Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik wil mijn CPU upgraden naar een intel i5 6600k aangezien ik die op het werk
ook heb en hij erg goed bevalt.
De 6600k zit in een nieuw socket (1151) dus ik heb er ook een nieuw moederbord
bij nodig. Nu zeggen vrijwel alle moederborden met de nieuwe socket dat ze
alleen DDR4 of DDR3L RAM ondersteunen, en naar ik gelezen heb komt dat doordat
de memory controller in skylake alleen deze twee standaarden nog ondersteund.

Nou heb ik net een tijdje terug twee 8GB DDR3 bankjes aangeschaft, Crucial
Ballistix Sport 1600mhz.

Ik heb twee vragen:

1) kan ik die crucial bankjes in een moederbord stoppen die alleen DDR3L
ondersteund, en gaat dat dan gewoon goed?
2) als dat uberhaupt kan, wordt het geheugen minder snel als je DDR3 als DDR3L
gebruikt, en is dat merkbaar?

Of zeggen jullie koop gewoon gelijk 16GB DDR4 en klaar is kees (liefst niet
aangezien die DDR3 bankjes nog maar 2 maand oud zijn ofzo).

Bedankt voor jullie hulp!

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-07 09:50
Ik dacht dat je met skylake processors, alleen maar ddr4 kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:36

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Volgens mij heb ik ooit gelezen dat DDR3 in Skylake dingen kon slopen, maar er zijn wel speciale DDR3 skylake moederborden.
http://tweakers.net/categ...whwd_R277Foxp0l-aP3Vmx1h0
waarvan dit een interessante is: pricewatch: ASRock B150M Combo-G

[ Voor 18% gewijzigd door Johan9711 op 05-01-2016 11:58 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
jaaoie17 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:55:
Ik dacht dat je met skylake processors, alleen maar ddr4 kon gebruiken.
Officieel alleen DDR4 en DDR3l
Volgens mij heb ik ooit gelezen dat DDR3 in Skylake dingen kon slopen, maar er zijn wel speciale DDR3 skylake moederborden.
Ja ik heb dus ook een ASUS moederbord gezien die gewoon DDR3 ondersteunde, samen met Skylake. Maar toen las ik dat de skylake memory control unit die voltages niet officieel aan kan, dus dat je op termijn de kans hebt je CPU naar de knoppen te werken.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je nu Haswell hebt is er weinig reden om Skylake te nemen. Vanaf een 2400,2500,3470 of 3330 zeg ik ja, doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht is het handig om de specs van je huidige PC te geven; wellicht hoeft de CPU niet eens geupgrade te worden! :) Wellicht heb je wat hier aan: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen en *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?.

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 05-01-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Verder staat daar nogal wat info, incl info over waaraan een topic moet voldoen. Leesvoer!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Op sommige skylake borden kun je ddr3L geheugen gebruiken. De L staat voor low voltage. Intel heeft er voor gewaarschuwd om geen normaal ddr3 geheugen te gebruiken, dan kun je de processor stuk maken.

Jouw ddr3 geheugen is geen low voltage, dus niet gebruiken.

En als je inderdaad een haswell setup hebt is een upgrade nauwelijks de moeite waard.

Beetje off topic: ben wel erg benieuwd naar welke werkgever computers heeft staan met een overklokbare processor er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Toen Skylake pas uit was, waren enkel de K varianten beschikbaar en zelfs die waren een tijdje op geweest, later kwamen de overige versies pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 09:07
Philpend schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:43:
Beetje off topic: ben wel erg benieuwd naar welke werkgever computers heeft staan met een overklokbare processor er in!
Niet alleen dat, maar om nu een bepaalde processor te nemen omdat je deze ergens anders gebruikt hebt en die "wel beviel".. :?

Wat kan je bevallen aan een processor? Of juist net niet bevallen aan een processor? Als een pc/werkplek traag is, dan ligt dit aan de processor? Is het niet het geheel aan componenten dat de beleving verzorgt? Zaken als merkvoorkeur kan ik nog inkomen maar verder..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
xxxneoxxx schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:28:
[...]

Niet alleen dat, maar om nu een bepaalde processor te nemen omdat je deze ergens anders gebruikt hebt en die "wel beviel".. :?

Wat kan je bevallen aan een processor? Of juist net niet bevallen aan een processor? Als een pc/werkplek traag is, dan ligt dit aan de processor? Is het niet het geheel aan componenten dat de beleving verzorgt? Zaken als merkvoorkeur kan ik nog inkomen maar verder..?
Hij is snel, en dmv overklokken nog sneller te maken, komt goed uit de reviews, heeft bij elke linux release betere ondersteuning. Dat bevalt mij wel.

Maargoed, dat is aardig off-topic dus ik nspa niet helemaal waarom je die vraag hier stelt.
dion_b schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:12:
Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA
Ik vond het persoonlijk meer een technische vraag, aangezien het meer gaat over de ondersteuning van DDR3 op skylake processoren. Maar had de vraag misschien iets anders moeten formuleren.
nelizmastr schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:04:
Als je nu Haswell hebt is er weinig reden om Skylake te nemen. Vanaf een 2400,2500,3470 of 3330 zeg ik ja, doen.
Ik heb nu een i5 3350P, dat is een Ivy Bridge uit 2012. Hij is wel aan vervanging toe. Maargoed ook dat was niet echt de vraag verder.
Philpend schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:43:
Op sommige skylake borden kun je ddr3L geheugen gebruiken. De L staat voor low voltage. Intel heeft er voor gewaarschuwd om geen normaal ddr3 geheugen te gebruiken, dan kun je de processor stuk maken.

Jouw ddr3 geheugen is geen low voltage, dus niet gebruiken.

En als je inderdaad een haswell setup hebt is een upgrade nauwelijks de moeite waard.

Bedankt, ik denk dat ik dan maar een nieuw moederbord koop die alleen DDR4/DDRl ondersteund, en daar gelijk een nieuw setje DDR4 RAM koop. Dan zet ik mijn relatief nieuwe DDR3 wel te koop :)

Ik werk bij een klein bedrijfje, naam is verder niet interessant, en ik mocht daar zelf mijn PC samenstellen (nadat ik lange tijd op een veels te trage all-in-one had gewerkt, en daarvoor op een eigen laptop). Ik heb die CPU dus zelf uitgekozen destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:28
Een bedrijf waar je zelf een pc mag uit kiezen? Komt niet vaak voor. De meeste gebruiken die dell pc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
jaapzb schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:04:
[...]

Hij is snel, en dmv overklokken nog sneller te maken, komt goed uit de reviews, heeft bij elke linux release betere ondersteuning. Dat bevalt mij wel.

Maargoed, dat is aardig off-topic dus ik nspa niet helemaal waarom je die vraag hier stelt.
Je vraagt advies over componenten. Mensen reageren op jou vraagstelling. Ik vraag je hoe je bij je processorkeuze komt. Aangezien die gebaseerd is op.. Nou ja.. Dat vraag ik je dus. Dat doe je vervolgens af als offtopic. Je kan ook de vraag in het geheel niet stellen, als de antwoorden en feedback je niet aanstaan. Krijg je geen 'offtopic' reakties ook. Is voor iedereen makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 16:24

Thomg

Aww yiss

Je kan altijd nog proberen het te undervolten..
Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:30:
Je kan altijd nog proberen het te undervolten..
Niet geschoten is altijd mis.
Zou dat betekenen dat ik de DDR3 bankjes die ik nu heb gewoon in een DDR3L-compatibel moederbord kan prikken, en dat hij die zelf undervolt? Of werkt dat niet zo? Enig idee waar ik het beste kan zoeken hoe dat precies in het werk gaat?
xxxneoxxx schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:19:
[...]

Je vraagt advies over componenten. Mensen reageren op jou vraagstelling. Ik vraag je hoe je bij je processorkeuze komt. Aangezien die gebaseerd is op.. Nou ja.. Dat vraag ik je dus. Dat doe je vervolgens af als offtopic. Je kan ook de vraag in het geheel niet stellen, als de antwoorden en feedback je niet aanstaan. Krijg je geen 'offtopic' reakties ook. Is voor iedereen makkelijker!
Ik vroeg advies over het gebruik van types RAM, vervolgens vraag jij je af wat je kan bevallen aan een CPU, terwijl dat helemaal niet aan de orde is. Ik doe dat niet af als offtopic, dit *is* offtopic. Ik snap dan ook niet waarom je er dan nog op doorhamert. Ik snap ook niet waarom ik hier nog op reageer want ik heb het idee dat ik nu gewoon de trol aan het voeren ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Skylake is op dit moment top-of-the-line.
Je koopt een top-of-the-line moederbord + CPU, wat honderden euro's kost.
En stopt verouderd geheugen (omdat je het toevallig hebt liggen) van euro tientjes: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

Ik zou de oude verkopen op V&A /Marktplaats / Speurders en gewoon DDR4 nemen, want de prijs voor DDR4 geheugen is nou niet bepaald hoog meer.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=420415&deliveryCountry=NL

[ Voor 6% gewijzigd door GoT op 08-01-2016 09:52 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
jaapzb schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:38:
[...]
Ik vroeg advies over het gebruik van types RAM, vervolgens vraag jij je af wat je kan bevallen aan een CPU, terwijl dat helemaal niet aan de orde is. Ik doe dat niet af als offtopic, dit *is* offtopic. Ik snap dan ook niet waarom je er dan nog op doorhamert. Ik snap ook niet waarom ik hier nog op reageer want ik heb het idee dat ik nu gewoon de trol aan het voeren ben...
Je kan hetzelfde type ram gebruiken als in de desktop op je werk zit. Allicht bevalt dat ook. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 16:24

Thomg

Aww yiss

jaapzb schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:38:
[...]

Zou dat betekenen dat ik de DDR3 bankjes die ik nu heb gewoon in een DDR3L-compatibel moederbord kan prikken, en dat hij die zelf undervolt? Of werkt dat niet zo? Enig idee waar ik het beste kan zoeken hoe dat precies in het werk gaat?
Ik heb zelf geen idee eigenlijk, maar over het algemeen wordt er een "default" profile geladen met low-end geheugen. Of ook de spanningen uitgelezen worden, mja.
Als ik kitguru mag geloven...
http://www.kitguru.net/co...tages-can-damage-skylake/
Sloopt DDR3 niet meteen je controller.
Probeer het, als undervolten niet lekker werkt zou ik toch sidegraden naar DDR3L of DDR4.
Pagina: 1