Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 16:17
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe NAS device. Ik heb al een Western Digital Mybook Live 3TB. Deze gebruik ik nu voor zowel films als de opslag van mijn dierbare (vakantie)foto's. Omdat ik ook nog een AC Ryan Playon HD2 heb met daarin een HDD (en de 3TB wat klein wordt) wil ik er nog een NAS bij. De nieuwe NAS wordt alleen maar gebruikt voor het streamen van films. De foto's en muziek blijven op de "oude" Western Digital NAS staan.

Ik heb eeb 4k tv en wil ook (in de toekomst) 4k kunnen streamen vanaf de NAS naar mijn tv. Daarbij download ik alleen nog maar films in DTS-HD geluid. De bitrate moet dus hoog genoeg zijn. De overdracht snelheid van pc naar NAS vind ik wat dat betreft niet zo interessant. Sneller is beter, maar zoals ik schrijf minder interessant. De NAS moet verwisselbare bays hebben zodat ik deze later nog kan uitbreiden.

Ik zat zelf te denken aan de Synology DS215J, maar ik weet niet of deze NAS snel genoeg is met streamen. Wie heeft er een idee wat voor mij een goede NAS is?

(Gebruik NAS icm:
- Ue48ju7000 4k tv
- Nvidia Shield
- AC Ryan Playon HD2
- Pioneer VSX-1130k versterker)

Vereisten NAS:
- Verwisselbare bays (minimaal 2)
- 4k materiaal met DTS-HD geluid vloeiend kunnen streamen!!
- Hoge capaciteit voor de schijven (liefst minimaal 8TB, 16TB is beter)

Alvast heel erg bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Tostie1987 op 05-01-2016 18:27 ]

Beste antwoord (via Tostie1987 op 27-01-2016 17:51)

Anoniem: 202103

Kijk voor de verschillen tussen die twee ook op de site van Synology: https://www.synology.com/...cts/compare/DS415+/DS215j. Via https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#4bay en https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#2bay krijg je een indruk van de prestatieverschillen.

Maak verder gebruik van de Pricewatch, zoals hierboven voorgesteld door Evanescent. Via de Pricewatch kun je nmaast reviews ook gelinkte forumberichten over de DS215j en/of DS415+ terugvinden. Wil je nog meer info, zoek dan eens met die termen (DS215j, DS415+) in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2.

Neem de moeite te ontdekken of alle softwarepakketen die je zou willen installeren beschikbaar zijn voor jouw model via https://www.synology.com/nl-nl/dsm/app_packages. Kijk eventueel op de meest populaire leverancier van 3rd party packages (https://www.cphub.net/ en https://synocommunity.com/packages) voor zaken die daar ontbreken (let wel op de verschillen in architectuur).

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 05-01-2016 23:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:16
De Synology zal zeker snel genoeg zijn voor het streamen.
Alleen mis ik in je verhaal of de Synology ook de film moet gaan transcoden of niet.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Hallo Flintstone NL,

Bedankt voor je snelle bericht. Ik neem aan dat je met transcoderen het omzetten van het mkv bestand naar een uitvoerbaar bestand voor de tv bedoelt? Daarvoor heb ik mijn AC Ryan en Nvidia Shield voor.

De NAS moet simpelweg een snel genoege processor hebben zodat deze 4k content kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:47

DarkSide

theres no place like ::1

de 215j kan prima 4k hevc bestanden streamen.
Heb zelf de 215 j en ik speel mijn media af via een Intel NUC. En ook 4k materiaal gaat prima.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:48

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Hallo DutchCrown en DarkSide,

Bedankt voor jullie bericht. Stel dat ik de Synology DS215J neem, welke schijven raden jullie er dan bij aan? Ik wil het liefst lekker grote schijven zodat ik langere tijd mijn schijven niet hoef te upgraden. Ik ben eigenlijk altijd wel tevreden geweest met WD schijven. Maar daarin heb je weer black edition, red, green, noem maar op. Hebben jullie enig idee welke (en welke grootte) het beste is?

Wat is overigens het verschil tussen de Synology DS215J en de Synology DS415+ behalve het enorme prijsverschil? Wat krijg ik er meer voor mocht ik die aan willen schaffen?

Nogmaals alvast heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:29
Volgensmij zijn de RED serie schijven speciaal voor NAS gemaakt maar daar kan ik me in vergissen

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810

En ik stream zelf altijd fullhd materiaal vanaf mn 210j(!). Dan moet 4K dus geen probleem zijn met een 215j die echt een stuk sneller is.

[ Voor 53% gewijzigd door Bartske op 05-01-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tostie1987 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:56:
[...]

Wat is overigens het verschil tussen de Synology DS215J en de Synology DS415+ [...]
De Tweakers Pricewatch is handig! :)

Vergelijk de Synology DS215J en de Synology DS415+: http://tweakers.net/pricewatch/compare/425740;415668/

Spoiler: De DS415+ heeft vooral:
- Volledig andere CPU
- meer geheugen
- 2x zoveel netwerkaansluitingen

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 05-01-2016 23:00 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Kijk voor de verschillen tussen die twee ook op de site van Synology: https://www.synology.com/...cts/compare/DS415+/DS215j. Via https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#4bay en https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#2bay krijg je een indruk van de prestatieverschillen.

Maak verder gebruik van de Pricewatch, zoals hierboven voorgesteld door Evanescent. Via de Pricewatch kun je nmaast reviews ook gelinkte forumberichten over de DS215j en/of DS415+ terugvinden. Wil je nog meer info, zoek dan eens met die termen (DS215j, DS415+) in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2.

Neem de moeite te ontdekken of alle softwarepakketen die je zou willen installeren beschikbaar zijn voor jouw model via https://www.synology.com/nl-nl/dsm/app_packages. Kijk eventueel op de meest populaire leverancier van 3rd party packages (https://www.cphub.net/ en https://synocommunity.com/packages) voor zaken die daar ontbreken (let wel op de verschillen in architectuur).

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 05-01-2016 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Bedankt voor alle tips. Ik heb wat verder gezocht en ben inderdaad van gedachten veranderd. Ik vind het fijn om in bed op m'n Ipad mini1 (niet zo heel snel dus) een film (mkv/mp4) te kunnen kijken. Daarvoor moet de NAS zelf kunnen transcoderen. Ik heb de DS214Play op het oog. De DS415+ is natuurlijk nog beter en de DS716+ is natuurlijk helemaal super, maar die heeft naar mijn idee specificaties die ik niet nodig zal hebben (zoals transcoderen in 4k, ik kijk het op een 768p scherm). Wellicht koop ik in de toekomst een grotere Ipad. Deze zal als het goed is een resolutie van 2048px1536p hebben. De NAS die ik wil kopen moet dat dus in ieder geval kunnen transcoderen.

Ook heb ik in mijn hoofd de Western Digital Red harde schijven erbij te halen.

Ik heb de specificaties gezien, maar ik ga toch liever af op wat mensen zoals jullie aanraden.

Wat ik graag wil is:
- 4k streaming (vloeiend)
- transcoderen van minimaal 720p video, liefst 1536p
- minimaal 8TB ruimte
- verwisselbare bays

Is de DS214Play een goede keuze? Of heb ik toch de DS415+ daarvoor nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door Tostie1987 op 07-01-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Hallo Aardvark,

Ik heb gekeken naar de software pakketten. De software pakketten die ik nodig heb zitten op zowel de DS214play als op de DS415+ en de DS716+.

Uiteraard is de DS214play de goedkoopste van de drie NAS systemen die ik op het oog heb. Nu is dan ook mijn vraag, kan deze NAS de eisen die in mijn vorige reactie staan aan? Zo ja, dan ben ik eruit en haal ik de DS214Play. Zo nee, welke van de andere twee systemen is dan goed om aan te schaffen?

Groeten Tostie1987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Wie weet of de DS214play aan deze eisen voldoet?

Wat ik graag wil is:
- 4k streaming (vloeiend)
- transcoderen van minimaal 720p video, liefst 1536p
- minimaal 8TB ruimte
- verwisselbare bays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Heeft er iemand alsjeblieft een antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:36
Ik heb mijne nog niet gekocht, dus ik kan er inhoudelijk nog niks over zeggen.

Alleen: De 216play is nieuwer en goedkoper dan de 214play, en heeft langer ondersteuning. Waarom niet die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-07 09:00
Hou er wel rekening mee dat de WD Red schijven max 6Tb per schijf zijn, dus als ze gespiegeld wil hebben (tegen schijf uitval) in de nas krijg je in de 2 bay nassen max 6Tb, geen 8.
Wil je minimaal 8Tb en voorkomen dat als 1 schijf uitvalt, alle data weg is. Kies dan voor een 4 bay nas(bijv. DS415+).

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik doe er 2x4TB in. Gewoon zoveel mogelijk data. Er komen toch alleen maar films op te staan.

Er was iets met de ds216play wat me niet aanstond. Ik weet alleen even niet meer wat het is. Dat ga ik dus nog even nakijken. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Quote gemaakt van reactie. Zie hieronder.

[ Voor 105% gewijzigd door Tostie1987 op 13-01-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Twam schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:00:

Alleen: De 216play is nieuwer en goedkoper dan de 214play, en heeft langer ondersteuning. Waarom niet die?
Hallo Twam,

Ik heb het even kort nagekeken, maar voor zover ik kan zien is de DS216Play vrijwel hetzelfde als de DS214Play. Het verschil is dat de DS214Play op 1.6Ghz draait en de DS216Play op 1.5Ghz.

Nu vind ik ook het transcoderen wel interessant, weet jij toevallig of de DS216Play dit ook goed kan (of misschien zelfs beter dan de DS214Play)? Want dit staat er niet duidelijk bij. Ook vertelde je dat de ondersteuning langer is, wat bedoel je daar precies mee? Is het niet zo dat je bij zulke producten altijd support aan kan vragen via hun website?

Weet je toevallig de echte verschillen tussen de DS214Play en de DS216Play? Mochten ze geen grote verschillen hebben, dan is het inderdaad handigeren om voor de nieuwere versie te kiezen, lijkt me?

Ik hoor graag van je (jullie). Hartstikke bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Twam schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:00:

Hallo Twam,

Ik had het onder andere het volgende filmpje op youtube gevonden over de vergelijking tussen de DS214Play en de DS216Play. Toen bedacht ik mij dat ik de DS214Play zou aanschaffen, maar nu je dit zegt begin ik toch weer te twijfelen.

YouTube: The Synology DS216PLAY vs DS214PLAY - New vs Old, Which is better?

Kijk hem maar even als je tijd hebt. Ik vond het een erg interessant filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:36
Tostie1987 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:29:
[...]

Hallo Twam,

Ik had het onder andere het volgende filmpje op youtube gevonden over de vergelijking tussen de DS214Play en de DS216Play. Toen bedacht ik mij dat ik de DS214Play zou aanschaffen, maar nu je dit zegt begin ik toch weer te twijfelen.

YouTube: The Synology DS216PLAY vs DS214PLAY - New vs Old, Which is better?

Kijk hem maar even als je tijd hebt. Ik vond het een erg interessant filmpje.
Ik herhaal voor de duidelijk even: ik heb er geen, wil er wel één, maar ga nu nog puur van theorie uit.

Op een aantal van de punten is het echter vooral een kwestie van wat je belangrijk vind. Dat haal ik ook een beetje uit het filmpje. Ik pak even een paar punten op:

1: hotswap vs inbouw van harde schijven. Kijk, ik ben van plan er 2 schijven in te schuiven, en er lekker in te laten zitten. Dan maakt dat effectief niet uit - ik schroef het ding wel open als het die enkele keer nodig is. Als er meer wisselingen verwacht worden is hot-swap wellicht fijner.
2: Transcoderen: kunnen ze in feite allebei, maar de 216play wordt geadverteerd met mogelijkheden voor 4K. Nou heb ik geen 4K scherm, maar ik gok wel dat deze dan ook met 1080p minder werk zal hebben. Maar in principe zou de 214play voor 720p/1080p dus ook moeten voldoen. De 216play is wellicht iets toekomstbestendiger - ik hoop met de mijne zeker even vooruit te kunnen, als ik hier tweakers zie die nog vrolijk Syno's van 5-6 jaar geleden gebruiken.
3: Aansluitingen. De 214play heeft een usb-poort meer en een sd-kaartlezer? Tsja. Waar de mijne komt te staan zal de SD-kaartlezer niet veel gebruikt worden, en verder zal ik er misschien een printer aanhangen. Meer niet, denk ik. Dan is voor mij de 216play prima voorzien. Als je er meer dingen direct wil aansluiten, tsja, dan is de 214play idd handiger.
4: Verbruik en geluid: 214play en 216play ontlopen elkaar niet zoveel, eigenlijk. *shrug*

Maar.

Synology geeft modellen 5 jaar na introductie gegarandeerde ondersteuning voor software-updates, als ik me niet vergis. Dat wil dus zeggen dat de 216play langer ondersteuning voor nieuwe updates (zowel nieuwe features als beveiligingsupdates, meen ik) blijft ontvangen, en je dus bij compatibiliteitsproblemen met nieuwe versies van DiskStation Manager ondersteuning en oplossingen kan verwachten. Bij de 214play houdt dat 2 jaar eerder op, want hij is al langer uit. Nieuwe versies kunnen dan nog best werken, maar Synology is je niks verplicht.

Nou ja, als ik dan bedenkt dat het voor mij qua features niet ontzettend veel uitmaakt (los van ondersteuning voor 4k en dus vermoedelijk iets sterkere transcoding-mogelijkheden), en de 216play iets goedkoper is, tsja... Dan ga ik zelf voor de 216play.

Maar dat zijn dus mijn overwegingen. Met andere eisen en verwachtingen komt er wellicht een andere conclusie uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Hallo Twam. Ik heb gisteren de DS216Play besteld met 2x4TB WD Red schijven. Ik ga hem vanmiddag aansluiten. Laat even weten wat jij wil weten. Misschien heb je nog vragen over transcoderen of de read/write snelheid.

In ieder geval allemaal heel eeg bedankt voor alle advies!
Pagina: 1