring (mx-4 zou wellicht zelfs iets te dik kunnen zijn voor die methode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rijstkorreltje in het midden van de CPU.. verder zijn er nog best leuke alternatieven als koelpasta.. alleen die zou ik niet op mn hagelnieuwe build proberen.. maar meer op een stukje "antiek" wat toch al bestemd was voor de milieustraat

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Achteraf lijkt mij het wel goed om een dunne lijn van hoek naar hoek te trekken, die in het midden een stukje breder/dikker is. Deze lijn mag dan iets meer zijn dan een grote rijstkorrel als geheel.

Voor de rest, kies of test zelf. Elk van deze methoden zal niet veel van elkaar schelen onder stress. Waar het op neerkomt is niet te veel en zeker niet zonder :). Als mensen geen koelpasta hebben kan je best even voor een dagje of weekje tandpasta gebruiken :)

[ Voor 40% gewijzigd door ToFast op 05-01-2016 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
Ja met die druppel methode was inderdaad de commentaar dat er nog een groot deel niet bedekt was.

Wat vinden jullie van de methode om de.koelpasta op de heatsink te doen ipv cpu? Want de zou je toch makkelijker met vb een bankkaart open kunnen smeren, ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WingGraph
Het gaat hier over een Skylake i7-6700k en een CM Hyper 212 Evo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Op de heatsink van de cooler? Lijkt mij niet handig want dan smeer je gemakkelijk te ver en te veel, je gaat geen lijntjes trekken neem ik aan :p

Ik smeer het nog altijd gewoon uit op de heatspreader.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
WingGraph schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:26:
Ja met die druppel methode was inderdaad de commentaar dat er nog een groot deel niet bedekt was.

Wat vinden jullie van de methode om de.koelpasta op de heatsink te doen ipv cpu? Want de zou je toch makkelijker met vb een bankkaart open kunnen smeren, ....
Kan ook, dat is dan gemakkelijker om te doen. Maar misschien is het beter om een uitgerekte rijstkorrel op de cpu te leggen dan. Ik heb al die tijd met een erwt-methode (nog geconcentreerder op 1 plek) altijd de gedachte gehad dat het misschien geen eens zoveel uitmaakte dat een deel geen contact maakte. Net als dat je met brede banden soms minder grip hebt doordat er te weinig druk per inch met de weg is door het 'te grote' contactopppervlak in combinatie met het gewicht van een voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
Ja de heatspreader van de koeling idd niet de heatsink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Ik smeer de koelpasta uit met een oude bankpas. Het is dan geheel uitgevlakt en zo dun dat je er door heen kan kijken. Het is net zo makkelijk als pasta op je broodje smeren maar dan enorm gierig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 12:31

JAMF

010 the number of the best

Smeer meestal een egaal laagje op de CPU met een bankpasje/klantenkaart/bonuspas
Nooit met een plamuurmes, maar wel hetzelfde idee

8)7 net te laat

[ Voor 7% gewijzigd door JAMF op 05-01-2016 19:46 ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Gewoon in het midden van de CPU een hoeveelheid aanbrengen als een rijstkorrel of iets kleiner dan een erwt is de makkelijkste manier. Qua temperatuur maakt het amper uit welke methode je gebruikt, dus waarom eerst uitsmeren? Het is niet erg als niet het hele CPU oppervlak tot aan de randjes bedekt is met koelpasta, het midden is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ToFast schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:21:
Als mensen geen koelpasta hebben kan je best even voor een dagje of weekje tandpasta gebruiken :)
klopt :D en verder werken oliën ook best goed :P alleen zou ik dat nog steeds niet op m'n hagelnieuwe build gebruiken :)

Tandpasta en badolie heb ik vroeger eens getest op een Cyrix PR233.. beetje overclock er bij.. heatsink werd iig warm genoeg om m'n vingers te branden :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:11

Quad

Doof

Heb je vast wel gezien maar in deze test zal het verspreid aanbrengen van koelpasta juist tot negatieve resultaten leiden.

En een soort van uitleg hierbij:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v176/NYC84/Forum/cbf792db.jpg

Ik kies zelf meestal voor de rijstkorrel, het uitsmeren heb ik in mijn hele leven nog nooit gedaan, en dat ga ik in de toekomst ook niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 05-01-2016 20:05 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Uitsmeren lijkt me alleen maar negatief werken, de koelpasta is enkel en alleen bedoeld om oneffenheden te verhelpen. Dit moet de pasta zelf doen, dat kun je van te voren onmogelijk inschatten.

Zelf doe ik altijd een X, dus hele dunne lijn. Moet ook wel want Artic Silver 5 is absoluut niet goedkoop...

Rijstkorrel denk ik altijd dat er een relatief groot gedeelte van de buitenrand niet ge-thermal-paste (hoe zegt men dat lol) wordt en het eigenlijk een nog negatiever effect heeft dan geen thermalpaste omdat een afstand van 0,01MM bij wijze van al genoeg is om niet goed genoeg contact te hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Kuusj op 05-01-2016 21:23 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:24

Fordox

00101010

Koelpasta topic

Het is verdorie zelfs een sticky topic :p

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.